Een jaar van overwinnen, afsluiten en een enorme uitdaging

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Een jaar van overwinnen, afsluiten en een enorme uitdaging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 21:57

Ik geniet enorm van jullie mooie, soms ontroerende topics en bedacht me dat mijn 2015 ook wel heel erg bewogen is geweest op paarden gebied. In januari had ik nooit verwacht wat ik nu weet. Het leven kan soms heel raar lopen. :j Nu tijd om terug te blikken op een jaar dat in heel veel foto's nog niet samen te vatten is. Één topic is eigenlijk veel te kort.

Mijn jaar begon met het vinden van een nieuw zadel voor Leo. Eindelijk een fijn westernzadel! In 2014 hebben Leo en ik samen heel hard gewerkt aan ons doel: samen (alleen) op buitenrit kunnen (en ik durven) door de polder. Dat ging ons iedere keer beter af en dus werd in januari ons nieuwe zadel al flink ingereden. :D

1.
Afbeelding

Iedere dag dat we nog een beetje daglicht hadden trokken we er lekker op uit.

Altijd heel veel lol omdat Leo heel veel en vooral níet fotogeniek is :')

2.
Afbeelding
Samen genieten van hoe het steeds meer richting voorjaar gaat.

De polder staat nog erg onder water zo einde van de winter. Gezien Leo watervrees heeft konden we er niet doorheen, maar over de dijk konden we ook prima rijden zo lang :j

Maart:
Nadat we vorig jaar twee keer op het strand waren geweest, kriebelde het heel erg om het weer te proberen. Mijn vriendinnetje kwam ons ophalen met de trailer en daar gingen we dan. Het was nat, het was koud, het waaide hard. En het was fantástisch! Eerst aan de hand over het strand, toen al mijn moed verzameld en er op. Mijn grijns is de rest van de dag niet meer van mijn gezicht geweest. We hebben alleen gestapt en gedraafd, maar het was spannend genoeg voor ons allebei. Wat vond ze het leuk!

3.
Afbeelding

Naarmate het voorjaar nadert kunnen we weer steeds meer en langer genieten. We wandelen iedere week ook heel wat af. En wat gaat er dan boven een hapje voorjaarsgras meepakken onderweg!

Mijn vriend ging in het weekend vaak mee op de fiets. Gezellig én leuk. En het leverde iedere keer weer wat foto's op van onze genietmomentjes.

4.
Afbeelding

Samen genieten!

In april wilden we weer naar het strand. Mijn vriendin en ik wilden al zo lang eens samen kunnen rijden met de paarden... We gingen er gewoon voor! Leo had nog nooit samen met een ander paard op de trailer gestaan en was daar behoorlijk (negatief :o ) van onder de indruk. Ze ontpopte zich tot een ware heks. :=
Toch doorgezet, en daar gingen we samen op het strand:
Klik

Tot mevrouw Leo haar eigen feestje ging bouwen *\%/*
5.
Afbeelding
Yihaa

Afijn, Leo haar lolletje, ik een gebroken teugel (hoe geen idee) dus kon haar niet doorpakken. Gelukkig wel een touwtje mee dus aan de hand nog wat gelopen over het strand en toch een leuke dag. Ondanks dat het ritje samen niet echt wat is geworden. :+

In mei gingen Leo en ik voor het eerst op locatie mee doen met een clinic. Het betrof een praktijkproblemen dag door John Erb en het was heel erg leerzaam, confronterend en bevestigend. Leo is een dominante, slimme tante die weet wat ze wil en hoe ze het voor elkaar kan krijgen. Ik was al van ver gekomen maar de handvatten die ik in de clinic mee kreeg waren heel fijn. Konden we weer mee aan de slag.

In mei werd ook duidelijk wat er al een poosje aan zat te komen. De kogel ging door de kerk: ik werd aangenomen bij een te gekke nieuwe baan, en zou na de zomer gaan verhuizen. Naar Den Haag. En dat is te ver om 'even' heen en weer te gaan -O-
Na goede gesprekken met mijn vriend besloten dat ik Leo wilde overkopen van mijn ouders. Dat gesprek aangegaan en dat was wel even een bom die ik dropte. Ze hadden bedenktijd nodig. En dus brak een onzekere periode aan.

Ondertusen genoten we nog volop van 'onze' polder en hebben we heel wat kilometers in de hoeven gemaakt.

Gek op selfies 8-)

En toen kwam toch het verlossende woord: mijn moeder wilde Leo zelf weer op gaan pakken als ik verhuisd zou zijn, maar wilde haar niet missen. Een behoorlijke klap. Natuurlijk was het niet mijn paard, maar 13 jaar zet je niet zomaar aan de kant. Zeker niet na wat we allemaal hebben bereikt samen. Het deed pijn, maar we moesten toch door. Met de wetenschap alleen nog de zomer samen te hebben.
Verdriet kun je het beste even opzij zetten door het gas af en toe even flink open te trekken, en dat deden we dan ook graag.

6.Afbeelding
(still uit een filmpje)

In augustus heb ik Leo voor een werk-vakantie 2 weken op pension gezet vlakbij het strand, waar ik afgelopen jaren mijn ex-bijrijdpaard had staan. Erg leuk en gezellig, en een mooie kans om nog even goed te genieten van die rare merrie.
Lekker trainen in de bak.

Wandelen naar het strand.

Natuurlijk blijft Leo wel Leo. En dat is onberekenbaar. Toen een ander paard haar passeerde op de poetsplaats was ik al berekend op een reactie dus ik was tegen haar achterhand gaan staan en zette haar horizontaal bij het paard vandaan.
Toch kreeg ze het voor elkaar heel hard uit te halen richting het paard, maar ik stond bij haar achterhand dus was de sjaak. Het ging zo snel dat ik amper reactie kon geven en een vriend die bij haar hoofd zat had amper door wat er gebeurde. Ik kon eventjes niet meer uit mijn ogen kijken van de pijn. Maar het viel wel mee en ik moest toch door dus heb nog gereden. Het deed wel erg veel pijn en uiteindelijk kwam er een bloedvlek op mijn rijbroek. Oeps. := In de zadelkamer even gespiekt en ja hoor. Mooi stuk ontvelt en al aardig blauw en dik. Thuis maar even in het ijs. Het zag er heel florisant uit. Na een paar dagen alle kleuren van de regenboog klik en nu is het november en de hoef is nog steeds zichtbaar.

Na een paar dagen rustiger aan toch weer verbeten en de training weer opgepakt. En in het weekend was het dan eindelijk tijd voor een fotoshoot. Op het strand. *\o/*
Zaterdagavond kwam Olympia op bezoek en zij had al wat prachtige plaatjes geschoten op het strand:

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding
<3

De volgende dag gingen we heel erg vroeg op pad voor een fotoshoot door Ilona (Anoli). We mochten tot 9 uur op het strand te paard, dus voor 7 uur waren we op pad:
Rise and shine

Ze gedroeg zich onwijs goed op het strand. Voor haar doen voorbeeldig <3 De resultaten ben ik ontzettend blij mee. Inmiddels woon ik op mijn nieuwe stekje en van de week is deze foto besteld op aluminium voor aan de muur:
9.
Afbeelding

Ook was Ilona met camera getuige van ons eerste echte galop over het strand. De foto's zijn me eeuwig dierbaar :+:
Kijk ons gaan :))

De laatste week hebben we nog veel samen genoten, schriktraining gedaan, buiten gereden en gewandeld en van het prachtige zomerweer genoten. Leo was in haar element en ik ook.
Zo zijn we nog eens naar het strand geweest samen met een kennis en haar paard. Ik had een Gopro op mijn cap gezet:


De laatste dag heb ik samen met de eigenaar van ex-bijrijdpaard nog een hele lange buitenrit gemaakt langs duin en het bosje en dat was ultiem genieten.

10.
Afbeelding

En daarmee was het dan echt over, het tijdperk Leo afgesloten. Natuurlijk is ze niet weg, ik kan naar haar toe wanneer ik wil en rijden wanneer ik zou willen. Maar het wordt niet meer als afgelopen jaren en dat heb ik geaccepteerd. Leo loopt nu lekker met mams rond en twee weken geleden heb ik ook nog een rondje gewaagd. Oud en vertrouwd, inclusief ongeplande Leo-geïnitieerde race-partij. :D Gekke merrie. :+:


Tijdsprongetje terug naar eind juni. Ik wist een paar weken dat ik Leo niet zou kopen. Mijn vriend had aangegeven dat ik ook een 'ander' paard mocht kopen. Tegen het zere been, natuurlijk wil ik geen ander paard. :( Ik wilde Leo. Een ander eigen paard was niet aan de orde.
Tot ik een dag voor onze vakantie lekker mijn dagelijkse Bokt Markt rondje aan het klikken was en spontaan verliefd werd.
En wel op deze foto.

Natuurlijk helemaal niet handig of de bedoeling en niks voor mij. Een hengst, volledig groen, en ik moest ook nog verhuizen. En dus gingen we kijken. En dus ging hij 15 augustus in de trailer mee naar zijn (en mijn) nieuwe stek.
En toen had ik mijn eigen paard. En wat voor één. Als je het over een projectje hebt. :=

11.
Afbeelding

Geen mensen gewend, bang, onzeker. Maar onderhuids zo zachtaardig en nieuwsgierig. Ik heb hem Rock-it genoemd, Rocky om over het land te roepen. :Y) En ik was en ben er helemaal verliefd op.
Zijn training is in het topic in mijn onderschrift te lezen en te volgen, maar samenvattend zijn we minder dan 0 inmiddels bezig met longeren, stemcommando's en de beginselen van het beleren. Nog steeds is veel nieuw en spannend, maar hij is al van zo ver gekomen.

Bang hoopje paard op dag 1
Leren wat mensenhanden zijn (met mijn vriend hier)

Naar buiten gaan was zo beangstigend dat hij zich los trok. Hem benaderen lukte nog niet, dus het was een kwestie van hem naar míj toe laten komen:

12.
Afbeelding

En zo oefenden we stapje voor stapje met mensen contact en meelopen aan een touw. Hier nog een niet-te poetsen verwilderd paard met knoopmanen:

13.
Afbeelding

Oefenen met aanraken

Een aantal weken later mocht hij voor het eerst bij de kudde: Rocky in actie!

Helaas werd hij niet goed geaccepteerd in de groep dus hebben we besloten hem voorlopig er naast te houden. En dat gaat nu heel goed.

In Oktober hebben we hem in het herfstzonnetje op de foto gezet:
14.
Afbeelding
Vriendje <3

Best spannend zo'n fotograaf!

Mijn ontzettend lieve paardje!

Inmiddels is hij echt mijn vriendje en grote trots. Ik zit af en toe met mijn handen in mijn haar maar heb geen moment spijt van de uitdaging. Hij gaat een ontzettend fijn paard worden, daar ben ik van overtuigd. Wie weet waar we over een jaar van nu staan. :)


Afbeelding

Dankbaar voor alles van dit jaar, zoveel plannen voor volgend jaar!
:wave:

Anoniem

Re: Een jaar van overwinnen, afsluiten en een enorme uitdaging

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:11

Prachtig topic! Wauw! Een jaar van overwinningen. Super! Heel veel geluk en plezier met jou Rocky! Dat ie maar echt jouw rock in de branding mag worden! ;)

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Een jaar van overwinnen, afsluiten en een enorme uitdaging

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:25

Wat een gaaf overzicht zo!! En wat heb je veel bereikt en geleerd met Leo! Dingen die je nu weer kan toepassen met Rock
Volgend jaar wordt zeker een heel ander topic. Rock is zo knap samen met jou hoe hij zo vooruit gaat!

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Een jaar van overwinnen, afsluiten en een enorme uitdaging

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:30

Echt een heel bijzonder jaar voor jou en wat ben je al ver met Rocky! Je hebt echt heel veel bereikt dit jaar, zowel met paard als in je privé leven. Respect voor je lef. Diep respect!

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:33

Leuk om zo je hele verhaal eens te lezen. Mooie foto's ook!
Fijn dat het zo lekker vooruit gaat met Rock-it. Veel plezier nog samen!

elselianta

Berichten: 1718
Geregistreerd: 09-04-11
Woonplaats: Friesland

Re: Een jaar van overwinnen, afsluiten en een enorme uitdaging

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:50

Wat een leuk topic! Wat waren jij en Leo een onwijs leuke combi, wat een leuk paard, duidelijk humor :P
En dat filmpje van die galop over het strand die oortjes gaan geen 1 x naar achter :D
En dan met Rock-it, wat stoer, en een leuk paard! Ben benieuwd naar het volgend jaar topic. :D

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Een jaar van overwinnen, afsluiten en een enorme uitdaging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 09:47

Bedankt wat een geweldig lieve reacties zeg. :o moet zeggen dat ik wel een paar keer moest slikken gister toen ik al die foto's van Leo doorging.

Ik ben ook nu al benieuwd naar volgend jaar :))

Ze vond het strand zo geweldig! Tijdens de fotoshoot ging het galopperen nog wat aarzelend bij beide maar tijdens de strandrit ging ze als een tierelier :)) jammer dat ik mijn gopro net verkeerd had afgesteld.

veerle_1001
Berichten: 102
Geregistreerd: 19-11-09

Re: Een jaar van overwinnen, afsluiten en een enorme uitdaging

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:38

Prachtig verslag inderdaad. stoer van je dat je met zo'n best pittige karakters aan de slag gaat, dat durft echt niet iedereen om te blijven doorzetten, terwijl je volop wordt uitgedaagd door het paard :)

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:07

Wat een heerlijk overzicht! Bijzonder dat ik een hoop van deze veranderingen van dichtbij heb mogen meemaken, het was een zeer bewogen jaar dat is duidelijk. Een hoop gelachen, maar ook een hoop verdriet. Het jaar waarin mijn beste vriendin ineens ging verhuizen naar, voor mijn gevoel, de andere kant van de wereld.. Y;(
Gelukkig zie je Leo zo af en toe nog wel en ik hoop van harte dat ze nog regelmatig der beentjes mag strekken.

Foto 5 blijft overigens hilarisch :') Arme Cas, ze wist niet wat der overkwam -O- :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110660
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Een jaar van overwinnen, afsluiten en een enorme uitdaging

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:24

Kanonnen, wat een knappe hengst heb je :~ *leegt kwijlteiltje*
Leuk verslag! En wat hebben jullie veel beleefd :)

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 20:33

Goldie schreef:
Wat een heerlijk overzicht! Bijzonder dat ik een hoop van deze veranderingen van dichtbij heb mogen meemaken, het was een zeer bewogen jaar dat is duidelijk. Een hoop gelachen, maar ook een hoop verdriet. Het jaar waarin mijn beste vriendin ineens ging verhuizen naar, voor mijn gevoel, de andere kant van de wereld.. Y;(
Gelukkig zie je Leo zo af en toe nog wel en ik hoop van harte dat ze nog regelmatig der beentjes mag strekken.

Foto 5 blijft overigens hilarisch :') Arme Cas, ze wist niet wat der overkwam -O- :+


|( ...


Cayenne schreef:
Kanonnen, wat een knappe hengst heb je :~ *leegt kwijlteiltje*
Leuk verslag! En wat hebben jullie veel beleefd :)


Hengst-af inmiddels. :D Ik kon hem niet hengst houden. Maar na ruim 4 jaar hengst is hij lekker uitgezwaard :9


veerle_1001 schreef:
Prachtig verslag inderdaad. stoer van je dat je met zo'n best pittige karakters aan de slag gaat, dat durft echt niet iedereen om te blijven doorzetten, terwijl je volop wordt uitgedaagd door het paard :)


Bedankt. :)

Anoniem

Re: Een jaar van overwinnen, afsluiten en een enorme uitdaging

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:32

Dat je bent blijven zitten met die bok-foto's en gebroken teugel :oo

Rock is wel een mooie opvolger van Leo, en gelukkig dat je haar nog wel kan blijven zien <3

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Een jaar van overwinnen, afsluiten en een enorme uitdaging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 17:30

Meer geluk dan wijsheid hoor :)) niet dankzij mijn skills ofzo want die heb ik niet :')

Thanks, Rock is absoluut een fijn paard als opvolger en kan me niet meer indenken dat ik er niet voor had gegaan.