Boogschieten te paard bootcamp in Hongarije

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Boogschieten te paard bootcamp in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 20:53

Met de Horsebackarchers of Holland zijn we net als vorig jaar een ruime week naar Hongarije geweest om les te krijgen van tweevoudig Europees Kampioen in deze groeiende sport Christoph Némethy. In Nederland beoefent een klein groepje mensen deze sport, maar in Hongarije is het al een stuk groter. Het leuke daaraan is dat je daar wordt omringd door jongens en meisjes van een jaar of 13 die vele malen beter vanaf een galopperend paard schieten dan jijzelf :D Zoals op deze video is te zien:

Dat motiveert dus wel om thuis weer hard aan de slag te gaan in de hoop dat je volgend jaar min of meer op een gelijk niveau als zij bent. Alleen tegen die tijd zijn zij ook weer verder...

Hier een filmpje van mijzelf:

Wat foto's van mij:
Afbeelding

Afbeelding

Mijn vriendin:
Afbeelding

De Hongaren aan het poseren:

Afbeelding

Afbeelding

De groepsfoto van de Hongaren en de Nederlanders samen:
Afbeelding

In Nederland trainen we een paar keer per maand bij manege De Ripse Ruiters in Rijpwetering. Ik heb op mijn weiland in Kaatsheuvel nu een baan aangelegd die geschikt is voor boogschieten te paard dus deze maand (waarschijnlijk de 23ste) gaan we daar ook voor de eerste keer te voet trainen.

Bedankt voor het lezen! Wie een keertje mee wil doen kan een pb'tje sturen naar mij of naar mijn vriendin Silly_Woman@bokt

dejoni

Re: Boogschieten te paard bootcamp in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:04

Apart om eens te zien, knap!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:07

Waar is dat ergens in Hongarije? Lijkt me erg gaaf!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 21:09

Het kamp is in Pomáz, zo'n 15 kilometer ten noordwesten van Boedapest. Maar in Nederland kun je het ook trainen, dat is wat dichterbij. Ook is het handig om eerst wat ervaring op te doen, anders is het een beetje als je eerste rijles van Anky van Grunsven te krijgen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:13

Wat een mooie ervaring Arno! Ik had op facebook ook al wat beelden zien langskomen. Leuk dat je er zo fanatiek en enthousiast mee bezig bent! :j
Kun je eens wat meer vertellen over de opzet van de trainingen daar?
Het is dat Rijpwetering zo'n pokke-eind rijden is... Ik vond de keer dat ik heb meegetraind superleuk, maar het is niet te doen om dat steeds heen-en-weer te rijden voor mij.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 02-08-15 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:14

Wauw wat onwijs gaaf om te zien. Ik ben enorm jaloers! :D

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 21:41

Hee Elanor!

Je kunt bij het kamp zelf aangeven hoeveel dagen je mee wilt doen. Vorig jaar had ik alle dagen meegedaan maar toen was ik na een tijd zo gesloopt dat ik niks meer oppikte, dus nu had ik om de dag vrij genomen wat een stuk beter werkte. Op een trainingsdag sta je om ongeveer 05.15 uur op. Vanaf 5.30 uur is het paarden zadelen en om 6.00 uur begint de eerste training te paard. Dat is zo vroeg omdat het overdag snikheet (tussen de 35 en 39 graden) wordt en dat is voor de paarden niet leuk meer.

De eerste groep traint van 6 tot 7 en wordt dan geholpen door de tweede groep (indeling is per dag anders), daarna traint de tweede groep een uur en die wordt geholpen door de eerste groep. Dan is het tussen 08.00 en 08.30 uur afzadelen, paarden voeren en terugzetten en tussen 08.30 en 09.00 uur zelf eten. om 09.30 begint de voettraining, die duurt tot ongeveer11.30. Dan rond 12.30 uur middageten. Vanwege de hitte is er dan even niks en dan om 16.00 uur nog een voettraining. En dan ergens in de avond het avondeten.

Tussendoor mag je ook gewoon oefenen. Daar heb ik veel gebruik van gemaakt omdat er een fout was geslopen in mijn noktechniek, waardoor ik veel fouten maakte en te paard aan weinig toe kwam. Dus dat wilde ik er snel uit hebben en dus had ik gevraagd hoe het dan wel moest en daar heel wat uurtjes op geoefend. Daarna ging het een stuk beter.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:50

Gaaf joh! Ik snap dat jullie genoten hebben!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:12

kruimellover schreef:

Ja het was heerlijk!! :) En jij hebt er nu ook van kunnen proeven ;)

@ Eleanor, weet niet waar je woont, maar misschien is kaatsheuvel wel een optie voor je?

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:15

Silly_Woman schreef:
kruimellover schreef:

Ja het was heerlijk!! :) En jij hebt er nu ook van kunnen proeven ;)

@ Eleanor, weet niet waar je woont, maar misschien is kaatsheuvel wel een optie voor je?

Ja ik vond het ook super leuk om te doen! Zeker voor herhaling vatbaar! :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:19

Dat is wel bootcamp die tijden inderdaad!
Kan me voorstellen dat om de dag dan beter werkt - en dan zul je nóg massa's hebben bijgeleerd. :j

Ook Kaatsheuvel is meer dan een uur rijden helaas Silly_Woman, maar bedankt voor de suggestie.
Ik schiet fanatiek 3D's, dus het is ook niet heel erg hoor. Iets met teveel hobby's als ik dit ook nog serieus zou willen oppakken. :))
Maar ik blijf het een fantastische tak van handboogsport vinden, dus zo'n topic als dit vind ik geweldig!
Laatst bijgewerkt door Elanor op 03-08-15 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:21

Dat ziet er geweldig gaaf uit! :D

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 18:34

Dank je! We zijn wel op zoek naar nieuwe aanwas, niemand die het eens wil proberen?

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:42

Het lijkt mij echt heel erg vet om eens te doen, ik vind boogschieten altijd al erg leuk. Ik zou best eens een keertje willen proberen, maar ik woon een uurtje bij je vandaan en kan mijn paard niet meenemen. Ik heb ook geen pijl en boog :+ Ik kan wel mijn polocrosse-stick meenemen, kunnen we ruilen van discipline *D

Noomii1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:10

Dat ziet er gaaf uit!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 19:16

Bogen zijn bij de club te huur voor iets van 5 euro. Is anders idd wel een hele aanschaf om uit te zoeken of je het leuk vindt of niet. Wageningen is idd ver rijden. Voor mij is rijpwetering ook niet om de hoek maar heb het er graag voor over :)

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:18

Ik heb die afstand er ook best voor over om een keertje mee te doen hoor, maar dan moet er ook een paard beschikbaar zijn, of ik moet ook vervoer gaan regelen (auto en trailer) en dan gaat het erg veel kosten...

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:29

Wat onwijs gaaf zeg! Vind het nu zo jammer dat ik in het noordoosten van Friesland woon :+ Was het graag een keer komen proberen!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 19:36

Ja dat ken ik. Heb zelf met mijn vriendin een trailer en dat kost nogal wat. Pas alle platen vervangen en daar is haar vakantiegeld aan op gegaan.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:46

Wat ziet dat er ontzettend leuk uit! Ik heb ooit eens op school 1 les handboogschieten gehad en vond dat leuk om te doen, maar op een paard lijkt mij toch wel een hele uitdaging. :oo

Hoe krijgen jullie het voor elkaar om de pijlen ook nog tussen je vingers vast te houden en elke keer te pakken? Ik zou ze allemaal uit mn hand laten vallen als ik de eerste pak denk ik :')

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:27

gebruiken jullie dit voor reanectment (hoe schrijf je dat :')? ) of is dit echt een hobby?

Zou wel een x een training op de grond willen doen hand-oog coördinatie verbeteren :o

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 21:57

@Lillian: Van de mensen bij ons doet niemand aan re-enactment (ik dacht dat je het zo schrijft :P). We hebben wel een keer een groepje larpers bij een training gehad en een van hen is nog een tijd terug blijven komen, maar zij is later gestopt.

Ik denk dat het nogal lastig is bij re-enactment omdat paarden al moeilijk 'in te plannen' zijn (iedereen moet er rekening mee houden) en boogschutters ook. Ook werden boogschutters te paard voor zover ik weet nooit in Nederland ingezet dus dat zou sowieso een historisch incorrecte re-enactment zijn :D. Al lijkt het me wel leuk om met onze paarden een keer aan zoiets mee te doen. Misschien ooit bij zoiets als castlefest?

Maar kort gezegd is het een 'serieuze' sport en geen soldaatje spelen :)

@Anoli: de pijlen 'schikken' we op een bepaalde manier in de booghand, waardoor we weten hoe ze zitten en ze gemakkelijker kunnen pakken, al vergt het wel heel wat oefening om het snel te kunnen.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:00

Lillian__ schreef:
gebruiken jullie dit voor reanectment (hoe schrijf je dat :')? ) of is dit echt een hobby?

Zou wel een x een training op de grond willen doen hand-oog coördinatie verbeteren :o

Je bent zowel in rijpwetering als in Kaatsheuvel (de 23sge augustus) welkom! Dan is er iig een training :-)

Pb maar mocht je interesse hebben

(Dit geldt natuurlijk voor iedereen!)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:04

Rijpwetering is hier vlakbij :D :D Wanneer worden de lessen gegeven? Leuk om eens te komen kijken :-)

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:08

Gaaf hoor! Ik zou dit ook nog wel eens willen doen, wie weet zodra mijn schouder weer "fit" is en ik weer beter bezig kan gaan met mijn schiethouding. En een ruiterboog moet ik ook nog mee oefenen want dat vind ik knap lastig.....ik haal de 18m niet eens met mijn ruiterboogje haha terwijl het met mijn jachtboog makkelijk gaat (zonder de schouder blessure die ik nu heb -O- )