Kweenpaard - Dana van de bonte Hoeve

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirZam

Kweenpaard - Dana van de bonte Hoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 15:53

Wellicht hebben sommige van jullie al lucht gekregen van mijn Dana.

Dana is een kween, niet/zowel mannelijk als vrouwelijk en hierdoor recent verschenen en in Battie, het blad van het NSVT.
Ook op haar eigen facebook zijn haar avonturen te volgen.

Dana heb ik begin dit jaar gekocht. Het kween zijn was me bekend, maar hoe dit in elkaar steekt is altijd een verrassing, het is namelijk een foutje van de natuur.
Toen Dana erg heftig reageerde op een hengstige merrie, heb ik een testosteron onderzoek laten doen. Hieruit bleek dat ze de testosteron waarden van een hengst had. Aangezien haar gedrag erbij zo heftig was heb ik besloten haar in Utrecht te laten opereren, ik wilde de bron van de testosteron (de testikels) weghalen en helaas zaten de testikels zaten niet aan de buitenkant.
De operatie is nu drie en een halve week geleden en Dana lijkt (ondanks wat temperatuurwisselingen) goed te herstellen.
Ze heeft totaal (inclusief operatie) drie weken binnen gestaan. nu ze weer buiten is, met haar vriendjes is ze weer in haar nopjes en lijkt ze ook al iets rustiger te worden.

Vanaf nu is het duimen dat de temperatuur laag blijft, anders zal ze terug moeten naar de kliniek.
Ze is nu twee dagen van de antibiotica af en ik begin langzaamaan iets geruster te worden.

Meet Dana:

Afbeelding
Hallo allemaal! ik ben Dana!!

Afbeelding
Ik ben een vrolijke jonge tinker van net 3 jaar oud!

Afbeelding
Toen ik bij mijn nieuwe vrouwtje kwam wonen was ik nog een beetje vies.

Afbeelding
Ik ben gewassen.

Afbeelding
En geopereerd.

Afbeelding
Als ik later groot ben word ik fotomodel!

Afbeelding
En Showpaard! als moet ik me dan wel wat schoner houden dan hier.. :')

Afbeelding
Oh, en vrouwtje is heel trots op mijn staart..

Duimen jullie mee dat ik geen koorts meer krijg en lekker buiten kan blijven spelen met mijn vrienden?
Laatst bijgewerkt door MirZam op 15-05-15 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

xBontfire

Re: Dana van de bonte Hoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:56

Wauw bijzonder zeg, had er nog nooit van gehoord!
Hopelijk blijft ze goed herstellen

Ze is wel een plaatje hoor! En een beetje een viespeuk? :+

_Ilona

Re: Kweenpaard - Dana van de bonte Hoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:26

Zeker een bijzonder verhaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:28

Heel bijzonder!
Wat voor geslachtsdeel heeft ze dan? Hoe plast ze?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:41

KoudbloedKim schreef:
Heel bijzonder!

Er hoeft aan de buitenkant niets vreemd te zien te zijn.
Een kween is een vrouwelijk dier met 1 of meerdere mannelijke geslachtskenmerken.
Testikels is de buik is 1 van de meest voorkomende, en daar zie je aan de vulva niets van.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:43

Had nog nooit van de term kween gehoord, wel van hermafrodiet. Als ik het goed begrijp is het van buiten dus merrie, maar had ze(?) dus ook ballen van binnen zitten die voor testosteronproductie zorgden?

Lijkt me hoogstonwaarschijnlijk dat ze vruchtbaar kan zijn, maar heeft ze wel een baarmoeder en / of eierstokken?

edit: ah uitleg hierboven over de term, dat maakt het duidelijker.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:46

Niet Kwee,.... kween
Kwenen zijn nooit vruchtbaar. Je vind ze ook onder schapen, geiten en lama's en vast nog wel meer zoogdieren met een pre-natale hormonenoorlog

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:02

mrie schreef:
Niet Kwee,.... kween
Kwenen zijn nooit vruchtbaar. Je vind ze ook onder schapen, geiten en lama's en vast nog wel meer zoogdieren met een pre-natale hormonenoorlog

Klopt, en ook bij runderen.
Als er een tweeling wordt geboren (stier en koe) dan is er bijna 100% kans dat de koe onvruchtbaar is.

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 23:15

Brainless schreef:
KoudbloedKim schreef:
Heel bijzonder!

Er hoeft aan de buitenkant niets vreemd te zien te zijn.
Een kween is een vrouwelijk dier met 1 of meerdere mannelijke geslachtskenmerken.
Testikels is de buik is 1 van de meest voorkomende, en daar zie je aan de vulva niets van.

De buitenkant is wel degelijk anders. Ze heeft geen vulva, geen baarmoeder en eierstokken (die laatste twee weten we door de operatie, andere is duidelijk zichtbaar ). Ong 15 cm onder haar anus zit een kleine naar achter gerichte penis. Ze plast dus naar achter, in de houding van een Merrie. Ik heb daarom wel haar staart gevlochten, het komt er anders recht in.. Ze had dus testikels, maar heeft ook uiers. Het is dus echt van alles wat.
Laatst bijgewerkt door MirZam op 15-05-15 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:17

Knappe tinker!

Op bokt was er eens een geloof shetje , die is ingeslapen omdat het niet te handhaven was.

Bijzonder die operatie

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:19

haaaai DANA!!!!!

Wat leuk je op bokt ook te zien!! Nou lieverd, Ayden en ik zijn fan van je hoor! We komen snel naar je kijken op stal!

Hopelijk voel je je nu wat beter en kun je snel verder met je herstel en je avonturen!

Dikke kus van Ons en een kroel van Gaia!

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 23:25

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:29

Ik vroeg me al af hoe het afgelopen was mede door het Battie artikel. Komt er nog een vervolg voor de Battie? Jeetje, wat ziet het er wel raar uit, dat verwacht je niet als je een paard koopt.

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 23:31

Er komt nog een tweede deel in de Battie..

Je verwacht het inderdaad niet, uiteraard wist ik het wel voor aankoop.
Ws zullen vele er niet aan beginnen, maar ja.. Liefde op het eerste gezicht..

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:34

Sorry bedoelde het meer als, niemand verwacht dat een paard zoiets heeft. En tsjah, jij bent verder gelukkig met je paard dus dan zal dit toch nog te overbruggen zijn. Duimen dat ze nu goed gaat nu de antibiotica weg is en het weer fijn gaat met haar vriendjes.
En fijn om te horen, denk dat er toch lezers gaan zijn die zich afvragen hoe het met Dana gegaan is.

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 23:45

Ik hoop dat die lezers er zijn! Leuk dat jij iig nieuwsgierig bent naar de afloop. Al weet je die nu ook al een beetje.
Maar dat er zulke paarden bestaan verwacht je niet! Terecht ook, er zijn nu in NL twee gevallen bekend.
Ik liep er erg tegenaan dat ik voor aankoop niks over het kween zijn bij paarden kon vinden, daarom wil ik het toch her en der vindbaar maken. Als ik er iemand mee kan helpen zou dat fijn zijn.
Dana zat ook echt met zichzelf in de knoop, de drang om iets met een merrie te doen, maar niet weten wat en het ook vooral niet kunnen. ik hoop dat ook zij de rust vind en geen last meer heeft fan opspelende hormonen..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:47

Bijzonder om te zien. Komt erg weinig voor bij paarden.
Grappig dat je het steeds over haar hebt terwijl het eigenlijk meer een hem is :)
Ik neem aan dat ze/hij genetisch gezien mannelijk is?

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 23:52

Sizzle schreef:
Bijzonder om te zien. Komt erg weinig voor bij paarden.
Grappig dat je het steeds over haar hebt terwijl het eigenlijk meer een hem is :)
Ik neem aan dat ze/hij genetisch gezien mannelijk is?

Genetisch inderdaad wel, voor zover je daar een eenduidig antwoord op kunt gegeven.
Op papier is ze een merrie, voor mij zal ze altijd een zij, haar, ze zijn.. :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:54

Wat grappig, zoiets zie je niet vaak bij paarden geloof ik. Tsja wie raakt nou niet verliefd op zo'n uniek paardje
Ik vind zoiets als dit altijd interessant om te lezen. Ik duim voor je dat ze niet terug naar de kliniek hoeft
Ik vraag me af waarom veel er niet aan zouden beginnen? Geeft zoiets als dit, behalve de onvruchtbaarheid, veel problemen ? Qua gedrag ook ?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:57

Ja, als ze lekker rustig is met andere paarden zit ze zichzelf ook niet meer zo in de weg. Dan zal het een stuk aangenamer worden voor jullie beide. Zal inderdaad frustrerend zijn dat ze een soort seintje krijgt bij merries en toch niet echt iets ermee kan. Kan het me ook niet zo goed voorstellen eigenlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:57

Het grootste probleem en gevaar + kostenpunt is de operatie. Terecht zit TS in spanning.
Ik duim ook mee voor een goede afloop.

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 00:04

Het gaf bij Dana dusdanig veel last in haar gedrag dat ik het onderzoek ben gestart. Ze was vooral onvoorspelbaar en op get moment dat de hengst naar voren kwam, ging ze letterlijk door het lint voor de merries.
Als dit gedrag nu stabiliseert zodat ze er ook vooral zelf een last meer van heeft, is ze qua 'gebruik' eigenlijk een ruin. Onvruchtbaar en als het goed is vrij stabiel in gedrag.. Verder heeft het kween zijn geen invloed op lichamelijke gezondheid.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 07:50

Heel bijzonder! Goed van je dat je haar hebt laten castreren. Volgens mij sta je als fokker ook vreemd te kijken als je na de geboorte checkt of je een merrie of hengst hebt.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 07:50

Wow wat bijzonder. Ik lees graag mee!
Wat een gek gezicht, dat geslachtsdeel!
Ze is nu geruind dus... Maar kon ze (ondanks dat de penis naar achter gegroeid was etc. Toen wel veulentjes verwekken? Aangezien ze natuurlijk wel testikels had. Technisch gezien dan hé..)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:13

Ik heb het artikel ook gelezen in de battie. Ik vind het dapper van je dat je haar heb laten helpen. Ik hoop voor jou en vooral voor Dana dat de operatie afdoende is.
Het shetje was van mij. Dat was Lot. En inderdaad heb ik hem naar de groene weides gestuurd. Hij was ondanks zijn opvoeding later (toen hij besefte dat ie een mannetje was) erg bijterig en ging als gefrustreerde hengst zichzelf voorbij in het koppel. Wij zagen een operatie niet als optie en hormonen spuiten al helemaal niet. Was een moeilijke beslissing, maar ik heb er vrede mee.
Daarom vind ik het dapper dat jij er wel voor gekozen heb. Ik ga je volgen.. ben heel benieuwd hoe Dana zich verder gaat ontwikkelen. Sterkte met het herstel.