Sinds 9 maanden heb (nou ja, huur) ik een plekje voor mijn paardjes. Precies die wei die ik al jaren wilde... is nu voor mij! Precies op tijd ook, het ging niet goed met vos in pension. In allerijl heb ik er een ponietje bij gezocht zodat vos niet alleen zou komen te staan. Ze zijn op dezelfde dag verhuisd, beiden hadden eerder al eens in een systeem met stapmolen geleefd.
Aanvankelijk zijn er de nodige grondwerkzaamheden uitgevoerd om het te belopen deel gebruiksklaar te maken:

En de bestaande afrastering werd grotendeels gepimpt want er was iets stroomverlies, wat de werking van de stapmolen belemmerde:

Toen de stapmolen eenmaal gebruiksklaar was moest er natuurlijk gelopen gaan worden.

Doordat het een stapmolen deluxe is kunnen vos en Pony zelf bepalen hoe hard ze lopen en welke kant op. En zelfs of er überhaupt gelopen wordt:

Om het lopen draaglijk te maken is er ook een loopbuffet geïnstalleerd (aanvankelijk met gefixeerde hooibistro's, later ben ik gelukkig tot een beter inzicht gekomen)

Daarnaast wordt regelmatig seizoensgroente verstrekt. Zowel riet, distels als brandnetels staan regelmatig op het menu

en als ik ze kan vinden ook wilgentakken.

Ook voor watervertier wordt regelmatig gezorgd:
De boel is gedeeltelijk overdekt. Stapmolen deluxe, zoals ik dus al zei.

De deluxe stapmolen beschikt over meerdere (15) vaste bistro's. In niet iedere bistro vinden de consumpties even gretig aftrek. Hier op deze foto staan 4 hooinetbistro's (waarvan twee met een tijdelijk aangehechte bewoner), 1 lege bistro en 1 net met een type hooi wat ze minder lekker vinden. Als het lekkerdere hooi eenmaal op is worden ook de bistro's met het andere hooi alsnog bezocht.

Gewoon rechttoe, rechtaan stapmolenlopen is natuurlijk maar saai. Daarom zijn er wat bochten ingebouwd waar de paardjes zichzelf lenig doorheen dienen te lengtebuiging'en.

De deskundigen achter dit type stapmolen deluxe geven ook aan dat je met behulp van obstakels verdere lengtebuiging kunt bewerkstelligen.
Okee, klinkt goed! Gaan we doen!

Het werkt wat minder goed bij eigenwijze, erg doelgerichte paarden

En uiteindelijk ziet het leven in de stapmolen deluxe er dan zo uit:
Er is maar één nadeel aan de stapmolen deluxe: je moet werken als een paard. Erg moe word je daarvan!