Echter toen ik weer begon met haar poetsen en dergelijke, was ineens de klik weg. Ze was aan het happen en onrustig doen. Ik wist even niet meer wat ik moest. Bovendien kon er niet meer op haar gereden worden. De eigenaren durfde het niet aan, wel gingen ze vanaf de grond met haar aan de slag.
Het leasecontract heb ik nog 2 maanden door laten lopen, maar daarna heb ik het toch echt op moeten zeggen. Er was weinig begeleiding mogelijk en ik merkte dat ik daar toch wel behoefte aan had, gezien mijn eigen onwetendheid van zaken.
Echter.... Nadat ik had opgezegd, kreeg ik een berichtje dat ze toch iemand gevonden hadden die me wilde komen helpen, met de vraag of ik het nog wilde. Na even twijfelen, toch maar gedaan. Hieronder eerst het verslag van mijn eerste les:
Dit is een beetje dubbel, aangezien ik het eerste verslag al had geplaats in het "Cowgirls in opleiding"-topic, maar voor de volledigheid, heb ik het hier toch maar bijgezet.
Verslag eerste les
Citaat:Gisteren mijn eerste grondwerkles met Lesley gehad. Het is een hele bijzondere middag geworden waarbij heel veel gevoel naar boven kwam bij zowel mij, als het paard. Het was superzonnig en we kregen de gehele buitenbak voor ons gereserveerd omdat ze freestyle werkt; dus geen halster, geen touw, gewoon helemaal los in de bak.
Eerst ging ze zelf met het paardje aan de slag om een indruk te kijken en toen mocht ik. Nu heb ik zelf echt 0 ervaring met grondwerk, ik heb zelfs nog nooit een paard gelongeerd, bovendien ben ik toch wel erg op mijn hoede en zelfs een beetje bang van Lesley geworden. Daarom was het ook heel fijn om zo uitgebreid op deze manier in alle rust met haar te werken.
Het idee was om samen met haar te lopen op afstand in alle drie de gangen en af en toe van hand te verwisselen. Supermoeilijk! Moest wel heel hard lachen over dat ze het de hele tijd had over dat ik "haar derde oog" moest kunnen blijven zien.Dus schuin achter haar blijven, zodat je haar euhm staartaanzet(?) haha kunt blijven zien.
Het was heel grappig om te merken dat iedere keer wanneer ik het fout deed en dus te ver naar voren ging, Lesley zich ook omdraaide en het niet meer snapte. Ook qua hoeveel afstand je houdt, kun je haar eigenlijk sturen en laten omdraaien en tegenhouden als ze zich wilt omdraaien![]()
Verder zat er gewoon heel veel knuffelen tussendoor bij. Veel pauzes waarin Lesley steeds naar me toe kwam om te knuffelen en te kriebelen. Zo lief weer!![]()
Ook schitterend om te zien hoe die vrouw met haar omging en meedacht over hoe het paard zich voelde en wat ze wilde en hoe Lesley haar gelijk helemaal "omarmde". Het was ook de eerste persoon die ook zei dat het niets met dominantie te maken heeft. Dat ze wel een klein beetje dominant verdrag vertoont, door bijvoorbeeld proberen door me heen te lopen, maar dat ze eigenlijk verder heel lief is en eigenlijk de hele tijd naar mij probeerde te communiceren "kom op nou, kom we gaan wat leuks doen".
Ik heb er veel van geleerd, vooral 'nooit aan de kant gaan voor je paard' en hoe je een paard een beetje kunt sturen met je positie ten opzichte van haar. Ze wilt me graag verder helpen en begeleiden om het vertrouwen tussen mij en Lesley weer terug te krijgen.
Verslag tweede les
Citaat:Gisteren heb ik de tweede les achter de rug. Ditmaal in de roundpen. Omdat ik zelf nog niet helemaal 100% ben wat betreft rug en dus niet echt kan rennen, leek het haar beter om het zo te doen. Dat maakt de afstand wat kleiner, dus gemakkelijk om de aandacht van Lesley vast te houden.
We kwamen aan in een zeer modderige roundpen, waar ze eerst even zelf ging rondlopen en rollen (vandaar de foto's onder de modder). Daarna mocht ik gelijk aan de slag. Ook dit keer met een lange zweep, in plaats van een touw om mij wat krachtiger te maken. En Lesley voelde waarschijnlijk gelijk die kracht, want we hebben meerdere krachtmetingen met elkaar gehad!
![]()
In plaats van rustig stappen en draven en soms een beetje galop zoals de vorige keer, ging ze gelijk vol in galop en het ging er heftig aan toe. Af en toe bokken richting mij en flink briesen en trappen. Ik stond op voldoende afstand, maar het was echt om even te laten weten dat ze a) er heel veel zin in had en jolig werd en/of b) om even te laten zien dat ze niet zomaar alles klakkeloos doet wat ik zeg.
De gebaren en positie om haar van hand te laten veranderen en juist niet van hand te laten veranderen wanneer ik dat niet wilde, gingen wel een heel stuk beter. Ik had sneller door wat ze probeerde en hoe ik daarop in moest spelen. Op 1 moment na waarop ze echt niet wilde omdraaien. Ik kon zo hard roepen, stampen en gebaren, ze vertikte het gewoon. We hadden toen echt een momentje dat we voor elkaar stonden in een soort van twee-strijd. Echter toen gebeurde er iets moois, een tractor maakte ineens een hard geluid waardoor ze heel erg schrok. "Gelukkig" stond ik pal voor haar en in een reflex deed ik mijn beide handen omhoog en maakte ik mijn groot. Het resultaat? Na een paar seconden blinde paniek bij haar, was het gelijk weg en bleef ze toch staan voor me. Niet steigeren, niet wegvluchten, geen paniek meer. Mijn instructrice vond het een zeer mooi moment om te zien. Vooral omdat dit gebeurde volledig op gevoel en zonder bij na te denken. Volgens haar de beste manier om met je paard te communiceren.
Vervolgens hebben we een aantal rustige oefeningen aan de hand gedaan, zoals wijken op de achterbenen. In het begin met beetje druk en later zelfs zonder druk. Dit ging echt enorm goed! Daarna was het tijd om te knuffelen en gewoon even samen te zijn wat echt weer fantastisch voelde. Ik werd overladen met een gevoel van liefde en geluk.
Ik blijf het bijzonder vinden hoe paarden ons zo fijn en goed kunnen laten voelen. Maar dit keer was vooral het best wel heftige begin wat ervoor zorgde dat we daarna nóg dichter naar elkaar toe kwamen. Ook heb ik geleerd dat je een paard echt nooit moet "slaan". Dus ook geen klopjes op de hals geven als beloning, maar dat je veel beter de paardentaal kunt overnemen en een beetje kunt kriebelen en wrijven op voor haar fijne plekjes. Zodra ik haar bij haar schoft krabbel en mijn hand uitstak, deed ze het dus terug op mijn hand. Ook weer zo enorm schattig.Ik heb nog een boel te leren, maar zo langzamerhand, komen we er wel
.
Hier al goed aan het luisteren en zich aan het focussen op wat ik doe.

Toen tijd voor even rust

Ze wilt altijd heel graag overal in bijten en alles voelen met haar tanden en lippen. Dus dat mocht ze nu ook even van mij. Lekker knabbelen op het touw en gewoon zichzelf zijn en onderzoeken.

Daarna even lekker kroelen bij elkaar

om uiteindelijk vol liefde bij elkaar komen