Boke's Grooooooooote vooruitgang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Boke's Grooooooooote vooruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:17

Sommige van jullie kennen [***] wel, voor degene die hem niet kennen een korte samenvatting:
21 jaar - ex-manègepaard - eerst geadopteerd nu echt van mij ( :D ), blind & een hoefsmid(hoeven)trauma. Voor meer info over dat laatste is hier veel te vinden:
[OPG] Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?
[BEH] Angst voor hoefsmid/vijl: nog opties?
[BEH] Hoeven: Moet ik mij zorgen maken?

Maar ook over dat laatste gaat dit topic, al beginnen we daar niet mee.
Beginnen doen we met [***] die last heeft van spatjes :Y)

Erg eigenwijze spatjes -O- :+
(deze had ik ook even niet zien aankomen, maar het lijkt erger dan het is hoor, hij trapte niet mijn richting uit ofzo ;) )

Jihaaaaaa :Y)
Afbeelding

Afbeelding

Maar daar ging het eigenlijk niet over, het ging over [***]'s grooooooote vooruitgang, en die wil ik nu graag even in beeld brengen :)

De opstelling
Afbeelding

En het beeldmateriaal :D
Heb 2 filmpjes gemaakt vanuit verschillende hoeken, ik vind het vooral leuk om zijn reacties te zien (of het gebrek daaraan :P ). Wat ik hier doe is gewoon met de hoeven bezig zijn en het vijlen nabootsen. Nog geen echt materiaal, dat is nog wat vroeg, maar het komt zeker al in de buurt. Geluid aanzetten is dan ook de moeite, dan hoor je hoe echt het vijlen klinkt etc. (en let verder niet op mij :') ).

Grootste probleem waar ik vandaag tegenaan liep was dat ik al een beetje geoefend had op voorhand (moest wel even testen ;) ), daarbij had hij snoepjes ontvangen en nu vond hij het nodig om zelf te beslissen dat het goed genoeg was voor een snoepje :+ Maar liever dat dan het gedrag wat hij normaal toont bij de hoefbewerking ... ;) Alles is trouwens met voorbedachte rade en 99% zekerheid dat er niks gaat gebeuren, ik heb dit niet uit het wilde weg voor de lol eens geprobeerd ofzo. Het is work in progress maar er is al zééééér veel progress gemaakt en daarom wilde ik eens wat aan jullie tonen :)

(Sorry dat je van de achterhoef niks ziet, had ik niet door, maar vind het wel leuk om zijn reacties te zien dus daarom heb ik het filmpje volledig gelaten)

Hopelijk vonden jullie het niet te saai, er gebeurd niet veel maar dat is juist gooooooooeeeeeeeeeeed *\o/* :)) Dus hopelijk kunnen jullie een beetje mee blij zijn met mij, weer een stapje verder naar het ooit echt bijwerken van zijn hoeven! Wie had dat ooit gedacht! (ik niet in ieder geval, en diverse hoefsmeden met mij ook niet :') ). Als je bedenkt dat ik in het begin amper naar zijn hoeven kon kijken (uitkrabben was al een probleem) ..... Toppertje <3

Bedankt voor het kijken :)

PH_Jump

Re: Boke's Grooooooooote vooruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:20

Ziet er goed uit!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:23

Super zeg!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:26

Knappe boke <3

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:26

Dat ziet er heel ontspannen en rustig uit! :) Knap zeg!
Vind je t niet eng om erbij te gaan zitten op een krukje? Of vertrouw je hem nu genoeg om te weten dat hij niks gaat doen?
En mag ik vragen hoe je tot nu toe zijn hoeven gedaan hebt of hebt laten doen? Want dat moest hiervoor toch ook wel af en toe gebeuren?
Gewoon nieuwsgierig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:36

Dank jullie! :D

Ik vind het inderdaad helemaal niet eng, is natuurlijk ook niet van het ene moment op het andere gegaan. Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren, het blijft een paard, maar in principe zal dit niet zo zijn, daarvoor kan ik hem tegenwoordig wel voldoende inschatten :) Zijn hoeven zijn nu al 2.5 jaar niet gedaan ;( Toen heb ik hem wel eens laten bekappen maar daar staat meer info over in de topics als je daar nieuwsgierig naar bent, hij is toen wel bekapt maar hoefsmid vond het zelf niet voor herhaling vatbaar :o (en toen was hij nog niet volledig blind wat het ook weer anders maakt).

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:31

Top hoor! +:)+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:37

Fantastisch!!! *\o/* *\o/* Wat goed om te zien!! Ben je van plan om hem uiteindelijk zelf te gaan bekappen? Gezien hij jou vertrouwd of wil je dat toch iemand anders laten doen?

Ik wil jouw krukje trouwens hebben :D

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:39

Jeetje wat een geduld heb jij zeg! respect :j
Hoe hebben de vorige eigenaars dat gedaan met zijn hoeven dan?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:39

Mijn complimenten! Zeldzaamheid dat iemand zich zo inzet en ervoor gaat als jij ts. Je hebt toch nog een paard? Kan de hoefsmid je bij die niet wat uitleggen hoe je verder kunt met deze hoeven van Boke? Gewoon iedere keer een stukje vijlen en evt. wat uitsnijden met een mesje? Ik haal bij de mjjne de steunsels ook weleens weg en wat rondvijlen, dus moet jou ook lukken, als Boke zo blijft meewerken..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:44

Saai is goed in dit geval. :D
Maar jee, dat is inderdaad een grote vooruitgang. Hij staat er zowaar rustiger bij dan mijn paard. Top!
Natuurlijk is de stap naar een vreemde hoefsmid die even aan alle hoeven gaat morrelen nog niet aan de orde, maar je bent al zeer goed op weg. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:52

Wat een fijne reacties. Bedankt :o

Haha Maartje, krukje blijft mooi hier, ga dat nog nodig hebben :P Was er eerst huiverig voor maar heb ondertussen besloten er toch zelf voor te gaan :j Heb het boek & dvd van paardnatuurlijk bekeken en gelezen en denk dat ik dat wel kan. Wil dan binnenkort een cursus doen en eventueel de eerste keren er iemand bij als dat haalbaar is (iemand anders aanwezig is jammer genoeg ook meestel heel wat meer spanning) en dan zou het toch moeten lukken op termijn om zijn hoeven functioneel en ok te krijgen. Voorlopig zie ik het toch zitten :)

@ Vivat : voor zover ik weet is er nooit echt veel aan zijn hoeven gebeurd, eens om de zoveel tijd eens knippen als ze op de grond stonden op de manège (hoefsmid liet dit door kinderen doen omdat hij niet in de buurt kon komen heeft hij mij verteld := ) en hier en daar zijn wel wat bekappogingen geweest maar echt goed bekapt is zeker niet regelmatig gebeurd.

Wauw Zammie, wat een reactie :o Hoefsmid heeft inderdaad al uitleg gegeven en met de uitleg van het boek/dvd en de cursus hoop ik zelf voldoende te kunnen doen om het ok te houden :j

Haha Gini, ik hou van saai :D :))

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:02

:oo bizar zeg! Stoer dat je toch zelf de cursus wil gaan doen en proberen zijn hoeven te verzorgen

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:06

Das zeker een grote stap vooruit! Super fijn!!

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:12

Wat een mooierd!! En wat fijn dat Boke jou heeft mogen ontmoeten. Gaat helemaal goed komen, je hebt voldoende geduld , topper!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:47

Dank jullie!
En Vivat: inderdaad echt bizar allemaal. Het verleden en ook hoe het nu gaat, als ik er niet zelf bij was (geweest) zou ik het niet geloven :+ :))

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:55

Top hoor! Wat een rust en geduld heb je, het laatste stuk gaat vast ook goed komen. :j

Zelf bekappen gaat je vast ook wel lukken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 05:10

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Super,wat een vooruitgang! Top!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:28

Saaaaaaaai .... Maar wel helemaal leuk om te zien als je weet wat Boke's achtergrond is. Wat een toppertje is het, en jij natuurlijk ook.

Fijne knieactie heeft Boke trouwens bij het draven, daar kan die van mij nog wat van leren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:48

Erg mooi werk!Iets wat voor ieder paard de normaalste zaak van de wereld is,is voor Boke een mega stap vooruit!
Ik denk dat het niet lang meer duurt voordat je zijn hoeven weer netjes kunt maken.
Ik zou het wel zelf doen,vermoedelijk heeft hij geen vertrouwen in een vreemde aan zijn hoeven.
Complimenten hoor!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:56

Boke <3
Zoals ik al vaker zeg, hij had echt geen beter baasje kunnen vinden!! +:)+
Die filmpjes ik moet vooral lachen om te zien hoe kip lekker Boke zich voelt met zijn bokkesprongen.
:):)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:10

Dat zelf bekappen gaat zeker wel lukken als je de theorie goed bestudeerd en de cursus doet. En voor boke zal het natuurlijj veel prettiger zijn met jou. Er is trouwens ook een paardnatuurlijk facebook waar jr altijd fotos op kan plaatsen en feedback kan krijgen.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:39

Ah ik heb nog eens met bewondering naar je filmpjes zitten kijken. Ben echt heeeeel blij voor jullie dat er vooruitgang in zit! En je kunt echt het vertrouwen tussen jullie twee zien. ZO mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:19

Fijn dat jullie er ook zo van kunnen genieten, van zoiets simpels als dit. :)
Jullie zijn ook top <3 En bedankt maar weer voor de complimenten :o

@ Maflinger_S : en dan te bedenken dat hij eigenlijk nog enorm stijf liep (heeft wat last van de koude, waarschijnlijk wat artrose-achtige toestanden), hij kan nog veel mooier/ruimer lopen :Y)

@ NienSCHaap : haha ja, gek vind ik het eigenlijk, dat een paard zoals hij (met toch een serieuze handicap) zich toch nog zo durft laten gaan .. heeft ook te maken met vertrouwen denk ik, hij kan zich uitleven en ik bewaak de grenzen wel voor hem :)

@ geerke & Kenyada : Het blijft een gek gevoel met hem .. hij geeft mij echt zo'n penny-gevoel "wat ik met hem kan kan niemand anders" :') Maar het is echt een geweldig dier, hoe hij met zijn verleden en handicap iemand nog zo kan vertrouwen .. ik blijf het niet begrijpen, prachtig paard is het <3

@ Maartje1990 : denk het ook wel :j Enige wat ik mij nog afvraag is of ik met die standaard zou gaan werken of niet. Denk dat het in principe ook zonder moet kunnen, maar zo'n standaard is natuurlijk wel handig(er). Heb alleen schrik als hij zijn voet terug wil (en dat moet hij toch altijd even kunnen checken als dat nog kan) dat dan die standaard dicht klapt (wat op zich het probleem niet is) en hij daar van schrikt of schrik gaat krijgen .. Maar langs de andere kant staat hij wel regelmatig ergens op of loopt hij ergens tegen en dat maakt hem dan ook niet uit :+ Dus nog twijfel.. Ga ook die facebook eens opzoeken, wist ik niet maar is natuurlijk wel interessant :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:23

Wowie ! Wat een mega sprong vooruit ! Heel veel respect voor jou en je knappe Boke ! _/-\o_
Ik ben ervan overtuigd dat je binnenkort de voetjes wel netjes zal kunnen maken !