Blinde [***]'s Levensverhaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Blinde Boke's Levensverhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:34

Nu er weer een nieuw punt in zijn leven bereikt is (zie het einde :P ) leek het mij wel eens leuk om zijn levensverhaal te vertellen, voor zover ik dit ken natuurlijk :) Kijken jullie even mee?

Het begin
Wanneer hij precies op de manège is gekomen kan ik niet zeggen, wel herinner ik mij dat hij gekomen is via de handelaar, voor de jaarlijkse zomerkampen. Daar liep hij mee onder de naam Tequila. Aan het einde van de zomer heeft de manège hem overgekocht, is hij gebleven en werd hij tot [***] omgedoopt.

2005
Hij loopt mee in de manègelessen ..

Afbeelding
http://i.imgur.com/1OB4333.jpg

Dit gaat soms goed en soms helemaal verkeerd, veel mensen happen zand tot op een punt dat er eigenlijk alleen nog volwassen op rijden. En ook die hebben moeite met hem.

Afbeelding

Zelf ga ik op een bepaald moment ook op hem rijden, zij het voornamelijk het bosseizoen. Wat hebben we toen een plezier gehad! Dingen uitgehaald die ik nu helemaal niet meer zou durven :') Het seizoen daarna wilde ik dat plezier herhalen maar de eerste rit liep het al volledig mis, de pony's (jaja, we waren met de ponyclub op pad :)) ) waren enorm fris en na een eerste gelukje ging het daarna mis en ging ik keihard tegen de grond. [***] heeft toen de benen genomen ... en is pas 10 minuten later weer teruggekeerd naar de groep. Tot zover mijn bosritjes met [***] :+

2010
Het noodlot slaat toe (al is dat zijn geluk geweest) als hij plots blind wordt aan 1 oog, daardoor veel te schrikkerig en de manège besluit hem weg te doen. Hij wordt opgevangen bij iemand uit de buurt, echter moet zij hem een jaar later weer weg doen.

2011
Hij wordt gebracht naar Horsetopia, een opvangcentrum voor oude/zieke manègepaarden. Hij is dan 18 jaar en aan 1 oog blind. Op een bepaald moment struin ik wat rond hier op bokt bij het toenmalige éénmaal-andermaal en zie volgende titel: [EA-TK-PP] Ter adoptie: lieve Appaloosa D/E-pony

Geen idee waarom, maar ik klik de titel aan, lees het verhaal, zie de foto
Afbeelding

en ik denk .. die pony ken ik!
Ik neem contact met hen op, gewoon om te horen hoe het met hem gaat en wat extra info te geven omdat ik hem kende. Maarja, hoe gaat zoiets hé .. zij vragen of ik hem niet wil adopteren, ik bespreek dit met de persoon waar ik toen op pension stond (had [***] al), zij ziet dat niet zitten, ik begrijp dat en ik kap het af.

Even later krijg ik bericht dat hij een huisje heeft gevonden en dat het goed gaat.
Afbeelding

Doodliggen kon hij toen ook al :Y)
Afbeelding

Ik ben blij, zo snel een thuis gevonden, meer moet dat niet zijn.
Echter slaat het na een paar maanden allemaal om, er komen berichten dat hij niet meer kan aarden op zijn nieuwe thuis, dat hij gevaarlijk is en het opvangcentrum gaat hem terug halen. Ondertussen ben ik met [***] verhuist naar een andere stal, waar ik in theorie gewoon nog een weitje kan bijhuren.. Er wordt nagedacht en ik besloot eens te gaan kijken en van daaruit zou ik wel zien. Iets wat je dus nooit moet zeggen :')

9 December 2011
Het begin van ons verhaal .. mijn bezoekje aan het opvangcentrum. Daar liep hij dan.
Afbeelding

Ik wilde gezellig samen een foto maken, maar [***] dacht er duidelijk het zijne van *aargh, wat moet dat vreemde mens met mij!*
Afbeelding

Naar huis gegaan en nagedacht, maar natuurlijk wist ik het al .. En zo geschiedde..

17 December 2011
We gingen hem ophalen en bij aankomst even in de piste gelaten om de benen te strekken. En wat hoor je als eerste te doen? Juist!
Afbeelding

Daarna kennismaken met zijn nieuwe buurman, met wie hij een haat/liefde-verhouding zou krijgen.
Afbeelding

2012
Samen doen we zoveel mogelijk leuke dingen.
Afbeelding

En blijkt hij nog best te kunnen bewegen!
Afbeelding

2013
Jammer genoeg gaat het hier 'fout', helemaal uit het niets wordt zijn andere oog ook blind en is er niks meer aan te doen :( [***] moet leren leven met zijn nieuwe handicap en doet dat best aardig, maar ik merk dat de stalling waar ik sta niet meer geschikt voor hem is (en voor mij ook niet, maar dat is een ander verhaal ;) ). Nadat hij overdag uitbreekt en, gelukkig, in een ander afgezet stuk terechtkomt (en niemand die het gemerkt heeft terwijl ze er wel de hele dag waren) was voor mij de maat vol. Per toeval (naja, geloof niet in toeval op zo'n momenten) terechtgekomen op onze huidige stal en de verhuis gemaakt.

Was wel wat bang, want hij had natuurlijk jaren niet meer op de trailer gestaan en was nu volledig blind .. hoe zou dat gaan .. Naja, uiteraard als een fluitje van een cent :+ Op de nieuwe stal konden ze zelfs weer samen staan! En het ging goed!

Afbeelding
Hier op uitstap :)

2014
Eind december 2013 doet [***] weer enorm zijn best en jaagt [***] door de draden uit, tot zover het gezellig samen staan .. Op nieuwjaarsdag (!) zijn de pensioneigenaren een halve dag bezig om alles te maken en de paddock op te splitsen zodat ze elk hun eigen stuk hebben.

Echter blijkt dit niet genoeg want in augustus slaat weer een ongelukkig moment toe. In paniek (niemand weet waarom) haalt hij zo'n capriolen uit dat hij gewoon over een betonnen muur van 1.20m kruipt en in de mesthoop belandt. Gelukkig op schaafwonden na geen brokken, maar het wantrouwen zit overal diep, we durven hem niet meer buiten te zetten. Elke dag ga ik om hem toch zijn 'vrijheid' te geven, we spelen wat in de piste, gaan grazen in de weide, gaan wandelen. Wat valt dit zwaar.. en niet in het minst omdat mijn lieve, volgzame pony verandert in een hyperactief monster die mijn voetstappen nog niet kan horen of die volop begint te hinniken .. Dit kon niet langer, en dus zocht ik oplossingen, die ik via bokt heb gevonden (bedankt bokt!). Dat zie je hier: [ITP] Blinde [***]'s nieuwe bunker

Uiteraard is er in 2014 nog meer gebeurd, maar dat zie je terug in het jaaroverzicht: [EJL-ITP] 2014 met grote ups & downs

En hij kan nog steeds doodliggen :Y)
Afbeelding

Groot nieuws
Natuurlijk was er ook nog groot nieuws, een nieuwe mijlpaal in zijn leven en de reden voor dit topic. Na al die jaren heeft hij nu, na 3 jaar adoptie, zijn hele eigen vaste baas gevonden! Een paar dagen geleden heeft het opvangcentrum gezegd dat ik zijn eigenaar mocht worden en nu is hij dus echt helemaal van mij! <3 Nogmaals bedankt Horsetopia voor het vertrouwen! (zie ook [VVDD] Blinde [***] officieel van mij! )

Om af te sluiten een filmpje waardoor 'iedereen' verliefd op hem werd, heeft zelfs nog de voorpagina van bokt gehaald :)

Blind of niet, het is gewoon de meest geweldige, speciale pony op deze wereld!
Bedankt voor het kijken :) En nu ga ik stoppen met [***]-topics, maar deze moest er nog even bij :Y) ;)

Pantykous

Re: Blinde Boke's Levensverhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:41

Ik lees altijd met veel plezier en interesse je topics, knappe Boke! Hij heeft het toch maar getroffen :D

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:43

Idd! Wat jij allemaal voor je paardjes overhebt, petje af :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:28

Dank jullie :) Ik vind het allemaal maar normaal om te doen, maar lees & hoor vaker dat ik daar zowat de enige in ben -O- Als je de verhalen leest van alle afgedankte paarden omdat ze oud zijn of iets niet meer kunnen, brrrr ...

Verbaas me ook altijd hoe knap hij het allemaal doet en wat voor geweldig dier het is, ondanks zijn toch niet zo schitterend verleden (en wat er voor de handelaar gebeurd is heb ik ook maar het raden naar, weet wel dat ze doorgaans niet voor niks naar die specifieke handelaar gaan ...). In augustus heeft hij nog ponykamp meegedaan, als borstelpony .. nooit gedacht dat die het nog leuk zou vinden, van die 'kleine' kinderen rond hem, maar hij vond het helemaal prima (moest wel in de buurt blijven), was echt zo leuk om te zien :D

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:58

Echt lief ja <3
Ik heb zelf ook een oud manegepaard (nog net geen 26). Tis ook gewoon leuk om te zien hoe ze weer helemaal opbloeien!
Die van mij is na een springcarriere na 16 jaar bij een handelaar gedropt, kan ik ook niet helemaal begrijpen..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:02

Super leuk overzicht heb je gemaakt zo! :)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:23

Wat een verhaal zeg, pfoeh... en jij hebt inderdaad veel over voor je pony! Had je bunkertopic al eerder gezien. Je hebt een knappe pony, Boke heeft het maar getroffen bij jou _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:28

Dank je Solleke_Noah, moest eens kunnen na al die jaren hé, kwam die manègefoto's toevallig nog eens tegen en dan met de recente gebeurtenissen dacht ik: nu is het moment :Y) :))

@ judith370 : super dat er nog mensen zijn die zo'n groot hart hebben! (ken er nog, maar ze zijn schaars ;) ). Dat ze zo'n lange tijd hun best doen en dan gewoon bij een handelaar afgezet worden begrijp je inderdaad niet neen...

@ Esaqar : dank je. En dan weet ik nog maar stukken uit zijn leven, het hele verhaal ken ik niet eens .. en weet ook niet of ik dat wel wil weten. Hoe hij in het begin op mij reageerde, brrr .. en dat had dan niks met zijn blind oog te maken want op de manège was hij ook niet de makkelijkste (maar kan het hem niet kwalijk nemen). Gelukkig is ook daar véél verbetering gekomen, zal nooit 100% fan worden van vreemde mensen maar als die alles rustig aanpakken en ik ben in de buurt dan gaat dat wel :)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 17:34

Super om te lezen hoe het Boke gaat. Ik herken best wel wat in jouw verhaal daar mijn paard volledig blind is. Voor mij is het ook meest geweldigste paard dat er is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:38

:j Denk dat het blind zijn het allemaal nog specialer maakt, of in ieder geval anders. Heb met beide pony's een super band, maar met [***] is het gewoon anders... misschien wel door het blind zijn, of misschien niet, heb geen idee eigenlijk :+

Flinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:55

Wat een leuk topic om te lezen. En echt petje af voor wat je allemaal over hebt voor Boke! Van mij hoef je niet te stoppen hoor, met alle Boke-topics ;) en ik ben zeer benieuwd naar jullie doel voor 2015

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:17

Mooi om te zien en lezen. Voor mij komt het heel dichtbij.

Marco, mijn eerste eigen paard, heb ik helaas in 2005 in moeten laten slapen. Hij was ook een appaloosa en de laatste jaren van zijn leven volledig blind.
Wij reden nog gewoon samen buiten.

Geweldig hé, hoe ze zich helemaal aan kunnen passen en de rest van hun zintuigen (beter) gebruiken.

Gefeliciteerd dat Boke nu helemaal van jou is en ik hoop dat jullie nog jaren van elkaar mogen genieten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:18

Boke!!! <3
Heel mooi topic en wat zijn jullie een gouden duo ! _/-\o_
Gefeliciteerd trouwens dat hij nu écht helemaal van jou is, dat wil wel wat zeggen, toch ? :)
Veel plezier nog met 'm !

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:23

Wat een mooi topic en wat een leuk paars is het ook!
Dat jullie nog vele jaren mogen genieten samen!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:35

Wat leuk om net hele verhaal achter hem te lezen!! :))
En sta je alweer zolang op die stalling joh...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:54

@ mbos27 : het hoofddoel is vooral zoveel mogelijk plezier hebben samen, en dan zien we wel wat mogelijk is. Heb wel iets in mijn hoofd waar ik naartoe wil werken maar daar maak ik wel een topic van moest het lukken :Y) En daarnaast werken we verder aan zijn voetenprobleem en proberen we daar zoveel mogelijk vooruitgang te boeken. We zien wel wat lukt :)

@ jetm : ook een blinde appaloosa, hoor je wel vaker. Wel super dat jullie nog gewoon samen buiten reden! Ergens wil ik dat soms ook wel, maar kan daar geen tijd genoeg insteken .. misschien ooit nog eens :Y)

@ Pandora2 : dank je :o Het geeft wel een speciaal gevoel dat die nu gewoon van mij is, al verandert er voor hem natuurlijk niks, haha :)

@ Ess_Ramona : thanks!

@ _KiMbErLeY_ : alweer meer dan een jaar geleden verhuist :j Tijd gaat echt snel!
Vond het wel eens leuk om alles wat ik van hem weet in een topic te gieten, fijn dat jullie dat ook vinden :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-12-14 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:15

Aaaah super om altijd je topic's te lezen over Boke *\o/*
Super dat Boke goed terecht is gekomen bij iemand met een groot hart en ook op de juiste plek!
Het zal weinig veranderen aan het feit dat je nu officieel eigenaar bent, maar toch gefeliciteerd :#
Hopen op nog veel plezierige jaren samen (ondanks Up's en Down's)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:09

We proberen er altijd het beste van te maken :j Maar heb toch een gemiddeld 2015 besteld :))

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 01:48

Wat een rete gaaf dier is Boke zeg :D Helemaal mijn type :P :P
Heb je topics stil gevolgd en wat doe en denk je goed na :)
Ik kijk uit naar meer topics :D :P

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:52

Het lijkt me zo moeilijk om een volledig blind paard te hebben, echt respect voor jou wat je allemaal wel niet voor hem doet (beide paarden trouwens) zodat hij kan genieten van zijn oude dag!

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:06

Wauw.... echt het volle respect voor jou! Wat fijn dat hij zijn laatste jaren bij zo'n top eigenaar mag slijten zeg!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:04

Vanuit hier ook heel veel respect voor jou.Door de jaren heen je topics gevolgd hoe je wel niet aan t denken/ werk bent om dingen op te lossen om Boke nog zo'n fijn leven te kunnen bieden.
Je ontroerd me, ik vind dit echte liefde en ben blij dat boke op jou pad is gekomen. :(:)

igor02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:54

top dat deze pony zijn laatste jaren nog zo heerlijk bij een goeie baas mag doorbrengen!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:01

top dat je zo veel over hebt voor een paard met een handicap. Ik denk dat Boke zich in zijn hoefjes mag knijpen met zo'n toegewijde baas!
En Boke is top dat hij zo met zijn handicap om gaat!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:08

Jouw topics kunnen altijd wel een glimlach op mijn gezicht brengen, ik heb dit met plezier gelezen :D