Poging twee: Akhal Tekes in Estland!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Poging twee: Akhal Tekes in Estland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 09:53

Omdat in m'n vorige topic de URLs het niet meer deden gaan we maar voor een poging 2 :+

Hallo allemaal :wave:
Vanaf begin Augustus tot het eind van Oktober verblijf ik in Estland op een Akhal Teke fokkerij als stage. Ik studeer aan Van Hall Larenstein, de opleiding Equine, Leisure & Sports. Mijn stage had als doel om te 'kijken' hoe het is om mee te draaien op een bedrijf en alles eromheen.
Naast al het werk, wat voornamelijk bestaat uit voeren, stalwerk en het werk met de jonge paarden, is er ook lekker veel tijd om te relaxen en met mooi weer (wat het nu helaas niet is ;( ) doe ik dat het liefst bij de paarden, en dan voornamelijk bij de grote merriekudde. Alle merries (en sinds kort 1 ruin) staan met z'n allen op een groot weiland van ongeveer 1,5K in de lengte en ook zo iets in de breedte. Zeker geen ruimte tekort dus :D Ook alle hengsten staan in kleine groepen 24/7 buiten, iets wat je in Nederland iets minder snel aan zult treffen!
Genoeg gepraat, foto-tijd! De foto's staan niet op logische volgorde en zijn van de gehele periode dat ik hier ben. :)

Afbeelding

Fuksiya (zwart) en Gul-Oylyk (bucksin), beiden dames hebben van het weekend de Europese kampioenstitel van hun leeftijdscategorie gewonnen! Fuksiya is twee jaar oud en Oylyk een jaar.
Afbeelding
Afbeelding

Pamela, een enorm rastypische merrie en haar té schattige veulentje. Bijzonder veulen, want Pamela is 'al' 14 en dit is pas jaar tweede veulen. Pamela is een erg goede merrie die vanuit Rusland hierheen gekomen omdat ze hier meer kennis en mogelijkheid hebben om 'lastige' merries drachtig te krijgen, omdat beiden staleigenaren dierenarts zijn. Naast Pamela zijn er nog meer erg goede, maar lastige merries vanuit Rusland.
Ook is dit het veulen wat ik geboren heb zien worden :D
Afbeelding
Afbeelding

En hoe de kleine man er vandaag de dag bij staat. Hartstikke brutaal want hij weet heel goed dat de tweebener kriebels en knuffels geeft, want dat doet ze maar al te graag. Want geef nou toe, je kan toch geen genoeg krijgen van dat koppie <3
Afbeelding

Prachtige Rubai, een van mijn favoriete merries. Een beetje een apart, zenuwachtig geval maar in het weiland enorm lief.
Afbeelding
*klik* *klik*

Kichitorgai (bucksin) en Toidjakhan (bruin), twee van de 'lastige' merries die voor volgend jaar beiden drachtig zijn!
Afbeelding
Afbeelding

Kalibar, de enige ruin van het gehele stel die nu ook nog is gedoemd om tussen de merries te staan. Meneer denkt meteen dat hij hengst is geworden wat nog wel eens voor maffe situaties zorgt.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Last but not least, mijn grote favoriet Ozariya <3 Enorm knappe merrie waar ik helemaal gek op ben geworden in deze korte tijd. Ze is heel erg naar mensen gericht en je kan heerlijk met 'r staan kriebelen in 't weiland.
Afbeelding
Afbeelding
*klik*

Mooie foto van mij en Ozariya tijdens de zonsondergang. Is toch wel hét pennymoment O:)
Afbeelding

Voor meer foto's en verhalen kunnen jullie op mijn blog kijken. :)
Fotografische tips zijn altijd welkom, maar onthoud dat dit gewoon hobby-fotograferen is :)

Groetjes!

lisaislisa

Re: Poging twee: Akhal Tekes in Estland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:06

Wauw! Hele mooie paarden, en die laatste foto is echt heel mooi!
Nog veel plezier daar :D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:10

oooh wauw! Prachtig, wat een velletjes die paarden zeg!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 10:14

Ah nu zie ik ze wel!
Ze zijn gaaf, echt heel gaaf :D

Geniet er nog maar lekker van ^^

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:36

Echt prachtige paarden! <3

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:57

Wat n prachtig stel bij elkaar.
Fijne tijd daar nog.

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:04

Wowie, ik ben head-over-heels verliefd geworden op Fuksya, de zwarte merrie op de tweede foto. Weet je ook wat voor type zij is? Ik dacht namelijk dat je verschillende typen had bij Akhals? Ook russisch?

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:10

Wooooow, wat mooi! En wat een toffe ervaring zeg!
Ik heb even getemd voor uitgelicht :D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:14

Wauw! Wat een prachtige paarden stuk voor stuk!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:16

Leuk om te zien! Heel veel plezier daar nog.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 13:45

Solar schreef:
Wowie, ik ben head-over-heels verliefd geworden op Fuksya, de zwarte merrie op de tweede foto. Weet je ook wat voor type zij is? Ik dacht namelijk dat je verschillende typen had bij Akhals? Ook russisch?

Daar zit ik zelf nog niet echt in, weet dat ze line Posman is en daar houd 't bij op :D Misschien dat deze pagina je verder kan helpen? Fuksiya is hier gefokt en geboren :)
En voor de rest; bedankt voor deze super toffe reacties!

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:20

Ook maar even hier een reactie :')

Super, super, super leuke foto's allemaal. Grappig hoe te zien ook hoe snel de jonkies veranderen ;)

Staat mijn allerknapste Teke vriendje nou tussen de merries?
Hij ziet er wel super uit trouwens, wordt hij nog steeds getraind?

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:26

Jouw favoriet is ook de mijne

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 12:37

Leuk! En wat een variatie aan foto's en merries. :D Ze staan er idd om bekend lastige merries te importeren want ja een lege merrie kost alleen maar geld dus die willen ze dan wel kwijt. :j Zo zou ik het zelf ook doen denk ik, dan kun je voor relatief minder geld toch aan goede merries komen.

Sommige zijn overigens wel best dik, moet ik zeggen.

Iemand vroeg wat over Fuksiya? Fuksiya heeft een lijnteelt IV x IV x IV op Dagestan, geloof ik (ze is van Myrat uit Fragaria toch?) Dagestan was een van de grote favorieten van Shamborant (hij vond hem zo speciaal dat hij een uitzondering qua voer maakte voor Dagestan en diens moeder tijdens een hongersnood) en qua type weliswaar een renpaard maar wel vrij compact. Om de merrie echt te kunnen beoordelen op type is wel meer nodig dan 1 foto, maar de lijnteelt zo sterk op Dagestan zou je in principe moeten/kunnen terugzien in haar type, al waren niet alle van Dagestans nakomelingen even sterk qua type. Qua type is er overigens niet zozeer onderscheid tussen Russisch en niet-Russisch. Dat ligt iets anders. Maar, ik denk dat zo'n specifieke vraag beter op zijn plek zou zijn in het topic uit mijn onderschrift voor ik hier dit hele topic ga bevuilen. :=

Je hebt overigens wel onwijs geluk gehad dat ze enkele heel late veulens hadden dit jaar. Heb je toch dat staartje van veulenen en insemineren e.d. meegekregen. :D Leerzaam!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 12:44

Bedankt voor je toevoeging Jo _O_
Ze zijn inderdaad erg dik, het weiland is enorm met prachtig gras, en ze staan uiteraard niet echt in het werk. We werken nu met 6 paarden maar dat is enkel grondwerk dus daar vallen ze echt niet van af. Fuksiya is inderdaad van Myrat en Fragariia :) En bevuilen doe je mijn topic nooit!
En inderdaad zeker geluk! Er zijn 4 merries geinsemineerd dat ik er was en een paar ook meerdere keren, dus volgend jaar ook weer late veulens. Leerzaam zeker! :):)