Umoyax.. Voor de laatste keren schitteren op show

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Umoyax.. Voor de laatste keren schitteren op show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 21:51

Wat een kampioen, wat een held.
Na de tweede show sloeg hij dusdanig door dat ik het niet meer vertrouwde, want een foto had kort daarvoor uitgewezen dat een ongelukje als veulen verstrekkende gevolgen had gehad, al kon ik volgens de da gewoon kijken waar het schip strandde. Maar tot mijn immense verdriet wees een tijdje bute uit dat hij al een hele tijd met veel pijn moest hebben gestaan, zo ook tijdens de shows.
En toch 100% inzetten, iets wat zo tekenend is voor zijn karakter.. Never back down.
Op korte termijn moet ik afscheid gaan nemen van mijn allergrootste vriend, want een leven met pijn is geen leven. Dat maakt deze prachtige foto's des te waardevoller...

Nog één keer genieten van deze schitterende, pas 3 jaar oude hengst, op show.

Als eerste gingen we in mei naar Deurne, voor de internationale B-show Tulip Cup. Hij vond het maar reuze spannend en kroop zo ongeveer door de ring :+

Afbeelding

Afbeelding
Maar oh zo geconcentreerd opstellen, mijn kanjer...
Afbeelding

Daarna schreef ik hem, eigenlijk puur voor de kilometers, in voor de amateurkeuring in Houten. Achteraf zó blij dat ik dat gedaan heb...
Afbeelding

Afbeelding
Hij stijgt op!
Afbeelding

Afbeelding

En werd hij zomaar winnaar van zijn klasse!! *\o/*
Afbeelding

<3
Afbeelding
Afbeelding

Daarna mochten we terug komen voor het kampioenschap junior hengsten! :D Ik kon hem intussen wel achter het behang plakken, hij was zo vervelend....achteraf bleek hij dus gewoon te proberen uit te leggen dat hij pijn had, wat voel ik me schuldig... -O- Maar; in de showring weer opperste concentratie!
Afbeelding
Vooruit.....en een beetje gekkigheid :P
Afbeelding

En tot mijn grote verrassing werden we junior gold!! *\o/* *\o/*
Ze draaien dan altijd ''simply the best'' en altijd als ik dat hoorde zei ik ''die wil ik horen voor mijn paard''. En die wens in in elk geval nog in vervulling gegaan...zo trots!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<3

En nu...scharrelt hij een beetje in de rondte. Hij hoeft nergens meer heen. Alleen nog genieten van zijn leven.
De schade is dusdanig dat zelfs met heel veel mazzel de artsen er hooguit een weidepaard van kunnen maken, en dat is hij gewoon niet. Bovendien blijft het dan alsnog wachten tot hij op 3 benen staat. Dat gun ik hem niet, hij heeft zo geknokt tegen de pijn.... Hij verdient het om onverslagen te blijven. Ik ben er kapot van en probeer nu nog even volop van hem te genieten, maar wat is dit zwaar... Mijn allergrootste vriend, mijn maatje. Alles wat ik ooit heb gewild in een paard... Spreken zonder woorden. En al veel te vroeg moeten we afscheid nemen.

Heel erg blij dat ik deze foto's (door Reindert Jansen) nog heb. Zo blij dat ons nog even dat momentje samen gegund is geweest....
Laatst bijgewerkt door amyz op 19-06-14 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_Carien

Re: Umoyax.. Voor de laatste keren schitteren op show

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:00

Jeetje, wat oneerlijk!
Nog zo jong maar dan al zoveel indruk gemaakt op denk ik niet alleen jou.
Ik hoop dat je nog even mag genieten alsof de tijd stil staat, veel foto's kan maken en geurtjes kan opsnuiven. Heel veel sterkte!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:07

wat lijkt hij op zn pappie met de gekkigheid van opa.
heel veel sterkte met deze moeilijke keuze :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:08

Nogmaals Amy, onwijs veel sterkte en ik hoop dat jullie de komende tijd nog van elkaar kunnen genieten.
Reindert heeft jullie samen prachtig vastgelegd :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:45

:( sterkte Amy, we gaan hem allemaal missen als het zover komt, en jouw verhalen over hem. Ik hoop dat hij nog 1 baby op de wereld achter laat.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:50

Wat een onwijs prachtig paard is het en wat ontzettend rot dat het zo heeft moeten lopen.. Het is soms heel oneerlijk. Wat moet hij een enorm hart hebben dat hij zo goed gepresteerd heeft ondanks dat hij pijn had. Heel veel sterkte!

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:51

Jeetje wat erg! Sterkte! Hij is echt prachtig en nog veel te jong!

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:53

_/-\o_ :(:)

Ik heb verder alles al gezegd... Jullie blijven kanjers!!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 22:58

Bedankt iedereen!
Een hart zo groot als de wereld.. Hij heeft nooit, maar dan ook echt nooit verzaakt. De keren dat ik hem heb gelongeerd waren intensief, hij gaf 150% en eiste dezelfde inzet van mij. Hij geeft altijd alles... Dat maakte ook dat ik het niet door had. Achteraf probeerde hij het me al een hele tijd te vertellen maar ja, jonge hengst.... En op buut ineens weer zo lief, zo rustig. Dat breekt je hart. In het beetje werk dat ik met hem deed heeft hij zich altijd volledig ingezet. Wat een karakter....

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:04

Prachtige foto's en ontzettend fijn om deze resultaten behaald te hebben met je topper! Niet alleen heb jij umo een hoop geleerd, maar heeft umo jou ook wijzer en sterker gemaakt.

Sterkte ;(

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:04

wat een prachtig paard :j

en jeetje wat een verdriet dat je afscheid moet nemen |(

mag ik weten wat er gebeurd is vroeger?

echt heel veel sterkte :(:)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 23:27

Nou en of ik veel van hem heb geleerd! Hij is een absolute spiegel... ik denk oprecht dat ik dankzij hem als mens ben gegroeid.

Dat mag uiteraard :) Geen idee wat er precies gebeurd is, maar op een goeie dag had hij ineens een dikke kogel. Toen een aantal (achteraf) verkeerde keuzes gemaakt... dachten dat het de pees was maar ja, 8 maanden oud...wat doe je eraan... Dus laten lopen. Half jaar later gleed hij uit op show, kogel weer dik. Contact met da gehad en die gaf me ontstekingsremmer en noemde het een peesschedeontsteking. Das vervelend, maar hoeft een paard nauwelijks last van te hebben. Daarna in de loop der tijd elke da die er was er naar laten kijken en allemaal zeiden ze; hij loopt goed dus kijk maar wat er gebeurt als je er een zadel op gooit.
In April die kogel toch op de foto laten zetten. Voorkant ziet eruit als een legpuzzel en artrose klasse 4. Omdat hij goed liep waren de vooruitzichten redelijk ok, natuurlijk niet goed maar wel leefbaar. Echter vertrouwde ik zijn gedrag al een tijdje niet dus op de buut gezet, en ik had gelijk ;( achterbeen (diagonaal dus hoort bij elkaar zeg maar) ziet de kogel er nu ook niet goed uit. Dacht eerst verdikking gebleven na heel erge mok maar vermoeden nu ook artrose door overcompensatie. Hij zet dat been de laatste maanden ook vreemd weg. Heeft ook nog een paar keer in een hek gehangen dus dat helpt ook niet.
Al met al heeft gewoon echt alles tegen gezeten en is er nu geen redden meer aan ;( Achteraf lijkt die kogel al iets verdikt op de foto's toen ik hem kocht, misschien al bij mams opgelopen, je weet het toch nooit... Hij was toen net ziek geweest en iets opgelopen beentjes dus het niet gezien.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:35

prachtige foto's van een prachtig paard.

Vreselijk dat het zo moest lopen met hem en wens je veel sterkte toe.....en geniet nog even met hem zolang hij er nog is.

Heb je hem nu trouwens weer gewoon op bute staan? Of staat hij nu op metacam? Zijn maag reageerde niet echt lekker op de bute toch? Sorry als dat al gezegd is, maar niet alle reacties gelezen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:38

Wat een mooi beest.

Vreselijk en veel sterkte voor jou voor nu en de komende tijd.

Ik heb mijn eigen AV ook moeten laten gaan.
Ik weet dus hoe je je voelt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:40

wat een vreselijk verhaal zeg |(

zo jong al dat er vanalles mis was....

echt heel erg zo`n prachtig jong paard,dat je daar al afscheid van moet nemen :(:)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 23:43

Bedankt! Het is idd dubbel zo hard dat hij nog zo jong is...nog een heel leven voor zich...

Hij staat nu idd niet op de buut, wilde eerst zijn maag volledig tot rust hebben. Op de echt warme dagen gaat het nu eigenlijk wel, hij staat ook zo veel mogelijk buiten, maar zeker op de killere dagen merk ik duidelijk dat hij er last van heeft. Da zou eigenlijk vandaag komen om te scannen dus wilde overleggen wat te doen, maar is uitgesteld dus maar even langs.. Ik wil dat sowieso zijn laatste dagen pijnvrij zijn dus even kijken hoe we dat jet beste kunnen doen zonder risico op weer last van zijn maag.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:57

Kan me voorstellen dat je zn maag weer even tot rust wil hebben. Hopen op veel warme dagen, aangezien hem dat ook al heel wat helpt.

Is metacam niet een optie? Of is dat te licht in werking? Geen idee namelijk of qua pijnstilling de twee dezelfde sterkte hebben: bute en metacam.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:24

Jeetje, sterkte en wat zonde van zo'n prachtige hengst!
Wat fijn dat je deze momenten hebt mogen meemaken.
Geniet van de momenten die je nog met hem hebt!

arnoud64

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:38

Wat een verhaal.....
Hoop dat hij pijnvrij terug mag komen in een volgend, dan graag lang, paardenleven. Sterkte |(

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:17

Het is niet eerlijk he, hij is nog erg jong.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 15:14

Bedankt!
Het is idd zo enorm oneerlijk ;( Hij had 30 moeten worden, met een doorgezakte rug en grijze plekken boven zijn mooie ogen... Dat was de deal. We zouden alle tijd van de wereld hebben om samen te genieten, om samen van alles te bereiken. Hij zou, met zijn grote hart en werklust, gaan schitteren in de dressuur. Ik heb er nooit ambities in gehad maar híj wel. We hebben samen zo vaak bij de bakrand staan kijken....was net of hij aantekeningen stond te maken. Hij kon zo geconcentreerd een bepaalde combinatie volgen, hij had daar echt lol in.
En nu stort mijn wereld in. Veel te vroeg moet ik straks verder zonder hem en het voelt alsof er een grote leegte voor me is. Gelukkig heb ik mijn lieve meisje nog, maar zij is zo anders. Misschien maar goed ook hoor, maar toch... Samen zijn ze Yin en Yang en straks heb ik nog maar de helft. Alles uit balans.
Ik heb hem vaak zat wel achter het behang kunnen plakken, echt makkelijk is hij nooit geweest. Vol vuur en veeleisend. Ik moest altijd eerlijk zijn, naar hem maar ook naar mezelf, anders voelde hij het haarfijn aan en werd boos. Het is altijd intensief geweest met hem, maar juist dat maakt de band zo sterk. Hij heeft altijd het beste in me omhoog weten te halen, wist me altijd op te beuren en zelfs fysiek te helpen. Vorig jaar liep ik weken met een zere arm tot hij ineens met zijn kaak een klap op mn schouder gaf...nooit last meer gehad. Hij heeft altijd dat soort dingetjes. Maakt niet uit wat ik doe, ik word er altijd beter van.
Hoe moet ik nou ooit zonder hem door?
;(

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:19

Sterkte, prachtig paardje

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:25

Och meid wat een verschrikking om hier achter te moeten komen en te weten dat hij niet meer beter gaat worden en structureel pijn heeft. Ik heb het met je te doen, zo'n mooierd en die blik naar jou op de 2 foto's bij de opstelling, prachtig.. echt een connectie.
Heel veel sterke, ik hoop dat je hem nog een tijd pijnvrij en stabiel kunt houden. Met metacam kan er inderdaad vaak ook meer dan je denkt...

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:07

Heel veel sterkte en vooral wijsheid gewenst, want was is het juiste moment..... -O-

Wel echt een knapperd!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 17:15

Dat vind ik inderdaad zó moeilijk!
Ik heb een paar jaar geleden ook afscheid moeten nemen van mijn hondje maar daarvoor was een duidelijk moment, ze had kanker. Hebben haar laten gaan toen ze net af begon te takelen, maar nog voordat ze echt achteruit ging. Was voor mij het enige juiste moment. Maar nu.... Ik wil hem de winter niet meer aan doen. Achteraf heeft hij het in de winter steeds zwaar gehad. Snap bijvoorbeeld ineens waarom hij als 1,5-jarige in de winter een hele tijd niet meer naar buiten wilde, uiteindelijk maar een dekentje op gegooid en toen was het ok. Dus dat doe ik hem niet meer aan.
En tsja....dan moet je ergens een moment gaan kiezen voordat het kouder en natter gaat worden. Terwijl hij relatief blij uit zijn ogen kijkt en glimt...dat is zo moeilijk. Toch zie ik in zijn ogen dat het goed is. Ik twijfel er geen seconde aan dat hij heel goed begrijpt wat er gaande is.
Toen ik stopte met de buut is hij een paar dagen flink van slag geweest. Toen ik bij hem in stal stond, hij happend en kappend en gefrustreerd, heb ik hem gezegd dat ik het nu begreep en dat ik mijn best deed voor hem, dat hij het maar aan hoefde te geven. Hij stopte onmiddellijk met zijn gefrustreerde gedrag en is sindsdien ook weg gebleven. Alleen nog steeds ijsberen, stuiteren aan de hand, etc, je merkt wel dat hij niet comfortabel is op de nattere dagen zeg maar.
Maar hij weet het, hij begrijpt het heel goed. En het feit dat er bij hem alleen maar acceptatie is zegt mij zo veel..