Tot meneer uitgegroeid was. Vol ging hij de winter wel in, maar er ook vol weer uit.
Vorig jaar kreeg hij dan ook aangepast rantsoen. Oftewel: geen krachtvoer en alleen vitaminebrok en ruwvoer.
Dat leek te werken.
In april vorig jaar zag hij er zo uit. Mooi op gewicht

Maar ja, toen kwam het weideseizoen en in juni zag hij er zo uit ...

En ja, ook ik voer dezelfde strijd

In augustus was het wel het toppunt. Dus meer aan het werk

Helaas ben ik zelf accuut opgenomen in het ziekenhuis eind augustus, waardoor hij stil kwam te staan en de getrainde conditie met 2 weken verdwenen was.
Begin oktober kon ik hem weer oppakken en begin november zag hij er zo uit

En ook toen weer, zijn we net lekker aan de gang, slaan we samen over de kop.
Een bizarre val die vooral voor mij nogal gevolgen had. Een hersenkneuzing en fanatiek rijden kon ik wel een paar weken/maanden vergeten.
Na 4 weken kon ik er weer een paar dagen achter elkaar 20 minuten op zitten, maar dat was het. Bij lange na niet genoeg voor een dikke haflinger.
Ik heb in de tussentijd een bijrijdster gevonden, wat voor mij erg hielp.
Zo in februari kon ik alles weer en dat ging zijn vruchten afwerpen.
Dit is een foto van maart, dus weer een maand aan de gang.

Ik ben toen eens goed gaan zitten voor een trainingsschema. Helaas kreeg hij toen een blessure en moesten we een stapje terug doen (zul je net zien

Maar gemiddeld liep hij 5/6 dagen in de week, western in de bak of een rondje buiten. Hij kwam mooi op gewicht, maar spieren waren nog zoek.
Oh en ja, ik heb hem harteloos afgebeuld

De veearts is geweest voor foto's en daarna ben ik het trainingsschema gaan aanpassen.
Wel de hoeveelheid werk, maar langer en intensiever (uiteraard met opbouw). Ons rondje buiten werd flink doorstappen en draven richting de endurance richtlijnen (doel is 25-30 km met een snelheid van 10 km/u), de training van 3 kwartier werd ruim een uur met veel doorstapwerk en hoog tempo werk, afgewisseld met wat rustigere dagen of longeren.
Qua voer zit hij nog steeds op een vitaminebrok en hooi, we doen aan strookbegrazing en hij krijgt 's ochtends een handje muesli met medicijnen.
En ook dat lijkt nu goed te gaan! Spieren komen er nu mooi op en zijn conditie is super! Aan het einde van de dag heeft hij wel een ruwvoerbuik, maar dat is beter dan lege opgetrokken buik denk ik dan maar.
Oh en uiteraard kostte me dit een nieuw zadel

En zoals ik al zei, ik doe ook mee in de strijd om de kilo's, wat ook langzaamaan weer lukt. Samen op dieet

Ik vind het behoorlijk lastig om hem op gezond gewicht te houden. We doen echt heel veel aan beweging, qua voer krijgt hij niet meer dan nodig en veel ruwvoer.
Ik heb nog een grasmasker achter de hand, maar dat is echt nog de allerlaatste optie. Het lijkt nu in ieder geval weer goed te gaan.
Hopelijk komt er nu geen blessure meer bij hem of iets banketstaaf bij mij en kunnen we lekker de zomer doortrainen.