Haflinger, de eeuwige strijd tegen de kilo's...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Haflinger, de eeuwige strijd tegen de kilo's...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 15:14

Toen ik Jim kocht was hij schraal en jong. De eerste paar jaren trok hij in de zomer lekker bij op de wei, ging wat vol de winter in, viel dan behoorlijk af en kwam er weer schraal uit.
Tot meneer uitgegroeid was. Vol ging hij de winter wel in, maar er ook vol weer uit.
Vorig jaar kreeg hij dan ook aangepast rantsoen. Oftewel: geen krachtvoer en alleen vitaminebrok en ruwvoer.
Dat leek te werken.
In april vorig jaar zag hij er zo uit. Mooi op gewicht :j
Afbeelding

Maar ja, toen kwam het weideseizoen en in juni zag hij er zo uit ... :=
En ja, ook ik voer dezelfde strijd ;)
Afbeelding

In augustus was het wel het toppunt. Dus meer aan het werk
Afbeelding

Helaas ben ik zelf accuut opgenomen in het ziekenhuis eind augustus, waardoor hij stil kwam te staan en de getrainde conditie met 2 weken verdwenen was.
Begin oktober kon ik hem weer oppakken en begin november zag hij er zo uit :o
Afbeelding

En ook toen weer, zijn we net lekker aan de gang, slaan we samen over de kop.
Een bizarre val die vooral voor mij nogal gevolgen had. Een hersenkneuzing en fanatiek rijden kon ik wel een paar weken/maanden vergeten.
Na 4 weken kon ik er weer een paar dagen achter elkaar 20 minuten op zitten, maar dat was het. Bij lange na niet genoeg voor een dikke haflinger.
Ik heb in de tussentijd een bijrijdster gevonden, wat voor mij erg hielp.
Zo in februari kon ik alles weer en dat ging zijn vruchten afwerpen.
Dit is een foto van maart, dus weer een maand aan de gang.
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben toen eens goed gaan zitten voor een trainingsschema. Helaas kreeg hij toen een blessure en moesten we een stapje terug doen (zul je net zien :\).
Maar gemiddeld liep hij 5/6 dagen in de week, western in de bak of een rondje buiten. Hij kwam mooi op gewicht, maar spieren waren nog zoek.
Oh en ja, ik heb hem harteloos afgebeuld :))
Afbeelding

De veearts is geweest voor foto's en daarna ben ik het trainingsschema gaan aanpassen.
Wel de hoeveelheid werk, maar langer en intensiever (uiteraard met opbouw). Ons rondje buiten werd flink doorstappen en draven richting de endurance richtlijnen (doel is 25-30 km met een snelheid van 10 km/u), de training van 3 kwartier werd ruim een uur met veel doorstapwerk en hoog tempo werk, afgewisseld met wat rustigere dagen of longeren.
Qua voer zit hij nog steeds op een vitaminebrok en hooi, we doen aan strookbegrazing en hij krijgt 's ochtends een handje muesli met medicijnen.
En ook dat lijkt nu goed te gaan! Spieren komen er nu mooi op en zijn conditie is super! Aan het einde van de dag heeft hij wel een ruwvoerbuik, maar dat is beter dan lege opgetrokken buik denk ik dan maar.
Oh en uiteraard kostte me dit een nieuw zadel :=
Afbeelding

En zoals ik al zei, ik doe ook mee in de strijd om de kilo's, wat ook langzaamaan weer lukt. Samen op dieet ;)
Afbeelding

Ik vind het behoorlijk lastig om hem op gezond gewicht te houden. We doen echt heel veel aan beweging, qua voer krijgt hij niet meer dan nodig en veel ruwvoer.
Ik heb nog een grasmasker achter de hand, maar dat is echt nog de allerlaatste optie. Het lijkt nu in ieder geval weer goed te gaan.
Hopelijk komt er nu geen blessure meer bij hem of iets banketstaaf bij mij en kunnen we lekker de zomer doortrainen.

maj0

Re: Haflinger, de eeuwige strijd tegen de kilo's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:20

Wat goed van je en als ik zo dievlaatste foto zie ben jij ook heel wat afgevallen! Top!

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:21

Ik ken het, krijg mijn shet ook met moeite op gewicht, en op het goede gewicht houden is nog vreselijker.. :\

Maar hij ziet er nu goed uit, ga zo door! +:)+
En het is toch wel echt een prachtbeest zeg <3

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:22

Knap hoor! En jij bent ook wat kilo's kwijt zie ik :).

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:25

Waarom is een graasmasker je allerlaatste optie? Ik heb sinds kort 1 paardje op stal die er nu mee buiten loopt, het is mijn eerste ervaring met zo'n masker maar het is me echt 100% meegevallen. Ik vind het een hele mooie oplossing om een robuust paard (in mijn geval een Fjord) toch lekker op het gras te hebben buiten met mijn eigen paard die er geen nodig heeft (KWPN).

Mosquito1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:29

Top, geweldig gedaan *\o/*

Ik weet uit ervaring dat het moeilijk is om af te vallen en dat er veel mensen zooooveel (verkeerde) meningen hebben die af en toe best pijn doen. :n

Lekker doorgaan en ieder pondje is er een +:)+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:34

Gedeelde smart is halve smart :D Wat goed van jullie!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 15:40

stefje: hij staat nu ook op gras hoor, maar met strookbegrazing. Dus elke dag voor een paar uur vers gras (wat nu flink in het zaade geschoten is, dus zit maar weinig in) en dan is het jammer. Hij staat samen met een trekpaard, wat dezelfde aanpak kan gebruiken en dat gaat prima zo.
Als blijkt dat hij alsnog niet op gewicht blijft, kan dat masker altijd nog om. Maar voor nu is het zo even goed. Te snel teveel afvallen is ook niet goed.

En we zijn er inderdaad nog niet hoor. Maar goed, zeker voor mezelf is zo'n jaaroverzicht wel prettig. Ik wil weer terug naar april 2013 :j :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 11:15

Even een update, voor de mensen die het leuk vinden.
Foto's van onze wedstrijd van afgelopen zondag. Voor het mooie zit er nog iets te veel vet op de ribben. Maar dat komt van de winter wel goed als we zo door gaan.
Verder ben ik erg tevreden :j

Afbeelding

En onder het zadel
Afbeelding

GvP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:56

Jullie zijn alllebei goed bezig, volhouden samen!