Hepsie, hop on hop off! If it fits, I sits!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Hepsie, hop on hop off! If it fits, I sits!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 23:19

2 wkn geleden...[ITP] Hepsie, zegt lekker puh! tegen de baas met zadel.

1e paasdag heb ik haar naar huis gehaald voor de zomer (van de winter gaat ze weer naar de opfok) en ondertussen staat ze dus een maandje "thuis".
We doen een paar dagen per week "iets" aan training/opvoeding, de rest van de week huppelt ze vrolijk in de wei.

Zondag 4 mei, vorige topic stopte op 3 mei.
Zaterdag dus een Hepsie doet niets dag en zondag 4 mei dus Hepsie gaat in haar eentje mee aan de hand naar de vereniging dag.

Zadel er dus nu voor de 2e x op (1e x was alleen passen) en hoofdstelletje in (1 x ingehad met longeren (wel touw aan halster) en 1 x gepast)
Goed wij dus naar de vereniging.

Ik had goede hulp, want alleen over de straat leek me iets te veel van het goede, was per slot van rekening nog maar de 2e x dat ze mee ging naar de vereniging.
Een blaffende commissaris Rex was wel spannend maar liep ze toch langs, wel half in mijn schoenen, geen paard mee, me dan maar in het mens verstoppen zal Hepsie gedacht hebben.
Afbeelding

Afbeelding

Toen we binnenkwamen waren er 2 paarden, later bleef ze alleen over, wel even gehinnikt, ook naar de spiegel, maar braaf!
Ze deed aan de hand, stap, draf, halt en aw, wat wil je als baas dan nog meer?
En ja, hier moet meteen ook een ander met haar kunnen lopen, dus Hepsie had een andere geleider
in de bak en op de terug weg dan op de heenweg.

Wij dus over straat weer terug, wederom braaf!
Missie voor vandaag geslaagd.

Afbeelding

Woensdag 7 mei.
Maandag en dinsdag niets gedaan met Hepsie.
7 mei stoute schoenen aangetrokken, geen hulp, wou toch iets met mevr. Spekkie doen.
Dus daar gingen we.
De straat op, alleen, door de weeks, geen paard mee, geen hulpje mee, kijk zelf maar, menig oud paard kan hier nog een voorbeeld aan nemen.
Pfffft wat was ik hier blij mee!
Op de vereniging al kletsend nog op Hepsie gehangen, die had het niet eens door leek het.

Hepsie in the Movies en on the move over straat.

Echt heerlijk dat dier, had nog even getwijfeld, hoorde op stal al dat ze bezig waren op het terreintje van grondverzet bedrijf, maar ook bedacht
dat ik er toch in de toekomst ook langs zal moeten, dus er gewoon maar heen gelopen.

Zondag 11 mei.
Aanhoudende moesson regens, balen (waar is de smiley met paraplu?) -O-
Bibberend zwart paard uit de wei gered :brr: .
2 beiges moesten ook naar binnen vanwege de wei die zo naar zijn vaantjes zou gaan.
Moest dus nog een activiteit verzinnen voor Hepsie die dag :roll: .

Dus maar weer aan de hand naar de vereniging, dit keer was de uitdaging opzadelen op andere plek, voor de stal van Toobs.
(Toobs dankjewel vreselijke bemoeial, als Hepsie niet met stuk touw in haar waffel stond, probeerde jij wel haar hoofdstel op te eten)
Gelukt, dus in de storm op stap, want ja, zondag was die dag met die storm.
Mevr. was goed wakker, maar blijft netjes bij je.
En oh oh! Water hoentjes alarm! (mams vind die ook eng als ze in grote groepen zitten), nu zaten pa en ma met 2 kids op een steigertje,
proest! Je had haar ogen moeten zien, bijna op steeltjes. Maar goed ze liep braaf mee.
Op verenging wat rond gewandeld en weer terug met dikkiedik.
Ideaal was dat er ook iemand aan het rijden was, kon ze fijn daar ook langs lopen.

Hoop dat ze snel de wei weer op mogen, want nu MOET Ik activiteiten ontwikkelen met tuttebel en het was de bedoeling niet veel te gaan doen.
Zucht...

10 mei
Gezien de hoeveelheden neerstortend hemelwater niet veel gedaan.

Hepsie uit wei gevist, trailer was namelijk mee geweest, dus even de Heps erop.
Hop on hop off!
3 x erop geweest tot halverwege in trailer, daar stond ze heel relaxt te niksen, 2 x ging ze er weer uit na paar hapjes kuil.
3e x bleef ze langer staan heb ik haar achteruit gezet en was het genoeg.

Aan de trailer gebonden (dat is al moeilijker dan in stal vast staan, want hier staat ze nooit vast uiteraard).
Tuig erop, JIPPIEEE!!! singel past! broek ook, maar ze vond het daar stilstaan al wat raar dus stond te mutsen.
Broek niet helemaal vast gemaakt (musketon is overleden, dus zou hem dan vast moeten gespen), broek vond ze af en toe wat spannend.
Toen ze even heel relaxt stond die er weer afgehaald en mevr. weer de wei in gegooid.
Ik was namelijk niet van plan tot op mijn velletje te verzuipen en moest trailer ook nog wegzetten, Toobs de wei nog weer ingooien en nog voeren in de wei.

Oh en ze is een echte fjord, DNA is terug, ze is wie ze dacht te zijn, dochter van Sjolvir en Zortin.
Ja, die goedkope fjorden hebben het beter voor elkaar dan menig stamboek, waar ineens een goedgekeurde hengst niet blijkt te zijn wie hij is.
Hier kom je als simpele merrie of ruin het stamboek al niet in zonder DNA onderzoek.

Maandag 12 mei.
Aangezien mevr. Hepsefleps opgehokt was MOEST er elke dat wat gedaan worden, dus gelongeerd, was de 2e x aan de longe.
Voor de geïntresseerden, zonder bijzet en met lijn gewoon aan het halster, gaat mij erom dat ze de stemcommando's leert kennen op dit moment en niet meer of minder dan dat.
Was wel schattig, ze had uiteraard genoeg energie vanwege het ophokken en maakte soort balletje van zichzelf dat ging bokken.
Niet hoog of spectaculair vooral heel schattig.
Mevr. heeft braaf haar rondjes gelopen en mocht daarna nog spelen in de paddock met mama Sjol.
Enigste wat ze toen nog deden was paar keer rollen.
Vervolgens voor reflectie peesjes erom gehangen, ging ze heel grappig achteruit lopen om het beter te kunnen zien.
Ehh, Hepsie... dat gaat niet.. :=
Uiteindelijk wou ze de klittebandjes open maken (gochem dinkie!)
Ze verplaatst naar de achterbenen, dat interesseerde haar totaal niet.

Uitermate snoezig, Sjol had ik al uit de paddock gehaald, dus rennen en gillen, want mama fjord was foetsie.
Kom ik terug gelopen, stil... en blijft braaf bij het hek staan, aangeklipt en meegenomen.
Nog met andere stalgenoot met paard naar achteren (bosje) gelopen en terug.
Kortom ze is echt wel gek op haar paarden vriendjes, maar een mens mee is ook leuk!
Dat is wel fijne eigenschap, want naar andere paarden gillende en trekkende 3 jarige aan een touwtje is niet fijn, Hepsie aan een touwtje is wel fijn. <3

Dinsdag 13 mei.
Gelukkig mogen ze na al die regen nu toch de wei weer op.
Fijn! Zo'n jonkie op stal is helemaal niets.

Woensdag 14 mei.
Hepsie 2 x de trailer op gehad en er weer op commando af laten lopen, hop on hop off zal ik maar weer zeggen.
Iemand hield Hepsie even voor me vast, toen zat ik er al bijna boven op :D :o .
BIJNA! zonder zadel en hoofdstel leek me namelijk niet helemaal oke.
Maar wel even bankje er naast gezet en cap op en er weer even op gehangen aan 2 kanten en aan 2 kanten nep opgestapt, niet gaan zitten.
Had wel gekund, weet ik zeker.
Expres met been over haar kont geveegd en gewapperd met handen en voeten, mevr. ging gewoon door met touwtje kluiven.

Donderdag 15 mei.
Dat er gisteren BIJNA opzitten kreeg een staartje.
Er is iemand op stal en TE vroeg voor de les.
Gevraagd of ze Hepsie vast wou houden, ja, dat wou ze.
Het resultaat! HOP ON!!! Zei Hepsie, dus dat dan ook maar gedaan.
Afbeelding

Afbeelding

Daarna heeft ze nog even nagepraat met ome Toobs over wat haar gebeurt was.
Afbeelding

Zaterdag 17 mei, lekker met Toobs oefen marathon gereden, dus trailer staat nog op het erf.
2 x Hepsie hop on hop off, altijd handig als ze dat gewoon gewend zijn en kunnen.
Bewust op de klep stil zetten en er weer in, of juist eraf, gaat allemaal super.
Nog niet stang erachter gehad of klep dicht. (Behalve met de transporten)
Wil haar gewoon zo getraind hebben dat ik haar in mijn eentje mee kan nemen, al dan niet met 1 van mijn andere paarden erbij.

Tja, dan is het zondag 18 mei het einde van het weekeind en wil je ook nog wat met Hepsie doen, want komende week heb je daar geen tijd voor.
Hulp is er niet, want iedereen is druk met zijn eigen paard.
Toch maar de stoute schoenen aangetrokken, maar wel ook longeerlijn en alles klaar gelegd, want dan had ik nog legio alternatieven als er iets niet in orde was, waardoor ik toch zou besluiten er niet op te gaan zitten.

Maar ja, het is Hepsie... <3 staat braaf naast het bankje.. Paar keer hop on hop off, dan toch ook maar even echt HOP ON??
:# :# :# :# :# :# :# :# :# :# :# :# :# :# :# :# :# :# :#

Tja, het is Hepsie, dus hop on hop off, I'm living on a pink cloud. *\%/*

Wordt vervolgd... maar niet te snel.

edit: link filmpje deed het niet, gewijzigd.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 18-05-14 23:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Onali

Re: Hepsie, hop on hop off! If it fits, I sits!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 23:23

+:)+

Superleuk om jouw topics over Hepsie te lezen. Wat een knappe meid is ze inmiddels geworden zeg.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 23:25

Oh wat is ze braaf. *\o/* En lekker voorwaarts ook!
Wat moet je trots zijn!

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:42

Braaf paard! Je was toch bang dat ze niet groot genoeg zou worden? Ik vind het prima kunnen zo! En die groeit echt nog wel een beetje door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:47

Hepsie... <3
Zo is het nog een eigenwijs veulentje en zo zit je er al op!
Ziet er goed uit. :j Ik ben benieuwd naar de vorderingen.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:55

Hepsie doet het goed zeg :)
Leuk verslag heb je ervan gemaakt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:32

Wat een leuk topic. En mijn complimenten hoe je hepsie laat wennen aan haar volwassen leven. Zo rustig en zonder haast +:)+

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:58

Wat een leuk topic geniet van je knappe pony ze vind het zo te zien allemaal heel leuk en interessant wat je met haar doet ga zo door super hoor!

Nino_2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:38

Wow wat leuk om te zien dat ze zo goed haar best doet!!
En dat stoppen bij het belonen komt me bekend voor, deed mijn 4-jarige verzorg fries ook in het begin :+

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:42

Ziet er goed uit!!

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:50

Whoehoe hepsie is zadelmak !
Gaaf, leuk topic ook weer! _/-\o_

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 18:11

Ik wacht nog steeds op het grapje waarmee Hepsie me ongetwijfeld binnenkort gaat verrassen.

Zie al dat anderen dat probleem met belonen ook hebben, nou ja, ik had nu ook niemand op de grond, maakte het niet echt eenvoudiger :o.

Sturen snapt ze naar links wel, naar rechts, hilarisch! niet dus...
Komt vermoedelijk omdat je ook meestal links loopt van je paard, had het ook al andersom geprobeerd, maar ook dat is al stuk lastiger dan links.

En ze is zo heerlijk ijverig door onder andere haar nieuwsgierigheid.
En wat goud waard is, ze is gek op gekriebeld worden, dus ideaal!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:25

Heerlijk. Je rommel net zo naar t doel doe als ik.

Wat is Hepsie geweldig!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 18:33

Dennis schreef:
Heerlijk. Je rommel net zo naar t doel doe als ik.

Wat is Hepsie geweldig!

Is ook vanwege hoe ik sta en jij ook denk ik. (en of ik die dag een hulpje kan vinden of niet)
Heb niets aan een paard dat niet over straat mee te nemen is of niet een trailer in wil, dus dat heeft prioriteit.
Verder is het maar net wat ze aanbied, moet zeggen tot nu toe alles _O- .
Wat het dan weer moeilijk maakt om niet meteen elke dag iets te gaan doen :x .

Wel zo dat nu ik blijkbaar ben begonnen met het zadel ik dat eerst even afmaak, voordat ik er ook nog een kar achter hang, dat wordt allemaal beetje te veel %) .

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:36

Wat leuk om te zien ! Ze doet het super zeg (en jij daarbij ook natuurlijk ;) )

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:39

Gaat echt helemaal intuitief bij jullie, erg leuk om te zien!

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:45

Dat gaat goed! Wat leert ze snel!
Knap koppie zit er ook op.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:50

Wat leuk!
Volg Hepsie al vanaf dat ze een veulen was, kan me de foto;s dat ze ondersteboven in een kuil lag nog goed herinneren _O-

{beetje offtoppic maar ik heb een kalfje wat bij ons op de boerderij is geboren naar haar vernoemd, Vind Hepsie zo"n leuke naam!}

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:56

Het is nog steeds een knappe dame!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:58

Af en toe spiek ik eens naar de ontwikkelingen van Hepsie maar dit moet ik nu toch echt aan je kwijt: wat is het een heerlijk dier! En wat doe je het ontzettend leuk met d'r. Heel positief. Hepsie heeft er duidelijk ook onwijs veel plezier in.
Ik moest overigens wel even grinniken om haar 'hinnik' naar d'r vriendjes: "Squeek" :=

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:03

Wat goed dat ze alles toelaat zeg! Ze heeft wel echt een prethoofd dus wie weet wat je nog te wachten staat;) komt ze ook naar de ronde on te beleren of ga je dat ook zelf doe ?

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 20:35

Hepsie <3 Ik vind die manier van beleren echt top!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:11

*\o/* Hepsie is heerlijk voorwaarts , lijkt haar niet veel te doen :P Echt super de puper :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 22:17

Ja, oh! Die ondersteboven in de greppel, ik stond erbij en hopla daar ging ze...
Grappig dat er nu ook een Hepsie kalfje is.

Ze is inderdaad een grote pretletter, dus ik verwacht ook nog wel wat.
Maar ze pikt alles zo snel op, gewoon voor een kriebel en een blij geluid.

En ja het gaat intuitief, maar dat komt vooral omdat ze zo makkelijk is.

Toobs heb ik inderdaad bij de Ronde laten beleren voor voor de wagen, Sjol had ik ooit zelf gedaan.
Als Hepsie zo blijft doe ik die zelf, in ieder geval net zoals bij Toobs het voorwerk en heb nu ook wel paar mensen die kunnen helpen met voor de wagen zetten.
Maar wie weet denk ik daar als Heps wel fratsen krijgt weer anders over, voor nu eerst maar even
onder het zadel soort van bevestigen.

Wel grappig dat hier staat voorwaarts, vond het gisteren lijken alsof we af en toe niet vooruit kwamen.
Zo anders weer dan Toobs of Sjol, heel onwennig, gewoon omdat ze nog moeite heeft met haar balans.
Maar ze deed zo onwijs haar best!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:08

Hepsie is een topper en haar gewicht in goud waard.
Het is heerlijk om te zien hoe ze spelenderwijs zoveel leert. En dat jij met de go with the flow manier iedere keer kijkt hoe nu verder. Alles wordt uit het positieve gedaan en daar krijg je een heerlijk paard van.