Verslag van mijn eerste jaar als paardeneigenaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Verslag van mijn eerste jaar als paardeneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 18:25

Hoi Allemaal,

Vandaag is het precies een jaar geleden dat ik paardeneigenaar werd. Een droom die uitkwam!
Leek mij tijd voor een fotoverslag. Aangezien het toch slecht weer is buiten...

Mijn man en ik hebben een leuk boerderijtje gekocht ver bij vrienden en familie vandaan. Het was dus een hele nieuwe start voor ons. Niet altijd makkelijk. Maar als ik er na een jaar op terugkijk, heb ik er absoluut geen spijt van! Zeker wel ups en downs gehad. Want had iemand me even kunnen vertellen dat als je paarden hebt, het voelt alsof je kinderen hebt en je je dus constant druk maakt in het begin!

Het begon met een weiland van 1ha waar dus een omheining om moest komen:
Afbeelding
En een koeienstal die moest gaan dienen als inloopstal:
Afbeelding

Toen dat allemaal klaar was kwamen mijn eerste paardjes dus aan op 11 mei 2013. Haflinger Anton gekocht van een dame die teveel paarden had en Haflinger Rosalie gekocht bij een manege. Ze zijn allebei op dezelfde dag gebracht.
De eerste momenten wennen in de "paddock" met een draadje er tussen
Afbeelding
Ik wilde ze graag apart houden want er kwam nog een paardje aan de volgende dag. Maar zij dachten daar anders over. De volgende ochtend stonden ze bij elkaar. Dag draadje!
Afbeelding
Toen kwam Draver Indy. Indy kende ik al. Hij is namelijk 7 jaar mijn verzorgpony geweest en hij mocht van zijn eigenaar mee met mij! Op 12 mei was het alleen ook rotweer haha!
Afbeelding
Na best een poos wennen konden ze prima met zijn drieën bij elkaar. Het heeft wel een tijdje geduurd voor de dag en nacht bij elkaar stonden want de hafjes gingen achter Indy jagen. Ik wilde ze het niet zelf uit laten vechten en heb het geprobeerd zo rustig mogelijk te laten verlopen.
Afbeelding
Intussen zijn Rosalie en Indy echte maatjes geworden. Alleen deden zij samen vaak gemeen tegen Anton. Ik vond dat wel een beetje zielig. Want het is zo'n schatje!
Afbeelding
Rosalie heb ik gekocht als brave pony. Nou dat is ze! ze is ook enorm eigenwijs en we hebben in het begin wat gevochten samen. Maar ik wilde dat iedereen er op kon. En dat kan! Hier zit mijn man er voor het eerst op. Tja van een cap gaat je haar in de war...
Afbeelding
Ook bij mijn moeder begon het te kriebelen. Ze had al 30 jaar niet meer gereden. Voor ze op bezoek kwam heeft ze 1 manege les gehad en hup op Rosalie. Wat was ik blij. Samen met mijn moeder paardrijden. Wie had dat gedacht. maanden ervoor zat mijn moeder nog in een scootmobiel en kon ze alleen lopen met een rollator. Maar ja ze moest en zou paardrijden. Trots op mijn ma!
Afbeelding
Genoeg bomen op het terrein, dus af en toe een berkentakje voor de paardjes!
Afbeelding
Anton is gek op grondwerk en gaat helemaal los op een zeil. Hoe meer herrie het maakt hoe beter!
Afbeelding
Inmiddels had ik voor Rosalie mijn western harnachement compleet dus was het tijd voor wat foto's
Afbeelding
Dat Indy en Rosalie steeds Anton buitensloten zat me toch niet lekker. Mijn vader maakte op een keer een grapje dat hij mij wel een shetje voor mijn verjaardag zou geven. Eerst moest ik er niet aan denken. Ik vond 3 paardjes echt wel genoeg. Maar ik dacht dat het wel goed zou zijn voor Anton. Dus toch stiekem op MP kijken voor een shet. En toen zag ik een hele leuke. Dus toen kwam penny bij de kudde.
Afbeelding
Kon het hele wenproces weer opnieuw beginnen. Heeft ook weer een tijd gebuurd want Indy moest eerst helemaal niks hebben van dat kleine ding!
Penny bewijst zich als brave kinderpony met het dochtertje van 2 van onze vrienden.
Afbeelding
Ze is ook beleerd voor de kar dus een menlesje genomen en sturen maar! Nee hoor. Zo vaak heb ik het nog niet gedaan. Ik ben niet zo'n held dus alles op het gemakje.
Afbeelding
Gezellig samen rijden met mijn oude lesklantjes uit Utrecht.
Afbeelding
En ja hoor Anton en Penny hebben elkaar gevonden!
Afbeelding
De rijfoto's met Anton zijn schraars. Dit komt omdat hij mij de eerste keer dat ik er thuis op ging vliegles gaf. Vervolgens de bijrijdster die ik toen had ook. En tja, toen durfde ik als 'held' niet meer. Ik ben het nu langzaam weer aan het opbouwen. Hij was namelijk wel zadelmak toen ik hem kocht maar nog niet doorgereden. Vorige week er voor het eerst weer een stukje mee gereden.
Afbeelding
Ik twijfel op het moment of ik hem wil laten doorrijden. Maar goed. We hebben het afgelopen jaar een goede band op kunnen bouwen en ik heb 2 brave rijpaardjes. Dus het lijkt me ook wel leuk om het zelf te doen en ik heb nergens haast mee. Het is de bedoeling dat ze hun hele leven bij me blijven dus als het nog een jaar duurt voor ik vertrouwd op Anton kan rijden maakt me dat niks uit.
Mijn doelen voor het aankomend jaar zijn: Leuke buitenritjes met Penny en de sulky, Anton doorrijden en bosritten maken met Rosalie. Indy mag lekker van zijn pensioen genieten mar hij is nog fit genoeg om lekker in de wei te rijden en af en toe een sprongetje te maken.

Bedankt voor het lezen en ik hoop op een mooi 2e jaar met mijn kudde!
Laatst bijgewerkt door Sure_lee op 11-05-14 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Iejoor

Re: Verslag van mijn eerste jaar als paardeneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:28

wat een leuke kudde!!! veel plezier in je 2 de jaar met deze paardjes

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:29

wat een leuke paardjes! mooi overzicht!

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:31

Wat een leuk overzicht. Leuke paardjes heb je! <3 nog veel plezier met ze

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:40

Wat leuk Shirley, je paardjes hebben een droomhuisje! Over alles is goed nagedacht en je bent een goede paardenmams hoor!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:47

Andere mensen beginnen met één paard, nee jij koopt er meteen 4 :+
Maar het ziet er super uit hoor! Je paardjes zullen vast blij zijn met jou als baasje!
Veel plezier en succes in je 2e jaar als paardeneigenaar, ik heb er nu net een half jaar opzitten!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:51

Wat een leuk positief topic: mooi plekje voor een leuke kudde met diverse paardjes met hun eigen aardigheden. En een trotse "paardenmoeder" zo te lezen.

Ponylover_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:52

Dit is nou echt wat ik later ook heel graag zou willen (ik ben 14 :P ). Gewoon een leuk boerderijtje, wat land en een kleine kudde lieve paarden :)

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:02

ponylover ik ook ! ♥ hahah helemaal mijn droom ! maar ik wil bij de paarden ook nog andere dieren :P een hond poes paar schaapjes ( die tam zijn ) hahahah ... Sommige mensen zeggen ze kunnen beter een dierentuin voor me kopen ik hou van alle dieren wil ook wel een aap hoor ahahha

Sure _ lee , Veel succes verder ik hoop dat je mooie kudde nog lang samen blijft en dat Anton straks een geweldige rij pony word door jou doorzetting vermogen !

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:15

Wat een leuk topic shirley, je hebt het maar mooi voor elkaar!
Met je mooie kudde!

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:23

supermooi plekje voor ze! :)

Echt die foto van Anton met dat zeil hahaha de boeferigheid straalt er gewoon vanaf :+

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:35

Wat een leuke paarden heb je daar! Heerlijk clubje, heb je je handen wel vol aan zeker? Veel plezier nog verder met deze knapperds :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 20:35

Bedankt allemaal voor de leuke reacties! Ik ben super blij en trots op mijn kudde. Ik heb er zeker mijn handen vol aan. Want buiten de 4 paardjes moet de boerderij ook nog opgeknapt worden en werken mijn man en ik fulltime. Maar ik heb nu 3 verzorgsters/bijrijdsters die ook veel plezier beleven aan de paardjes. En rijden, knuffelen en mesten is veel gezelliger met meerdere mensen dan alleen.

lvdgraaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:42

Erg leuk verhaal om te lezen! En leuke paardjes heb je :)!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:45

Waauw leuk overzicht!
Dit is echt mijn droom om later te gaan doen

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:53

Wat heb je het allemaal netjes voor elkaar +:)+
Echt een paarden paradijs *D
Heel veel plezier met alle paarden /3

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 07:10

Bedankt! Ik word helemaal blij van al jullie positieve reacties *\o/*

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:52

erg leuk om te lezen en te zien! Het is bikkelen, maar dan heb je ook wat..:) Je hebt 't goed gedaan!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:24

Wat een geweldige kudde heb je daar:-)
mooi plekje en heerlijk dat je je paarden de tijd geeft....

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:28

Wauw zeg, een mooie kudde hoor! En wat een mooi plekje heb je gevonden! Dat akkefietje met Anton komt ook gewoon helemaal goed met wat geduld :)

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:13

Leuk overzicht Shirley! :D

Annelienw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:15

Leuk om te zien dat je droom is uitgekomen! En dat ze het zo goed bij je hebben :)

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:44

Rosalie komt me bekend voor... toevallig van manege de buitenwijk gekocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:53

Wat een mooie kudde zo!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 12:01

Bedankt!
@kusvoorjou, ja dat klopt ik heb haar daar gekocht!