Zou ons trailerlaadprobleem na 5 jaar toch verholpen worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Zou ons trailerlaadprobleem na 5 jaar toch verholpen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 20:24

Een voorzichtig *\o/*

Maar ik zal bij het begin beginnen.
5,5 jaar geleden alweer kocht ik een jonge haflinger genaamd Jim. Jim was 3,5 en had in zijn jonge leven al behoorlijk wat meegemaakt. Een week na hij goedgekeurd was gingen we hem halen. Hij was toen al moeilijk te laden. In 3 kwartier tijd is hij losgebroken, hebben 20 mensen zich er mee bemoeid (inclusief lijnen en jas om zijn hoofd), is hij achterover geklapt van de klep en uiteindelijk hebben we de trailer in de stalgang geparkeerd en hem er zo ingekregen. Eenmaal op mijn stal aangekomen wilde hij er niet meer uit. Uiteindelijk is hij omgedraaid (gelukkig stond hij in een 2paardstrailer) en was hij eindelijk thuis. Ik had een paard gekocht.... Wat een stress...
Zo gaandeweg een paar jaar heb ik wat geoefend op de klep. Maar ik was vrij onervaren in laden van moeilijke paarden en had verder ook nogal wat werk aan grondwerk en rijden, dat het geen prioriteit had en ik niet verder kwam dan de klep.
Na 2 jaar op pension te hebben gestaan, zijn we verhuisd naar een stal aan huis bij iemand. In hetzelfde dorp, dus konden we gaan lopen.

Redelijk snel erna wilden een vriendin en ik naar het strand met onze paarden. Ze kenden elkaar goed, zij had een 2paardstrailer, dus het was het proberen waard. Met behulp van 2 touwen stond hij er eigenlijk zo in. Dus wij naar het strand. Hij was erg braaf op het strand en we genoten van de rit. Op een akkefietje met een ligfiets na dan :+
Afbeelding

Eenmaal terug op de parkeerplaats was het drama: [VVDD] Wat een leuke dag op het strand had moeten zijn...
Een quote uit mijn topic toen:
Citaat:
Na een uur was iedereen op. De paarden, de honden, de mensen. Dus door de duinen weer terug richting trailer.
Bij de strandtent waar we langs moesten schrok Jim en hij draaide vliegensvlug om. Ik bleef wel zitten, maar er knakte wat in mijn pink.
Gelukkig liep hij verder en na weer geschrokken te zijn van een ligfiets (en weer mijn pink knakte) kwamen we heelhuids bij de trailer aan :D
Afgezadeld, paarden wat te drinken gegeven en toen wilden we gaan laden.
Toen begon de ellende pas. Jim ging er niet op.
We hebben echt alles geprobeerd. Met voer, gewoon erop lopen, lijnen er naast, er achter, Partout er eerst op. Hij wilde persé niet.
Het was geen angst, maar echt onwil. Omhoog komen, naast de klep springen, mij meesleuren en omver lopen.
Hij liep op een gegeven moment los op de parkeerplaats. Gelukkig waren er een aantal mensen die ons fijn geholpen hebben (en ook een paar ramptoeristen).
Na ruim een uur vechten en geen stap verder komen waren we het zat en hebben we een veearts gebeld voor sedatie.

Die kwam na een half uur en heeft hem een roesje gegeven wat heel snel werkte.
Na een paar minuten was hij suf en liet hij zelfs zijn tong uit zijn mond hangen :(:)
En zelfs toen ging hij er niet op. Vol in de ankers. We hebben hem vastgemaakt aan een longeerlijn en om de stang geslagen om hem naar boven te hijsen. Veearts heeft hem van achter geduwd (en zelfs opgetild). Op een gegeven moment stond hij er op. Partout was intussen ook losgebroken en draafde het parkeerterrein over, maar was gelukkig weer snel gevangen.

Uiteindelijk zijn we na 2 uur worstelen naar huis gegaan.
Thuis gekomen wilde hij er niet meer uit. Dus eerst Partout eruit, schot opzij. Jim is 1 pas achteruit gegaan, heeft zich op zijn achterbenen omgedraaid en is zo naast de klep eraf gesprongen. Ook dat ging niet goed.

Toen besloot ik dat ik dit niet alleen ging redden en heb hulp ingeschakeld. Via bokt en facebook zijn er uiteindelijk 5 mensen bij geweest. Iedereen heeft hem wel een stukje verder gekregen, maar ook iedereen gaf toe dat hij extreem moeilijk was met laden. En na 5 mensen kon ik hem nog steeds niet volledig laden.
Als 4e kwam FayahFemke van Bokt erbij. Daar hebben we heel veel mee gewonnen. Hij ging rustig de trailer op en er ook rustig achteruit weer af. +:)+
Op een fijne en rustige manier. Top!
Afbeelding

Helaas lukte ook het laatste stukje niet. De stang. Zodra hij die voelde, moest en zou hij uit de trailer gaan. Er onderdoor, of gewoon net zolang duwen tot de stang brak. Ja, het kan echt :=
Uiteindelijk is Eddy Modde erbij geweest. En dat leek een succes te zijn. Na een sessie van 4,5 uur stond hij erop. Wel compleet bezweet en achteraf met veel teveel druk erop. Maar goed, dat realiseerde ik me toen nog niet. Hij stond er op.
Afbeelding

Ook ik hem hem toen nog zelf geladen en geleerd hoe ik het moest doen.
Dus een paar dagen later ging ik met volle moed aan de slag. Wat een ellende...
Hij brak los, heeft mij meegesleept, helemaal in paniek, heeft zichzelf beschadigd en uiteindelijk kon de veearts 20 nietjes in zijn been zetten. Hij had achter een flinke snee en voor een gat. Voor ging ook nog eens oplopen (einschuss) en mocht een paar keer per dag antibiotica spuiten.

Voor: http://i.imgur.com/V3YR0Pl.jpg
Achter: http://i.imgur.com/QqTWVGt.jpg

Gelukkig vertrouwde hij me nog wel. Maar aan de trailer heb ik sindsdien niet meer gedacht. Ik was er totaal klaar mee.

Maar ja, wat als hij nou naar de kliniek moet? Dan moet hij er toch op...
Ik heb toen als allerlaatste optie het trainingscentrum van Annemarie vd Toorn gemaild en afgesproken dat hij er in mei naartoe zou gaan. Om voor mij het ook bewust uit handen te geven en de ervaringen die ik lees zijn gewoon top.

Maar toen kwam Sansje van Bokt. Sans volgt een opleiding bij Petra Vlasblom van 2Moons (http://www.2moons.nl). De opleiding is er op gericht om mensen op te leiden als trainer en gedragsdeskundigen voor mens en paard.
En voor de module trailerladen zochten ze een praktijkprobleem. En ja, die wist Sandra wel ;)
Op zaterdagavond werd ik gebeld, of ik er over na wilde denken. Op zondagmiddag werd ik nog een keer gebeld. Of ik er over nagedacht had en of ik dan een theoriemiddag bij wilde wonen. Nu.
Dus ik in de auto gestapt en die middag onwijs veel gezien (veel filmmateriaal) en geleerd. Wat een toffe opleiding! Als ik het geld had....

De vrijdag erna zijn ze naar Jim gekomen. De hele dag is er in korte sessies met pauzes ertussen met Jim gewerkt door Petra, maar vooral ook door cursisten. Alles ging in rust, Jim kreeg de tijd om alles te verwerken. En heel bijzonder: hij heeft geen poging gedaan tot uitbreken. Hij heeft een paar keer een soort van gesteigerd voor de klep, maar dat was het. Uiteindelijk zijn we geëindigd met de stang er achter. Het meest emotionele moment was wel toen de knop omging met de stang. Voorheen brak hij echt naar achteren door de stang heen zodra hij hem voelde. Nu voelde hij de stang en DEED EEN STAP NAAR VOREN!
Ik heb echt even staan huilen. Van ongeloof, van geluk, van verdriet, alle opgekropte emotie kwam er uit. En niet alleen bij mij, maar bij de halve groep. Wat een bijzonder en mooi moment!

Ik heb een filmpje van de 2e sessie. Hij liep de trailer al op en heeft geleerd dat het veilig was. Dat hij er echt niet opgegeten werd. Heel bijzonder ook, hij durfde zijn hoofd niet over de voorstang te doen. En kijk eens op het filmpje. Totaal geen probleem :D
Hier werd er voor het eerst ook wat gerammeld aan de achterkant geloof ik. Wat echt al onwijs snel kon.

En aan het einde van de laatste sessie... Ik laad hem hier zelf en de stang zit vast. Wat een hoop geeft dit voor de toekomst! Alsof hij nog nooit anders heeft gedaan! In juni komt Petra nog een keer met een groep cursisten, en dan is de bedoeling dat we ook gaan rijden. Spannend!

Ik heb in ieder geval voorzichtig mijn wishlist weer onder het stof vandaan gehaald (TREC training, strandrit, bos, vakantie, Tripalon, westernclinic). Want dit geeft hoop *\o/*
Ik krijg nog meer filmmateriaal van alle sessies. Zodra ik dat heb, zal ik daar ook wat van in een topic plaatsen.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:31

Jeetje wat fijn zeg! Hopelijk blijft het een stijgende lijn!

Ik had met mijn haf ook problemen met laden. Een vriendin van me doet ook die opleiding bij Petra en die is bijna klaar. Ze heeft mij super geholpen. Hij loopt nu 9 van de 10 keer goed de trailer op! Goede manier van werken vind ik :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:35

Ik hou zo van verhalen met een happy ending! :+:

Echt geweldig dat het zelfs met zo'n geschiedenis toch ineens nog goed kan komen! Heel fijn voor jou en Jim, en wat een leuke dingen die je dan allemaal kunt doen :) 't Is jammer dat je dat paarden niet uit kunt leggen, dat ook zij er best wat aan hebben, maar de boodschap dat het eigenlijk heel vanzelfsprekend is, is in elk geval wel doorgekomen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:36

Wauw wat een verhaal! Fijn dat het nu wel gaat lukken!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:39

Gaaf! Kan je nog meer leuke dingen gaan doen met je leuke haflinger.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:40

*\o/* Stoere Jim!

Hopen dat hij deze lijn blijft voortzetten :D

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:44

Wat mooi om te zien dat Jim het dan zo vol vertrouwen heeft gedaan, fijn dat er mensen
zijn dienhet met veel geduld toch voor mekaar krijgen.
Wens je veel fijne trailer ritjes naar alle favoriete bestemminingen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:47

Wauw! En wat is nu de kern van deze methode?

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:48

Wauw wat fijn! Heb hier ook zo'n trailerlaadprobleem in de wei lopen. Ben erg benieuwd naar de methode stiekem!

laulapaula

Re: Zou ons trailerlaadprobleem na 5 jaar toch verholpen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:51

Naar mijn weten hebben ze geen vaste methode. Ze kijken naar het paard zelf en wat de reden is dat hij niet de trailer op gaat. Angst wordt bv weer anders aangepakt dan 'niet willen'.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:52

Hij stapt zo simpel die klep op! Iemand die niet beter zou weten zou zeggen dat je je al die jaren hebt aangesteld ofzo :+ of hij :+

Maar wat heerlijk zeg! En wat een fijn wensenlijstje ook! Misschien is er ook nog ruimte voor een lieve bruine Arabier en een mooi stukje Veluwe op je lijstje....? ;)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:55

Maar hoe is het dan bij deze bijvoorbeeld aangepakt? Heb al van alles gelezen maar nergens vind je echt een concreet verhaal!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:58

Wauw amanda wat ontzettend goed! Je kunt echt trots op jou en jim zijn! Ik heb alle verhalen gelezen van jim. Door jouw verhaal krijg ik weer hoop in mn eigen haflinger en trailers. Als jim echt goed laad en daimy ook gaan we een keer samen naar buiten, deal? Heeft 2moons ook ervaringen in paarden die beginnen als de trailer dicht gaat? Dus die er wel op lopen maar dan beginnen?

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:09

ik vind het zo onwijs top Amanda..... op naar juni!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 21:19

Echt een kant en klare methode is het niet, omdat elk paard anders is.
De twee belangrijkste verschillen bij wat ik heb gezien zijn de rust waarmee gewerkt wordt en de eigen keuze van het paard.
Voor Jim betekende dit dat eerst de trailer veilig werd gemaakt zonder druk. Zodat hij leert dat hij ook voor de trailer kan kiezen. Er is heel soms wat druk op gezet in de vorm van wat draaien aan de achterkant, zoals je op het eerste filmpje ook ziet. Op dat moment gaat hij de keuze maken. Zodra hij de keuze maakt, welke dan ook, verdwijnt de druk.
Wat het sterke van de methode van Petra is dat ze wel de grens van een paard opzoekt bij het probleem, maar hem er niet overheen jaagt. Op het moment dat hij de grens bereikt volgt een keuze, in alle rust. Zodat hij eigenlijk uit vertrouwen voor het juiste kiest. Jim is teveel belazerd. Door lijnen, door een bezem, of welke druk dan ook om de trailer op te gaan. En Petra heeft hem niet belazerd, dus krijgt hij he vertrouwen dat hij echt niet doodgaat op de trailer.

Rije: jaaaaaaa! :D
Heb al een soort vakantie op de Veluwe in gedachten. Gister nog met Jessica over gehad :D
En inderdaad, het was bijna genant zo makkelijk als het ging. Ik dacht nog: ze geloven me nooit dat het echt zo'n probleem is :')

Muppetmayo: :j
Ze heeft met heel veel verschillende problemen en paarden ervaring en dat zit er ook zeker tussen :j
Tijdens de opleiding komt dat ook allemaal aan bod, dus het is zeker het informeren waard of er bijvoorbeeld niet iemand van haar cursisten bij jou in de buurt zit.

Saskia: en hopelijk dan ook echt een keer op naar Appelscha :):)

En bedankt allemaal!
Ik ben ook enorm trots op hem! En hij ook op zichzelf :D
Afbeelding

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:29

Wat super zeg! Heel fijn dat San je heeft kunnen helpen.
Hopelijk kunnen jullie snel leuke dingen gaan doen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:52

Het film materiaal komt jouw kant uit. Kun je daarmee laten zien welke stappen genomen worden.

De methode komt concreet neer op vertrouwen opbouwen, je vraagt iets. Maar je vraagt nooit iets wat het paard niet kan. Dat bevestig je steeds en dan ga je weer een klein stapje verder. Ondertussen beloon je alles wat goed is alsof het paard net de olympische spelen heeft gewonnen. Negatief gedrag negeer je, je wordt nooit kwaad. Het levert alleen niks op. Doordat je de stapjes klein houdt, kan het paard steeds een keuze maken om mee te werken in plaats van dat het over zijn grens wordt gejaagd en juist omdat het steeds zijn eigen bewuste keuze is, werkt het. Het gaat met veel rust, vertrouwen en tegelijkertijd wel doortastendheid. Natuurlijk komt er wel nog techniek en timing bij kijken, maar in grote lijnen is dit het antwoord. Ik vind het een topmethode (maar anders was ik de opleiding ook niet gaan doen natuurlijk).

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:59

Wat super om te zien hoe soepel het nu gaat! Toppie!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:22

Super zeg!

Hoop zo dat jullie van de zomer lekker op stap kunnen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:34

Wat goed dat hij eindelijk zonder gekkigheid te laden is!
En inderdaad dan kan je je wishlist wel gaan afstoffen en lekker gaan genieten van van alles en nog wat.
Al is het maar een rit door de bossen (is namelijk ook al zalig!).

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:46

Wauw wat een verhaal zeg, maar wat super fijn dat hij er zo opgegaan is uit eindelijk! nu hopen dat hij het snapt en dathet nu makkelijker gaat :)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:31

Wat super dat dit in alle rust is gelukt!
Vertrouwen van het paard is je mooiste beloning in dit geval dat je het op de juiste manier hebt aangepakt.

Dat jullie maar ontzettend mogen gaan genieten van de hele nieuwe wereld die hierdoor is opengegaan.
Ik snap dat je nog voorzichtig enthousiast bent maar het vertrouwen is er +:)+

En super tof van Sansje dat jij als testcase kon dienen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:45

Op naar nog meer leuke dingen samen doen. Gaaf hoor.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:53

Super Amanda +:)+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:54

Wauw, top hoor! _O_
Knap dat jezelf ook nooit de moed hebt opgegeven en zoveel hulp als nodig was hebt ingeschakeld. +:)+