Ranch avontuur in Idaho

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faringo

Ranch avontuur in Idaho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 19:56

De afgelopen drie weken heb ik samen met een vriendin (Silly1972 hier op bokt) doorgebracht in Amerika. We logeerden bij haar tante in het plaatsje Star in de staat Idaho. Vanuit daar hebben we o.a. Yellowstone National Park en Teton National Park bezocht. Onwijs mooie parken om te zien en te beleven. Maar daar is dit topic niet voor ;-).

Aangezien Idaho een staat is met ontzettend veel paarden hadden wij ruim voor vertrek al besloten dat we wilden paardrijden en hebben op internet een mooie ranch gevonden en contact opgenomen of het mogelijk was om daar 2 of 3 dagen door te brengen. Dit was geen probleem en de eigenaar beloofde ons al een great experience. Nou ik kan wel zeggen dat het dat ook geworden is!!
Meer info over de ranch staat in onderstaande link
http://www.4dranches.com/

Wij konden dus niet wachten om op pad te gaan. De ranch lag op ongeveer 1,5 uur rijden bij Star vandaan en na even de weg te hebben moeten vragen vonden we de gravelweg die steil de bergen in ging. Was even slikken want het weggetje zag er best eng uit, maar onze heerlijke auto bracht ons er toch maar prima naar toe. Na een tijdje door de bergen te hebben geslingerd kwamen we uit bij deze vallei wat dus hoorde bij alle grond rondom de ranch.

Afbeelding

Al snel kregen we in de gaten dat er weinig tot geen elektra was op de ranch, laat staan internet of mobiel bereik. Dit was dus echt terug naar heel wat jaren geleden maar wat een rust. Heerlijk!
Na een lunch werd het tijd om een rit te paard gaan maken. Wat waren we overdonderd van het terrein waar we doorheen reden. Steil berg op en berg af via paadjes die soms nauwelijks paadjes te noemen zijn. Best even eng in het begin maar konden echt op onze paarden vertrouwen. Wat een sterke en krachtige dieren voor dat gebied.

Uitzicht onderweg
Afbeelding

Wij samen in de vallei
Afbeelding

http://www2.picturepush.com/photo/a/13728865/800/vakantie/IMG-2196.jpg

De avonden verbleven we bij een kampvuur om warm te blijven, te kletsen, maar vooral ook omdat er verder niet veel te doen was. Lezen bij een gaslampje werkt ook niet echt goed dus dat viel ook af haha. Heel bijzondere sfeer want je hoort er verder helemaal niets behalve het branden van het vuur, totdat de Coyotes in de bergen wakker worden en beginnen te communiceren. Wat een ontzettend gaaf geluid is dat zeg!! Later hoorden we dat daar in de bergen ook wolven, beren en poema's leven.

Foto van kampvuur even in een link
http://www4.picturepush.com/photo/a/13728867/800/vakantie/IMG-2201.jpg

In de ochtend rustig wakker worden en ontbijten. Daarna worden alle paarden binnen gehaald voor wat extra hooi en worden de paarden die die dag mee op pad gaan gepoetst en gezadeld.

Afbeelding

Tijdens de ochtendrit op dag 2 hebben we de Longhorn koeien een stuk mee de berg opgenomen. Het is een zogeheten open range dus de dieren lopen vrij rond in het gebied. Wij hebben uiteraard ook even achter de koeien mogen rijden. Een mooie ervaring aangezien de beesten behoorlijk groot zijn en je soms heel brutaal aan kunnen kijken met die grote horens op hun kop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www2.picturepush.com/photo/a/13728875/800/vakantie/IMG-2221.jpg

Op de terugweg nog wat mooie foto's gemaakt van ons op de paarden. De palomino waar ik op zit is Peaches, een nog jonge en groene merrie die nogal nerveus genoemd werd (niets van gemerkt trouwens) en de enige merrie op de ranch (loopt ook los op het terrein apart van de ruinen) met weinig ervaring. Het paard van mijn vriendin is Rodeo. Hij heeft al eens meegespeeld in een Duitse serie die op de ranch is opgenomen. Rodeo wordt maar weinig door gasten bereden, maar hoofdzakelijk door Brad (eigenaar ranch) zelf.

Afbeelding

Afbeelding

In de middag zijn we even een rondje over het terrein gaan lopen en zijn het muildier dat we al eerder zagen eens van dichtbij gaan bekijken. Wat een joekel van een dier en zo lief en aanhankelijk. Hij is nog maar 4 jaar en Brad heeft er nu enkele keren op gereden, wat niet altijd even goed ging ;-). Lash (zo heet hij) blijkt ook echt een springer te zijn, regelmatig springt hij van het ene naar andere land.

Afbeelding

Springende Lash :-)
Afbeelding

Ook lopen er twee leuke pony'tjes met de namen Friday en Saturday. Vooral Saturday is een echte boef en staat hieronder op de foto.

Afbeelding

Nog even 1 van de paarden in het land in een link
http://www4.picturepush.com/photo/a/13728887/800/vakantie/IMG-2241.jpg

Later die middag toen er nieuwe gasten uit Engeland waren gearriveerd nog een rustige rit door de bergen gemaakt (die van dag 1 was echt een ruige rit) en wat plaatjes geschoten van het uitzicht.

Afbeelding

Afbeelding

In de avond uiteraard weer lekker bij een vuurtje gezeten en op tijd ons bedje in.

Peaches los op het terrein.
Afbeelding

De volgende dag nog een laatste rit gemaakt en toen weer op pad richting Star. Waren wel een beetje weemoedig. We waren er weliswaar maar 2,5 dag, maar toch maak je leuk contact en is de sfeer zo bijzonder dat je je ook heel snel thuis voelt. Hoewel de douche en het comfort toen we thuis kwamen ook wel weer fijn was ;-).

Ik hoop dat jullie het een leuk verslag vonden. Ik heb het met plezier nog eens na beleeft toen ik aan het typen was!

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:00

Wat een onwijs leuk verslag!! Amerika trekt me echt! Dit ziet er zo gaaf uit! <3
Ga ik ook ooit nog is doen :D

Rex_Rolfo

RR zoekt even de "groen van jaloezie" smiley ;)

crazycactus

Wauwwwww ohhh dat wil ik ook zo graag een keer doen. Maar ja $$$

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:03

Oh wat een ontzettend gaaf verslag!!! :wow:
Wat een hele stoere ervaring hebben jullie opgedaan!
En jullie reden op erg mooie paarden. Dit is volgens mij iets dat je nooit meer zal vergeten.

Ooit wil ik ook iets van 2 weken op een ranch doorbrengen in Amerika...dat lijkt mij zo gaaf!!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:05

Wauw wat een onwijs gaaf verslag! Vraagje. Alle dieren lopen dus los op het terrein, maar die berg dieren komen hun snachts niet even dineren???

Moni_Q

Re: Ranch avontuur in Idaho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:08

Gaaf! Ik krijg gelijk weer heimwee naar Canada :)

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 20:09

Ja de dieren staan s'nachts inderdaad op het land met een omheining waar een roofdier makkelijk bij zou kunnen als ze zouden willen, maar bij de ranch is vaak nog wel wat bedrijvigheid dat deze schuwe roofdieren snel afschrikt. Hebben het er eigenlijk niet over gehad, maar het zal me niets verbazen als dat wel eens gebeurd inderdaad. Vooral de koeien los in de bergen zouden een makkelijk doelwit kunnen zijn.

Een unieke beleving was het zeker, zal dit nooit meer vergeten. Veel mensen die daar voor twee of drie weken waren kwamen uit Duitsland en hebben dik geld moeten betalen. Zo een paar dagen is nog goed te betalen hoor.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:17

Wat ontzettend gaaf! Een droom voor veel mensen denk ik :)
Ziet er indrukwekkend uit :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:18

Wauw wat gaaf zeg! ziet er super mooi uit die omgeving en die vrijheid daar..lijkt me super gaaf juist in die rust en relatieve simpelheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:26

Wat gaaaaaaaaaf! :D 1 vraag, hoe laadde je je camera op als je geen electriciteit hebt? :')

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 20:31

Haha gelukkig geen last van gehad, batterij ging langer mee dan 2,5 dag. Er is wel wat elektriciteit hoor om dingen op te laden enz. maar om diesel voor de generator te besparen gaat deze gewoon wel eens uit. Diesel is in verhouding namelijk erg duur in Amerika.

Het is absoluut een heerlijke plek om helemaal tot rust te komen, hoewel Brad echt een man met karakter is hoor. Als hij met zijn koeien bezig is dan kan ie flink te keer gaan zal ik maar zeggen ;-).

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:33

Wow An :wow: wat zo ontzettend gaaf is dit zeg!!!
Ohhh helemaal geweldig <3 . Dat is echt een ervaring die je once in a lifetime op doet!! :D .

En nogmaals, wat een mooie paarden!!
Dat zal toch wel de kers op jullie taart zijn geweest van jullie vakantie :D ! Echt super mooi!!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:45

Wauw! Ziet er super uit zeg! Ik ben best wel jaloers... Fijn dat jullie zo genoten hebben!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:03

Dat muildier is gaaf!! :wow:
Ik kan me voorstellen dat je dit verhaal met een hele grote grijns op je gezicht kunt herinneren :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:06

Wow :oo , wat giga mooi man! , en dat muildier wat een imposant beest woah

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:08

Wat een gave ervaring moet dat geweest zijn. Mooi verslag! :)

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 21:26

Was absoluut 1 van de hoogtepunten Diaan. Iets om nooit te vergeten.

Dat muildier was echt heel gaaf en imposant. Volgde ons overal, maar stopte niet altijd als wij stopten met lopen door het waardoor ik dus bijna echt een keer tegen de grond ging haha.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 23:34

Leuke foto's allemaal joh!
Prachtige omgeving natuurlijk en mooie uitzichten.
Peaches is echt een veel voorkomende paardennaam daar haha!

Onvergetelijke ervaring voor jullie zo te zien! Even helemaal back to basics, zonder telefoon etc. Elkaar nog enge spookverhalen verteld bij het kampvuur? Lol...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 23:47

Het was een super ervaring! De bergen zijn daar zo mooi, de paarden geweldig en de mensen ook.
Ja het is een bedrijf en je moet ook echt je best doen om die koeien de kant op te krijgen die Brad wilt.
Zeker als je dat nog nooit gedaan hebt, maar binnen no-time merk je hoe leuk dat is!

Berg op en af is erg steil vooral als er geen pad te bekennen is en je gewoon door het bos gaat, maar die paarden doen het zo goed dat je snel vertrouwd ermee bent.

Ja het is best prijzig, maar dubbel en dwars waard voor deze ervaring.

Was even spannend bij het kampvuur toen we wat horen ritselen achter ons, maar bleek uiteindelijk Peaches te zijn zie even een kijkje kwam nemen ;-)

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 00:16

Wauw... wat gaaf!! Dit staat ook nog op mijn bucket list. Dat muildier ziet er gaaf uit, hij heeft echt een ezelshoofd, maar wat een joekel inderdaad!

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 04:25

Mooie foto's, lijkt me een fantastische ervaring! Dat muildier is echt gigantisch!

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 05:41

Gaaf hoor! ik heb zelf een jaar in Idaho gezeten, mijn gastouders hadden een paardenverhuurbedrijf in Harriman state park. Ik ben daar toen dus ook Guide geweest, ik mis het nu ik jouw foto's zie echt heel erg!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 05:50

Wow, wow en wow...ziet er heel gaaf uit!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 07:10

Wat een geweldige ervaring
Schitterend daar zeg WOW.