Eerst een klein beetje achtergrondinformatie.
Sæunn frá Hofi is een 9-jarige merrie en bijna drie jaar in mijn bezit. Ze wordt 5x per week gereden, maar we rijden tot nu toe geen wedstrijden. Ze heeft een interessante afstamming; haar vader Fálki is een goedgekeurde dekhengst uit een goede lijn en hij heeft in 2003 de WK vijfgangen gewonnen, opa Fáni heeft ook WK's gelopen en ook Sæunn's moeder komt van een goede lijn. In 2008 heeft Sæunn een merrieveulen gehad, maar ze was nog niet voorgesteld op de keuring. Hoog tijd om dat een keer te doen dus! Deelname aan de merriekeuring geeft automatisch recht op registratie in het stamboek, ze stond alleen ingeschreven in het veulenboek.
Bij de IJslanderkeuringen lopen de paarden in hun eentje in de ring. Ze worden los voorgesteld, waarbij de voorbrenger en een helper het paard met een longeerzweep de bak door sturen. Ze tonen dus in vrijheid hun gangen. Daarna wordt het paard opgesteld en beoordeeld door de jury (hoofdjury en twee andere juryleden, en zaterdag ook nog een jurylid in opleiding). Als laatste moet het paard aan de hand stappen en draven (of tölten voor paarden die niet draven) op een rechte lijn. De paarden worden beoordeeld op exterieur, karakter en gangenwerk, in een verdeling van 30, 20 en 50%. Ze zien graag temperamentvolle paarden die soepel en met veel afdruk bewegen. Sæunn is wat flegmatiek (en dat vind ik heel fijn!) en beweegt niet zo spectaculair, maar ze deed het heel keurig en trok zich gelukkig niks aan van de zenuwen van haar baas.

De foto's zijn gemaakt door Karin

1. Heb je een schimmel, dan moet je wassen, wassen en nog een keer wassen

2. Klaar voor vertrek!

3. Wachten tot we de ring in mogen. Er is bij deze keuringen geen kledingvoorschrift. Ik had - net als mijn paard - zwarte benen en een grijs lijf.

4. Rondje bak verkennen aan de hand

5. En los!

6.

7.

8. Sæunn draagt haar hoofd graag hoog en krijgt dan snel een onderhals, maar lopen kan ze wel!

9. De jury vond haar draf stabiel en zeker. Ze toont in vrijheid geen tölt, maar in de overgang van galop naar draf kon de jury toch voldoende laterale aanleg ontdekken.

10. Opstellen en beoordelen, de meneer die zijn hand op haar schoft heeft is de hoofdjury. Sæunn heeft eczeem, maar ondanks dat gelukkig wel volle staart en manen.

11. Aan de hand draven op een rechte lijn

12. Wachten op de uitslag

13. De uitslag! Het eindcijfer is een 7.68, ik was vooral heel erg blij met de punten voor het exterieur.

14. Een wit lintje voor mijn witte paard!
Met dank aan chauffeuse en mede-voorbrenger Hanneke (Amulet), assistenten Karin (MaiMai), Lindy en Roeanne en supportteam Berdien en Carolien (tinkerplein). Het was een heus Bokt-feestje!