Eigenwijslander Sæunn op de merriekeuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Eigenwijslander Sæunn op de merriekeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 12:01

Afgelopen zaterdag heb ik mijn IJslander Sæunn voorgesteld op de regionale keuring in Exloo. Een goede reden voor een fototopic! 8-)

Eerst een klein beetje achtergrondinformatie.

Sæunn frá Hofi is een 9-jarige merrie en bijna drie jaar in mijn bezit. Ze wordt 5x per week gereden, maar we rijden tot nu toe geen wedstrijden. Ze heeft een interessante afstamming; haar vader Fálki is een goedgekeurde dekhengst uit een goede lijn en hij heeft in 2003 de WK vijfgangen gewonnen, opa Fáni heeft ook WK's gelopen en ook Sæunn's moeder komt van een goede lijn. In 2008 heeft Sæunn een merrieveulen gehad, maar ze was nog niet voorgesteld op de keuring. Hoog tijd om dat een keer te doen dus! Deelname aan de merriekeuring geeft automatisch recht op registratie in het stamboek, ze stond alleen ingeschreven in het veulenboek.

Bij de IJslanderkeuringen lopen de paarden in hun eentje in de ring. Ze worden los voorgesteld, waarbij de voorbrenger en een helper het paard met een longeerzweep de bak door sturen. Ze tonen dus in vrijheid hun gangen. Daarna wordt het paard opgesteld en beoordeeld door de jury (hoofdjury en twee andere juryleden, en zaterdag ook nog een jurylid in opleiding). Als laatste moet het paard aan de hand stappen en draven (of tölten voor paarden die niet draven) op een rechte lijn. De paarden worden beoordeeld op exterieur, karakter en gangenwerk, in een verdeling van 30, 20 en 50%. Ze zien graag temperamentvolle paarden die soepel en met veel afdruk bewegen. Sæunn is wat flegmatiek (en dat vind ik heel fijn!) en beweegt niet zo spectaculair, maar ze deed het heel keurig en trok zich gelukkig niks aan van de zenuwen van haar baas. :)

De foto's zijn gemaakt door Karin

Afbeelding
1. Heb je een schimmel, dan moet je wassen, wassen en nog een keer wassen :=

Afbeelding
2. Klaar voor vertrek!

Afbeelding
3. Wachten tot we de ring in mogen. Er is bij deze keuringen geen kledingvoorschrift. Ik had - net als mijn paard - zwarte benen en een grijs lijf. :))

Afbeelding
4. Rondje bak verkennen aan de hand

Afbeelding
5. En los! :):)

Afbeelding
6.

Afbeelding
7.

Afbeelding
8. Sæunn draagt haar hoofd graag hoog en krijgt dan snel een onderhals, maar lopen kan ze wel!

Afbeelding
9. De jury vond haar draf stabiel en zeker. Ze toont in vrijheid geen tölt, maar in de overgang van galop naar draf kon de jury toch voldoende laterale aanleg ontdekken.

Afbeelding
10. Opstellen en beoordelen, de meneer die zijn hand op haar schoft heeft is de hoofdjury. Sæunn heeft eczeem, maar ondanks dat gelukkig wel volle staart en manen.

Afbeelding
11. Aan de hand draven op een rechte lijn

Afbeelding
12. Wachten op de uitslag

Afbeelding
13. De uitslag! Het eindcijfer is een 7.68, ik was vooral heel erg blij met de punten voor het exterieur.

Afbeelding
14. Een wit lintje voor mijn witte paard!

Met dank aan chauffeuse en mede-voorbrenger Hanneke (Amulet), assistenten Karin (MaiMai), Lindy en Roeanne en supportteam Berdien en Carolien (tinkerplein). Het was een heus Bokt-feestje! 8-)
Laatst bijgewerkt door Imre op 25-09-13 12:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Bnet

Re: Eigenwijslander Sæunn op de merriekeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:06

Leuk topic Imre!
Vind Saeunn echt een plaatje om te zien :D

Wist eigenlijk niet dat er een aparte keuring plaatsvindt voor IJslanders om opgenomen te worden in het stamboek, weer wat geleerd :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:19

Ze zag er mooi wit/grijs/zwart uit! :+

7,68 lijkt me een prima cijfers, want ze is inderdaad niet heel temperamentvol :+ Hoe zit het eigenlijk, kan je nog een keer heen en dan cijfers verbeteren of is het maar eenmalig?

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:21

Wat leuk Imre!

Ik vind Saeunn echt heel mooi :D!

En gefeliciteerd met de goede punten!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:44

leuk Imre ! Saeunn is een heel mooi paard. Gefeliciteerd met de punten.

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:48

Goed gedaan, en fijne punten! Leuk om eens iets te lezen over de keuringen bij een Ijslander. Dat van de premies wist ik bijv niet. Geniet lekker van die puntjes!

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 13:18

Wat een lief koppie! Zou er zo verliefd op worden. :o

Fijn dat je goede cijfers hebt gehad.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:03

Inderdaad mooie scores! Mag je trots op zijn! :)
Vind haar ook een hele leuke uitstraling hebben.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:04

Jullie gingen echt goed! Knappe merrie :+: Vond het erg interessant om het een keer mee te maken, het is toch weer een hele andere manier van keuren dan ik gewend ben. Ook érg leuk dat de hoofdjury zoveel vertelde en uitlegde. In langzaam en begrijpelijk Duits :)) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:04

Wat een leuke en mooie IJslander! Hoe groot is ze? :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:11

Gefeliciteerd! Wat een mooi paard :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:41

Bedankt allemaal! *D

WendyBZ schreef:
Hoe zit het eigenlijk, kan je nog een keer heen en dan cijfers verbeteren of is het maar eenmalig?

Volgens mij kan je zo vaak je wil, dus als ik denk dat ze beter is geworden wat gangen betreft dan kan ik haar nog weleens meenemen. :j

Babsding schreef:
Leuk om eens iets te lezen over de keuringen bij een Ijslander. Dat van de premies wist ik bijv niet. Geniet lekker van die puntjes!

Er wordt wel gewerkt met premies geloof ik, maar ik heb ze er bij deze keuring in ieder geval niet over gehoord. Hoe het precies zit weet ik niet, maar dat is vast wel te vinden op de site van het stamboek.

Berdien schreef:
Ook érg leuk dat de hoofdjury zoveel vertelde en uitlegde. In langzaam en begrijpelijk Duits :)) :D

Vooral dat laatste was ik ook erg blij mee. :))

kchristi schreef:
Wat een leuke en mooie IJslander! Hoe groot is ze? :)

1.39m. :)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:56

Gaaf Imre! Leuk verslagje! :D

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:59

Wat een prachtige IJslander! <3 Gefeliciteerd met je punten!

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:01

Wat een leuke ijslander en ze heeft ook wel een hele mooie staart! :D

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:10

Leuke merrie! En een nette uitslag hoor, Imre. Die 7.60 voor gangen hakt er natuurlijk behoorlijk in vwb. het eindcijfer, maar veel hoger dan dat kom je daarvoor ook bijna niet meer met paarden die los geen tölt laten zien. Als dat zo blijft kun je, mocht je ooit willen proberen haar punten op te krikken, bij een volgende gelegenheid misschien beter voor de keuring onder het zadel gaan, als ze daarvoor voldoende is doorgereden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 16:30

Ik vind het prima zo, Eric! :j Voorstellen onder het zadel ga ik zelf niet doen, denk niet dat dat het eindcijfer ten goede zal komen. :)) Aan de hand leren tölten is een meer haalbare optie, maar of dat veel invloed zal hebben op het gangencijfer zou ik moeten navragen. Ik was vooral benieuwd wat de jury over haar zou zeggen, zodat ik als ik ooit een veulentje wil fokken weet wat haar sterke punten en verbeterpunten zijn. Die weet ik nu. :)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:56

Valt me nu pas op dat Cees en Isabelle op het keuringsformulier genoemd staan als fokkers (hoe toepasselijk :-) ) in plaats van Jón en Eline. Dat is in het verleden vaker misgegaan, toen de stamboekadministratie nog was ondergebracht bij het KWPN. Van mijn Krummeltje vonden ze daar ook dat die door Siggi was gefokt, terwijl hij haar toch echt alleen maar had geïmporteerd. Ik heb daar, toen ik haar overkocht van de vorige eigenaresse, meteen over gemaild met Ettje (stb. administratie was toen inmiddels al ondergebracht bij GroenNed en die waren er binnen een bewonderenswaardig korte tijd in geslaagd om van twee vrachtwagens vol dozen met ongeorganiseerde kolerebende aan paperassen iets op te bouwen, waar kop en staart aan te vinden was) en die heeft het toen alsnog keurig gewijzigd in Stoeterij Álfhólar/Sara Ásþórsdóttir.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:04

Heel gaaf, mooie foto's en punten!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:14

Wat leuk Imre, gefeliciteerd! Ik vind Sæunn zo'n leuke merrie met die donkere beentjes. :D

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:09

Jaaa Witje! Ze deed het super en was braaf! *\o/*

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:07

Ah, kijk eens welk topic ik nu tegen kom :D Leuk dier met nette cijfers! De manier van keuren staat me ook wel aan...

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:26

Leukerd jouw Sæunn, mooie draf en goede punten gehaald. Gefeliciteerd...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 07:31

Knappe Saeunn! En mooie punten, kan je trots op zijn :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:12

Ziet er super uit Imre!