Spice ITP (sorrel overo of sorrel sabino overo?)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pielepataan
Berichten: 133
Geregistreerd: 07-02-06

Spice ITP (sorrel overo of sorrel sabino overo?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 22:18

Ongeveer een week geleden heeft een vriendin die opleiding fotografie volgt, enkele klikjes van Spice komen maken en vandaag kreeg ik ze voor de eerste maal te zien. Ondanks de lage zon (het was al laat op de avond) is het resultaat best te pruimen :P
Maar wat me nu ontzettend opviel is dat Spice op bepaalde plaatsen stekelharig is... naast dat ze nu volop appeltjes doorkrijgt in haar vosse vacht, verschijnen er ook meer en meer witte haartjes. Dit had ik reeds enkele weken geleden opgemerkt tijdens het poesten, omdat deze bij het uitkammen van haar laatste wintervacht steeds beter te voorschijn kwamen.

Zelf vind ik het supermooi en best speciaal, maar op haar papieren staat ze gewoon als sorrel overo, terwijl ik nu denk dat er ook best sabino aan toegevoegd kan worden...

Zijn hier kenners of heb ik het bij het verkeerde einde?
Misschien toch wel handig om te weten als ik later met haar zou gaan fokken om de kleur van het veulen te kunnen inschatten :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Painttobe
Berichten: 346
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Spice ITP (sorrel overo of sorrel sabino overo?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:22

Kheb geen idee maar het is wel een beauty!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38781
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Spice ITP (sorrel overo of sorrel sabino overo?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:42

Verplaatst van [WN-ITP naar ITP]

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Spice ITP (sorrel overo of sorrel sabino overo?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:17

Voor zover ik weet kun je alleen bepalen bij een overo of het sabino is, door het doen van een DNA test.
Als dit na geboorte gedaan is en daar spreek overo uitgekomen is, dan is ie dat dus en dan is sabino niet geconstateerd en kan dan later niet alsnog ontstaan.

tamary

Berichten: 29208
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:20

Als je er mee wil fokken zou ik een kleurtest laten doen.
Qua overo, sabino of beide is alleen sabino ook nog mogelijk. Die 2 worden wel eens met elkaar verward.

pielepataan
Berichten: 133
Geregistreerd: 07-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 23:22

Dus moest het na DNA-test blijken dat ze niet sabino is, dan is het stekelharige (roan) dus aanvaard als gewoon overo? Ik heb nog contact met de fokster, dus ik zal even nagaan of ze dit heeft laten testen...

tamary

Berichten: 29208
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Spice ITP (sorrel overo of sorrel sabino overo?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:34

Stekelharig is meer sabino, maar niet alle sabinovormen is op te testen. Waar je wel rekening mee moet houden bij overo is OLWS (overo lethal white syndrome). Als beide ouders dat hebben is er kans op een niet levensvatbaar veulen.

Wranglerbutt

Berichten: 10392
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 06:48

Mooi peerd! :9

Overo heeft 3 uitingsvormen; frame overo, sabino overo en splash overo.
Ik weet niet welk bontpatroon haar ouders hebben, maar ik vind bij jouw paard sabino overo het duidelijkst tot uiting komen.
Onregelmatige hoge witte benen, niet scherp afgetekende buikvlekken, stekelharigheid, gezoomde brede bles + witte onderlip.

Splash- en frame overo zou kunnen, maar zie ik niet direct in de aftekeningen terug.

pielepataan
Berichten: 133
Geregistreerd: 07-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 07:33

Haar grootvader langs vaders kant is Scenic Jetalito en dat is een prachtige sabino overo. In een Amerikaans magazine noemen ze hem een "predominantly-white medicine hat sabino".

Haar vader Jetalito Jet Set heeft ook nogal grillig afgetekende vlekken... veel mensen zullen hem wel kennen.

Haar moeder is een effen bruine quarterhorse, met enkel wat buckskin paarden in de afstamming ;)

Ik ben nu toch wel meer overtuigd dat Spice sabino overo is.

Wranglerbutt

Berichten: 10392
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Spice ITP (sorrel overo of sorrel sabino overo?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 08:00

Jetalito Jet Set was frame- + sabino overo, toch?

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Spice ITP (sorrel overo of sorrel sabino overo?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:38

Haar vader was idd frame + sabino.
Aan de hand van de aftekeningen van jouw paard zou ze ook alleen sabino kunnen zijn, maar als je met haar wilt fokken zou ik haar zeker laten testen op frame (= OLWS)!

pielepataan
Berichten: 133
Geregistreerd: 07-02-06

Re: Spice ITP (sorrel overo of sorrel sabino overo?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 11:39

Ok, ik zal haar zeker laten testen tegen de tijd dat ik wil gaan fokken. Dit is nog toekomstmuziek voor binnen een jaar of drie. Alvast bedankt voor deze belangrijke opmerking!!