Voor het eerst met stoere paint Sam op het strand!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanco

Voor het eerst met stoere paint Sam op het strand!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 10:12

Ken je dat gevoel, dat er dingen zijn in het leven waarvan je denkt “Dat gaat nooit gebeuren”? Een gevoel dat je bijna zover krijgt dat je het niet eens meer probeert. Vorig jaar zomer had ik dat gevoel met Sam. Destijds een wild paard waar ik het liefst zo ver mogelijk bij uit de buurt bleef. Kwam ik het weiland in, joeg hij me eruit. Had ik hem eindelijk een halster om? Dan draaide hij zijn achterwerk mijn kant op om me eens even flink duidelijk te maken dat dit toch niet zijn bedoeling was. Verder dan de uitgang van het stukje gras waar hij liet kwam ik niet voordat ik besloot hem maar weer los te laten… dit ging het toch niet worden. Ik was simpelweg te bang voor hem.

En dan te bedenken dat ik nu, met ditzelfde paard van Noordwijk naar Katwijk gewandeld ben. Met behulp van een touwhalster, een leadrope en een hele dosis lef. Dat zelfde paard wandelt nu met me mee omdat hij dat wil. Hij wil nieuwe dingen zien en leren. Hij wil openstaan voor de wereld. Ja, dat was wel even een momentje waarbij ik mijn vreugdetranen moest wegpinken. Want wat gedroeg hij zich geweldig!

(Foto van Sam, ongeveer een jaar geleden...)

Eenmaal in Katwijk aangekomen (we gingen immers niet voor niets die kant op, maar hadden afgesproken dat we model zouden staan op een heuse fotoshoot) verzamelden we op het grote parkeerterrein. Ik had van álles verwacht, maar niet dat Sam op zijn dooie gemakkie om zich heen stond te kijken en genoot van de aandacht die hij kreeg. Bakje voer en een plukje hooi erbij en wij een bakkie warme choco.

Toen iedereen compleet was zijn we met zijn allen vertrokken richting het strand. Hier werd het toch allemaal wel weer een beetje spannend voor Sam die zijn ogen uitkeek toen hij voor het eerst bovenop de klucht stond en naar beneden de grote zandvlakte en énorme waterbak bekeek. Die grote bruine kijkers konden niet groter, het staartje ging de lucht in en de eerste mest kwam eruit gerold. Maar toch kon ik hem aan een lang touwtje en wat stemhulpen “kom maar vent, je doet het super!” naar beneden begeleiden zonder problemen.

Eenmaal beneden stond de groep fotografen al op ons te wachten. We werden opgedeeld in groepjes en verspreidden een beetje over het strand heen. Sam ging vlug op zoek naar zijn maatje Salvador wat gepaard ging met een paar hele schattige hinnikjes. Hij had echter al snel door dat de andere paarden ook wel in de buurt bleven en ontspande alweer een beetje, sterker nog, hij begon tegen mij aan te kruipen en steun bij mij te zoeken! Je zag aan alles dat hij het nog steeds heel erg spannend vond allemaal. Sam kruipt daarbij helemaal in zijn schulp, het lijkt dan alsof hij heel ontspannen is maar als je goed kijkt zie je dat hij eerder ‘verdoofd’ is van angst.

------

NOTE: Sam ziet er op de foto's wat magertjes uit. Nou is hij in de twee jaar dat hij bij ons is nooit echt dik geweest maar we zijn wel van mening dat er meer bij mag. Hij heeft het duidelijk zwaar in de ruiperiode en is inmiddels alweer wat aangekomen m.b.v. extra voerbeurten en meer hooi. Dit is dus iets waar we ons van bewust zijn :)

------

Hier wat foto's! *\o/*

1. Roepen naar zijn vriendje
Afbeelding

2. Hij bleef netjes bij me! Aan een lang touwtje
Afbeelding

3. Zijn prachtige hoofdje!
Afbeelding

4. De spanning zie je nog goed in zijn lijf...
Afbeelding

5. Dat neusje :P
Afbeelding

6. Mooi poseren
Afbeelding

Gelukkig kwam hij na een half uurtje wel wat losser en hebben we het water geprobeerd. Er stond een hele mooie plas, los van de zee, zonder golven en ongeveer 15 cm diep. Ik mijn schoenen en sokken uit en hop op het water af. Sam stribbelde tegen, maar na 2 keer een rondje te hebben gedraaid en wat aanmoedigende woordjes liep hij toch zomaar achter me aan het water in! Eenmaal daar bleef hij als verstijfd staan en snurkte heel hard naar de natte voeten onder hem. Hij keek nog even goed of het water niet in een monster zou veranderen en besloot daarna dat het goed was. Ik kon hem vervolgens door het water meenemen, halt laten houden, achterwaarts en draven. Geen probleem voor die dappere bonte!

7. Samen in het water
Afbeelding

8. voetjes van de vloer!
Afbeelding

9. Kijk eens hoe braaf!!!
Afbeelding

Zelfs de grote reddingsboot-auto was niet eng!

10. Liefde!
Afbeelding

(kan een paardenliefhebber nog trotser zijn?)

11. Het is zo'n knuffel! *\o/*
Afbeelding

En na het brave stilstaan hebben we Sam nog eventjes laten rennen! :D Kon hij mooi even zijn opgekropte eitje kwijt..

12. Yihaaa
Afbeelding

13. Blije man!
Afbeelding

14. Komtie!
Afbeelding

De terugweg hadden we de heerlijke luxe van een veewagen. Toch wel erg prettig aangezien mijn benen tot 20 cm boven mijn knieen doorweekt waren met opgespat water en alles onder het zand zat. Sam liep zonder problemen de veewagen op en heeft de hele terugweg heerlijk hooi staan knabbelen.

Nu ik dit schrijf voel ik me weer net zo trots als op het strand! Wat is hij toch ook bijzonder. En wat is het bijzonder hoeveel je kan bereiken met ruimte en geduld!

Het was een hele leerzame en vooral superleuke dag! Dat gaan we snel weer doen!

Afbeelding

Liefs, Sanne en Sam

-----

Even een kleine notitie onderaan. Bij serieuze interesse is Sam mogelijk te koop. Hij heeft geen klik met een van onze merries in de kudde en het is met haar constant een gevecht. Ze kunnen niet samen staan. Sam staat nu bij de ruinen en dit gaat heel goed, maar op het land waar we nu staan kunnen we niet al te lang meer blijven en het nieuwe land is te klein voor twee groepen. Hij is ooit ingereden, maar de afgelopen twee jaar heeft hij niemand meer op zijn rug gehad. Mocht je geinteresseerd zijn (geen handelaren en maneges, alleen een heel liefdevol goed huisje met kennis van Natural horsemanship) dan mag je me gerust PB'en :)

Channiiiej

Re: Voor het eerst met stoere paint Sam op het strand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:44

Heel leuk overzicht, jullie deden het super! Daar kan je zeker trots op zijn :D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:56

Heerlijk koppie heeft hij zeg! Leuke fotos!

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:03

Mooi topic Sanne.. Stoere Sam <3 Hij was super op het strand :j

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:21

Jaaaa Sam! :)
Ow wat heeft hij nu toch een zachte uitstraling. Ik had op de meeting zelfs even moeite met geloven dat hij het echt was :j

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:22

Knappe Sam!

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:41

Wat goed om hem zo te zien!! Ik herinner me hem als een schuw paardje dat stiekem erg graag met me wilde knuffelen, maar dat niet lang durfde... ik had echt een zwak voor hem. :) Super, hoe hij veranderd is!

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:12

Jullie waren samen heel leuk, jullie hebben enorm veel bereikt samen.
Ik vond het leuk om jullie voor de camera te hebben

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:14

Super leuk
En wat een doetje

brighteyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:47

Hebben jullie al een nieuwe stal gevonden?
Balen dat daar een weg komt. Het blijft voor mij een stuk nostalgie!

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:20

Wauw mooie foto's :j en petje af, wat stoer van jou! _/-\o_

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 22:09

Thanks voor de leuke reacties :D

We hebben al wel een nieuwe stal gevonden :) zodra we hier weg moeten verhuizen we het hele zootje daarheen haha! Maar dat is 20 minuten met de auto in plaats van 10 minuten wandelen, dus ik vind het hier wat makkelijker ;)

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:28

Woww!! Mooi paard en gave foto's!
Knap wat je tot nu toe al voor elkaar hebt gekregen en dat het uiteindelijk toch helemaal goed gekomen is... Nog veel succes jullie 2! :)

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 22:55

Sanco schreef:
Thanks voor de leuke reacties :D

We hebben al wel een nieuwe stal gevonden :) zodra we hier weg moeten verhuizen we het hele zootje daarheen haha! Maar dat is 20 minuten met de auto in plaats van 10 minuten wandelen, dus ik vind het hier wat makkelijker ;)

Voor mij wel makkelijker om vaker te komen buurten :P

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:28

Foto 10 is een mooie van jullie samen, je ziet nog wel een 'angstig kontje' ;-) maar al heel knap dat je dit met hem doet :-)

Lottie00Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:49

Leuk overzicht :). Knap paardje ook.