Gambit doet een jas uit....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Gambit doet een jas uit....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 15:47

letterlijk en figuurlijk...

het was een heavy winter dit jaar... -O-

Gambit is een 23 jarige letlandse ruin,welke inmidels 2x geopereerd is aan de ellende van een verkeerde castratie ( en daardoor een dikke koker heeft...voor de nieuwschierige mens,een topic met alle uitleg erin: [VVDD] morgen wordt Gambit geopereerd)

goed...2 jaar geleden viel het op dat gambit niet meer verhaarde maar wel heel erg verkleurde,hij was bijna valk geworden ipv zwart
http://nl.picturepush.com/public/12351033

ergens vermoede ik het al, na bezoek veearts en bloedonderzoek bleek gambit cushing te hebben... daar krijgt hij pergolide voor en daar doet hij het verder prima op.

maar feit bleef dat hij steeds weer last had van een dikke koker,wat de oorzaak was /is..tja ws de cushing die ontstekingen triggert..

afijn vorig jaar september stond hij ineens met mega hoge koorts en lag hij plat in zijn stal...een einschussbeen was hiervan de oorzaak...en een paard wat amper pijn laat zien,kon amper meer lopen... ;(

filmpje van de 4de dag einschussbeen,en ja hij wil wel lopen maar gaat gewoon niet...

goed ook dit ging na een paar dagen weer veel beter,been bleef wel dikker,maar waar ik al bang voor was gebeurde,hij stond binnen een maand weer met einschussbeen,dit keer zonder koorts,dus geen ontsteking ,maar waarvan wel??

veearts wist het echt niet meer en opperde evt inslapen als hij steeds weer zoveel pijn zou hebben...

een paar dagen later voelde ik een bal in zijn lies,en de laatste keer dat hij zo'n bal kreeg was het een abces...

dit keer dus ook,een paar dagen later stroomde de pus eruit...nou ja,we wisten nu ook waardoor hij ws dat dikke been kreeg en veel kan een veearts verder niet doen,omdat de boel zo verkleeft is bij hem,dat ze niet durven te snijden,dus schoon houden en dan gaat het wel dicht...en dat deed het ook..

tot hij een weekje later een ander paard en paar flinke trappen gaf,ik zette de paarden naar binnen en zag bloed op bitjes been... :\

zoeken naar een wondje,nergens te vinden,tot ik omhoog keek..daar zat een scheur van een cm of 40...

foto is niet voor heel zwakke magen:

http://www4.picturepush.com/photo/a/114 ... 465047.jpg

veearts er weer bij,deze kon echt heel diep in het gat naar binnen met zijn arm..deed er een ontsmettings middel en AB in en het zou vanzelf wel dichtgroeien...

en dat deed het ook... :)

inmiddels is de wond weer netjes dicht,enige wat hij nog steeds heeft is een dik been,maar heb het deze winter echt een paar keer heel somber ingezien.. ;(

afijn...afgelopen maandag wat foto's van de paardjes gemaakt en alhoewel zijn cushing vacht lang was zag hij er op stal wel netjes uit,alleen op de foto wat minder :+
Afbeelding

Afbeelding

dus gister lekker in het zonnetje zijn jas uitgedaan...deze keer letterlijk :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

knap ventje :+: ,ik hoop echt dat we de ellende nu wel gehad mogen hebben,en dat hij nog een paar jaar zorgeloos en pijnvrij mag rondlopen...

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 06-03-13 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Legoblokje

Re: Gambit doet een jas uit....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:05

Mooi paardje!
Wat een gedonder helaas,
Ik hoop voor jullie dat de pijn inderdaad weg blijft en hij nog lekker kan rondrennen *\o/*

Topper11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:06

wat erg hoop dat het nu beter gaat. Mooi paardje ook!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 21:24

ja sneu gewoon als ze zo gaan kwakkelen als ze oud zijn,maar ja,wie weet was dit het wel voor een poosje :j

daar hopen we dan maar op :) :)

bikkellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:39

Knappe Gambit ziet er zonder jas 10 jaar jonger uit.....

Nu maar hopen dat hij tot zijn tijd daar is, gewoon lekker kan genieten :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:45

Wat fijn dat ie nu weer lekker zonder die dikke vachtkan genieten :) Hopen dat het zo nog lang goed mag gaan :)
Mijn paard heeft met een blessure waarbij hij opstal moest staan stalbenen achter gekregen en door gebrek aan beweging was ook zijn koker ontzettend gezwollen, en hij heeft toen een soort medicijn gekregen wat de vochtafvoer stimuleert. Misschien ook iets voor zn dikke been?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:48

Ik duim helemaal met je mee, wat een heerlijk puppyhoofd zit er nog op! <3

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:51

Fijn dat hij weer lekker zonder zijn dikke winterjas mag rondrennen :j ! Ik duim voor jullie dat er een beter jaar in het vooruitzicht ligt :j

Hoe kan dat vel toch ineens zo gescheurd zijn :o Heeft dat met de cushing te maken ?

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:35

Heftig verhaal zeg!
Hij is veel afgevallen of niet?
Hij heeft echt iets weg van Dunya uit mijn profiel ;) Zouden zo broertjes kunnen zijn.

Heel veel sterkte met hem en hopelijk blijft alle ellende nou even uit zicht!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 17:47

PrimaDonna_ ,hij is wel wat afgevallen,maar bij hem zie je altijd wel ribben...is zijn bouw wel een beetje :) ,en hij lijkt inderdaad heel erg op dunya zeg!! echt ongelooflijk....

Cheytjuh ,door het abces was zijn huid zo zwak geworden dat het gewoon gescheurd is...was alleen echt een enorm gat,die scheur liep echt helemaal door naar achteren..

en ja,ik vind hem geschoren ook altijd weer helemaal mooi,is ie weer helemaal stoer :D :D

maximexfleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:47

Leuk paardje!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:27

Wauw, wat een verschil! :oo
Hij ziet er meteen 10 jaar jonger uit zonder al dat haar, knapperd! <3

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 14:55

:D ja he...hij voelt zich ook 10 jaar jonger geloof ik..

maar door te scheren ziet hij er echt veel beter uit :j

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:03

Zo wat een verhaal, schrok ervan hoe slecht zijn koker eruit ziet! Gaat dat ooit nog over?
Ik wil jou en je paardje heel veel sterkte, beterschap en geluk wensen voor het komemde jaar :(:)
Hopen dat dit jaar een stuk beter uitpakt!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 15:26

nee zijn koker gaat nooit meer over :n

maar daar heeft hij geen last van,die einschussbenen zijn echt vreselijk pijnlijk...daar zit ik meer over in dat hij dat vaker gaat krijgen...

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:02

ze houden ons bezig he die oudjes :(:)
hij ziet er weer mooi uit in korte vachtje !

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:11

Ohgod wat vreselijk omdat te zien zeg, dat filmpje.
En wat prachtig om hem dan weer vrolijk door de wei zien te rennen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:42

Lang haar of niet, hij kijkt toch ontzettend blij en tevreden op foto 2. En wat zit ie weer mooi in zijn lijffie, niet mager of niets ondanks al deze spannende dingen die er langs zijn gekomen. Wat een knappe man is het toch!

Een goede raad, zorg dat je Metacam in huis hebt voor de eventuele volgende aanval - wij hadden het laatste jaar dat standaard in de koelkast staan en heb daar menige aanval heel snel mee onder de knie (hee leuke woordspeling ;-) ) gekregen en veel beter voor ze dan al die nare injecties. DA was het er mee eens, als ik het daarmee redde been was vaak binnen week weer dun - en de pijn ook heel goed onder controle kreeg dan was dat beter dan menig injectie die hij anders moest krijgen.

Maar ehhh wat ben ik blij met deze zonnige plaatjes. En dat had je toch op sommige dagen niet meer gedacht *\o/* *\o/* *\o/*

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:18

Arme Arme Arme Gambit...
Wat een pech heeft dat lieve paard!

Weet je Fem, 1 ding is zeker; je hebt vaak commentaar gehad dat je paarden soms té dik waren, maar als Bitje niet zo in het vet gezeten had, had hij er nu niet zo bij gelopen!
Gelukkig had hij die reserves!

Schrok wel een beetje van de 1e foto's, omdat ik Bit natuurlijk ken als een lekkere dikke patser...
hopelijk mag hij nog lang bij je blijven, geef hem maar een dikke kroel van me! x

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 11:54

ja arme gambit he...dit had ik ook niet gewild voor hem :n

je hoopt dat ze zorgeloos oud kunnen worden maar dan zoveel ellende... :\

en ja :D ,ik ben ook wel blij dat de meeste paarden hier en beetje reserve hebben,ook gambit heeft oa met de operaties echt wel moeten inleveren,maar hij trekt het toch...

en ik hoop ook dat hij nog een hele poos hier mag blijven,maar dan zonder dit soort pijnen,dat wil ik gewoon niet voor hem,hij is toch al zo'n "harde" als hij pijn laat zien,heeft hij echt héél veel pijn,en dat vind ik zo zielig..

en fargo..dank je wel voor je luisterende oor de afgelopen maanden en je adviezen en je hulp!! :+: ,echt ik heb daar zoveel aan gehad!

Shannonn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:43

wat sneu zeg.. maar wel een mooi paardje hoor..

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:37

Ik begrijp niet waarom je een ouder paard zo laat lijden, met zo'n dik been daarna een fikse ontsteking en abcesvorming waar hij al tijden last van heeft gehad en Cushing. Het is mijn paard niet en daarom hoef ik het ook niet te begrijpen want het is jouw keuze. Maar die van mij had mogen gaan en was het mooi geweest zo. Hoe jolig hij dan kan zijn nadat hij is bijgekomen, en de komende winter wordt het wellicht weer lastiger, ik had het dier geen uur met zo'n dik been laten lopen en zo'n einschuss omdat hij nog zo'n fijne oude dag zou kunnen hebben. Bij een jonger en kerngezond dier wat zo'n acute aandoening kan krijgen beslis ik anders maar zo'n oudje zou ik toch laten gaan. Maar nogmaals jij jouw beslissing maar daarom denk ik dat ik wel zo vrij mag zijn om mijn mening te ventileren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 20:51

ja hoor mag je ook best zeggen hoor,en ik heb het allemaal ook met de veearts besproken...

ook dat ik niet wil dat hij steeds heel veel pijn heeft van einschussbenen enz...bij een eerste keer einschussbeen ga je niet meteen een paard doodmaken...zo simpel ligt dat...de 2de keer heeft de veearts savonds gezegd dat hij hem wilde inslapen als ik dat wilde,maar ik kon het niet,hij keek veel te monter uit zijn ogen...

van het abces en de wond heeft hij geen last gehad,daar had hij geen pijn aan,dus geen reden om hem in te laten slapen..

en de cushing krijgt hij medicatie voor waardoor hij zich kiplekker voelt..

met andere woorden tis nog even zijn tijd niet,maar de afspraak met de veearts staat al,en die weet hoe ik erover denk,en is daar ook mee ingestemd..

op dit moment is hij kiplekker en vreselijk druk,tja,laat he nog maar even lopen hoor,en hoe het volgende winter wordt,dat zien we dan wel weer...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 17-03-13 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:11

@Fredkroket Aangezien ik achter de schermen regelmatig updates en foto's kreeg van kimmie kan ik alleen maar beamen dat zij in de slechtere periode per dag gekeken heeft hoe het ging samen met DA (en af en toe een beetje met mij :o ) En ik kan alleen maar beamen dat Gambit gewoon te fit en te vrolijk, opgewekt en monter bleef om te besluiten om hem in te laten slapen. Kimmie houdt zielsveel van hem en is de eerste die zal zeggen geen leed voor deze stoere man. Maar die stoere man heeft zelf ook een stem en lichaamstaal waar gelukkig nog naar geluisterd is. Zijn cushings is onder controle en hij wil gewoon voorlopig nog rond blijven hangen bij kimmie. De winter is gelukkig al bijna weer voorbij en laten we hopen dat er een heerlijke lente en zomer aan zit te komen waar Gambit van mag genieten. *\o/* *\o/* *\o/* Hij heeft het hem toch maar even geflikt voorlopig! Heel graag gedaan hoor Gambit en Kimmie!!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:28

Nou ben toch blij dat jullie het zo sportief oppakken! Ik was al bang dat ik tegen het zere (leuke woordspeling :') ) zou trappen en dat is echt niet mijn bedoeling. Ik heb hier ook twee oudjes gehad en het is altijd zo lastig om te zeggen wanneer is het genoeg.

Op naar de zomer!