De nieuwe uitdaging!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noeka

De nieuwe uitdaging!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 08:04

En gisteren was het dan zo ver, de dag dat we onze Nibbles een 2,5 jarige Halfbloed (Trakehner x arabische volbloed) gingen ophalen! Benieuwd hoe dat zou gaan verlopen. Nib kwam recht uit de opfok en kende de kleine basis dingen niet, zoals voetje geven, vast gebonden staan. Hij vond het zelf allemaal erg spannend, de trailer bekeek hij even heel eng. Maar met een longe achter zijn poep, ging hij er zo op. Onderweg heeft hij de eerste paar minuten wel wat zitten trekken, en 1 keertje dat de hele trailer mee bewoog. Even gestopt, zijn halster weer netjes over zijn oor getrokken. En weer verder, bij aankomst was hij niet bezweet en hij was rustig. Maar zo overdonderd van zijn nieuwe omgeving... Nu ongeveer twee dagen later en hij neemt alles heel goed op, de eerste dag langs het straat was voor hem heel erg aanpassen en wennen. Een auto zou hem zo op eten! De tweede dag ging uitstekend, de auto's mochten in een rustig tempo langs hem door rijden. Helaas op de terug weg heeft 1 auto het helemaal verpest... Maar we doen het rustig aan.

Hier heb je de mooie bink!

Afbeelding

Verkoopsfoto!

Afbeelding
Eerste keer kijken!

Afbeelding
Dag van ophaling, voor hem heel spannend!
Afbeelding
Thuis aangekomen, lekker hooi knabbelen!
Afbeelding
Eerste dag buiten!
Afbeelding
Vriendjes maken!
Afbeelding
Op straat is alles wel spannend!
Afbeelding
Ik kan mooi kijken voor de foto!
Afbeelding
Ja deze kant is ook heel mooi!
Afbeelding
Mijn puppy face!
Afbeelding

<3

- Hij heeft inderdaad geen manen meer dit is omdat hij zo goed als bijna alles had afgeschuurd door een allergische reactie in Augustus. Ik heb dan ook alles afgeknipt zodat het weer mooi gelijk kan groeien![/quote]

Minimus

Re: De nieuwe uitdaging!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:37

wat een lekkerding zeg :D Dat koppie <3 Heb je hem zo uit de opfok gekocht? Dapper! Veel plezier met deze knappe knul!

miriam2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:40

wat een super hoofd zit er op!! <3
heel veel plezier met hem

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:48

Mooi dier.. Ga je hem zelf opleren en als rijpaard gebruiken?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:24

Neen waarschijnlijk verkoopt ze hem binnen 3-4 maanden terug.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 10:34

Zijn nu voornamelijk bezig met hem alles rustig te leren. Hij geeft zelf aan tot waar we mogen gaan, maar hij is eigenlijk heel rustig. Enkel in stress situatie komt het tikkeltje arabier in hem boven. :j Maar hij gehoorzaamd heel goed, en vanaf ik zie dat hij weer met zijn ogen knippert kunnen we gewoon weer verder waarmee we bezig waren.

Ik heb een hele lijst wat hij eerst moet leren voor ik er ooit een zadel op leg. Ik ga hem zelf op leren met een vriendin die mij nu ook helpt met het grondwerk, voornamelijk dan het eerste jaar gewoon lekker wandelen en recreatief rijden en naar de toekomst misschien dressuurmatig of cross.

Maar momenteel is hij ook nog veel te overbouwd. :j

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 10:35

DAMWolf schreef:
wat een lekkerding zeg :D Dat koppie <3 Heb je hem zo uit de opfok gekocht? Dapper! Veel plezier met deze knappe knul!

Ja zo gewoon uit de opfok! Maar vind het een leuke uitdaging.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:55

Heel veel plezier met hem! Het is echt een leuk beestje!

Laat je niet gek maken door andere ;)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 11:17

Dankje Samsie!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:21

Anderen proberen haar niet gek te maken, maar ze koopt om de 4 maand een nieuw paard die achteraf een miskoop blijkt te zijn.
Zo staat haar veulentje inmiddels ook te koop. Verkocht ze laatst nog haar haflinger en fries. Verkocht ze daarvoor nog haar arabier omdat ze hem niet aankon en over haar miskoop warona wilt ze niets meer kwijt, maar iedereen had haar gewaarschuwt en ze bleef volhouden dat dit het paard van haar dromen was en dat die nooit meer wegging en "i love you forever". Is dat dan niet hypocriet en een enorm gebrek aan zelfkennis ?
Moest ze hier nuchter mee omgaan en zelf aangeven dat het een projectje is die weer de handel ingaat dan houdt ze niemand voor de gek, maar telkens opnieuw komt ze aandraven met dat penny achtig gezeik en dan is het geldproblemen, dan is het dat ze het paard niet kan geven wat het wil en zovoorts... Blijkbaar blijven er sommigen intrappen, maar geloof mij binnen dit en een paar maand staat dit paard ook weer te koop na de zoveelse I love You forever foto
Ik vind het gewoon een droevige zaak voor de paarden die steeds het slachtoffer zijn van haar impulsief "ik wil nieuw speelgoed" gedrag. Zo ook dat klein veulen die eerst alleen op de weide wordt gegooid en nu weer de handel invliegt. Dan is het bij mij nu "I Love You Forever" YEAH RIGHT....
Ze verkoopt haar arabier omdat ze hem niet aankon, maar nu koop ze eentje die nog veel groener is en heeft ze de hoogmoed van hem te gaan opleren terwijl ze al in haar broek doet als een paard boos naar haar kijkt, waar is de logica ??

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 11:27

Ik beslis nog steeds zelf wat ik doe en laat met de paarden. Mijn fjorden veulen staat inmiddels niet meer te koop, maar is al verkocht naar iemand heel goed zelf's. Mijn fjordje was geen miskoop, helemaal niet. Het liefste veulen dat er bestaat denk ik, maar geen plek hier voor hem om op te groeien hoe een veulen hoort op te groeien. Ik hoef mijn uitleg niet te doen, met welke reden waarom ik eender welk paard heb weg gedaan. Ben er vrij van overtuigd, dat je daar zelf al wel iets op gevonden hebt. De reden waarom ik over Warona niets kwijt wil, is ten eerste omdat Warona hier in dit topic niets te maken heeft. En ten tweede, omdat de moderators mij gevraagd hebben om daar ook nog zo weinig mogelijk over te zeggen. Als het aan mij had gelegen, dan was Warona nooit weg gegaan. Maar het is eenmaal nu anders gelopen, als dat ik zelf wou. Maar jij betaal ook geen 6000 euro's voor een paard dat ingeslapen moet worden, ofwel? Ik vraag mij af waar jou logica zit. Dingen over mij vertellen, zonder nog maar 1 poging te doen om mij een privé bericht te sturen met de vraag waarom.

Mijn Arabische volbloed ja, is helaas fout afgelopen. Als de klik weg is, dan is die weg. Ik heb drie jaar geprobeerd om het dominantie probleem op te lossen. Maar als je schrik hebt van je eigen paard dan gaat dat eenmaal niet. Nibbles is het tegenovergestelde van Zardo, het was een risico maar ben blij dat ik het toch genomen heb. Zardo ging door het lint als hem iets niet aan stond. Nibbles verstijft gewoon... En als ik in mijn broek zou doen als een paard boos naar mij kijkt, dan zou ik veel kosten hebben aan mijn wasmachine denk ik. Mijn verzorgpaard kijkt altijd boos! :')

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:30

Uhm.. betadine, dit is echt meer iets tussen jullie 2 om via PB of iets dergelijks over te praten (voor zover praten mogelijk is) ;)
Deze uitspatting draagt toch niks bij in dit topic?

TS, bijzondere kruising! Ben benieuwd hoe die uiteindelijk eruit gaat zien!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 11:31

Jij niet alleen! Ik ben ook heel erg benieuwd als hij lekker lange manen zal hebben. Mooi gespierd er zal uit zien! En zijn grote zal hebben, geen idee hoe groot hij wordt. Zijn poep is nu 1m62 ongeveer! :j

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:32

Ben ik het mee eens LiVetime!

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:39

Ik hoop van harte dat Betadine ongelijk heeft, maar ook ik vrees een beetje. Ik vind het een prachtig paard echt waar, maar hij staat wel aardig hoog in het bloed (trakehners zijn niet altijd de makkelijkste) en ik denk dat het nog een aardige klus gaat worden om hem zadelmak te maken. Als je daar tijd, zin en vooral lef voor hebt zeg ik doen, ben benieuwd over een jaar! Desalniettemin gefeliciteerd met dit mooie paard!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 11:43

Weet ik hoor Lovefi. Dat is net de reden waarom ik eerst opzoek gegaan ben naar iemand die mij kan helpen met zijn opvoeding en het zadelmak maken. Ik weet van mezelf dat ik in echt '' ergere '' situatie's nooit zelf rustig kan blijven, toch niet met een paard dat ik nog niet netjes ken. En ik heb nu iemand gevonden die mij echt super goed helpt, ze blijft rustig met alles ze zegt hoe ik op iets moet reageren. Als het even niet gaat, dan neemt ze het van mij over zodat ik weer tot rust kan komen en nadien weer kan verder gaan. Ze is echt elke dag bij mij, dus normaal mag er niets fout gaan.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:45

Je verzorgpaard is dan ook geen 2,5 maar 18...
Kijk arabiertje, ik vind je een lieve meid en heb je ook vaak complimenten gegeven als je vorderingen maakte met cisca omdat je die toen ook echt verdiende, maar waarom al dat aankopen verkopen ? Je weet toch niet of je paarden allemaal wel zo goed terechtkomen, iedereen beloofd goed voor zijn nieuwe aankoop te zorgen, maar in praktijk loopt dat toch vaak heel anders en dat zou je ondertussen ook moeten weten. Waarom zoek je gewoon niet eens een paard dat goed bij je past, dat je op proef kan nemen ?
Je bent ook afhankelijk van een pensionstal dan wist je toch ook op voorhand dat een veulen daar niet in past ?
Voor Warona had iedereen je gewaarschuwd dat ze enorm veel geld ging kosten en helemaal niet rad liep, maar toen had je het er voorover en no matter what het was jouw paard en je ging alles voor dat paard doen. Tuurlijk moet je niet financieel ten gronde gaan omwille van een paard, maar bij dit paard koos je er zelf voor en was je al van op voorhand op de hoogte.
Je beseft toch goed dat je nieuwe aankoop alles nieuw gaat moeten leren, dat je nog een halfjaar moet wachten eer je er op kan en dat je dan nog 1-2 jaar moet wachten eer je er een echt rijpaard aan hebt, want met een jonkie ben je ook beperkt, want die is nog in groei en mag je niet gaan overvragen. Dat weet je allemaal, maar je houdt gemiddeld elk paard maar enkele maanden dan is het toch wel een enorm gebrek aan zelfkennis om een paard aan te schaffen waar nog jaren werk in zit.
Ik vind je aankoop in ieder geval onverantwoordt net zoals ik je in tijd heb gewaarschuwt voor warona, en niet alleen ik, maar een dozijn andere bokkers die je ook al langer kenden. Als jij er niets mee wilt doen OK dat is je volste recht, maar je opent dus enkel en alleen topics om je nieuwe aanwinsten te showen en het moet allemaal positief blijven, ik vind er ondertussen niets meer positiefs aan...Ik begrijp niet dat je het zo ver laat gaan altijd...

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 11:54

Klopt wat je zegt, andere bokkers hebben mij gewaarschuwd voor Warona. Maar wat kan ik er op zeggen? Wat verwacht je van mij? Liefde maakt blind. Ik ben met mijn hoofd tegen de lamp gelopen, en als ik het allemaal op voorhand wist dan had ik het nooit gedaan. ' Had ik maar geluisterd ' ik heb dat heel vaak gezegd, maar heel bokt was daar niet van op de hoogte omdat Warona niet meer op bokt mocht verschijnen. Ik heb het mogelijke gedaan voor haar, echt tot de laatste snik. Tot ik wist dat er gewoon verder niets meer aan te doen was... Ze zat aan haar hoogste dosis van medicatie, hoger als dat was onmogelijk want dat trok haar lever niet meer. Beste optie is inslapen, maar dat paard is in principe nooit helemaal van mij geweest. En die keuze kon ik zelf niet maken. Heb maanden in een moeilijke situatie gezeten bij de handelstal zelf, tot bijna een rechtzaak. Maar nadien zijn ze van gedacht veranderd en hebben ze gezegd '' Warona terug, en dan is de kous af ''. Ik kan je verzekeren, dat doet pijn. Als ik er aan denk dan rollen de tranen nog steeds van mijn wangen, maar zo een situatie is heel moeilijk vanbinnen. En je kan niet blijven vechten voor iets wat je nooit zal winnen.

Over deze aankoop lees hier boven mijn reactie, anders had ik het ook niet gedaan. Krijg ook nog wekelijks les van horsecontrol. Nee ik bedoel niet Raquiro hoor, ik bedoel een ander verzorgpaardje. (Heb er wel meer als 1tje) Wat je zegt is waar je weet nooit met zekerheid of je paard wel goed terecht komt. Maar van ze allemaal weet ik dat ze het super goed hebben, Zardo staat helaas terug te koop. Maar daar kan de eigenaar zelf niets aan doen, hij was ziek toen hij zardo al kocht. Maar nu moet hij een operatie ondergaan waardoor hij nooit meer zal mogen paardrijden. Maar ben er van overtuigd dat deze mensen hem nooit naar iemand slecht zouden laten gaan. De enige die niet goed terecht gekomen is, is Mallory en dat was omdat ik zelf in het zak ben gezet. Ik wist niet dat het een handelaar was... En als ik het geweten had, was hij nooit vertrokken naar daar.

Zoveel paarden kopen en verkopen, ja Betadine. Waarom weet ik niet, het is niet dat ik hun beu ben. Want ik zie er werkelijk van af. Maar ik ben opzoek naar iets speciaals, hoe penny dat ook mag klinken. Maar ik kan je met mijn hand op het hart zeggen dat ik in elk paard mijn liefde heb gestoken, alsof het mijn eigen kind was. Ze zijn nooit iets te kort gekomen, heb er altijd mijn zorg voor gedragen. En voor mij is de thuis belangrijker als de centen, want winst maken op paarden te verkopen... Vergeet het maar die tijd is voorbij. Dus zelf een handelstal oprichten, nee bedankt. Ik heb heel veel mee gemaakt, voornamelijk met Zardo. En hoe hard we ook uit elkaar gegroeid waren, toch was hij zo speciaal voor mij. Ik ben voornamelijk op zoek naar zo een band tussen het paard en mezelf. Ik wil het gevoel hebben dat we voor beide door het vuur zouden gaan, en daarom heb ik Nib gekocht. Blijkbaar zou de persoon waar het paard het eerst zijn vertrouwen aan geeft, altijd de belangrijkste persoon zijn.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:05

Ik ben blij dat je al een deel zelf inziet, maar die laatste zin is echt naief. Geen enkel paard is perfect en alle paarden zijn ergens speciaal.
Elk paard dat ik rijd gaat voor mij door het vuur, maar daar kruipt meer tijd in als enkele maanden. Volgens mij zoek jij het soort paard dat niet bestaat en is dat je werkelijke probleem.
Met Ciska kon je zo goed overweg, die begon ook zo netjes te lopen in dressuur, daar durfde je ook een sprong mee te wagen en dan zo plots ze naar die handelstal brengen. Ze is gelukkig nog goed terechtgekomen, maar je had een speciaal paard alleen zag jij dat niet...

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 12:13

Ik ben daarnaast nog wel altijd de persoon die blij moet zijn met mijn eigen paard. Ik ben ook de persoon die er elke maand geld voor betaald en voor zorgt. Siska is inderdaad de beste pony geweest die ik ooit heb gehad, maar in omgang waren er altijd frustraties. En dat is iets wat bokt nooit gezien heeft, omdat daar nooit foto's of filmpjes zijn van geweest. Maar ik heb die luxe niet om gewoon de staldeur open te doen en te zeggen van '' Ga maar lekker naar de weide ''. Ik moet hier elke dag over straat, en Siska maakte haar enorm sterk. In omgang klikte het echt niet tussen mij en Siska, maar bij het rijden dan wel. Springen mag ik ook niet meer, of toch niet elke week een parcour. Af en toe een sprongetje is prima, maar dan zie ik nog steeds af van mijn spierscheur. Siska is een pony die moet werken, die wilt werken. En ik heb ook soms van die dagen dat ik zeg '' Nu wil ik eens wat anders doen als rijden '' en dat ging niet.

Wat je zegt klopt misschien wel, misschien zoek ik iets naar het onmogelijke. De aankoop van Nib was een risico, geen idee hoe hij zou reageren. Maar misschien dat de band tussen mij en Nib wel mooi kan uitgroeien. Maar geloof mij, Nib zal het eerste halfjaar nog geen zadel op zijn rug krijgen. Ik vermoed dat hij pas binnen een jaar zadelmak gemaakt zal worden, en dan terug een halfjaar rust krijgt om alles op een rij te zetten. Ik weet, dat je paard eerst moet gehoorzamen op de grond. En dat vind ik belangrijker, als dat hij nu al zadelmak zou zijn.

spoenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:13

Arabiertje ik snap dat je een fantastische band met je paard wilt. Ik gok dat iedereen dat wel wil ;).
Maar zo'n band komt er niet op één, twee, drie.
Ik heb mijn huidig paard nu 1 jaar en 8 maanden en we hebben vertrouwen in elkaar, maar een echte super band daar kan ik nog niet van spreken.
Ik voel dat er een klik is, maar voor de rest moet je, je tijd nemen en samen ervaringen opdoen over een verloop van een tijd.
Ik merk wel dat onze band groeit, maar ik maak ook fouten en die neemt hij niet altijd in dank af :). Soms zetten wij 1 stap vooruit en 2 achter, maar soms zetten we ook 8 stappen vooruit en geen achter.
Geduld, tijd, respect, consequentheid en vertrouwen zijn de belangrijkste woorden volgens mij.

Ik geloof ook dat je het nooit slecht voor hebt gehad met je paarden, maar dat je soms overhaaste beslissingen maakt.
In iedergeval heb je echt wel gevochten voor Zardo destijds en ik heb het gevoel (ik kan er naast zijn) dat je dat gevoel terug wilt. Dat je terug een paard zoekt waar je net zo 'verliefd' op was als Zardo.
Kan dat?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 12:16

Inderdaad, dat gevoel zoek ik. Ik moet nog naar Nibbles toegroeien, mij hoor je nog niet zeggen dat het voor altijd is. Maar ik geef het wel de kans, om te kijken hoe we naar elkaar kunnen toegroeien. Langs de andere kant, wil ik mezelf ook ontdekken via Nibbles.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:16

LiVetime schreef:
Uhm.. betadine, dit is echt meer iets tussen jullie 2 om via PB of iets dergelijks over te praten (voor zover praten mogelijk is) ;)
Deze uitspatting draagt toch niks bij in dit topic?

Ik vind het ook inderdaad erg ongepast.
Dit soort wrok zou je lekker prive moeten uitpraten.
Daarom heb ik ook al melding bij een mod. gedaan

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 12:18

Zolang het er vriendelijk en netjes aan toe gaat, is er verder geen probleem Miranda. Mensen mogen mij gerust vragen stellen, ik zal hun er ook netjes op antwoorden waarom. Maar meer als dat kan ik natuurlijk niet doen, het topic is wel gemaakt voor Nibbles. Maar langs de andere kant, het heeft ook wel met de aankoop van hem te maken. Moderators zijn hier al van op de hoogte, ze hadden mij hier ook al voor gewaarschuwd. Het is aan mezelf om het topic netjes te laten verlopen.

spoenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:25

Ik moet zeggen dat de band die ik heb gehad met Toesj iets was dat ik nooit meer zal meemaken. Het was een fantastische merrie die mij veel geleerd heeft en waar ik ook heel hard voor heb gevochten!
Ik zou ook graag die band terug hebben, maar dat was maar éénmalig.
De band die ik heb met Genial en Lana is helemaal anders maar daarom niet 'slechter'. Het is gewoon anders en vergelijken is iets wat je zeker niet mag doen.
We moeten blij zijn dat we een band kunnen opbouwen met deze fantastische dieren en alles koesteren wat ze ons geven.
Ik hoop dat je hier iets mee bent :)