Mijn Canadese Ijslander in Belgie; Prúður frá Fitjamyri!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RavenIris

Mijn Canadese Ijslander in Belgie; Prúður frá Fitjamyri!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 21:49

Mijn allerliefste Prúður frá Fitjamyri is alweer een maand in Belgie, dus hij verdient nu eindelijk wel eens een eigen topic! :D
Prúður en ik hebben een nogal.. eeuhm.. "apart" verhaal, geloof ik. Maar laat ik hem eerst maar even voorstellen:

Prúður is een 5-jarige Ijslands paard. Hij is nu in totaal zo'n 3 maanden onder het zadel en doet het uitstekend! Hij is behoorlijk beloftevol voor de sport en daarnaast ook een uitstekend familiepaard. Daarnaast is hij geboren in Canada.

Hoe ik dan aan Prúður kom, vraag je je af?
Wel, in 2011 heb ik 6 maanden op een horsefarm met zo'n 100 Ijslandse paarden in Canada gewerkt: Fitjamyri Farm. (Hier moet ik nog steeds eens een topic over openen :+ )

Het allereerste paard dat ik in training kreeg was Prúður. Klein detail: Hij was toen 4 jaar oud, kwam net uit de "wilde" kudde, was enorm schuw, kon niet aangeraakt worden en had dus nog nooit een halster gedragen. Daarnaast toonde hij het liefst een ongewenste "piggypace" in plaats van een zuivere tolt :+ Maar goed, met veel enthousiasme en hulp van de andere trainers begonnen we aan het project "Prúður halster -en zadelmak maken".

Een van de eerste trainingen in de roundpen:
Afbeelding

Los longeren ging best goed en Prúður reageerde erg goed op lichaamstaal! Na zo'n 3 weken kon ik hem aanraken op de schouder en rug. Maar na 3 maanden met eindeloos longeren en trainen (en omkoperij met eten :+ )had hij nog steeds geen halster aan.. Normaal zijn we erg lief voor onze paarden, maar Prúður vroeg een iets hardere aanpak: Met 2 personen hebben we hem "gedwongen" een halster omgedaan, hem vastgebonden en anderhalf uur geborsteld. Redelijk grof, maar wel met resultaat! Al snel was Prudur makkelijk te halsteren en aan te raken.

Prudur tijdens zijn eerste tocht aan een halster over het erf:
Afbeelding

Tot deze tijd had hij steeds in een stal of grote koraal gestaan (wel altijd met andere paarden), maar nu we hem konden vangen kon hij terug de kudde in!

Prúður aan het spelen in de kudde:
Afbeelding

Toen hij niet meer zo onder de indruk was van het hele gebeuren was het tijd om hem zadelmak te maken. Dit ging eigenlijk supermakkelijk! Ik vertrouwde hem, hij vertrouwde mij... Simpel, maar effectief ;) De 4e keer onder het zadel hadden we echter een klein ongelukje: Prudur struikelde en kwam op mijn been terecht. Maar ook hier was het duidelijk dat Prúður de koelheid zelve is: In plaats van te panikeren stond Prudur beheerst terug op, zonder me te raken! Echt een topkarakter.. Ook toen hij tijdens het halstermak maken doodsbang was, heeft hij nooit een poging gedaan om te trappen of te bijten.

Een van de eerste keren alleen rijden in de piste:
Afbeelding

3 weekjes onder het zadel en we trotseren al sneeuwstormen!
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen was gebleken dat Prúður niet alleen kon (ongewenst..) piggypacen, maar ook kon draven. Prachtig, ruim draven zelfs! :D Dus onze verwachtingen waren hoog gespannen om hem te zien tolten! (Ijslanders moeten vaak "ingetolt" worden, het kan dus even duren voor ze een mooie, zuivere 4-takt tolt tonen onder het zadel). 3 dagen voor mijn vertrek naar Belgie gebeurde het dan: Prudur tolte de sterren van de hemel! Korte stukjes, maar toch al een erg krachtige tolt met veel knie-actie voor zo'n jong dier!

Tolt in Canada:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helaas moest ik toen weer naar Belgie vertrekken... Ik miste de paarden natuurlijk enorm, en zo'n 14 dagen na mijn terugkomst besloot ik Prúður te kopen en naar Belgie te laten komen! :) Prudur was misschien niet het beste, mooiste, braafste of liefste paard op fitjamyri. Maar het was wel "mijn" Prúður. Ik heb enorm veel van hem geleerd. In januari besliste ik dus Prúður te kopen en in juli zou hij de grote reis over de grote plas maken! Op 15 juli was het dan eindelijk zover! Ik kon Prúður met de trailer gaan ophalen in Luxemburg, en hem naar mijn weide in Belgie brengen! Alles verliep supervlot en Prúður voelde zich al snel thuis.

Dag van aankomst:
Afbeelding
Afbeelding

Samen met mijn andere paard Frits, en Shetlander Jommeke.
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen zijn we ook weer aan het rijden. Hoewel Prúður 6 maanden niet gereden werd, ben ik bij ons eerste Belgische ritje gewoon opgestapt en een wandelingetje gaan maken. Ijslanders.. de koelheid zelve! *\o/*
En zo rijden we nu rond in Belgie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En soms ook wel eens zo... *Blooper :+ *Afbeelding

In de toekomst zou ik graag met hem starten op wedstrijden, maar de eerstvolgende maanden ga ik hem gewoon rustig doorrijden en van hem genieten! :D

Caily

Re: Mijn Canadese Ijslander in Belgie; Prúður frá Fitjamyri!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:54

Wat gaaf, je eigen getemde paard :D En hij is nog leuk ook <3 Al ben ik misschien bevooroordeeld, ben nogal van robuust en bont :+

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:04

Heb al een zwak voor IJslanders, hij is echt prachtig <3 Dat word wel een toppertje :D

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:28

Prudie <3 Niet het liefste paard, dat is Gerpir natuurlijk :P , maar het is toch een dotje! Komt helemaal goed met de bonte reus in Belgie!

Afbeelding
Toen prudur nog een prudurtje was <3
Laatst bijgewerkt door pluklief op 09-08-12 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:32

Wat gaaf dat je na zo'n werkervaring ook nog eens zo'n leuke ijslander hebt gekocht. Kan me voorstellen dat je superblij bent!

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 22:52

@Pluklief: Wat gaaf!! Had die foto echt nog nooit gezien! Wat had ie toen ook al een groot hoofd zeg.. :') En Sleipnir staat op de achtergrond :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:10

Wat een ontzettend mooi beest! Een vriendje voor 't leven. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:16

Wat gaaf dat je zo je paard gevonden hebt! Is hij zo groot of ben jij zo klein? Heel veel plezier met 'm :D en in tölt ietsje rechterop gaan zitten

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:42

Wat een mooi verhaal. Prachtig ijsje heb je.
Veel geluk samen!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:51

Prachtige ijslander heb je! Heel geel plezier met hem :)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:20

Koper schreef:
Wat gaaf dat je zo je paard gevonden hebt! Is hij zo groot of ben jij zo klein? Heel veel plezier met 'm :D en in tölt ietsje rechterop gaan zitten

Dat vraag ik mij ook af :)

Maar gaaf paardje!
Ik ben zelf niet zo van de ijslanders, heb er wel eens op gereden, maar voor mij is dat gewoon te klein haha :=
Maar ik vind deze wel erg gaaf en groot ogen :j en ik hou van bont <3

Heel veel plezier met hem!
Maar zoals ik zie gaat dat uiteraard lukken :)

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:54

Wat een leuk verhaal zeg, en ook leuk om nog eens een ijslander op bokt voorbij te zien komen! :j
Nog heel veel plezier toegewenst met deze knapperd! :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:43

Topic gevonden :D Superleuk al die foto's op een rijtje, en baby-Prudur is wel heel erg schattig! Mede dankzij Prudur toch wel een zwak voor ijslanders dus groot gelijk dat ge hem helemaal uit Canada hebt laten komen :D

_Steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:49

Wat gaaf zeg! Leuke ijslander :D
Veel plezier ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:00

Wat een leuke pony! Hij oogt inderdaad groot, de meeste IJslanders zijn amper te onderscheiden van Shetlanders maar deze is leuk :)

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:06

Wat is hij gaaf! Ik houd van bonte ijsjes! :) Veel plezier met hem!

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 14:08

Prudur is ook groot, hij haalt toch wel de 1m40, de meeste Ijslanders zijn een slag kleiner. Ik ben ook maar 1m60 met korte beentjes en mijn stijgbeugels zitten ook vrij kort op de foto's, vandaar :D
Over het achteruit zitten in tolt: Ik ben hem nog aan het intolten, dus ik moet echt nog wat overdreven hulpen geven. Ik zit dus bewust als een debiel :+

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:13

Ik vind het nog steeds toppie dat je die beslissing genomen hebt, jullie horen bij elkaar *\o/*

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:21

leuke ijslander!! komt vast helemaal goed met jullie! Wie weet tot ooit op wedstrijden!

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:57

Wat een prachtige Ijslander! <3 Gave ervaring om in Canada met Ijsco's te werken.
Véél plezier met Prudur!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 19:13

RavenIris schreef:
Over het achteruit zitten in tolt: Ik ben hem nog aan het intolten, dus ik moet echt nog wat overdreven hulpen geven. Ik zit dus bewust als een debiel :+

Okee, vandaar :D

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 19:23

Erg leuk paard! Hij lijkt veel groter dan 1.40, robuust ook. Mijn eerste ijs kwam ook van de fitjamyri hoeve, toen woonden ze nog in Nl. Begin jaren 70!!!

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 21:37

@Mysa: Oh echt? Wat leuk zeg! Ik vind de Fitjamyri paarden echt heerlijk! Super karakters en over het algemeen goede, makkelijk te rijden gangen! :)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:24

Een überallochtone, multinationale IJslander! Wat een verhaal joh! :D
Heel veel plezier met deze knappe man, die wedstrijdjes moeten vast gaan lukken als ik dat zo zie :)

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:11

Wat een gaaf paardje zeg! :D Mooi verhaal, jullie hebben veel samen meegemaakt zo te lezen! :j Veel plezier nog met hem! :D