Het zware leven als dekhengst.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Het zware leven als dekhengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 17:56

Vandaag kwam voor onze tinkerhengst weer een nieuwe date. Hieronder zie je hoe zwaar ons arme hengstje het wel niet heeft :(:)

De date (veulen is ook van onze hengst)
Afbeelding

Ja ik ruik dames :))
Afbeelding

Dan moet je je wel even uitsloven natuurlijk
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En van al dat uitsloven, krijg je wel honger.
Afbeelding

Nou daar heb je dan wat aan als dame zijnde....
Afbeelding

Maar het is gelukt hoor :+
http://i1178.photobucket.com/albums/x36 ... G_2350.jpg

En dan wachten tot er volgend jaar een vol broertje of zusje van deze meid uit komt rollen :)
Afbeelding

Pentax

Re: Het zware leven als dekhengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:00

Is dat een smokeyblack merrie? Wat een onwijs mooie merrie zeg. Hah en dat vijfde been op elke foto, joehoe ben er klaar voor???!!!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 18:00

Geen idee, op paspoort is ze zwart bont, maar ik dacht vorig jaar ook al dat er toch echt wat nog bij door zit. Maar t'is niet mijn merrie dus geen idee verder

DMBeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:04

Wat een gave hengst en knappe merrie! Hopelijk komt er weer zo'n mooi veulen uit!

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:05

Ahh wat een zwaar leven zeg, kan niet wachten om hem zaterdag te zien!!

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:08

hij doet er in ieder geval wel moeite voor.

Knappe paardjes allemaal.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:17

Hij mocht weer...
niet eerste keer aan de hand dekken??

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:41

Haha, wat een showvent :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 18:47

stalnijmegen schreef:
Hij mocht weer...
niet eerste keer aan de hand dekken??

Nee, hij dekt altijd heel rustig en beheerst, of nouja, hij had er zelf niet eens zo'n zin aan, is de eerste dag hengstigheid ongeveer. T'is absoluut geen brulaap of jager oid, ook al is het een tijdje geleden. Hij staat ook altijd bij zijn eigen dames. Merrieeigenaren wouden het gewoon weer zo, net als vorig jaar :j

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:55

hihi noedeltje, hoe hij op die merrie springt, jiiihaa!

Ik ben benieuwd! knappe merrie, knap kind!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 18:57

Ja het lijkt heel wat zoals hij erop springt op die foto, maar eigenlijk viel het best mee :') Was de eerst keer maar volgens mij is ze nog nét niet goed genoeg hengstig, want hij was er ook zo weer af en heeft niet echt gedekt. Ondanks dat de merrie wel goed bleef staan.
Een echte heer he :)) :P

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:03

Wat grappig dat merrie en veulen rechts een overeenkomende aftekening hebben :)
Mooi om te zien dat jouw hengst, hengst mag zijn! TOP

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:03

heerlijk leventje heeft ie :j
Maar ik vind het eerlijk gezegt behoorlijk risicovol zo :o ,vanwege het veulen wat erbij loopt , genoeg veulens die doodsbang voor zo'n vreemde hengst in het draad belanden en wat als de merrie niet hengstig genoeg is of niet meer wil ?
Ze kan Noedel rake klappen geven die helaas niet altijd zonder gevolgen zijn ....

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 19:09

Klappen krijgt hij ook als hij aan de lijn zit, erger zelf nog want dan kan hij niet manouvreren. Ze stonden op de foto's dat hij aan de show is nog apart van elkaar trouwens hoor ;) Zat gewoon een draadje tussen.

Ze toonde mij wel henstig, maar Noedel hield nog aardig afstand en zette het dekken niet door. Volgens de berekeningen zit zou ze rond de 21e hengstig moeten wezen ongeveer. Dus we zitten er nog net iets voor.

Ze staan op een hectare weiland en Noedel drijft niet. Dus veulen kan, mocht er gerend worden, overal heen. Maargoed, hij jaagt niet dus daar is geen sprake van.

Als de merrie niet meer wil doet Noedel ook niks meer, hij staat er bij mijn eigen ook altijd bij, als de hengstigheid over is blijven ze ook gewoon staan. klaar is klaar en dan blijft hij wel uit de buurt. Liza en Mella zijn dan namelijk niet erg lief meer :+ daar heeft ie van geleerd :=
Deze merrie is een stuk makkelijker

Daarbij is deze merrie vorig jaar ook geweest dus weet hoe zij is (een sloerie zeg maar :+) en weet hoe noedel is.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:18

Ieder zijn keus ;)

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:18

Ik heb altijd zoiets, in de natuur lopen de veulens er ook bij als de moeders gewoon weer gedekt worden en daar gaat het er ook echt niet altijd rustig aan toe.

Ben benieuwd wat er volgend jaar uit komt rollen, inderdaad lijkt het wel alsof de merrie een apart kleurtje heeft, vond ik de vorige keer al!

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:40

Daar heb je dan ook geen omheining waar de veulens in kunnen klappen ;)
Thuis loopt Forrest ook wel met de merries en veulens samen , geen probleem ze kennen elkaar en er is respect .
Maar vreemde veulens kunnen in angst rare dingen doen , ik zou hem dus ook nooit bij vreemde merries met veulens aan de voet bij in het land zetten .
Maargoed ieder heeft zij eigen idee erover en daar is ook niks mis mee :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 23:12

Zeg meneer, er bengelt wat!!
Hij is beleefd, je kent je hengst. Nee is nee. Keuze van jou en de merriehouder, dan is het toch prima. Veulentje heeft nog steeds een Noedelhoofdje :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 23:20

Ja echt eng hoe sprekend dat koppie op Noedel lijkt :=
Ze houden deze wel in ieder geval voorlopig. Dus kan ik nog een beetje volgen hoe ze groeit :)

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:42

Wat een gaaf dier!
Ik vind zijn veulen van dit jaar ook erg mooi. Ben benieuwd naar het resultaat volgend jaar ;).

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 11:52

Lizz schreef:
Wat grappig dat merrie en veulen rechts een overeenkomende aftekening hebben :)
Mooi om te zien dat jouw hengst, hengst mag zijn! TOP

Ja hij heeft het er maar zwaar mee :P.

Ik zal zo op de computer even een foto plaatsen van mijn hengst als veulen. Dit veulen lijkt er zo ontzettend veel op. Vooral het koppie.

Ben erg benieuwd hoe die uitgroeid.

Ik zat gisteren met de eigenaren te praten, en de man verbaasde zich erover dat zijn veulen een zwarte staart had, de merrie heeft het niet dus hij dacht dat de hengst het had. Ook niet dus.

Het leuke is, dat mijn eigen veulen van mijn hengst en eigen merrie, die allebei een witte staart hebben, ook een zwarte staart heeft.

Nu is er dit jaar nog een veulen van hem geboren en twijfel ik of die ook een gekleurde staart heeft :+

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:12

gave pics!!

Leuke combinatie Ben reuze benieuwd.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 23:51

Heb ook weleens meegemaakt dat het veulen apart werd gehouden in een box. En dat die in paniek raakte omdat ze moeders niet meer zag tijdens de dekking. Nu was dit een heel kalm en stoer veulen hoor dus het ging prima. Maar wat als je een paniekkertje hebt. Als het veulen apart gehouden wordt kan er naar mijn mening ook genoeg fout gaan.

Ben benieuwd hoor wat eruit komt volgend jaar! Veulen is in ieder geval al helemaal leuk! Moeder heeft ook mooie aftekeningen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 00:00

aricia schreef:
Maar ik vind het eerlijk gezegt behoorlijk risicovol zo :o ,vanwege het veulen wat erbij loopt , genoeg veulens die doodsbang voor zo'n vreemde hengst in het draad belanden en wat als de merrie niet hengstig genoeg is of niet meer wil ?
Ze kan Noedel rake klappen geven die helaas niet altijd zonder gevolgen zijn ....

Het is de natuur.... :) en er kan idd altijd iets mis gaan. Zelfs als ze op stal staan.
En als de merrie niet hengstig is dan blijft de hengst er wel van af en gaat gewoon grazen o.i.d.

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:27

storrum schreef:
aricia schreef:

Het is de natuur.... :) en er kan idd altijd iets mis gaan. Zelfs als ze op stal staan.
En als de merrie niet hengstig is dan blijft de hengst er wel van af en gaat gewoon grazen o.i.d.

De eigenaar kan natuurlijk zelf het beste bepalen wat goed of niet goed is (door ervaring zeg maar ;-)) maar om hier meteen een vergelijk te trekken met de natuur gaat wat ver in mijn ogen. In de natuur wordt een vreemde hengst nooit zomaar bij een vreemde (hengstige) merrie gezet, die maken deel uit van een al lang bestaande vaste kudde met inderdaad, zoals Aricia ook zegt, genoeg ruimte om te ontkomen.
Hier wordt een vreemde merrie bij een vreemde hengst gezet die de merrie ook als concurrent van zijn kudde kan zien (het is en blijft een vreemde indringer ookal is ze hengstig) er zijn genoeg hengsten die dat niet kunnen handelen (zonder over dit geval een oordeel uit te spreken :) )
Ook is het niet zo dat als een merrie niet hengstig is, de hengst er per definitie van af blijft, dat hangt geheel van de hengst af ;)

Leuke foto's trouwens!