Geen medaille, maar voor mij goud waard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Geen medaille, maar voor mij goud waard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 20:34

Zaterdag ging ik met mn AV jaarlinghengst A.F. Umoyax voor de tweede keer op show. Nu iets meer ''voor het echie'', het ging om een regionale show en de vorige keer was de amateurkeuring. Dus ik leefde al weken in zenuwen :=

Umoyax is dan zo'n schat... Ik zenuwachtig = braaf paard. In de dagen voor vertrek werd ie geschoren, gewassen, etc. Bij het scheren van zn beentjes (voor de allereerste keer!) stond hij zich gewoon stierlijk te vervelen! <3

Alles verdeeld over 3 dagen en op de derde dag was het wassen, naar huis, laatste spullen inpakken en paard ophalen.... Trailer stond een roteind bij t land (en dus Umoyax zn vriendjes) vandaan dus ik had wel wat zorgen erover... Hij had al zo veel te verwerken gehad de laatste dagen..
Maar na een goed gesprek van 30 seconden liep ie de trailer in alsof het niks was.
Afbeelding

De reis duurde ruim 2 uur en met een hoop horrorverhalen in mn hoofd vroeg ik me op den duur af of mn paard nog wel leefde, zo rustig stond ie.. Eenmaal aangekomen liep Umoyax doodgemoedereerd naar buiten, zn box in en ging hooi staan knagen met aan elke kant een volwassen (en, uhm, behoorlijk aanwezige) hengst. Alsof hij het allemaal dagelijks deed..

Slecht geslapen van de zenuwen en 's ochtends vroeg trof ik Umoyax aan met de strokreukels in zn velletje :) Nou, dan ga je nerveus heen en weer lopen tot het tijd is voor make-up natuurlijk... Eindelijk tijd om aan de slag te gaan, loop naar zn box toe.... En krijg zowat een hartverzakking want zag mn paard niet.
Stapje dichterbij en het bleek dat Umoyax gewoon heel errug cool is.. :=
Afbeelding

Nou, poetsen en in de spray en make-up dan maar!
Je ziet hoeveel dat hem boeide :')
Afbeelding

Op naar de voorring dan. En gelukkig maar, want ik híeld het niet meer van de zenuwen :+
Umoyax sliep nog een beetje door.... :')
Afbeelding

En dan eindelijk, na al die tijd voorbereiding en spanning.... De voorring in voor het gezamenlijke rondje!!!
Afbeelding

.....en nog geen 5 seconden later lag ie zo'n beetje aan mn voeten -O- Gras was nat van alle regen en Umoyax, met zn half-wakkere hoofd, wist daar niet zo goed mee om te gaan en gleed vol op zn knieën...
_/-\o_ aan zn voorbrenger Gijs die de tegenwoordigheid van geest had om Umoyax' hoofd omhoog te trekken, want anders had mn paard dus onder het hek gegleden en zie hem er dan maar eens heel uit te krijgen...
Tsja, dan laat je je als paard even minder zien...
Afbeelding

Ok, ring weer uit en weer wachten... Dan de ring in voor het individuele rondje!!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Opstellen...
Afbeelding
Afbeelding
En nog effe mooi doen :)
Afbeelding
Afbeelding

En dan je punten afwachten... Helaas vielen die erg tegen. Ik vond de meeste andere paardjes inderdaad wat meer ''af'', Umoyax leek wat slungeliger naast een paar anderen, maar tjee, hij had best iets hoger gepunt mogen worden... Tsja, het blijft een jurysport. Jammer, maar volgende keer beter, hij liet zich immers ook niet erg goed zien...
En pal daarna zagen we ineens waar dat door kwam.
Mijn kanjer, mijn held, had zich geblesseerd tijdens zn val! Hij stond met een dikke kogel die ook al dikker werd :(:) Mn arme schat, ondanks dat toch nog zó zn best doen!

Dus na het opstellen voor de prijsuitreiking gelijk door naar een tuinslang. Kende Umoyax nog niet....maar je moet toch wát! Nou, dat was even klieren en daarna lief stilstaan bij het afspuiten. Tjee, en ik wás al zo trots op hem! Vervolgens stappen op vreemd terrein, deed ie ook allemaal gewoon effe. Op het pad naar de slang stonden 2 partytentjes naast elkaar, besloot na 3e keer afspuiten om daar maar gewoon eens onderdoor te gaan......deed Umoyax gewoon effe :+ Hij kéék er niet eens naar :')

Dus mijn weekend was weer vol, twee dagen afspuiten en afstappen. En Umoyax liep wel mee hoor, aan een lang touwtje :=
En dan zondagmiddag weer naar huis. Oh jee... Umoyax heeft 2 dagen op stal gestaan, die wil vast de trailer niet meer in! (en geef hem eens ongelijk...). Dat viel dus mee. Even aarzelen en dan gewoon weer zó naar binnen. :)

Echt, voor mij is hij goud waard. Wat een subliem karakter heeft dat paard! Nu eerst maar uitzwaren en dan zien we wel weer hoe het loopt met shows. Ik denk dat hij pas echt goed is als hij volwassen is.

Die kogel, dat was echt vette pech. Inmiddels staat Umoyax aan de Metacam en gelukkig gaat zn kogel wel beter. Hij stond dag en nacht buiten met zn 2 vriendjes, maar inmiddels in een naastgelegen landje apart. Ook dát boeit hem helemaal niks! <3 Ben er erg blij mee want hij heeft dan toch iets meer rust om te herstellen...

Het was een veelbewogen weekendje... Ik ben in elk geval enorm trots op Umoyax. Hij heeft zich gedragen als een kampioen! Die medailles, die komen nog wel :P

Bedankt voor het lezen/kijken (vooral; respect voor het lezen van al mn tekst :') ), een reactie zou leuk zijn :D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:53

wel gekeken niet gelezen :) Lijkt me super als je paard zich wel laat zien en je hem mee kan nemen naar de show. Super ervaring voor jezelf toch ook :)
Wanneer is de volgende, uiteraard pas als z'n pootje in orde is :)

Eigen paard is altijd het mooiste en de jury heeft er gewoon nooit verstand van ;)

Sadira

Re: Geen medaille, maar voor mij goud waard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:48

Ik heb alles gelezen en gekeken hoor ;) Top dat je paardje zo koel in de kop is! En binnenkort gewoon nog een keer op show dan, als ie weer helemaal beter is (en misschien iets meer 'af' idd). Ben erg benieuwd naar hoe deze gaat uitgroeien, ik heb gedurende het weekend wel een paar keer z'n box in gespiekt, 't is echt een leukerd hoor <3

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:01

Wat een schat va een paard heb je toch Amy <3 Heerlijk zo'n dapper en cool dier.

Wel enorm balen van zijn kogel, hoop dat de schade beperkt is en hij snel weer rad wordt. Ben heel benieuwd hoe hij er over een jaartje over 4 uitziet, denk dat hij dan echt een kanjer is :)

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 07:15

Fijn dat hij alles zo snel oppakt. Volgende keer gewoon weer beter.
Sterkte met z'n dikke kogel. en ondanks dat de jury het niet vind, ik vind het een erg mooi paard!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 15:06

Bedankt voor de leuke reacties!

Zn kogel gaat gelukkig al iets beter :)

Volgende keer beter inderdaad! Voor nu eerst groot en sterk worden want ik denk idd dat hij heel gaaf gaat uitgroeien :D

ManonD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:30

Ziet er super leuk uit!!! Misschien nog eens proberen als hij 4 is :))