Vandaag was het weer zover.. na de winter in de kudde op het zand gestaan te hebben, mogen ze nu weer langzaam van het gras gaan genieten.

Heerlijk alle paarden op de wei.. maar.. bij ons op stal hebben ze een traditie.. de paarden gaan op de eerste dag van het weideseizoen, versierd de weide op!
Even uitgelegd door een mede stalgenoot evenals medebokker, citaat van afgelopen jaar.
jenga_8 schreef:Ik zal nog even een inleiding geven over onze traditie van paarden versieren.
Rutger en ik hadden het in 2007 over dit oude Keltische gebruik (bijgeloof). Voor de kelten was de 1e weidegang een feestelijke gebeurtenis waarbij het vee bij de 1e weidegang versierd werd. Het was symbolisch het begin van de vruchtbare periode voor gewas en vee. Door deze ode aan het vee hoopten ze met ingang van het "voorjaar" op een goede oogst en goede melkopbrengst/gezonde kalveren.
Voor ons als paardenvolk is het ook pas echt voorjaar als de paarden weer voor het eerst de wei opgaan, dus mag dat best gevierd worden. Nadat de paarden de wei zijn opgerend, gaan wij als eigenaren en toeschouwers met een kruiwagen vol hakjes en drankjes het weiland in om op de weidegang te proosten. De vrouw van Rutger (Dorothy) kiest het mooist versierde paard van dat jaar uit(prijsje).
Blijft leuk!!!
Het topic van vorig jaar: Eerste weidegang met als traditie de paarden versieren!
Mijn eigen haf ik heb ik niet versierd overigens.
Dit was wel het plan, maar ik voelde me vrij beroerd en had ook niet zoveel zin om d'r met dit koude weer achteraf onder de douche te zetten.
Hier de foto's..

1. Whiejjj, we mogen naar buitennn!

2. Deel van de kudde die uit opwinding weer terug racen.

3. Deze heeft van zichzelf rechtop staande manen, maar stiekem wilde hij altijd al lange manen hebben.

4. Hup Holland Hup!

5. Bloemetjess! Ook winnaar van de prijs vorig jaar trouwens.

Nog een keertje

6. Winnaar van dit jaar.

7. Deze vond ik persoonlijk de leukste!

8.

9.

10. Sterretjes..

Detailfoto van de sterretjes en Ufo

11. Aaaah.. ff lekker liggen.

Versierde knollen

12. Love is in the air!

13. Stippiesssss

14. Vond deze ook wel leuk.. heeft duidelijk aan andere paarden gesnuffeld, aan dat gele vlekje op z'n neus te zien

15. Omdat ik 'm zo stoer vind nog een keertje..