Draver Prince heeft een goede dag!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koetjesreep

Draver Prince heeft een goede dag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 00:20

Hoi iedereen!

Ik rijd nu 3 weken een draver, Prince Rossignol.
Prince is een 8-jarige ruin, en hij is 1m53-55 groot.
Hij heeft lang als draver gelopen, maar wou uiteindelijk geen halsstuk dragen (om het hoofd omhoog te houden) dus is hij recreatiepaard geworden.
Prince loopt ook scheef, hij is extreem links gebogen, de ostheopaat zegt dat hij een verkalking heeft aan z'n linker achterbeen, als hij vrij loopt zie je er niets van, met zadel loopt hij extreem scheef, maar vandaag, zonder zadel, liep hij verschrikkelijk goed! Ik denk dus dat zijn scheefheid aan het zadel ligt.
De reden waarom ik dat denk is omdat hij onlangs gekraakt is in zijn rug, en na een week niet rijden, was hij wel beter, maar schudde hij nog steeds met zijn hoofd, en dat zo'n 20x op 10 minuten. Vandaag heeft hij ook zonder zadel nog geschudt, maar dat deed hij maar 4 keer, waarvan 1 keer hard.
Momenteel doe ik met Prince enkel aan rechtrichten in stap, dus het komt erop neer dat ik zacht contact neem, mijn benen aanleg en ze terug loslaat als hij nageeflijk wordt en dus recht loopt. Hij loopt vanzelf recht als hij nageeflijk wordt, enkel loopt hij dan wel achter de loodlijn, maar dit doet hij ook als ik mijn teugels "loslaat", zoals je op de eerste foto kan zien. Persoonlijk vind ik het voor de moment belangrijker dat hij recht loopt, dan dat hij mooi op de loodlijn loopt, omdat hij dit zélf doet, ook met lossere teugels.
Maar dankzij vandaag heb ik 5 passen gedraafd, en zijn hoofd bleef mooi recht, ook al knikte hij niet, dus ik ben best wel fier op hem.
De foto's zijn niet van geweldige kwaliteit, maar ze zijn wel nog zichtbaar.

Graag zou ik van jullie horen wat ik nog zou kunnen doen om hem terug recht te krijgen. Voor de moment heb ik als taak van de lesgever van de eigenaar gekregen om een grote cirkel te rijden naar links (dat is de kant waar zijn korte spieren zitten en draaien dus gemakkelijker is.) en ervoor zorgen dat zijn hoofd recht blijft.
Ik trek haar wijsheid niet in twijfel, maar ik zou graag nog dingen kunnen doen om hem wat rechter te krijgen. Ik ga morgen ook een keertje met & een keertje zonder zadel rijden, en dan zien of hij erop reageert, en of hij beter loopt zonder zadel.

Let op! Prince is gered, en waar hij staat, is geen piste aanwezig. Ik heb een voetbalterrein ter beschikking om te rijden, met fijne, niet al te zachte grond, maar door het vriezen liep hij daar niet prettig op, dus loop ik liever op de parking met hem. Hij staat aan een cafetaria die van de eigenaar is. Prince staat daar met 6 geadopteerde ezels op een ander voetbalterrein.

Genoeg gepraat, hier de foto's van vandaag!

Afbeelding
Zo loopt Prince als hij nageeflijk loopt en dus "recht loopt".

Afbeelding
Een mooi plaatje, maar hier draait Prince naar zijn "slecht kant".

Afbeelding
Prince als hij nét rondloopt, dus ik heb contact (geen zwaar contact) en ik heb mij benen eraan.

Afbeelding
Prince die schudt net als ik contact neem.

Afbeelding
Prince's schudden.

Afbeelding
Prince in draf, let vooral op het achterbeen dat later neerkomt, dit heeft hij enkel de 5 eerste passen, maar ik heb geen deftige afbeelding als hij regelmatig loopt.

Afbeelding
Mooie Prince!

Bedankt voor het lezen en het kijken, en tot de volgende keer!
Afbeelding

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:27

Ik quote mezelf even uit je vorige topic:
Sok schreef:
Probeer hem achterwaards te vragen, niet te dwingen.
Jij gaat iets voorover zitten, ZONDER hem in z'n mond te zitten en drijft iets aan.
Veel dravers reageren ook goed op stemcommando's, bijvoorbeeld terug.
Gaat hij naar voren, houd je hem tegen, dat mag met teugel, alleen tegenhouden dat hij naar voren gaat, niet achteruit trekken.

Sok schreef:
Auch.. Vind dat je hem wel wat veel in z'n mond zit hoor.. :=
Focus liever op het rechthouden van z'n lichaam en hoofd dan dat hij in de krul loopt.
Lekker dat koppie in de lucht laten en hem zijn eigen balans laten vinden!
Enneh, een ex-draver bestaat niet, draver is gewoon een ras en daar issie nadat hij niet meer op de baan loopt niet zomaar vanaf :P

TeckTonie schreef:
Inderdaad, het lijkt zo, maar ik kan je garanderen dat ik enkel contact neem, dus ik lig er echt niet aan te sleuren. Als ik hem recht laat lopen, dan wordt hij vanzelf nageeflijk, dus daar kan ik ook niets aan doen. Ik kan hem natuurlijk stampen tot hij z'n hoofd omhoog houdt...

Ik ken het, mijn draver houd er ook niet van als ik contact maak.
Dan maar niet. Het is een signaal wat je paard afgeeft, waar je als ruiter wel naar moet luisteren.
Jouw paardje zegt heel duidelijk; dit is niet fijn, voorzichtig met m'n mond.
Ontspan in je handen en rijd maar eens een weekje met bogen in je teugels.
Dravers zijn vaak best gevoelig, probeer om zelf dan ook heel zacht en subtiel met je hulpen te zijn.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 00:34

Sok schreef:
Auch.. Vind dat je hem wel wat veel in z'n mond zit hoor.. :=
Focus liever op het rechthouden van z'n lichaam en hoofd dan dat hij in de krul loopt.
Lekker dat koppie in de lucht laten en hem zijn eigen balans laten vinden!
Enneh, een ex-draver bestaat niet, draver is gewoon een ras en daar issie nadat hij niet meer op de baan loopt niet zomaar vanaf :P

TeckTonie schreef:
Inderdaad, het lijkt zo, maar ik kan je garanderen dat ik enkel contact neem, dus ik lig er echt niet aan te sleuren. Als ik hem recht laat lopen, dan wordt hij vanzelf nageeflijk, dus daar kan ik ook niets aan doen. Ik kan hem natuurlijk stampen tot hij z'n hoofd omhoog houdt...

Ik ken het, mijn draver houd er ook niet van als ik contact maak.
Dan maar niet. Het is een signaal wat je paard afgeeft, waar je als ruiter wel naar moet luisteren.
Jouw paardje zegt heel duidelijk; dit is niet fijn, voorzichtig met m'n mond.
Ontspan in je handen en rijd maar eens een weekje met bogen in je teugels.
Dravers zijn vaak best gevoelig, probeer om zelf dan ook heel zacht en subtiel met je hulpen te zijn.[/quote]

Ik heb al verschillende keren om met een bitloos hoofdstel te rijden, of met halster, touwhalster en niets helpt. Hij heeft ongelofelijk veel respect voor het halster, dus hij staat direct stil bij het minste teugelcontact. Het andere paard van de eigenaar deed net hetzelfde, en ze heeft de tandarts laten komen, en hij had een tandprobleem, dus de afspraak is nu al gemaakt, enkel nog wachten tot de man langskomt.
Ik zou héél graag met losse teugel rijden, maar de faciliteiten laten het niet toe. Ik rijd op een parking, links dendert er om de 5 minuten een trein voorbij, en er is een werf, en rechts heb je een drukke autostraat waar regelmatig bussen, trams en vrachtwagens passeren. Ik breek niet graag m'n nek.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:37

ben je onsterfelijk ofzo? :=
je rijd op beton op een hevig paard waar elke moment een trein voorbij raast zonder cap.
En dan nog galopperen op beton?

Verder zien de foto's er niet uit, ik zie alleen maar gesnok in de mond en af en toe een losse teugel maar die is snel losgegooit als hij "mooi" loopt....

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:40

Sorry, vind het geen fijn beeld geven van rechtstellen. De eerste foto is je paard niet nagevelijk maar loopt het gewoon in een krul, en ook in de rest van de foto's zie ik dat terug.

Probeer er eerst is gewoon dat neusje uit te rijden, dat hoeft nog niet eens met boogjes, maar gewoon meer gas erop van achter, er daar voor ontspannen zodat ze lekker actief word en dan pas gaan werken aan het volledig rechtstellen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:41

TeckTonie schreef:
Ik heb al verschillende keren om met een bitloos hoofdstel te rijden, of met halster, touwhalster en niets helpt. Hij heeft ongelofelijk veel respect voor het halster, dus hij staat direct stil bij het minste teugelcontact. Het andere paard van de eigenaar deed net hetzelfde, en ze heeft de tandarts laten komen, en hij had een tandprobleem, dus de afspraak is nu al gemaakt, enkel nog wachten tot de man langskomt.
Ik zou héél graag met losse teugel rijden, maar de faciliteiten laten het niet toe. Ik rijd op een parking, links dendert er om de 5 minuten een trein voorbij, en er is een werf, en rechts heb je een drukke autostraat waar regelmatig bussen, trams en vrachtwagens passeren. Ik breek niet graag m'n nek.

Lastig zeg! :\
Klinkt een beetje als mijn draver.. Wat ik meestal doe is loslaten en alleen als het nodig is heel zacht inwerken (alleen m'n hand aanspannen en denken aan wat ik wil dat hij doet). Als hij daar niet op reageerde een ophouding en als dat niet werkte toch wel wat harder. Als laatste redmiddel (alleen als het een levensgevaarlijke situatie betreft met auto's etc of als hij ervandoor schoot) echt hard zijn.
Ik probeer altijd eerst extreem zacht te zijn en dan steeds ietsje harder. Als je dat bij alles wat je met hem doet blijft doen, reageert hij uiteindelijk op het allerkleinste en zachtste hulpje! :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:50

Stap alsjeblieft van dat dier af.....

Dit gaat helemaal nergens over!
Ga longeren, maar hem eerst weer los, op 4 benen, voordat je er weer op stapt....

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:07

Je gaat toch niet met een paard op het beton rijden............. :n
Dan heeft draver Prince dus echt géén "goede dag"....

Rennie89

Re: Draver Prince heeft een goede dag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:11

ik vind dat galoperen ook echt not done, zeker niet voor een paard dat duidelijk scheef loopt en pijn heeft.... Stap dan lekker in de berm ofzo... Verder vind ik ook echt dat je minder naar de teugels moet grijpen, ik zie een paardje dat wegkruipt voor de teugels. Daarbij, een cap ;) Dat zeg ik niet snel, maar gezien je zelf de situatie als "niet teugel-los-vriendelijk" beschrijft vind ik het behoorlijk vreemd dat je dan toch zonder cap gaat rijden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:14

Liezel1 schreef:
Dit gaat helemaal nergens over!
Ga longeren, maar hem eerst weer los, op 4 benen, voordat je er weer op stapt....

Heel erg goed plan. En 2x per week stukken énkel zo veel mogelijk rechtuit stappen over het harde zonder teugelcontact.
Je neemt veel te veel contact.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:57

Arm paard. Gered van de regen in de drup. :(:)

Ik geef helemaal niet snel negatief commentaar op foto's... maar ik krijg hier echt de kriebels van. :=
T meeste is hier wel gezegd; in de mond om sjorren, galopperen op het asfalt, rijden zonder degelijke optoming.. :x
Het beestje loopt beslist niet rond, heeft een verkeerde knik in de hals en komt erg in verzet op de meeste foto's. Dan zou er toch een belletje moeten gaan rinkelen.
Deze foto's geven alles behalve een fijn beeld. Sorry.

Longeren lijkt me ook geen goed plan... als je daar geen kaas van gegeten hebt. Vraag liever iemand met verstand van zaken om hulp bij het rijden of longeren.
Ga gewoon lekker met een los teugeltje buiten in het bos oid rijden. Niks vragen, gewoon lekker lang, ontspannen en rechtuit laten lopen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:16

Heb je misschien ook filmpjes van jullie rijden?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:27

sneu......

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:30

Ik word hier totaal niet blij van!!
Erg jammer dat je hiermee probeert te gaan rijden,
Geen cap, geen paarden kleding, op beton, bevroren ook.
Ik zie eigenlijk geen ontspanning. Juist spanning.
OP elke foto eigenlijk wel met zn mond open, gedwongen etc..

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:38

Clubkampioenschap 25/06 met Cantus!
Dressuur Licht: gedeelde 3de.
50 cm: Foutloos! (gedeelde 1ste)
70 cm: stond op 80 cm, passen kwamen niet uit!
90 cm: Cantus was te moe...

-----

Je rijdt ZZ-licht staat in je onderschrift....? Is niet echt aan de foto's te zien :+

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:47

Helemaal overnieuw beginnen met dit dier zou mijn advies zijn.
Eerst de basis opnieuw (vanaf de grond dus) en rechtrichten, dan pas verder gaan met rijden.

Ik ga ook mee met het commentaar van Sok.
Dravers zijn inderdaad gevoelig en reageren goed op stemhulpen.

Het commentaar over beton, rijden zonder cap en zelf verkeerd rijden is al genoemd
Geredde draver of niet, zoals het nu gaat is het wachten op een ongeluk (bovendien vind ik het sneu voor het dier)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:54

http://i41.tinypic.com/i5rll2.png :x ga je dit nou menen voelt een rell/penny topic opbloeien

meid stap astjeblieft af en laat deze draver gewoon op t gras staan dan rijd je maar niet
je gaat toch niet op t afvalt rijden en al helemaal niet galloperen?heb je geen zadel ofzo voor op je paard? . :x :? |o
zet aub een cap op je kop zeker als er iedere 5 minuten een trein langs denderd. dan al niet te spreken over de rest van je schoeisel/kleding

ik word echt niet vrolijk van deze fotó's en ik voel ook alweer een rell topic komen
t liefst zeg ik tegen jou ts verwijder aub gewoon je foto's en wees ook zeker niet trots op de manier waarop je rijd zoals je hier laat zien :x
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 02-02-12 17:56, in het totaal 2 keer bewerkt

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:55

helemaal eens met de post van rider01!
ts, doe er aub wat mee!

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:57

Suus__ schreef:
Je rijdt ZZ-licht staat in je onderschrift....? Is niet echt aan de foto's te zien :+

Ik denk dat ze de L klasse bedoelt :j

ik vind het geen foto`s van een paard wat een goede dag heeft! het ziet er totaal niet ontspannen uit, wat het wel hoort te zijn als hij pas een behandeling van de osteopaat heeft ondergaan! je vraagt veel te veel van hem met je handen.

zoek goede les en een betere rijmogelijkheid (dus niet op beton!!!!!)

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:04

Ik vind dit geen foto's om er nou bij te zetten dat het paard een goede dag heeft.
Vind het erg onverantwoord om zonder cap op het beton te gaan rijden.
Er zit geen ontspanning in het contact met de teugels en het paard

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:04

Autsj heb je gevoeld dat de grond zo mogelijk nog harder is omdat het al een aantal dagen vriest? En dan ook nog galopperen op beton :n
Heb je les?

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:07

Meid, schiet niet direct in de verdediging, maar kijk eens objectief naar de foto's en oordeel zelf even. Denk na over wat de mensen in dit topic als Do's en Don'ts hebben gegeven. Ze maken hele goede punten.

Als ik naar de foto's kijk, zie ik dt er heel veel niet klopt, maar eigenlijk is alles al gezegd. Je bent nu onverantwoordelijk bezig en je kan beter even opnieuw beginnen ;)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:08

bij een goede dag dacht ik toch eerder aan een vrolijike buitenrit of zo...
niet echt het geval...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:09

ik krijg pijn aan mijn nek en rug als ik deze foto s zie.auw.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 18:44

Sok schreef:
TeckTonie schreef:

Lastig zeg! :\
Klinkt een beetje als mijn draver.. Wat ik meestal doe is loslaten en alleen als het nodig is heel zacht inwerken (alleen m'n hand aanspannen en denken aan wat ik wil dat hij doet). Als hij daar niet op reageerde een ophouding en als dat niet werkte toch wel wat harder. Als laatste redmiddel (alleen als het een levensgevaarlijke situatie betreft met auto's etc of als hij ervandoor schoot) echt hard zijn.
Ik probeer altijd eerst extreem zacht te zijn en dan steeds ietsje harder. Als je dat bij alles wat je met hem doet blijft doen, reageert hij uiteindelijk op het allerkleinste en zachtste hulpje! :)

Ik ben ook altijd erg zacht in z'n mond, maar vanaf de moment dat ik een ophouding geef, loopt hij gewoon door m'n hand, en als ik het dan doorvraag, dan begint-ie te schudden en loopt hij nog schever, en dan heb ik kans dat ik ergens tegenknal, omdat hij echt naar rechts loopt, en geen pas meer vooruit zet.
Vandaag was hij dan weer wat beter, maar hij blijft wel dat "weigeren" bij het halt houden..