Mijn grote shetlandpony's Bas en Tom heb ik nog altijd, Tom was mijn menpony. Helaas is hij het laatste jaar wat dampig geworden, en heeft hij een zogenoemd 'knijpkeeltje' ; zijn luchtweg wordt afgesloten door z'n verhemelte bij inspanning. Resulteert dus in benauwd zijn wanneer hij voor de wagen loopt, en daarom heb ik met pijn in mijn hart, maar als beste keuze voor Tom besloten hem niet meer in te spannen. Hij mag gewoon zijn kunstjes als kinderrij-en knuffelpony nog wel vertonen, dat is nog wel te doen voor hem, maar de wagen is verleden tijd.
Maar aangezien het menvirus mij niet los laat, moest er natuurlijk wel een vervanger komen voor het mennen.
Ik speurde wat rond op marktplaats en stuitte op een valkkleurige b-pony die betuigd en beleerd onder het zadel was. Foto's op marktplaats lieten een vette zware pony zien, wel een leuk kleurtje, niks bijzonders verder. Omschrijving vertelde ook niet meer dan dat het een welsh merrie was, beleerd en betuigd, in verleden lesjes gelopen, nu niks meer gedaan de laatste tijd, punt.
Toch trok de merrie mij en ik ben gaan kijken. De eigenaren vertelden mij dat de pony geïmporteerd was uit Engeland, een jaar geleden. Zij hadden haar even later gekocht om mee te mennen, maar de relatie ging stuk en de eigenaar deed er niks meer mee, was niet ervaren genoeg.
Het eerste wat me opviel was dat ze ontzettend dik was, maar wel knap kon bewegen. Er bleek ook een papier bij te zitten, daar was ik niet echt mee bezig, zocht gewoon een leuke menpony, maar een knap papiertje is natuurlijk leuk mee genomen. Het bleek een welsh sectie C te zijn, de eigenaren hadden geen idee.
De merrie was wat onrustig maar opzich wel braaf, liet zich wel weer pakken nadat ze haar even los hadden gelaten en liet zich netjes aanraken.
Ik vond haar leuk, maar stond nog niet enorm te juichen, ook gezien haar conditie en ik wist niet precies wat ze kon voor de wagen omdat ze mij niks konden laten zien aangezien ze al een half jaar niks meer deed en ze het ook niet echt aan durfden om haar nu wat te laten doen.
Die avond ben ik gaan googlen op haar naam en achtergrond n.a.v haar papier, en toen werd ik wél enthousiast! Ik trof een site waar ze vorig jaar op werd aangeboden nadat ze uit Engeland was gehaald. Daar stonden foto's van een knappe welsh cob merrie in super conditie en knap ingespannen en onder het zadel. Haar bloedlijntje bleek voor zover ik kan beoordelen ook wel interessant te zijn. De merrie zoals daar op de foto trok mij absoluut wel! Ik ben in overleg gegaan met de stalbaas met wie ik samen op zoek was naar een nieuwe pony. Ook hem leek het wel wat n.a.v de foto's van de site en hij gaf mij akkoord om haar te kopen.
Een week later heb ik haar opgehaald en zodoende ben ik sinds half December trotse (half)eigenaresse van een mooie Welsh Cob merrie genaamd Menai Nanci, stokmaat 1.27.
Later heb ik contact opgenomen met de mensen die haar uit Engeland hebben gehaald en die gaven mij allerlei informatie over haar zeer nette achtergrond, inclusief de gegevens van de fokker.
Ik ben haar langzaamaan aan het trainen, haar conditie moet verbeterd worden en mijn kar moet aangepast worden op haar formaat, de stokken zijn te smal
Zo in de eerste weken doet ze alles heel goed, ze vindt het leuk om weer in handen te komen. Ik longeer haar meerdere malen per week, ze heeft alweer wat in de lange lijnen gelopen,het tuig opgehad, vrij gesprongen, een keertje onder het zadel etc. Ze pakt alles weer heel leuk op, geniet van de aandacht en verzorging. Ze kan goed samen met mijn andere pony's en de paarden op stal. Ik denk dat ik hier een hele leuke veelzijdige menpony aan heb en wie weet bieden we haar in de toekomst ook wel aan op de keuring.
Genoeg gekwaakt, tis een lange inleiding geworden, nu foto's van mijn nieuwe dame:
Dag van aankoop (touwtje om haar nek was omdat ze haar anders niet uit de wei konden krijgen?!)

Een van de foto's waardoor ik wel vrolijk van dr werd:

1e dag bij ons in de bak

Voetjes van de vloer, ze stortte gelijk neer

Klaar voor de longetraining

Met haar nieuwe hoofdstel

Met rijmeisje

En afgelopen middag, mijn knappe al iets afgevallen merrie even showen op stand:

Mijn zoontje van 3 weet wel hoe hij haar kan verwennen

Even bovenop Nanci zitten, die hier voor mevrouw Wijdbeens speelt!

Het is heel wat anders dan mijn shetmormels, maar ik vind haar zó leuk!
Haar afstamming is trouwens Menai Cadfridog x Cathedine Telynor voor de geïnteresseerden, zowel in de vader- als moederlijn voert ze terug op de stempelhengst Parc Welsh Flyer. Ze komt voort uit ondermeer Synod, Cathedine en Cyppin bloedlijnen. Ik moet me hier zelf nog wat meer in verdiepen en zal binnenkort eens contact opnemen met haar fokker, die haar halfbroer, tevens een valk, ook als dekhengst inzet.
Wat vinden jullie ervan ? Eventuele cobkenners mogen ook kritisch reageren, daar ben ik juist wel nieuwschierig naar, of ze een beetje knap binnen de sectie C kenmerken valt. Ik heb lang geleden heel vel met welsh A's gedaan, maar die zijn toch anders.

Het was nog niet dusdanig dat het al a minute de eerste week moest, dus we hebben haar bij de paarden op het lijstje geplakt