noon en ik met nieuw zadel, past ie mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

noon en ik met nieuw zadel, past ie mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 20:46

Ik kon het helaas niet redden om het kerstdiner achter de kiezen te krijgen voordat het donker werd, maar ik wou toch even 2 fotootjes laten zien van noon en mij met ons nieuwe zadel. Deze hebben we nu eerst om te passen en proberen, en daarom wil ik graag jullie mening er over.

Op noon ligt ie helemaal goed, dat is al heel wat, omdat ze een vrij lastige rug heeft. Maar niet alleen zij, want ook ik heb een moeilijke bouw. Ik heb hele lange benen en ben de laatste jaren wat forser geworden waardoor mijn oude zadel te klein voor me is geworden. Ik was al maanden op zoek en kwam dus dit zadel tegen.

Het is een kn symphonie, 18 inch en met verlengd zweetblad. Ik heb zelf het gevoel dat ik er genoeg ruimte in heb, de handbreedte heb ik er zeker wel achter. Ook is het zweetblad mooi lang, maar nog heb ik het gevoel dat mijn knie op/over de wrong gaat. Ook moet ik wennen aan de vrijheid van het zadel, maar dit was pas de eerste keer dat ik er op zat natuurlijk.

De actiefoto's zijn helemaal de mist in gegaan, waren veel te donker, dus ik heb alleen 2 zij-aanzichtjes. Ik wil morgen bij daglicht nog een keer foto's maken zodat ik ook kan zien hoe het er uit ziet in beweging.
Hierbij even wat vergelijkingsmateriaal:

nieuw zadel
Afbeelding
Afbeelding
oud zadel:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maureen95

Re: noon en ik met nieuw zadel, past ie mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:48

het is een goed zadel en past wel bij je maar je zitalleen op die 2foto's iets te ver naar achter. of probeer jeje paard in te houden?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 20:52

ik zat inderdaad niet mooi rechtop, ze staat niet graag stil en vriendlief (die de foto's maakte) kon de goede knopjes niet vinden waardoor ik haar wel in moest houden ja :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:37

Stukken beter.

Wat heb je er nu op liggen? :)

kwpener

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:13

Yamcha schreef:
Stukken beter.

Wat heb je er nu op liggen? :)

Leorah schreef:
Het is een kn symphonie, 18 inch en met verlengd zweetblad.

ziet er trouwens een stuk beter uit dan met je vorige zadel ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:20

Een KN 18 inch is helemaal niet écht 18 inch maar iets kleiner. Denk aan 17,75 inch.

De foto's in stilstand zeggen helemaal niets. Je zit maar precies tussen voorkant boom en de lepel en ik vraag me af hoe comfortabel dat voor jou is wanneer je gaat doorzitten in draf.
Ik denk dat het zitvlak voor jou te kort is. Al is het wel een stuk verbetering op je vorige, dat was echt te klein.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 16:30

Ik heb nu bewegingsfoto's gemaakt net, daarop is het beter te zien denk ik. Qua zitruimte is het denk ik echt wel genoeg, ik heb echt een handbreedte ruimte er achter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

even zien hoe het zonder beugels zit
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de aanzichten, zonder bontje:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 17:18

Dees, denk je er nog net zo over of niet? Ik heb een flink stuk doorgezeten en kan niet zeggen dat het oncomfortabel zit hoor. Enkel wat wennen met mijn benen, omdat de beugelriemen niet onder het zweetblad door kunnen en dus veel meer speling hebben. (ben jij overigens de Dees die op marktplaats op veel zadels biedt? Daar is ook een dees die op diverse zadels biedt waarin ik wel geinteresseerd was).

kwpener

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:02

Dees schreef:
Een KN 18 inch is helemaal niet écht 18 inch maar iets kleiner. Denk aan 17,75 inch.

De foto's in stilstand zeggen helemaal niets. Je zit maar precies tussen voorkant boom en de lepel en ik vraag me af hoe comfortabel dat voor jou is wanneer je gaat doorzitten in draf.
Ik denk dat het zitvlak voor jou te kort is. Al is het wel een stuk verbetering op je vorige, dat was echt te klein.

ik ga wel een beetje met jouw antwoordt mee Dees
je ziet ook bij foto 5 ( bij beweging's foto's ) dat je daar echt helemaal
op de achterkant van het zadel zit. maar het is natuurlijk al een hele
verbetering op je vorige zadel :) en het allerbelangrijkst is dat JIJ en je PAARD er GEEN last van hebben :j

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:07

Mischien een stomme vraag hoor , maar heb je hem met een zadelmaker of iemand anders die er verstand van heeft gepast ?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 18:08

Ik doe zelf al jaren in zadels, ook passen in- en verkoop, dus hoe het op een paard ligt kan ik zelf aardig beoordelen. Het gaat me er enkel om hoe het mij zelf past hier.

Ik moet natuurlijk ook rekening houden met de ruglengte van mijn paardje he.. Ik denk niet dat een zadel veel langer mag zijn dan deze eerlijk gezegd. Qua ruimte ben ik hier tevreden mee, maar hoe vinden jullie het bij de knie liggen? Is dat oke of echt te ver over/op de wrong?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:09

Leorah schreef:
Ik doe zelf al jaren in zadels, ook passen in- en verkoop, dus hoe het op een paard ligt kan ik zelf aardig beoordelen. Het gaat me er enkel om hoe het mij zelf past hier.

Ik moet natuurlijk ook rekening houden met de ruglengte van mijn paardje he.. Ik denk niet dat een zadel veel langer mag zijn dan deze eerlijk gezegd. Qua ruimte ben ik hier tevreden mee, maar hoe vinden jullie het bij de knie liggen? Is dat oke of echt te ver over/op de wrong?

Okee , nee langer zou ik ook niet doen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:11

IK vind je persoonlijk net niet passen in het zitvlak, maar dan ook echt net niet. Helaas zijn dressuur zadels vaak wel vrij klein vallend, hier hetzelfde probleem met hubby.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 19:56

Tja het is een lastige keuze, Ik moet morgen of overmorgen toch wel echt de beslissing nemen. Dat houdt ook in dat ik dan mijn oude vertrouwde zadel moet gaan verkopen, wat me, ondanks dat ie echt te klein is, heel moeilijk af gaat. Gewoon omdat ie heerlijk zit.. Heel dubbel.. ik merk wel dat ik meer ruimte heb in dit zadel en veel minder neiging om voorover te gaan zitten, maar die knieën, dat zit me niet helemaal lekker. Ik ook met mn ellendige lange benen :(

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:03

Kun je niet voor je oude zadel gaan maar dan groter? Of dit zadel in 18,5?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 20:05

Nee die bestaat niet in grotere maat helaas (BR premiere jessica). En ik ben ook nog geen symphonie tegengekomen in 18,5 inch. Sowieso niet in mijn budget vrees ik.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:09

Ik vind hem netjes..

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:10

Ik vind dat je netjes zit in het zadel.
Mocht het de inchmaat voor jou echt te klein zijn, dan merk je dat meestal wel tijdens het rijden.
Wanneer je zoekt naar een zadel met een grotere inchmaat, dan denk ik dat je al snel uitkomt op een langer zadel. Ik denk dat dit je paardje geen goed zal doen.

Het zadel moet voor mijn gevoel nog wel een stukje naar achteren gelegt worden. Bij de eerste aanzichtfoto lijkt hij iets op de schouders te rusten (kan ook een vertekend beeld zijn doordat het paard niet vierkant staat).
Houdt er ook rekening mee dat een bontje onder je zadel je boom smaller maakt. Een goed passend zadel heeft geen bontje nodig.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:12

Pff dat is balen zeg. Tja er is nog een optie, maar dat is meer een gevalletje goed voornemen 2012. En daar moet je zelf natuurlijk achter staan. (dan kan je je lieve zadel houden). (en dat bedoel.ik echt echt echt niet banketstaaf!)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 20:16

grinz.. ik ben (bijna)3 jaar geleden bevallen van dochtertjelief en toen van maat 40-44 gegroeid. Helaas kan ik op mn kop gaan staan, maar wat ik ook doe, er gaat niks af :(, dus na 3 jaar proberen is het dan maar tijde voor een groter maatje zadel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:10

Ik ben niet de [naam verwijderd] van marktplaats hoor :D Het enige zadel dat ik op dit moment te koop heb, staat gelinkt in mijn onderschrift :P

Maar nee, kan niet zeggen dat ik het zadel helemaal vind passen... Het gaat niet zozeer om wat er nog achter je is aan ruimte, je zit zo akelig dicht op de voorboom. Het kan, het kan... maar het helt niet over.
De KN Symphonie is gewoon een lekker zacht gevuld zadel en daarom heb je er misschien niet zo heel veel last van, maar toch... ik heb al een beetje plaatsvervangende 'au' bij het zien van je foto's, met name deze. Maar het kan. En als jij het prima vind zitten, heb je mijn zegen hoor :D

Denk dat een échte 18 inch net iets beter zou passen.
Ik vind je wel een held, dat je zo eerlijk tegen jezelf bent dat je jezelf een groter zadel gunde.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:17

ik vraag me af waarom je een bontje onder het zadel hebt liggen als je weet dat het zadel goed ligt..ik vind dat een zadel goed moet liggen zonder bontje..en de foto die je zonder bontje hebt geplaatst vind ik de kussens niet mooi aansluiten aan de rug.
verder vind ik het zadel voor jou net aan kunnen..

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:22

AdnerB schreef:
ik vraag me af waarom je een bontje onder het zadel hebt liggen als je weet dat het zadel goed ligt..ik vind dat een zadel goed moet liggen zonder bontje..en de foto die je zonder bontje hebt geplaatst vind ik de kussens niet mooi aansluiten aan de rug.verder vind ik het zadel voor jou net aan kunnen..

dat was ook de reden dat ik vroeg of je hem wel door iemand had laten passen die er verstand van had , maar goed. Het bontje maakt het zadel ook smaller . Lijkt me niet echt confortabel , tenzij het zadel alleen met bondje goed licht ?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 22:30

Nee dat bontje hoeft er niet onder, daarom liet ik ook de laatste foto's zien zonder bontje. Hij kan er echter wel onder, zonder dat het TE smal wordt, en een bontje zorgt voor een zo gelijkmatig mogelijke verdeling van de druk, ook al ligt een zadel zonder bontje goed, als hij MET bontje ook goed ligt, dan leg ik hem er wel onder. Persoonlijke opvatting, wat niet wil zeggen dat het dus niet past.

Ik raak overigens de voorboom niet hoor :D haha, dat moest er nog eens bij komen (vroeger ooit eens een kieffer wien gehad, die was echt binnen een maand weer de deur uit, dat was wel een "auw" zadel)

Ik krijg dus net een prestige top dressage aangeboden binnen mijn budget, 18 inch en ook boommaat 31. NOG moeilijker dus om knopen door te hakken! pfff

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:42

Gewoon proberen, die Prestige Top Dressage - dat zijn ook prima zadels.
Wel minder zacht dan een KN maar positief: wel veel meer steun aan de kniewrong en dat zit ook fijn!