Tinker Rowan, na 8 weken zoveel bereikt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Tinker Rowan, na 8 weken zoveel bereikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 16:01

Gisteren alweer voor de 8ste keer naar Tinker Rowan geweest!
Hij heeft een heel verleden maar het gaat alsmaar beter en beter.
Gisteren zijn we voor het eerst echt buiten wezen trainen, op een grasveldje :)
Hij pikt het zo geweldig op... :+:

Even een verhaal waar ik 2 weken geleden was:
Citaat:
Oef... even denken hoor.
Ik werd opgebeld door de eigenaar als 'laatste hoop' dus ik had al zoiets van huh? :') dus ik voor de dag erop gelijk een afspraak gemaakt. Gesproken met de eigenaar, het probleem was dat hij enorm angstig was met rijden en werken, bang voor de zweep, op hol sloeg en steigerde. Dus ik het zadel nagekeken, pony helemaal nagekeken voor zover ik dat zelf kan, dierenarts had hem al gecontroleerd, was al een aantal weken naar een inrijdstal geweest en er waren al verschillende mensen met andere methodes bij geweest. Zelf zag ik niet echt in waarom ik dan moest komen, dus daar de motivatie voor gevraagd. (wil alles graag weten := ) ze wilde hem gewoon PERSE niet weg kunnen doen dus probeerde alles, inclusief mij. Nouja, ik wist genoeg dus rustig opgezadeld, niks aan het handje. toen ik opstapte voelde ik hem al ff in elkaar krimpen. Dus hij was wel écht bang. Rustig ontspannen proberen te stappen maar hij kroop helemaal weg. Zodra ik bewoog of mn benen aanlegde wilde hij er vandoor. Dus rustig ingehouden. Daarna op stem gereden en draf ging ook gewoon goed. Het probleem lag dus bij het benen aanleggen en bewegen in het zadel. Mijn conclusie was dus dat hij niet zo leuk met zweep en sporen is behandeld en de eigenaar zag ook wel iets in mn theorie.

Ze vroeg of ik er nog hoop in zag en dat zag ik zeker wel, het zou alleen tijd kosten. Dus wilde ze het graag proberen en sprak een lesje met me af :)

Nu, 6 weken later gaat het al VEEL beter, de pony is niet meer bang voor het been, word al sterker en veel minder bang voor alles, de laatste lessen is hij ook niet meer geschrokken of er tussenuit geschoten :D

Hoe ik dat heb gedaan:
Sterker maken
Sterker maken door veel terug te vragen in de stap, dus echt het vertraagde stappen gaan vragen. Daarnaast veel overgangen, versnellen, vertragen, figuurtjes...

Angst voor het been
Gewoon rustig met been gaan rijden, wel rekening houden met zijn angst en hem veel gerust stellen. Werkte erg goed, daarnaast veel oefeningetjes gedaan zoals vast een pasje wijken naar de hoefslag en naar buiten duwen op voltes. hij heeft nu erg goed door dat het been als hulp is en niet om bang voor te zijn, inprincipe accepteerd hij het been nu volledig :D

Daarnaast pas ook eerste schriktraining gedaan, hij vond het na een paar keer aarzelen alleen maar leuk en ging in draf over zeiltjes en tussen witte blokken enzo door :D Zelfs al balkjes gedraaft en een mini sprongetje gedaan. Ik ben vooral bezig om hem in te laten zien dat werken niet eng is maar erg leuk, en hij werkt écht graag voor zn eigenaar, het is echt een pleaser :)

Lange lijnen heb ik nu vooral zodat de eigenaar ook er mee kan werken (ze durft er zelf nog niet op en ik geef dus ook les aan de bijrijdster) en die vond het erg leuk. En het is natuurlijk voor de tinker weer iets heel anders en even eng, want er loopt iemand allemaal achter hem te rommellen, maar hij vind het wel leuk :j

Inmiddels is hij zo goed als helemaal af van zn angst voor het been, en gisteren was hij zover voor het begin van de galop!
Het was maar een klein stukje, maar volgens de ruiter voelde het krachtig en goed. Hij weet alleen nog niet helemaal waar hij zijn benen moet zetten :=

Rowan oogt trouwens nog érg puppie!
Maar hij is 4,5 en lichamelijk loopt hij gewoon nog wat achter. Hij word verder niet intensief gereden maar er word vooral gewerkt aan al zijn angsten overwinnen en hem weer gewoon lekker in orde te krijgen :)
Hij begint de laatste weken echt helemaal paard te worden. In het begin kwam hij zielig bij je staan en zat er amper beweging in, gisteren ging hij vrolijk overal langs en snuffelen en weer een rondje rennen. Het is SCHITTEREND om hem vooruit te zien gaan op deze manier :) hij begint echt weer lol in alles te krijgen :D

Meet Rowan:
Afbeelding

Dit was op week 4: Hier schoot hij er nog af en toe tussenuit, maar hij pikte het érg goed op :)
Afbeelding

En dan nu de foto's van gisteren:
Hij deed het zo super :j

Kijken bij het meertje, kijken of hij zn voetjes wilde wassen, hij vond het uiteindelijk PRACHTIG om in het water te plonzen :)
Afbeelding
Afbeelding

Losstappen, we hebben hem eerst even uitgebreid aan de longe gehad om te kijken hoe hij reageerde.
Het gras was overigens niet glad, zat een sponzige moslaag en daar zand onder, dus geen slip gevaar :)
Afbeelding

Stilstaan wilde hij even niet, hij was erg druk, dus ging hij steigeren
Afbeelding

Na wat geoefend te hebben stond hij weer gewoon normaal stil, het is een paardje dat snel opgeeft in dat opzicht :)
Afbeelding

redelijk lekker drafje, hij heeft nog erg veel steun aan de teugels, maar dat is al een stuk minder.
In het begin wankelde hij ook in stap en draf als je hem niet ondersteunde, nu loopt hij al steedst meer op eigen benen
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Met de galop heeft hij nog ERG veel moeite, hij weet amper waar hij zijn benen neer moet zetten...
Als iemand hier nog tips voor heeft?
Ik denk zelf dat het vooral oefenen en nog sterker maken is :j
Afbeelding
Afbeelding

Commentaar op de houding van de ruiter hoeft écht niet, ik ben het namelijk niet ;)
Maar goede tips om hem langzaamaan nog sterker te gaan maken en 'enge dingen' overwinnen zijn ZEKER welkom :)

En nog een leuk nieuwtje, Silke komt 3 januari weer naar huis :D
Die komt dan bij Rowan op de wei te staan :))

Lori

Re: Tinker Rowan, na 8 weken zoveel bereikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:18

Rowan is echt al erg veel verbeterd, wat wil je met zo een super lerares :)
Echt super +:)+

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:56

super nikki Rowan gaat egt vooruit!!!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:59

ziet er goed uit!

komt silke weer thuis?! yes! komen er dan ook weer nieuwe VD topics? hoe is het met vienna?

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:29

Wat een interessant verhaal zeg! Fijn dat het allemaal de goede kant op gaat :)
Leuke tinker is Rowan <3

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 21:55

Ja Silke komt weer naar huis :D
Er komen weer bergen VD topics ;)
Ze staat straks lekker dicht bij natuurgebied enzo, dus dat word weer in alle vrijheid trainen :)

Rowan gaat ook het e.a. leren aan VD :)
De eigenaar wil hem heel graag spaanse pas en steigeren enzo leren :))

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 22:02

Super leuk om dit te lezen en te zien, mooie verbetering :)

Super dat Silke weer thuis komt, zal voor jou ook fijn zijn :)
Jammer dat je zo ver bij mij vandaan woont, ik wilde wel het een en ander van je leren...

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:50

Leuk dier! :D
Komt goed met de galop, weet ik zeker! :j

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:48

Ziet er al goed uit Nikki! moet goedkomen :D

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:06

Wat een goede vooruitgang Nikki! :D
Komt helemaal goed :)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:25

Leuk om te lezen en Fijn dat ie alles zo snel oppikt :) en waterspetteren is voor de meeste tinkers ook echt méga pret :)) =:)

Galop is idd km's km's maken en in begin vooral Rechtuit Rechtuit zodat ie leert om lekker te galopperen zonder meteen al die moeilijke bochten iedere keer :(:)
Dus als t kan lekker een lang bos/zandpad pakken en daar kun je ook gewoon gaan oefenen om in goede galop aanspringen enzo bv halverwege keer terugpakken en andere galop kiezen dit VEEL Doen heeft bij mijn tinker echt súper geholpen :j
O ja en als ie linker en rechter galophulp (in begin) nog niet zo goed kent dan aangalopperen op het moment dat je het pad indraait om het makkelijker te maken 8-)
of idd een Gróót veld en daar evt als ie bochten nog érg moeilijk vind gewoon overgaan in draf en 1st "lange zijdes" oefenen tot ie meer evenwicht heeft, zodat ie ook daarin vertrouwen krijgt :)
Mijne werd bv érg onzeker van die moeilijke bochten :(:) dus dat hebben we toen een héle tijd niet meer gedaan in de bak daar toen vooral bezig geweest aan evenwicht/ op eigen benen lopen in stap en draf en de galop alleen buiten erbij pakken :) in begin met andere tinker erbij en daarna lekker alleen dan kon je ook daar heerlijk oefenen/ trainen op aanspringen en de overgangen ed :z Heerlijk relax en ruim oefenterrein :D

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:46

<3 Knappe Rowan!

Wat bij mijn paard heeft geholpen is de galop te oefenen aan de longe, zonder iemand er op. En wanneer jij dan zegt 'galop' moet hij in galop aanspringen. Als hij verkeerd zit, terug naar draf gaan, en opnieuw proberen ;)
Als dit goed gaat na veel oefenen, kan de ruiter er op en terwijl jij 'galop' zegt moet ze de juiste hulpen geven om in de juiste galop aan te springen. Mijn paardje wou altijd maar crossen en verkeerd aanspringen tot we dit hadden gedaan, en nu galopeerd hij mooi verzameld en in de juiste galop. Hij had erge moeite met zijn benen en het evenwicht.

Ik hoop dat je hier iets mee bent! Alvast succes! :j

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:50

DoubleD O ja dat natuurlijk ook :) maar dat is voor mij heel logisch dat ze die commando's al kennen voor ik erop stap dat ik daar niet eens aan denk :o

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 14:41

Galop aan de longe was ook ERG zwaar voor hem, daar zijn ze wel mee bezig geweest, maar hij viel gewoon bijna om := Nu hebben we dan inderdaad de galop om te oefenen op het grote veld, en als Silke daar staat gaan we op een groot zandpad in de duinen oefenen enzo. Daarna in een grote binnenbak met een zeer stevige ondergrond en flink groot en vierkant en daarna pas weer in de kleine bak :) Volgens in galop zijn voor hem gewoon echt nog te zwaar. We zijn nu wel veel aan het oefenen met de volte groter en kleiner maken in draf, en daar heeft hij al erg veel moeite mee :)

In iedergeval HEEL erg bedankt voor de tips :j bevestigd voor mij ook weer een beetje dat ik op de goeie weg zit met Rowan :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:24

wat een leuke tinker! het ziet er idd al goed uit :D

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:53

knappe rowan!
en het ziet er al goed uit hoor, ga zo door! :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:19

ITP--> RIJ-ITP

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:44

Hoe oud is hij? Of lees ik daar overheen?

Galop trainen...tsja, lastig. De meeste (!) tinkers staan niet bekend om hun goede galop, dus zeker als het paard nog niet zo lang onder het zadel is/een moeilijke start heeft gehad, zou ik dat voor nu even laten. Zo te zien is hij niet zo groot, dus zal het extra ruitergewicht hem nog erger uit balans brengen.

Wat ik zelf zou doen met de galop is het eerst aan de longe goed bevestigen. Misschien daarna aan de lange lijnen, maar ik denk zelf dat het verzamelen dan een paar stappen te ver gaat, en dat je of van voren te grof moet zijn om hem bij je te houden, of dat hij te geforceerd gaat verkorten. In beide gevallen stimuleer je dan wellicht een angst voor het verzamelen in galop, en ontspanning is juist de sleutel bij zwaardere paarden.

Als jij (of de bijrijder) een echt goede, stille zit hebt, kun je hem ook buiten lange rechte stukken laten galopperen. Dan wel je hand helemaal meegeven en zijn eigen tempo laten bepalen. Als dat soepel gaat kun je hem uiteindelijk gaan vragen om de galop wat te vertragen. Aanspringen wel vanaf het begin vanuit een nette draf en niet steeds versnellen tot hij uiteindelijk in een galop gaat krabbelen.

Overigens vind ik het teugelgebruik van dat blonde meisje (de bijrijder?) vanaf de foto's erg onprettig. De tink is al erg compact, maak dan niet de fout op hem lekker bovenin op te laten kroppen, je ziet op sommige foto's duidelijk spanning in de onderhalsspier. Probeer hem eerst maar lang en laag te krijgen (moeilijk voor veel paarden met zo'n bouw). Het kan wel dat hij wat onzeker wordt als je hem minder steunt met de teugels, maar hij zal toch op z'n eigen voeten moeten leren lopen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 17:13

Hardstikke bedankt voor je tips Rider :)
Hij is 4,5 ;)

Aan de longe is voor hem dus een beetje een probleem, hij vind dat nog erg moeilijk en de weide daar is momenteel écht te nat om te kunnen trainen. Lange lijnen is voor hem echt nog te zwaar ivm met verzameling :)

Het aangalopperen doen we inderdaad vanuit en nette rustige draf :)
Hier zie je inderdaad nog wat spanning, dit was dan ook de eerste keer op het grote veld. De volgende training was ik al van plan om écht die ruimte in de hals te gaan krijgen. Hij loopt tevens ook al veel meer op eigen voeten, eerst wankelde hij al als je maar iets bewoog in het zadel :x

Er is nog héél veel werk aan Rowan :j dat weet ik wel zeker, maar hij is ten opzichte van het begin al veel sterker geworden :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:34

Als ik naar je eerdere topic kijk, is hij inderdaad al veel vooruit gegaan. :)

4,5 is zeker niet te jong om voorzichtig onder het zadel te beginnen, maar het kan zijn dat hij nog een paar jaar nodig heeft om nog wat uit te zwaren. Ik kreeg mijn tinker op die leeftijd ook nog niet normaal in galop de bak door, had hij gewoon het evenwicht/de kracht nog niet voor. Als dat bij Rowan ook het geval is, zou ik eerst zorgen dat hij in stap en draf netjes loopt en ook van voren wat uit schuift, voordat je met galopperen onder de man gaat beginnen. Het wil ook wel eens helpen om eerst ten minste in stap, en bij voorkeur ook in draf, de zijgangen erop te zetten, dat doet wel veel voor de spieropbouw.

Dat zou je in principe ook in stap aan de lange lijnen kunnen doen, op zich is dat niet zo zwaar en dat vraagt ook niet zoveel verzameling.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 18:36

Stap aan de lange lijnen zijn we mee bezig, we hebben ook al heel voorzichtig een klein beginnetje gemaakt met wat zijgangetjes, en dan vooral nog op de volte wat overstappen en een klein stukje schoudervoor :)

Ik vind het jammer dat ik zelf maar 1 keer in de week daar kom, ik zou hem graag dagelijks een beetje trainen haha :))

Rowan moet ook gewoon zijn energie af en toe kwijt, de galop op een lang recht stuk gaat wel redelijk en hij vind het prachtig om te doen :) Dus daar hou ik het voorlopig bij, eerst maar eens lekker ontspannen aan kunnen springen op het rechte stuk :)

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:23

Als ik je nog een tip geven mag; overleg eens met de eigenaren wat betreft het zadel. Deze is echt veel te lang voor het paardje en kan pijn en schade veroorzaken. De kussens van het zadel mogen niet voorbij het aanhechtingspunt van de 18de en laatste rib liggen. Meer info kan je vinden op youtube als je zoekt op "saddle fitting in 9 steps" deel 6.

Verder zijn jullie fijn op weg. De rust straalt er vanaf. Goed dat er zoveel verbetering plaats heeft gevonden. Ben benieuwd hoe het over een tijdje gaat ;) .

princesissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:30

wauw wauw wauw wauw wat een super tinker! Wat loopt die leeeuk!

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:10

Goeie vooruitgang al ! :j Fijn dat hij wat tijd krijgt,sommige paarden hebben dat echt nodig. :j

Wat ik wel even wil opmerken,is dat de amazone op de foto's wel even op haar houding moet letten,aangezien ze vaak inknikt in dr bovenlijf. Ze kan nooit makkelijk zitten (foto 5 / 7 /8 ) als ik het zo zie ;)
Galop idd op lange stukken leren. Je zult in de loop van de tijd wel merken als hij van achter sterker word dat hij de galop ook makkelijker gaat vinden.

En persoonlijk zou ik het VD steigeren misschien even achterwege laten,als hij nu met stilstaan/hh al omhoog komt. Maar dat is persoonlijk ;) Succes met hem iig ! :j Leuk dier :#

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 10:26

Het VD steigeren blijft nog LANG achterwegen, hij is ook écht nog niet sterk genoeg ervoor :)
De amazone heeft nog wat problemen met zitten, maar dat gaat ook steedst beter :j

Ik ga er vandaag weer heen, heb alleen geen camera bij... Miss dat ik een paar plaatjes met de iphone schiet voor het idee :)