AV en Berberhengsten glimmen er op los in de zon van Tunesie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zitouna

AV en Berberhengsten glimmen er op los in de zon van Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 18:38

Hoi allemaal!
Vanochtend keek ik uit het raam en eindelijk... Weer eens mooi weer! Ja, de afgelopen weken heeft het enorm gestormd en zelfs geregend hier :wow: maar vandaag was het echt weer een mooi fotomaakdagje :D dus dacht he, laat ik de ventjes maar weer eens letterlijk en figuurlijk in het zonnetje zetten. Daarbij is het nu een maand dat ons nieuwste paardje, Kalife, bij ons is, dus wilde eens kijken of jullie al verbetering zien aangezien hij best wat ielig was toen we hem hadden gekocht. Dit is zijn topic van vorige maand: [ITP] Meet Kalife, gouden berber-arabier

Kalife had een beetje lentekriebels... Er kwam net een groep quads langsrijden dus meneer vond het een goede reden om even lekker rond te scheuren ;)

Afbeelding

Afbeelding

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2697_n.jpg

We hebben hem vandaag voor het eerst aan de longe geprobeerd, maar een paar rondjes beide kanten op, we wilden het niet overhaasten met hem omdat hij dus best aan de schrale kant was (en vooral erg mager bespierd) toen we hem kochten en hij eerst even vakantie mocht vieren en zelf mocht bepalen of hij zin had om te rennen of niet.

Afbeelding

Afbeelding

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2465_n.jpg

En nog een standfoto:

Afbeelding

Flavio, nieuwsgierig als altijd..

Afbeelding

Flavio en Kalife zijn de afgelopen maand dikke maatjes geworden, ze staan ook naast elkaar op stal waar ze al lekker kunnen snuffelen, maar zo voor de box is het ook altijd wel even gezellig buurten..

Afbeelding

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 4408_n.jpg

Wat doettie nou :o?
Afbeelding

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 7652_n.jpg

Kalife zegt, nee hoor schat maak je geen zorgen, paars staat je best goed!
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 7738_n.jpg

Ok kusje dan!
Afbeelding

En dan Zarrouk, de arabisch volbloed, hij was twee weken terug jarig *\o/* en is 5 jaar oud geworden.

5 jaar oud, 5 jaar JONG zal je bedoelen :P
Afbeelding

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 4018_n.jpg

Wat moet ze nou met dat ding >;)
Afbeelding

:)ddd I believe i can fly :)ddd
Afbeelding

I believe I can rollkur?! (wat nou fatsoenlijke foto := )
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9404_n.jpg

Kleine beeb Mouza (banaantje)

Afbeelding

Berber-arabier Darius (Ifriqi) wil daar wel een hapje van..

Afbeelding

En last but not least... Lekker ding Mabrouk!

Afbeelding

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9844_n.jpg

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3594_n.jpg

Edit, paar kleine foutjes weggehaald
Laatst bijgewerkt door Zitouna op 28-04-11 19:04, in het totaal 2 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:41

Wat een heerlijke paarden, en niet te vergeten de omgeving. Bij de eerste twee foto's dacht ik al: dat in NL... En toen zag ik een palmboom op foto 3 en toen dacht ik: nee :n dat is niet in NL :') De volgende keer verder lezen dan AV :')

Maar even zonder grappen :P je hebt echt een aantal prachtige dieren op stal :j

Musj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:44

je hebt een stel mooie paarden zeg! wauw!! ik vind ze allemaal mooi, maar ik ben helemaal weg van Zarrouk! Strikje erom en opsturen naar het zuiden van Nederland graag <3

LadyMadonna

t blijven heerlijke paarden idd :j

Zomaar even een vraagje: Aangezien tunesie volgens mij met name woestijn is, waar moeten jullie hooi helemaal vandaan halen? Gras is er zowiezo niet denk ik?

Phillipa

Gaaf! :D Zijn het allemaal Berber-arabieren? Ze verschillen behoorlijk onderling qua body, vandaar mijn vraag. Was een paar week terug bij iemand die 4 Berbers heeft (merrie's) maar zover ik weet waren dat geen kruisingen. Vond ze erg gaaf! Is dit op een fokkerij o.i.d? Haha sorry ben een beetje nieuwsgierig :D

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:45

Jaaaa Lakshmi je gave paardjes weer in de picure!
Super.

Ik vind ze er alle gaaf en goed uitzien.
Prachtige kerels.

Amable

Re: AV en Berberhengsten glimmen er op los in de zon van Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:51

WOw, wat heb je toch een stel mega gave dieren staan joh! Vind vooral Mabrouk en Kalife helemaal geweldig! Genieten hoor, zulke prachtknollies!

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:57

Jeetje, wat een mooi stel paarden :wow: Daar kan je zeer trots op zijn!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 19:03

Mloeser hihi nee, dit is onder de mediterraanse zon :D alhoewel die zon bij jullie het de laatste tijd ook lekker doet he? En dank je :D

Musj dank je wel! Zarrouk is ons knuffelpupje, heb zelden zo'n lieve zachtaardige hengst gekend :j

Stef thanks, en wij wonen in het zuiden (op eiland Djerba) en hier is het inderdaad vrij droog (hoewel toch ook geen woestijn, de dichtstbijzijnde echte zandwoestijn ligt op een uur of 4 rijden naar het binnenland vanaf hier), maar het noorden van Tunesie ziet er heel anders uit. Kijk bijvoorbeeld eens hier: http://www.nachoua.com/Tunisie/Photostun.htm Het noorden bestaat voornamelijk uit landbouwgrond en het is daar flink groen :j er wordt gelukkig genoeg hooi, stro, luzerne, mais enz geproduceerd voor het hele land. Hier in het zuiden is het niet goedkoop, hooi en stro kost ongeveer evenveel als in Nederland, maar er is wel genoeg iig :D

Philippa wat gaaf, was dat in Nederland? Voor zover ik weet zijn er in Nederland namelijk niet zoveel, weet van het bestaan van 1 fokker en enkele prive paarden, thats it.. Zarrouk is een arabisch volbloed, het zwartje is half half en de rest hebben voornamelijk berberbloed, maar ze zijn zonder papieren dus officieel noem ik ze meestal berber-arabieren, maar kreeg in het vorige topic veel reacties van mensen dat ze zo weinig arabisch bloed erin zagen dus heb het in de topictitel maar even op av en berbers gehouden. Dit zijn onze paardjes, het is hier de gewoonte om hengsten te houden, ooit ermee fokken zou wel een droom zijn. We zijn wel in contact met het stamboek en willen kijken of er papieren kunnen worden geregeld, maar mocht dat niet lukken is het ook geen ramp, het zijn zo ook heerlijke paarden <3

Kaoticjinta dank je wel!! Post ook maar weer snel wat van jouw knappe vosjes, oh en ik ben toch zo benieuwd wat er uit Tenna komt rollen, jammer dat het nog even duurt!

Amable dank je wel! Die van jou mogen er anders ook zeker wezen :9

Lovesmaarte dank je :o

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:07

Weet je wat mij het meeste opvalt? De rust die van jouw paardjes afstraalt. Wat een stel lekkere mannen heb jij rondlopen zeg! Zarrouk valt voor mij het meeste op, maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld met mijn eigen arab :D

Knappe dieren heb je :j

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 19:18

Dankjewel, dat doet me veel plezier! Voor ze bij ons thuis stonden waren het allemaal best heethoofden, maar toen ze eenmaal hier stonden waren ze zo gewend aan elkaar en helemaal rustig geworden :) Berbers staan bekend om hun betrouwbaarheid, en dat klopt ook zeker voor die van ons, maar moet zeggen dat de allergrootste knuffel en het allermakste lammetje toch de arabier is :) die van jou is ook een knapperd trouwens, heb even gespiekt, leuk nog een rooie :D

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:20

Prachtige foto's :) .

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:02

Weer prachtige foto's!! Voor mij blijft mabrouk mijn favoriet, maar uiteraard zijn ze allemaal echt prachtig!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:05

Ik ben zo verliefd op je paarden <3 ik ben weer helemaal penny haha. Wil ze graag in real life ontmoeten hahahaah en fotograferen :P

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:07

Wauw! Ik kom zeker in november weer hoor haha, lekker genieten van dat knaps!
Jullie zijn het terrein ook mooi aan het opknappen!

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:45

lakshmi schreef:
Philippa wat gaaf, was dat in Nederland? Voor zover ik weet zijn er in Nederland namelijk niet zoveel, weet van het bestaan van 1 fokker en enkele prive paarden, thats it.. Zarrouk is een arabisch volbloed, het zwartje is half half en de rest hebben voornamelijk berberbloed, maar ze zijn zonder papieren dus officieel noem ik ze meestal berber-arabieren, maar kreeg in het vorige topic veel reacties van mensen dat ze zo weinig arabisch bloed erin zagen dus heb het in de topictitel maar even op av en berbers gehouden. Dit zijn onze paardjes, het is hier de gewoonte om hengsten te houden, ooit ermee fokken zou wel een droom zijn. We zijn wel in contact met het stamboek en willen kijken of er papieren kunnen worden geregeld, maar mocht dat niet lukken is het ook geen ramp, het zijn zo ook heerlijke paarden <3

Ja dat was in Nederland. Mensen die hobbymatig fokken. Ze hebben 2 merries vanuit een fokker in België. Ze hebben al een keer een veulen gehad, die hebben ze ook nog staan daar, en zijn dit jaar nog een keer gedekt, door hengsten vanuit dezelfde fokkerij in België. Ik had wel eens van Berbers gehoord, maar toevallig zag ik ze dus bij die kennissen van me. Was helemaal verbaasd dat er nog zo'n leuk ras bestond waar ik vrijwel niets vanaf wist. Ook het arabische bloed vind ik heel erg leuk, dus een combinatie vind ik ook niet verkeerd. Voorlopig blijft het bij dromen haha, eerst maar eens sparen ;)

Bij Zarrouk zie ik inderdaad heel duidelijk arabisch bloed, bij de rest (veel) minder, hoewel het er misschien nog wel in zit natuurlijk. Moet ook wel zeggen dat ik het lastiger vind om te zien omdat sommigen nog vrij iel zijn. Mabrouk is mijn favoriet haha :D Zowel qua kleur als bouw springt die er wel voor mij uit. Wat ontzettend leuk om te zien trouwens dat ze zo goed met elkaar kunnen als hengst zijnde. Was dat direct al zo of is dat zo gegroeid?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:52

Wauw zeg :D *kwijlt erop los*
Mabrouk is hier ook mijn favo :D Bouw en kleur!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:57

wat een ontzettend gave paarden heb jij zeg <3 <3

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:00

Wauw, ik zou niet weten welk paard ik het mooiste zou vinden , het lijken mij allemaal gouden godenpaarden, prachtig!!
Ik heb op mijn werk sommige mannelijke collegas (uit Algerije en Marokko) en één van hen is ook gek op paarden, vooral op de berbers, heeft me soms ook fotos laten zien van dorpelingen die met hun paarden prachtig versierd allerlei wedstrijden houden. Mooi hoor!!
Hoe groot kan een berber ongeveer worden??

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:04

so hee jij hebt het goed voor elkaar daar, en supermooie paardjes

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:18

Het is weer echt smullen en genieten van je prachtige paarden :+:
En dat smoeltje van Darius :D geweldig gewoon!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 21:23

Thanks allemaal :D :D die Mabrouk toch, hihi realiseer jullie wel dat hij maar een ukkie is he ;)

Lifaya wie weet komt het er nog wel eens van, je zocht toch ook nog iets voor volgend jaar? ;)

Suus gezellig!! Tegen die tijd kan ik zelf ook wel weer te paard dus we gaan weer lekker het strand op dan! En ja wat was het toen nog een rommeltje he afgelopen november, nu begint het steeds mooier te worden :j

Philippa wat leuk joh, zijn dat niet die mensen van de Bonnerhoeve? Die ken ik dan van naam als enige fokker in NL... Zitten je kennissen niet op bokt toevallig? Hihi ja en in Europa zijn ze nog behoorlijk duur, in Frankrijk wordt er wel veel gefokt (ook wat meer met arabisch bloed erdoor) en daar zijn ze over het algemeen wat goedkoper :j En ja klopt, die jonkies zijn nog niet helemaal volwassen in hun lijf, berbers zijn sowieso vrij laat meestal.. En Kalife is natuurlijk ook nog best schraal, ik denk wel dat hij een mooi redelijk fors paard kan worden met nog een paar kilo erbij en wat spieren erop :) zo dik als in Nederland zijn ze hier niet zo makkelijk te krijgen natuurlijk aangezien we hier nu eenmaal niet van die sappige weides hebben.. Mabrouk was erg dun en enorm smal toen we hem kochten (staat nog een foto van in m'n profiel), in een jaar tijd is hij echt een knappe vent geworden, ben erg benieuwd hoe hij er over nog een jaar uitziet! Hij is wel klein, hoop wel dat hij nog een paar cm groeit :')
En over de hengsten samen, er zijn er wel een paar die het wat minder met elkaar kunnen vinden, zoals Mabrouk en Zarrouk, maar bij de rest was het eerste gesnuif en gehap er heel snel uit. We laten ze dan ook bewust steeds gewoon even gedag zeggen, in het begin was het wel een paar keer stoer doen maar nu kan het ze allemaal weinig meer schelen :')

rocymax wauw dankje :o wat leuk dat je dus al wat over berbers hebt gehoord, in Algerije en Marokko is het wel veel folkloristischer nog, hier worden de oude tradities helaas een beetje vergeten! De meeste berbers zijn tussen de 1.45 en 1.60, ik ken maar enkele uitschieters daarboven, het schijnt wel dat ze, in Europa op de groene weides en met goede verzorging opgroeiend, vaak wel een paar cm groter worden dan hun ouders :j

Sanne dank je :D en ja die Darius dat is me er een, echt een beetje de clown hier :')

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:29

Martine, wat heb je toch een stel mooie jongens daar!! :~
Ben helemaal in love met jouw Mabrouk <3

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:29

Fokker in België heb ik verder geen naam van. Volgens mij zitten ze niet op bokt, ze wonen in provincie Groningen. Vraag me nu ook af of ze een kruising hebben met Arabisch bloed of een 'volle' Berber. Die Mabrouk is idd al een stuk volwassener geworden sinds dat je 'm hebt. Blijf vooral posten dan genieten we allemaal mee van de vooruitgang van je knappe mannen :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:32

Ze lijken zo allemaal uit een film komen lopen... Het is zo bijzonder om dit type paarden te zien in het landschap waar ze thuis horen. Jullie hebben ook echt een ontzettend mooi terrein en stallen zo van de foto's gezien. :j

Ze zien er allemaal fantastisch goed en tevreden uit!