Onze valk Akhal-Teke alweer vier jaar!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Onze valk Akhal-Teke alweer vier jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 18:04

Muzanna is afgelopen week alweer vier jaar geworden. Dat betekent ook dat ze alweer bijna 3 jaar in Nederland is. Dat is voor mij bijna ongelofelijk want het lijkt nog de dag van gisteren enz enz. :Y)
Ze is nog steeds erg puppy en daarom doen we het rustig aan. Binnenkort zullen we haar gaan beleren en dan zal ze ook wat spieren ontwikkelen. :)

Voor diegenen die haar niet kennen: Muzanna is een uit Rusland geïmporteerde Akhal-Teke.

Afbeelding
Als veulen.

Afbeelding
Als jaarling, nog niet helemaal uit de winterjas.

Afbeelding
Anderhalf jaar, en inmiddels in Nederland.

Afbeelding
Weer een jaartje verder...

Afbeelding
Als driejarige, afgelopen zomer op de wei.

Afbeelding
Afgelopen week. Poging tot standfoto maken...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En gisteren nog een poging, met wat meer zon. :)
Merk wel dat ik nog veel moet oefenen om een goede standfoto te kunnen maken. :=

Afbeelding
En veel wind ook.

Afbeelding
Ze is niet overbouwd, joh! :+ :))

Afbeelding

Afbeelding
Even bij de veulens kijken.

Afbeelding
En bij de jonge hengsten.

Tot slot twee korte video's.
Woensdag
Omdat ze overdag op de wei staat zat er weinig pit in afgelopen dagen. :7

Zaterdag
Stappen aan de hand over het terrein.

Dat was het wel weer. Ben benieuwd hoe ze zich dit jaar gaat ontwikkelen, zeker met het oog op de voorgenomen training.
Haar bouw is typerend voor nomadische Turkoman (gangen)paarden en ze is bovendien laat volwassen. Dat is ook de reden dat ze op dit moment nog (of alweer) wat overbouwd is.
Haar kleur is svetlo bulanaya. Daar is geen exacte Nederlandse benaming voor, maar genetisch gezien is ze een (hele lichte) valk. Hoewel ze de befaamde glans van de AT absoluut bezit, is ze niet zo gouden dat ze officieel geregistreerd staat als goudvalk. De goudvalken hebben namelijk een nog veel glanzendere vacht (vooral in de zomer).

In de eerste foto's zijn haar manen geschoren. Dit gebeurt vaak bij AT.
Voor wie meer informatie over dit ras wil kan in het topic in mijn onderschrift kijken (de onderste link). :evaw:

EvaRampage

Re: Onze valk Akhal-Teke alweer vier jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:12

Prachtig paardje hoor. Mooie kleurtje en ze heeft een hele vriendelijke, rustige uitstraling.
Ik nog wat wennen haan de herten halsjes bij akhal teke veulens ;-)
Veel plezier met haar verder opleiden, heb je nog bepaalde plannen met haar?

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:13

Mooi hoor, vond ze vroeger al geweldig, vooral als ze 'goud' zijn.
Klein tipje, als je een standfoto wil maken moet je zorgen dat de voorste benen open zijn, d.w.z. de benen waar je tegen kijkt, het voorbeen wat voor de 2e en het achterbeen wat achter de 2e.
Dan toont ze wat grootramiger.
Hoop dat je snapt wat ik bedoel. :o

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:13

Zo die is veel veranderd zeg!
Wat een prachtig paard! :~ Zie je niet veel in België en Nl.
Veel succes met het beleren :)

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:14

Leuk zeg zo'n ras! Is weer eens wat anders! Waarom heb je deze uit Rusland geimporteerd, wilde je graag een akhal-teke?

ps. heb net je profiel bekeken!
Laatst bijgewerkt door charissiej op 03-04-11 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:16

4 jaar? :wow: :wow: De tijd vliegt! Wat een dame wordt het al zeg... ik weet die eerste filmpjes nog wel, toen je nog moest kiezen tussen een aantal veulens, welke zou het worden... Wijs koppie zit er al op. :) Ben erg benieuwd hoe ze er uiteindelijk uit komt te zien, vind haar kleur trouwens prachtig. Heeft wel wat, dat lichte. :j

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:24

Die is goed opgedroogd! Ze had inderdaad een echt hertennekje :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 19:17

EvaRampage: dankje. Ze is ook zoals haar uitstraling: heel rustig en vriendelijk. Je zou bijna vergeten dat ze pas vier is. We hebben nog geen exacte plannen, maar we zouden graag endurance gaan proberen en als het meezit ook wat veulens fokken. Maar ze is in eerste instantie niet voor de sport of fok gekocht, maar puur als troeteldier. Daar beantwoordt ze tot nu toe heel goed aan. :D

se7entje: ik begrijp wat je bedoelt. :j Het goed neerzetten is al een hele uitdaging ben ik achter.

Ilova: Bedankt! Nu ik de foto's bekijk zie ik hoe veel ze veranderd is, maar als ik bij haar ben zie ik het helemaal niet. Er zijn er idd niet heel veel in de Benelux. Omdat kortgeleden een stoeterij naar Duitsland is verkast zijn het er ineens ook weer een heel stuk minder...

charissiej: ik riep als kind al dat ik geen paard maar een Akhal-Teke wilde. Het was dus een droom voor mij om ooit een AT te kunnen bezitten. Ze is specifiek uit Rusland gehaald omdat een grote (en goede) stoeterij destijds opdoekte. Ze kwam dus op m'n pad, zeg maar.
Veel leeswerk in mijn profiel, nietwaar? ;)

Fiffill: ja, onvoorstelbaar he? Alweer vier jaar. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze alweer 3 jaar van ons is. :oo

Sidera: ze begint idd aardig leuk op te drogen inmiddels, maar er zit zeker nog wat groei in. De hals is heel typerend maar als veulen leek ze helemaal een hertje. :j

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:22

Zo die is opgeknapt zeg! Ik vind de at geweldig! Maar als ik de veulenfoto zie, moet ik toch even slikken: dat dat nog wat moest worden! Als ik haar nu zie denk ik: tjee wat een mooi diertje!! <3 Grappig..

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 19:28

vanitymay: ja, het was echt een klein hertje, maar veel AT veulens zien er zo uit. Ze was overigens ook onwijs klein toen ze in NL aankwam. :j Maar ik had er alle vertrouwen in, op basis van haar afstamming en de nafok van haar vader. :D En ik mag wat dat betreft tot nu toe zeker niet klagen. En al helemaal niet over haar geweldige karakter. <3

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:31

Jeetje, ik schrok echt bij die veulenfoto :o Maar ik vind haar nu echt prachtig <3 Veel plezier nog van haar :D

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:36

leuk paardje hoor !

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 19:37

UMayDream: zo zien de (warmbloed) veulens in Nederland er niet uit he? Ze houden de paarden daar vaak ook heel anders, in hele grote kuddes op schrale grond.
En het plezier lukt voorlopig heel aardig. :D

xBikkeltje: dankje. :D

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:38

EvaRampage schreef:
Prachtig paardje hoor. Mooie kleurtje en ze heeft een hele vriendelijke, rustige uitstraling.
Ik nog wat wennen haan de herten halsjes bij akhal teke veulens ;-)
Veel plezier met haar verder opleiden, heb je nog bepaalde plannen met haar?

Inderdaad ik ook :o
Maar ze ziet er echt super mooi uit!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:40

Mooie paard zeg, die is mooi gegroeid, ben benieuwd hoe die over 2 jaar uitziet, meer getraind en meer uitgegroeid.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:48

Ik vind het werkelijk een mooi paardje. Erg apart, maar dat vind ik juist leuk.
Mag ik vragen waarom de manen vaak worden afgeschoren bij de AT?

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:38

Hee, dat is grappig om te zien! Toen je haar kocht heb ik ook je topic gevolgd, leuk om haar nu terug te zien.Vind dr echt heel mooi geworden :j !

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:59

Wat ziet ze er goed uit! Ze heeft echt een heerlijke open (maar wel ondeugende) uitstraling. Ze lijkt ook al behoorlijk aan de maat als je zo naast haar staat, weet je hoe groot ze nu is?

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:02

Woowtje vier jaar alweer. Ik weet he tnog zo goed toen je haar ging halen. :oo
Ze ziet er ontzettend goed uit! heel veel plezier in de toekomst!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:02

Zucht...Nog steeds jaloers ;) , ik blijf 't machtige paarden vinden, maar wat wordt Muzanna een plaatje zeg. :9 Leuk ook zo die reeks van baby tot nu. :j
Ga je ook nog foto's posten als ze straks volgroeid is en wat onder het zadel heeft gedaan? Ben ook erg benieuwd hoe ze uitgroeid.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:04

Jeetje het wordt echt een paard! :)
Mooi en apart dier! <3

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 21:36

Amira: bedankt! Ik kan me er overigens wel wat bij voorstellen hoor.

Ragdollcat: ik ook. Vind het in elk geval heel leuk om te zien hoe ze zich ontwikkelt en vind het ook heel spannend om te ondervinden hoe ze de training gaat oppakken.

mlc: dankje. Het scheren gebeurt om diverse redenen. Ze hebben van zichzelf vaak weinig manen en maantop. Traditioneel werden deze paarden in dikke lagen dekens ingepakt en ze dragen vaak banden om de hals. Het beetje haar dat overbleef werd dan meestal weggeschoren om de hals mooier uit te laten komen, maar ook zodat de manen niet in de weg zaten. Voor keuringen worden de manen meestal nog steeds geschoren en de stoeterij waar onze merrie vandaan komt deed dat dus ook. Veel fokkers laten de manen tussen keuringen door wel gewoon groeien.

MandyL: bedankt! Wat leuk dat je je dat topic nog herinnert. Ze is in ieder geval niet meer zo'n klein mupsje als toen. :D

Elanor: ze is idd wel een beetje ondeugend, maar op een leuke manier. Ik vind haar wel een paard met humor. :D Ik vind het moeilijk om goed te schatten hoe groot ze nu is. Zou haar eigenlijk weer moeten opmeten. Ik ben zelf maar klein, terwijl mijn vriend 1.83 is... om een beetje een beeld te geven. Ik zal haar eens meten.

Nelleke: dankje, dat zal vast lukken. Bizar hoe lang dat geleden is he?

Pluizebolpum: :D Ik weet het niet, maar zulke overzichten vind ik altijd wel leuk bij een jong paard, omdat ze nog zoveel veranderen. Volgroeid is ze in ieder geval voorlopig nog lang niet, dat is een ding dat zeker is.

PrimaDonna: dankje! :D :D Ik zie het zelf echt alleen in dit soort overzichten. Voor mij is ze nog zo'n puppy. :o

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:11

Typisch geval van lelijk eendje naar mooie zwaan :)
Ze ziet er goed uit, ben benieuwd hoe ze er over een tijdje uit ziet!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:32

Wauw, ze is ineens echt paard geworden! Het echte 'puppy' is er nu wel zo'n beetje af ja, vind er al een mooie kont opzitten bijvoorbeeld (haha idd nog wel een beetje overbouwd). De Hollandse weides hebben haar inderdaad hun invloed ook wel gehad ;)
Haar benen zijn ook meer een soort grijs lijkt het? Zitten er ook wat witte haren doorheen?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:36

Wauw, hier nog een die nog als gister kan herineren dat ze naar NL kwam.
Wat een indrukwekkend verslag was dat en moet je nu zien.
Ze is echt onwijs mooi geworden!