Pech met paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Pech met paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 23:48

Hoi,

Ik vroeg me af of er hier veel mensen zijn die pech hebben met hun paard.
Dus een paard die bijna altijd wat mankeerd of heb je juist enorm geluk en mankeerd er bijna nooit wat aan je paard?
Mijne mankeerd dus bijna altijd wel wat. Vindt het zelf enorm frustrerend waarom heeft mijn paard dat nou altijd en een ander die nooit. Als ik naar mijn verzorgpaarden kijk die mankeren zelden wat. En in de 3 jaar dat ik die van mij heb. Dan denk je héhé het gaat eindelijk goed en dan pats boem komt het volgende weer.

Hoe gaan jullie daar mee om? Heb je nooit het idee om je paard dan gewoon weg te doen? Al die zorgen en stress?

ambre

Re: Pech met paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:55

Ik rijd paarden voor anderen en begin dit jaar zijn er ff 2 uit de sport gegaan.
Baal ik echt van,zit een hoop tijd,werk en geld in en dan vallen er zo 2 weg.
Op zulke momenten denk ik wel eens:wat is er mis met cavia's fokken???
Maar slaap er geen seconde minder om,dat zijn nu eenmaal paarden...

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:51

Mijne had nog nooit wat gehad en is al 24, maar sinds donderdag mankt ze..
Maar moest het niet goed komen, gaat ze helemaal op pensioen, blijft ze gewoon lekker aan huis staan om in de wei te genieten van haar oude dagen :)

Moest ik natuurlijk een paard hebben die vaak wat mankeert, zou ik er wel bij nadenken om het paard weg te doen.. Ik ken mezelf, het zou zo frustrerend zijn dat ik er genoeg van zou krijgen :=

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:57

ik heb al jaren pech met mijn paarden |(
de ellende is begonnen in 2001 en gaat nog steeds door
ondertussen al 3 paarden in laten slapen,en met mijn nieuwe paard is het ook al tobben
maar gaat het nu gelukkig de goede kant op.

met de appaloosa Cheyenne heb ik eigenlijk vanaf dat ik haar heb gedokterd ,heb daar een dik boekwerk van DA rekeningen van [ van de andere ook :+ ]

en voor 2000 nooit paarden met rare ziektes of iets gehad!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:01

Ik heb dit jaar wel veel ongeluk met de paarden. Normaal nooit zieken en dit jaar:

Agossie koliek.
Armano geopereerd.
Aura allergieen.
Olle kreupel.
Bevalling Gangster ging mis.
Humor kreeg Resus en geelzucht na de geboorte.
Sjiek heeft een peesblessure gekregen.

etc. etc.

Wij hebben dus een echt pechjaar.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:14

ik loop ook al jaren te tobben met mijn merrie.
Eigenlijk al vanaf dat ik haar gekocht heb.
peesblessures, leverbotbesmetting, selenium tekort, bevangenheid, hoefproblemen,allergische reacties, mok, ontstoken ogen, kale plekjes, jeuk, ocd, artrose, slechte sesambeentjes, scheefheid ga maar door ga maar door.

Ik heb wel eens op het punt gestaan er mee te stoppen of haar met pensioen te laten gaan.
Steeds als ik op het punt sta haar weer op te pakken is er weer iets.
Nu rijd ik weer een paar weken maar gisteren leek het alsof ze had liggen rollen op een steen.
Wondje op haar rug en wat dik, wie weet wat dat weer op gaat leveren ;(
Je word er niet altijd vrolijk van, zeker als je slechts recreatief bezig wilt zijn.
Ik ben tot nog toe rond de 2000 euro kwijt aan de DA, en dit is per jaar ;(
En dan ben ik ook nog eens niet verzekerd 8)7

Maar ze is mijn eerste paard, mijn maatje, daar neem je niet zomaar afscheid van toch?

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:17

Met mijn eerste paard nooit wat gehad, op 1x koliek in 8 jaar na dan.

2e paard alleen maar ellende, deels door het karakter/gedrag van het paard
3e paard ook alleen maar dokteren

Mijn huidige paard 1x koliek gehad maar die was verklaarbaar... (afgelopen winter toen we helemaal niets meer konden dan op stal staan)

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:23

Mijn paard ene heeft ook altijd iets. Het begon met een zware peeblessure, toen last van zijn bekken, rechter achterbeen in het draad en helemaal open. Toen zijn kogel verwikt en later op zijn hoef gaan staan die tot aan zijn kroonrand openlag. Ik heb NAF pro feet gebruikt en zijn hoef is echt heel snel genezen. De scheur zie je nog wel, maar hij is echt mooi dicht en groeit er goed uit met dit spul! Idd.... heel frustrerend! Gelukkig heb ik mijn andere paard ook nog

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:27

Eigenlijk heb je minstens 3 paarden nodig:
1 staat met een blessure
1 is aan het revalideren
1 om te rijden

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:27

Ja wij dit jaar!
Naja het begon vorig jaar, 4jr krijgt peesblessure, vrij lang herstel gehad .
Opbouw trainingsschema gehad van 2 maanden daarna weer licht aan het springwerk.
Vervolgens heeft mijn man een enkel B-parcours gereden gaat over naar het L rijdt hier 2 concursen paard weer kreupel.....
Niks te zien van de buitenkant alleen kreupel op de volte of wending....
Toch verschillende weken rust gegeven maar niets mocht baten.
Controle dierenarts gehad......daarna vd verzekering,niks aan te doen dus zij moest weg voor de dood.
Als fokmerrie had ze nog doorgekunt maar omdat ze verzekert was willen die mannen niet lang wachten op zo'n klant...
En zelf verkopen was geen optie omdat zij héél goed verzekerd was...(Avante 5jr)

Dan komt er een 4jr schimmel op stal van een klant....ligt er ook uit net voor de brabantse ,lichte irritatie aan de pees.....
Ook heeft hij last van singeldwang (zijn we uiteindelijk achter gekomen).
Paard had 4 adressen gehad voor hij bij ons kwam, er kon niemand op blijven zitten....
Maar goed dit paard had al een verhaal blijkt achteraf ,wat ook de eigenaar niet wist!(Bogart)

En de beste is terug naar de mede-eigenaar waar hij doorgetraint wordt.(Aretto)

DWZ dat we nu PAARDLOOS zijn en moeten w8 op onze 3jr die nog op t land staat mits we een leuke 3jr tegen komen die spring gefokt is!
Ow en mijn man springt nu het paardje van m'n vriendin die staat te koop.(in mn onderschrift)

Jaren ervoor een 4-jr Oklund merrie af moeten geven 2wk na de Brabantse wegens zware koliek, stierf toen ze vd vrachtwagen kwam op de kliniek in Someren.(Viabalia)

En een Climax xFaust Z schimmel-merrie op 5jr leeftijd weg moeten doen als recreatie-paard (peesschede ontsteking gehad links-achter,liep iets met een tik nadien).(mijn profielfoto)

Ow en dan nog 4jr Andiamo x Esteban ivm kreupel worden na elk spr-concours wegens té platte voetjes.
Is naar onze hoefsmit gegaan en paard heeft onlangs met Ernst Kwint Z-gesprongen en staat nu te koop.

En nu hopen we dat we betere jaren gaan krijgen!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:18

Nou ja, pech is wel een beetje een groot woord maar er is wel steeds wat ja. Toen ik hem kocht bleef ik met rijden maar tegen dezelfde problemen oplopen, dus tandarts erbij, zadelmaker erbij, en toen ging het inderdaad wel beter maar nog niet acceptabel. Bleek dat uiteindelijk het paard chronische kramp te hebben in zijn benen, rug en hals. Is nu onder behandeling en onder controle.
Nog zoiets: de vorige eigenaar nam het niet zo nauw met bekappen, 3 a 4 keer per jaar was wel genoeg vonden ze. Wat het ook is, als de hoeven recht afslijten. Wat ze dus niet doen... dus nu wordt hij zeer regelmatig bekapt, ook dit zal de rest van zijn leven zo moeten blijven, en zijn hoeven zien er nu, anno 1,5 jaar na aankoop, netjes uit.
Goed, dit allemaal voor elkaar, wordt hij te vet. Tja, IJslander samen met grote driegangers onbeperkt gras vreten gaat natuurlijk ook niet goed... dus om nou te zeggen: wat dra-má-tisch allemaal: nou nee. Maar wel lastig dat zodra het ene euvel verholpen is iets anders de kop opsteekt.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:53

Ik heb in Leiden gewoond, en daar hielp ik altijd op een manege, het was heel erg gezellig, maar toen gebeurde er echt van alles: onze allermooiste pony werd kreupel en moest ingeslapen worden, het oude brave paard werd te oud voor de lessen en werd verkocht naar iemand anders die hem met pensioen kon laten gaan, een lieve pony kreeg last van zijn rug en werd ook verkocht naar een gezin die hem zou kunnen laten uitrusten en hopen dat het beter zou gaan, onze kanjer bleek een hele erge blessure te hebben aan zijn voorbenen, dus moest ingeslapen worden, toen kocht de manege met hun laatste geld een nieuw jong paardje van 6 jaar, ging een tijd goed, maar werd te druk, moest verkocht worden, ze gingen meer lessen inplannen, met nog maar 9 paarden, het werd zomer en ze gingen de wei op, eigenaars wilden er tussenuit, dus gingen ze op vakantie, hadden een vakantieramp, helemaal failliet... Ze hebben alle paarden verkocht en de manege gesloten. Al die leuke paarden, maar toen ben ik naar een andere manege gegaan, niet even leuk, maar gelukkig zag ik dat het met een van de pony's die last van zijn rug had, beter was gegaan, en die liep mee in de lessen van die andere manege! Het werd mijn vaste rijpony en we hebben het samen heel goed gehad, totdat mijn ouders besloten naar Lelystad te verhuizen...
Dat kun je wel pech noemen, maar gelukkig heb ik daar nu twee bijrijdpaardjes gevonden, hopelijk verloopt dit ook allemaal goed =D

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:57

Ik heb niet altijd pech gehad maar dit jaar wel.
Mijn paardje is in april stil komen te staan ivm een luchtwegen probleem, maar de kliniek voor onderzoeken en allemaal dingen veranderd. Dit heeft 3 maanden geduurd. Ik kon eindelijk weer rustig beginnen met rijden en was net 4 weken bezig... Nu staat ze sinds 3 weken weer stil ivm een peesletsel ;(. (Zijn vorige week naar de kliniek geweest voor echo's en foto's). Tot eind oktober zijn we er nu zoet mee. Dan terug voor nieuwe foto's en echo's op de kliniek. Dus afwachten hoe we dan weer verder gaan :). Mijn andere 2 hebben *klopt heel hard af* gelukkig niks :D.

blokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:59

jarenlang niks gehad,

en vanaf afgelopen jaar opeens van 3 naar 1 paard gegaan,,, en het stomste nog wel dat het paard wat nog over is het oudste beestje op stal is... Niet dat ik haar ook nog graag wil missen.... maar toch opeens al mijn wedstrijden afgelast, en mijn bijna wedstrijdpaard door een ongelukkige val ook afgemaakt... zo lijk je alles te hebben, zo heb je helemaal niets!

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:00

even afkloppen: die van mij heeft 1,5 jaar geleden koliek gehad (en heftig ook) maar daarna nooit meer wat...
Hij heeft er nog wel steeds last van in de zin dat ik 'm erg moeilijk dikker krijg en dat hij toch een lichte groei-achterstand heeft. Maar, ik heb tijd en als dat alles is.... *klopklop*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:03

Heb wel het nodige meegemaakt met mijn paard maar pech wil ik het niet noemen.

Heb met haar 2 peesblessures gehad, einschuB, kolieken, div. verwondingen, daarnaast heb ik ook veel moeite met haar gehad in de omgang.
Ze is bang voor lage ruimtes, kon niet vast staan aan een touwtje en heeft een erg sterke eigen wil.

Heb echter nog nooit met de gedachten gespeeld haar om 1 van deze redenen te verkopen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:08

Jaa, hier echt een probleempaard. Op alle kleine dingetjes na....begon het met een peesblessure. Daarvoor ging ze een jaar het rusthuis in waar ze aan beide voorbenen ook een peesblessure opliep en een bandblessure aan 1 kant. Ze heeft einschuss gehad. Een aantal keren koliek, waarvan 1x zo heftig dat we dachten dat het niet meer goed kwam.
Ze kan niet meer voor de sport gebruikt worden, maar ze doet het goed in de wei, dus inslapen is ook niet echt een optie. Wel heel jammer, want het was echt wel een leuk sportpaardje.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:23

Eigenlijk mocht ik nooit klagen. Enige probleem die mijn 3 pony's hebben gehad waren een wolfskies, hoefzweer, een griep en een lichte zandkoliek. In 2007 is Grietje hoefbevangen geraakt. Toen 2 jaar geen problemen gehad, maar dat heb ik het afgelopen half jaar weer goedgemaakt. Twee met hb en eentje IR. Ze lopen na lang kwakkelen nu eindelijk goed. Dus nu heb ik wel even genoeg gehad van ziektes enz.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:56

Tigra_ schreef:
Hoi,

Ik vroeg me af of er hier veel mensen zijn die pech hebben met hun paard.
Dus een paard die bijna altijd wat mankeerd of heb je juist enorm geluk en mankeerd er bijna nooit wat aan je paard?
Mijne mankeerd dus bijna altijd wel wat. Vindt het zelf enorm frustrerend waarom heeft mijn paard dat nou altijd en een ander die nooit. Als ik naar mijn verzorgpaarden kijk die mankeren zelden wat. En in de 3 jaar dat ik die van mij heb. Dan denk je héhé het gaat eindelijk goed en dan pats boem komt het volgende weer.

Hoe gaan jullie daar mee om? Heb je nooit het idee om je paard dan gewoon weg te doen? Al die zorgen en stress?

Ik heb de laatst 3 jr. veel pech, of beter gezegd mijn paard. Het één volgt het ander zo'n beetje op, maar 'wegdoen'?? geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt!! Je zadelt een volgende eigenaar ook met problemen op en daarbij wil ik het mijn paard niet aandoen en mijzelf niet ;)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:01

Ik heb altijd paarden gehad waar nog nooit een DA bij is geweest, alleen voor entingen.
Mijn eerste pony was eentje die ook met regelmaat wat mankeerde.
Maar mijn haflinger overtreft alles.
Maar daarom word ze niet minder en betaal ik nog met een glimlach mijn rekeningen omdat ze me altijd zo blij maakt :D
Mijn tinkertje die ik nu een jaar heb heeft tot nu toe alleen DA gezien voor enten.

mknuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:03

heb me paardje al 3 jaar nog nooit iets gehad.
maar had ook een zirkoon die niet te handelen was en heb nu een gribaldi waar ik ook geen klik mee hebt, dus die moet er ook uit