Shethengst Cup(ido) verliest z'n mannelijkheid...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Shethengst Cup(ido) verliest z'n mannelijkheid...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 22:17

Waarschuwing: Dit topic bevat nogal expliciete foto's, die door sommigen als 'schokkend' kunnen worden ervaren. Kun je er niet tegen, kijk dan niet!

Vorige week vrijdag, 16 oktober, was het dan zo ver: Onze 4,5 jarige, zelfgefokte Shethengst Cupido werd gecastreerd. Alhoewel hij helemaal voor een hengst over het algemeen zeer makkelijk in de omgang is, besloten we toch met pijn in ons hart hem van zijn zaakje te laten ontdoen. Dit omdat het praktischer is qua weide-indeling, hij zal anders in de toekomst alleen moeten staan en bovendien zou ik hem in de toekomst graag samen met zijn moeder in 2span willen rijden.
Vanaf veulen is hij niet meer vervoerd per trailer of uberhaupt op een 'vreemde' locatie geweest. Hij was echter heel braaf, vond de trailer even eng, de laadklep was wat glad door de regen en de persoon die hem in de trailer zou laden verloor zijn evenwicht en viel bijna. Dat maakte een kabaal, terwijl Cup net met 2 beentjes twijfelachtig op de klep stond. Die wilde er dus even mooi niet meer in }:0
Uiteindelijk met wat overredingskracht braaf ingeladen en opweg naar Kliniek Hellendoorn, niet ver hier vandaan.

Daar aangekomen was hij eigenlijk superbraaf en heeft zich erg netjes gedragen, zo vonden ook de veearts en zijn assistente.
Uiteindelijk is besloten Cupido onder algehele narcose te castreren, dit omdat het volgens de veearts nogal lastig was om dergelijke kleine pony's staand te castreren, hij zou er dan moeilijk bij kunnen komen.
Afijn; zie hieronder het verslag van de dag:

1. Dit is hem dan: Cupido van de Botterije, hier nog als échte hengst.
Afbeelding

2. .... Zijn zaakje nog in volle glorie :Y)
http://www.magix-photos.com/permamedia?exportclassid=FE680730C19211DE8732365BC34043CA

3. Aangekomen op de kliniek stond meneer heerlijk rustig en half slapend wat om zich heen te kijken, terwijl de assistente de spullen alvast aan het klaarmaken was. We hadden het er net over hoe makkelijk en braaf hij wel niet is als hengst.... (hij was hier nat v/d regen, niet v/h zweet ;) )
Afbeelding

4. ..... Tot plots meneer de veearts binnen kwam; toen veranderde de half slapende Cup ineens in een wilde, ehm, opgewonden hengst.... :') Hij heeft de hele boel bij elkaar gebruld... (En waarom? Geen idee.... er waren geen merries op dat moment en de veearts zei dat hij ook niet bij merries in de buurt was geweest, dus er ook niet naar kon ruiken. 't zal dus wel een raadsel blijven...)
http://www.magix-photos.com/permamedia?exportclassid=40E13D70C19311DEB685074DC34043CA

5. Er werd een stukje vacht weggeschoren, en de verdoving werd toegediend...
Afbeelding

6. ... Niet veel later stond hij al wat wankeler op z'n beentjes... :(:)
Afbeelding

7. ... En hups!....
Afbeelding

8. Daar lag 'ie
Afbeelding

9. Nog een extra plaatselijke verdoving en wat antibiotica:
http://www.magix-photos.com/permamedia?exportclassid=24BCFF20C19411DEAE579FA4C34043CA

10. Na het ontsmetten werd de incisie gemaakt:
Afbeelding

11. Daar kwam de eerste bal.
http://www.magix-photos.com/permamedia?exportclassid=A4221070C19411DEAE7A0D62C34043CA

12. ... En daar bal nummer 2.... BINGO! :+
Afbeelding

13. Daar hing 't hele spul
Afbeelding

14. Ondertussen was Cup lekker in dromenland, hij lag zelfs een beetje te snurken... :Z :z
Afbeelding

15. Zelfs de DA-assistente kon dat lekkere koppie niet weerstaan, en moest hem eventjes aaien :(:)
Afbeelding

16. Afbinden
Afbeelding

17. De afgebonden balletjes werden afgesneden, en dit is dan het resultaat:
Afbeelding

18. Hij heeft na de ingreep nog een half uurtje lekker doorgeslapen :z
http://www.magix-photos.com/permamedia?exportclassid=0CBEA750C19611DEA426E137C34043CA

19. Daarna kwam hij rustig bij, nog even gewacht, toen op de trailer geladen en rustig naar huis gereden. Bij aankomst weer in de weide gezet, in de wei naast ons stonden ineens 2 nieuwe buurvrouwtjes, dus Cup... Jawel die brult de boel weer bij elkaar en gedraagt zich even zo stoer zónder balletjes als met balletjes... 8-)
Afbeelding

20. Met of zonder zakkie, 't is en blijft mijn lekkere stoere ventje :+: :~
Afbeelding

Tenslotte willen wij (ook namens Cupido) Cup's volle broer Ysbrand
http://www.magix-photos.com/permamedia?exportclassid=2C66D2706F2611DE919FB49CC34043CA
en zijn nieuwe eigenaren veel succes wensen bij de 2e poging tot castratie... Die dacht er nl. anders over en had geen zin om zijn zakkie zomaar even af te staan.... :7 :(:)

:wave: en nu je hier toch bent, laat je dan even een berichtje achter? :evaw:

pantuf

Re: Shethengst Cup(ido) verliest z'n mannelijkheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:21

Ha ha 2de poging tot castratie?
Mooi dat alles goed ging, mijn haf moet ook maar ik zie er echt tegen op omdat het bij me andere haf vorige flink is gaan ontsteken....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 22:30

chloek schreef:
Mooi dat alles goed ging, mijn haf moet ook maar ik zie er echt tegen op omdat het bij me andere haf vorige flink is gaan ontsteken....

Cup's broertje was blijkbaar niet zo makkelijk onder verdoving te krijgen....
Er bestaat inderdaad altijd wel het risico op ontstekingen en infecties, maar vooral als je het ná de zomer en vliegenseizoen doet is de kans daarop al een stuk verminderd. Hij heeft nog voor 3 dagen antibiotica meegekregen, verder moesten we er vooral afblijven, niet aan gaan zitten wassen o.i.d. maar wel dagelijks kijken of er geen rare dingen zichtbaar worden. Verder gewoon goed in de gaten houden hoe hij zelf is; of hij wel goed eet, niet lusteloos is en geen pijn heeft e.d.
Tot nu toe gaat alles voorbeeldig, een weekje na de castratie heeft hij nog eventjes aan de longe gelopen.

Succes met je haf, dat zal vast allemaal wel goedkomen :(:)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:38

Hè getsie Joyce :+

Wist wel van je plan, maar had niet gedacht dat het zo rap zou gebeuren! Vind 't leuk voor hem, volgens mij heeft hij het niet zo in de gaten en nu hoeft hij tenminste niet alleen te staan!

Trouwens, kon hij niet samen met Switch?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 22:42

Assepoetster schreef:
Hè getsie Joyce :+

Wist wel van je plan, maar had niet gedacht dat het zo rap zou gebeuren! Vind 't leuk voor hem, volgens mij heeft hij het niet zo in de gaten en nu hoeft hij tenminste niet alleen te staan!

Trouwens, kon hij niet samen met Switch?

Hahaha, smakelijk hé ;)
Tsja ik ook niet, maar Henk kwam er mee, en ja goed....
Hij heeft eerder na de verkoop van Ysbrand wel een tijdje samen met Switch gestaan, maar Henk had ze net zo snel weer uit elkaar gehaald omdat ze 'de hele tijd vochten'. (lees: af en toe eens beetje rangorde bepalen). Hij gaf ze gewoon niet de tijd om goed genoeg aan elkaar te wennen. Voor de castratie heeft hij nog weer een hele tijd met Switch gestaan en dat ging echt prima. Hij staat nu weer even apart omdat Henk het nog wat eng vind met de wond (die heel goed geneest), maar in de loop van volgende week komen ze weer samen te staan.

Uiteindelijk moet Switch nog steeds een keer naar een andere wei waarschijnlijk, en het is wel net zo handig dat je het hele spul bij elkaar kan zetten en niet hoeft te klooien met 2 weide's. Een paar simpele stroomdraadjes tussen merrie's en hengst durven wij namelijk niet aan....

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:43

Dus je hoeft er verder niks aan te doen?
Ik moest afspuiten maar ja dat viel niet mee....
Hij moet wel dag en nacht buiten staan toch? Teminste "moet" dat is beter tegen infecties lijkt mij?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:46

interessant om te zien :j

nu nog even een tijdje apart staan en dan heerlijk samen in de wei :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 22:47

chloek schreef:
Dus je hoeft er verder niks aan te doen?
Ik moest afspuiten maar ja dat viel niet mee....
Hij moet wel dag en nacht buiten staan toch? Teminste "moet" dat is beter tegen infecties lijkt mij?

Ons werd nadrukkelijk verteld juist níet met water en wassen aan de gang te gaan. Gewoon helemaal afblijven, er zal wat prut aan z'n zaakje komen te zitten en wat prut op z'n benen, maar dat is normaal want het is een 'open' wond, dat verder niet echt gehecht word. Alle troep moet dus gewoon naar buiten kunnen stromen. Eventueel wel voorzichtig aangekoekte troep dat is opgedroogd op de benen voorzichtig wat weg borstelen, maar verder niet aanzitten of spoelen oid. En dat gaat eigenlijk perfect.
Bij ons lopen ze zowiezo 24/7 op de wei, we hebben 2 grote schuilstallen maar die hebben we vaak ook dicht zitten omdat ze meestal toch niet uit zichzelf de stal in gaan. Op de wei is idd wel beter omdat, hoe schoon je de stal ook maakt, daar vaak meer bacterieen zitten etc.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:49

ons werd ook geadviseerd om te koelen. kan me ook niet voorstellen dat dat zou schaden

Sa_n_n_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:49

Interessant om te zien! :Y) Ik studeer Diergeneeskunde, dus vind alles met operaties aan dieren boeiend om te zien ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 22:50

xElienx schreef:
interessant om te zien :j

nu nog even een tijdje apart staan en dan heerlijk samen in de wei :D

Dacht dat jij het wel vaker had gezien? :+
't is inderdaad lekker om ze allemaal bij elkaar te kunnen gooien, zijn we ook eindelijk van dat geklooi af met de weide-afrastering e.d.
Wat betreft het koelen; ik heb het inderdaad dus nog gevraagd, maar zoals gezegd werd ons uitdrukkelijk dat advies gegeven, dus hebben we dat maar opgevolgd. Hij heeft voor 3 dagen antibiotica + ontstekingsremmers meegekregen, denk dat dat ook wat meehelpt. Als 't er wel anders uit ging zien dan moesten we wel direct aan de bel trekken.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:53

jazeker, maar operaties ed. blijven altijd interessant :)

hoe lang laat je ze nog apart?

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:06

chloek schreef:

Helaas dinsdag de tweede poging voor Ysbrand. Meneer had niet zo'n zin om lekker te gaan slapen, hij stond na 4 verdovingen nog lekker gras te eten. Overmorgen nieuwe poging aan het infuus.
Smartie blijft dan op stal want die zat de laatste
keer op het land ernaast gestrest heen en weer te rennen.

Pony moet hier verplicht 3 dagen buiten blijven en idd ook niet koelen

@JoyCiej, wie van de drie was er toen nog de baas?

Tijd om foto's te maken heb ik niet denk ik. Normaal is het hier zo dat er een op het hoofd zit een voor op de hals/schouder en een persoon die het gereedschap aangeeft.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:36

Mij werd ook gezegd het dagelijks af te spoelen, gewoon met koud water om de zwelling te minderen. Lijkt me verder ook niet schadelijk als het zuiver wat is, enige is dan misschien dat de wond te zacht blijft oid ;)

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:40

Verschild per omgeving/veearts denk ik.
Hier is het buiten blijven en bewegen. Met veel bewegen verminderd de zwelling.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 01:53

@ Sanne: Dat kan ik me dan wel voorstellen; zal altijd wel interessant en leerzaam zijn dan :)

@ Elise: Switch stond eigenlijk niet vaak bij Cupido en Ysbrand in, hij heeft er wel eens bij ingestaan maar dat was dan maar voor hoogstens 1 of 2 weekjes, ze waren dus niet echt heel erg gewend om met z'n 3en te staan. Heel erg goed ging dat ook niet; met z'n 3en is toch altijd moeilijker, helemaal als er daar 2 hengst van zijn. Switch stond natuurlijk onder in rang, maar trapte en beet wel eens goed van zich af als de beide broers het te bont maakten. Zowel Cup als Ys probeerden hem regelmatig te 'dekken'. Cupido was dan de baas, Ysbrand vertoonde een beetje 'na-aap' gedrag en deed vrijwel alles na wat Cupido deed, maar Cup nam altijd initiatief.

Wordt Ysbrand op de wei gedaan, of in de kliniek?

Wel apart zo om te horen dat er dus verschillende adviezen worden gegeven. De koker was v/d week nog wel iets gezwollen, maar dat lijkt me vrij normaal. Er komt verder, voor zover te zien valt, weinig tot geen troep uit, ziet er verder mooi uit.

@ Eline: Wij hebben op de wei geen leidingwater, maar enkel grondwater. Als ik al zou spoelen, zou ik het idd met gewoon leidingwater doen, al is ons grondwater van prima kwaliteit.... maar dat risico zou ik niet willen lopen :)

@ Elien: Bedoel je hoelang we Switch & Cup apart houden, of Cup & de merrie's? Switch komt v/d week weer bij Cup in, en omdat een gecastreerde hengst toch nog zo'n 6 tot 8 weken 'een restje kan bewaren' :+ houden we de veilige grens van 8 weken aan. Na 8 weken kan hij dan mooi bij de merrie's gegooid worden. Dat gaat er vast hard aan toe met Ot er bij }>

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:41

Ysbrand wordt in de tuin gedaan, We hebben een stuk afgezet met stroom erop.
Schuilen kan hij dan onder de boomhut.
Er was een dorp verderop begin deze maand iemand bezig om paarden te mishandelen met een mes, daarom mag hij lekker in de tuin.
Ze lopen er wel vaker scheelt me een hele hoop werk met gras maaien.

Nog een dag

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:20

Superbedankt voor deze fotoreportage!

Onze Harrie moet er begin volgend jaar aan geloven en ik kon me er geen voorstelling van maken, nu dus wel....

groetjes van Petra

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:47

Hier moet onze hengst(je) er in het voorjaar aan geloven, wordt dan ook in de wei gedaan.
Vind het altijd wel interresant om te zien.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:16

Ik heb nu een ruintje. Hij was weer niet onder de indruk van de eerste spuit. Met het infuus erbij ging het prima, hij heeft heerlijk geslapen.

De broertje van de Botterije zijn nu beidde ruin en kunnen aan het werk.

Joyce hoe lang heeft Cup met een gezwollen koker gelopen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 18:51

@ petra8: geen dank hoor O:) Heb zelf ook wel vaker foto's van castraties hier op bokt gezien, vond 't altijd wel interessant inderdaad.
@ kavama: nu weet je inderdaad wat 't arme mannetje te wachten staat :(:) Ze zijn daarna altijd wel érrug zielig hoor....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 18:57

Smartie2004 schreef:
Ik heb nu een ruintje. Hij was weer niet onder de indruk van de eerste spuit. Met het infuus erbij ging het prima, hij heeft heerlijk geslapen.

De broertje van de Botterije zijn nu beidde ruin en kunnen aan het werk.

Joyce hoe lang heeft Cup met een gezwollen koker gelopen?

Wat fijn dat het nu wel goed is gegaan! Ik heb het nog eens nagevraagd bij diverse mensen, en ik wil jou veearts helemaal niet 'naar beneden halen' hoor, maar het kan bijna niet dat hij niet om zou gaan van zoveel verdoving. Er zal dan vast verkeerd geprikt zijn en niet goed in de aders. Hadden ze wel een stukje vacht weggeschoren om er beter bij te kunnen?

De broertjes kunnen inderdaad aan het werk :) Cup is tot nu toe nog niet erg serieus aan het werk gezet, ookal is hij al 4,5 jaar. Hij heeft het trensje nu eindelijk een beetje leren accepteren, doet het aan de enkele longe ook goed, is dan vaak zelfs een beetje sloompjes en niet voorwaarts. Dubbele longe heeft hij nu een paar keer gedaan een tijd geleden, maar als hij iets niet snapt kan hij nog wel eens een beetje in paniek raken, dus dat gaan we weer rustig oppakken straks. Menhoofdstel komt als 't goed is ook deze week binnen, hij heeft nl. een veel kleiner en fijner koppie als z'n mams. Het echte beleren voor de wagen kan nu van start gaan.

Hoelang hij met een gezwollen koker heeft gelopen weet ik niet precies, omdat ik alleen in 't weekend thuis ben. Maar de zwelling is nu wel weer weggetrokken, ik kan er weinig van zien want ookal ga je er met je neus onder hangen, door al dat haar en vacht enz. is het moeilijk te zien.

Denk dat hij ongeveer 1,5 week een gezwollen koker heeft gehad. Was echter niet pijnlijk; hij heeft voor 3 dagen antibiotica en pijnstillers gekregen en verder heeft hij gewoon aan de longe gelopen etc. en toonde geen pijn of last oid.

Hij staat sinds eind vorige week weer samen met ruintje Switch; we hebben ze eerst nog even uit elkaar gehouden vanwege 't risico dat Cup Switch zou bespringen en dat slecht zou kunnen zijn voor de wond....

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:33

Het jeukt bij Ysbrand. Hij gaat liggen en dan kan hij erbij komen.

Stukje vacht is ook weg geschoren. Veearts heeft een paar keer moeten prikken om een goede ader te krijgen. Het probleem is dat hij er een behoorlijke hals op heeft zitten.
Links prikken lukte niet dus is het rechts geworden.
Veearts heeft hier in de omgeving een hele goede naam en voert ook zeer veel castraties uit (hier op het dorp zit al een Welsh cob en een ijslander fokkerij).

Deze week weer een rondje gelopenn met hem, bij het passeren van andere pony's had hij nu wel iets meer rust

Als het voor Ysbrand te snel gaat of hij snapt het niet helemaal dan steekt hij zijn middelvinger naar je op en moet diep adem halen en in alle rust een nieuwe poging doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 21:06

Smartie2004 schreef:
Het jeukt bij Ysbrand. Hij gaat liggen en dan kan hij erbij komen.

Stukje vacht is ook weg geschoren. Veearts heeft een paar keer moeten prikken om een goede ader te krijgen. Het probleem is dat hij er een behoorlijke hals op heeft zitten.
Links prikken lukte niet dus is het rechts geworden.
Veearts heeft hier in de omgeving een hele goede naam en voert ook zeer veel castraties uit (hier op het dorp zit al een Welsh cob en een ijslander fokkerij).

Deze week weer een rondje gelopenn met hem, bij het passeren van andere pony's had hij nu wel iets meer rust

Als het voor Ysbrand te snel gaat of hij snapt het niet helemaal dan steekt hij zijn middelvinger naar je op en moet diep adem halen en in alle rust een nieuwe poging doen.

Jeuken? Hmm, volgens mij hoort dat niet zo te zijn, als ik jou was zou ik voor de zekerheid even de DA bellen, straks maakt hij de wond kapot of raakt het geinfecteerd oid...
Dat laatste dat klopt zeker, dat diep adem halen is nog wel eens moeilijk... hij kan soms letterlijk het bloed onder je nagels vandaan halen :Y)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 22:17

SpringMeisj schreef:
WORD LID VAN BUZ!!

http://buzz.forum2go.nl

Voor kinderen !!
Paardengekken of niet!!

Zeg, ga jij eens even ergens anders spammen............