Saros en Aurora zijn verhuisd naar Engeland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gemske

Saros en Aurora zijn verhuisd naar Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 17:00

Hallo allemaal! Sinds kort hebben mijn vriend en ik allebei een nieuwe baan in Engeland, en daarom zijn wij per 1 september verhuisd. Naar het buitenland verhuizen is een grote stap, en die wilde ik alleen maken als Saros en Aurora ook mee zouden gaan.
Gelukkig bestaat er hier ook internet, en had ik via een lokaal paardenforum voor de pony's al in juni een stal gevonden, zelfs eerder dan een huis voor ons zelf :D

Ik heb lang getwijfeld over het transport van de paardjes. De keuze om ze zelf te vervoeren was snel gemaakt, maar via welke route was nog lastig :) Gelukkig is er dan bokt, en mede dankzij de adviezen en tips die ik hier gekregen heb Transport per boot - tijdsduur zijn we afgelopen weekend via Rotterdam-Hull naar Engeland gevaren.

Het regelen van het transport viel me eigelijk alles mee. Binnen de EU zijn de eisen vrij soepel om paarden te exporteren. Natuurlijk moet je paard een geldig (en stamboek-erkend) paspoort hebben, en gechipt zijn.
Dan moet de dag vantevoren de VWA een gezondheidsverklaring komen afgeven, wat eerlijk gezegd ook weinig voorstelde :x Maar goed, alle papieren waren dus in orde :list: (en bij eigen transport hoef je dus geen reisjournaal te hebben).

Vrijdag was het nog spannend omdat de weersvoorspellingen niet heel gunstig waren voor zaterdag. En als het te hard waait mag de kapitein weigeren om paarden mee aan boord te nemen. Mijn zenuwen vantevoren over het schommelen van de boot waren dus niet helemaal terecht, want bij harde wind kom je dus die boot niet eens op :+
Gelukkig waren de voorspellingen voor de nacht nog goed, en konden we gaan rijden!

1 Nog een laatste keer spelen met Jesse, thuis in de wei! De bus staat al klaar.
Afbeelding

2 Ik was ondertussen de bus aan het volladen met eten, drinken etc voor de paardjes.
Echt fijn zo'n bus, we hadden achterin nog een heleboel plek over.
Afbeelding

3 Kleine paardjes, grote bus :D
Afbeelding

4 En ze hadden lekker veel plek samen :)
Afbeelding

5 Ruim een uur later stonden we bij de vrachtwagens in de rij, erg grappig want het loket zat dus op vrachtwagen-hoogte :D Wij moesten alsnog een eindje verder inchecken met alle paspoorten.
Afbeelding

6 Ik was echt heel erg tevreden met de organisatie bij de boot +:)+
We mochten als allerlaatste erop, wat je hier voor de bus ziet is de klep van het ruim.
Het voordeel hiervan was dat de pony's geen last hebben gehad van het laden van alle andere vrachtwagens en containers, en daardoor helemaal niet onrustig geweest zijn van vreemde geluiden.
Er was wel veel geluid van de motoren van de boot, maar dat was constant en daar hadden ze ook geen last van.
Afbeelding

Tijdens de overtocht was alles ook goed geregeld, we mochten onder begeleiding gaan kijken of alles goed ging. Eerst gingen we om 11 uur naar beneden (we waren om 9 uur vertrokken). De paardjes waren eigenlijk heel rustig, wel wat bezweet maar dat was niet van de stress maar van de warmte. Ik kon wel aan Saros merken dat hij zich niet zo lekker voelde, hij stond een beetje zielig met zijn hoofd naar beneden en wilde geen banaan of wortel van me :(:) Aurora maakte daar dankbaar gebruik van :=
Verder hebben ze wel goed water gedronken. 's Nachts om half vijf zijn we nog een keer gaan kijken, toen ging het al iets beter met Saros en waren ze nog steeds wakker maar wel rustig.

7 Het voordeel van als laatste de boot op gaan, is dat je er als eerste vanaf kan! Dus al snel zagen we in de verte de Humber Bridge liggen :) welcome in England.
De rit van de boot naar de stal in Engeland was trouwens het meest vervelend voor de paardjes. De wind was ondertussen erg sterk geworden, en de bus is best wel windgevoelig wat we duidelijk merkten onder het rijden.
Afbeelding

8 En vlakbij de plaats van bestemming (en mijn nieuwe werkplek): Jodrell Bank, met de 76-m Lovell Radio Telescope.
Afbeelding

9 Hier rijden we het erf op van de nieuwe stal.
Afbeelding

10 Blij dat de deur open ging :)
Afbeelding

11 := Klein paardje, grote bus
Afbeelding

12 Ik was opgelucht dat alles goed is gegaan!
Afbeelding

13 De nieuwe stal werd meteen goedgekeurd :D
Afbeelding

14 Ze kunnen net zien wat er allemaal gebeurt!
Afbeelding

15 De eerste keer naar buiten, het Engelse gras is prima!
Afbeelding

Op de nieuwe stal staan nog wat andere paarden, Saros heeft meteen al vriendjes gemaakt met de andere ruin die daar loopt, ze hebben over de staldeur heen kennisgemaakt. Toen hij in de wei kwam zag hij die ruin in de wei ernaast staan, en ging natuurlijk meteen kijken :D

http://www.youtube.com/watch?v=uHrrAP0Xt0k

Gras eten of paardjes kijken of gek doen; het liefst alles tegelijk :+
http://www.youtube.com/watch?v=VmILAHVhn_c

Al met al is het me reuze meegevallen. Het is niet de goedkoopste manier van reizen := maar voor de pony's denk ik het meest comfortabel. En dat is voor mij het belangrijkst :j

Keet

Re: Saros en Aurora zijn verhuisd naar Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:05

Waaauw wat een leuk reisverslag Gemma :)
Volgens mij hebben de paardjes het prima gehad :) en hebben ze een mooi nieuw stekje :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:43

Inderdaad leuk reisverslag en wat een geweldig vervoer had je gevonden !!
Die foto van Saros zijn oren net boven de rand van de bus is erg grappig. Voordeel van zoveel ruimte onderweg, was waarschijnlijk ook dat ze konden gaan liggen als ze dat wilden.

Ik wens jullie allemaal heel veel plezier daar in het 'verre' Engeland en veel succes en geluk op je nieuwe stek.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:51

Wat een leuk verslag :D ! Gelukkig dat alles goed is gelopen en zo te zien hebben ze het daar prima naar hun zin. Het blijft wel een raar idee dat jullie ineens daar zitten :+

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:14

Leuk verslag hoor Gemma, fijn dat alles zo goed georganiseerd en gelopen is! Lots of luck in England! :D

brenda36

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:15

SuperSaros :+: :+: En Aurora ook natuurlijk :+:
Erg leuk,, gek dat de shetlandpony-indoor-bokkers nu ook in het buitenland zitten :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:23

Leuk foto verslag hoor! Fijn dat alles goed gegaan is.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:40

Toch altijd weer een heel gedoe, paarden transporteren naar het buitenland :+ Fijn dat alles goed is gegaan :P

(en heb je jou paarden ook een cursus engels gegeven, of weten ze dat van hun voorvaderen ;) :P )

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:55

Fijn dat alles zo goed is gegaan! Het lijkt me inderdaad ook wel heel spannend :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:17

Die Saros :D was helemaal in zn element op zn nieuwe stekkie zo te zien *D Het is toch ook net U'neill. Maar fijn dat alles goed gegaan is en ze het zo te zien naar hun zin hebben! Jullie ook al een beetje gesetteld ondertussen?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 11:16

@Isapaardje: ze hadden inderdaad genoeg ruimte om te gaan liggen, maar de boot schommelde toch best wel wat, en dat hebben ze dus niet gedaan. Ze waren dan ook erg moe de volgende dag.

@Kaisa: tot nu toe communiceren ze prima met de rest van de paarden op stal ;) dat Engels zit er toch nog wel in blijkbaar :=

@TrendyLover, Eline: het is nog steeds een raar idee dat we nu hier wonen :) Maar met de paardjes ook hier went het hopelijk snel!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:35

Leuk Gemske, zie dat jij al in Engeland bent aangekomen (herinner me je topic van een eind terug over verhuizen). Super dat de reis zo voorspoedig verliep. Mijn merrie moet binnen kort ook een reisje van 5u ondergaan, niet naar engeland, maar onverwacht richting nederland. :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:15

Als ik dit zo lees dan wil ik ook :')
Mooie omheining hebben ze daar. Via welk Engels forum heb je je stalling gevonden?

Mistral_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:15

aah wat schattig ook hoe die over de deur van de vrachtwagen kijkt :P haha mooi dat ze de =stal fijn vinden.