Gelukkig bestaat er hier ook internet, en had ik via een lokaal paardenforum voor de pony's al in juni een stal gevonden, zelfs eerder dan een huis voor ons zelf

Ik heb lang getwijfeld over het transport van de paardjes. De keuze om ze zelf te vervoeren was snel gemaakt, maar via welke route was nog lastig
Gelukkig is er dan bokt, en mede dankzij de adviezen en tips die ik hier gekregen heb Transport per boot - tijdsduur zijn we afgelopen weekend via Rotterdam-Hull naar Engeland gevaren.Het regelen van het transport viel me eigelijk alles mee. Binnen de EU zijn de eisen vrij soepel om paarden te exporteren. Natuurlijk moet je paard een geldig (en stamboek-erkend) paspoort hebben, en gechipt zijn.
Dan moet de dag vantevoren de VWA een gezondheidsverklaring komen afgeven, wat eerlijk gezegd ook weinig voorstelde
Maar goed, alle papieren waren dus in orde
(en bij eigen transport hoef je dus geen reisjournaal te hebben).Vrijdag was het nog spannend omdat de weersvoorspellingen niet heel gunstig waren voor zaterdag. En als het te hard waait mag de kapitein weigeren om paarden mee aan boord te nemen. Mijn zenuwen vantevoren over het schommelen van de boot waren dus niet helemaal terecht, want bij harde wind kom je dus die boot niet eens op

Gelukkig waren de voorspellingen voor de nacht nog goed, en konden we gaan rijden!
1 Nog een laatste keer spelen met Jesse, thuis in de wei! De bus staat al klaar.

2 Ik was ondertussen de bus aan het volladen met eten, drinken etc voor de paardjes.
Echt fijn zo'n bus, we hadden achterin nog een heleboel plek over.

3 Kleine paardjes, grote bus

4 En ze hadden lekker veel plek samen

5 Ruim een uur later stonden we bij de vrachtwagens in de rij, erg grappig want het loket zat dus op vrachtwagen-hoogte
Wij moesten alsnog een eindje verder inchecken met alle paspoorten. 
6 Ik was echt heel erg tevreden met de organisatie bij de boot
We mochten als allerlaatste erop, wat je hier voor de bus ziet is de klep van het ruim.
Het voordeel hiervan was dat de pony's geen last hebben gehad van het laden van alle andere vrachtwagens en containers, en daardoor helemaal niet onrustig geweest zijn van vreemde geluiden.
Er was wel veel geluid van de motoren van de boot, maar dat was constant en daar hadden ze ook geen last van.

Tijdens de overtocht was alles ook goed geregeld, we mochten onder begeleiding gaan kijken of alles goed ging. Eerst gingen we om 11 uur naar beneden (we waren om 9 uur vertrokken). De paardjes waren eigenlijk heel rustig, wel wat bezweet maar dat was niet van de stress maar van de warmte. Ik kon wel aan Saros merken dat hij zich niet zo lekker voelde, hij stond een beetje zielig met zijn hoofd naar beneden en wilde geen banaan of wortel van me
Aurora maakte daar dankbaar gebruik van 
Verder hebben ze wel goed water gedronken. 's Nachts om half vijf zijn we nog een keer gaan kijken, toen ging het al iets beter met Saros en waren ze nog steeds wakker maar wel rustig.
7 Het voordeel van als laatste de boot op gaan, is dat je er als eerste vanaf kan! Dus al snel zagen we in de verte de Humber Bridge liggen
welcome in England.De rit van de boot naar de stal in Engeland was trouwens het meest vervelend voor de paardjes. De wind was ondertussen erg sterk geworden, en de bus is best wel windgevoelig wat we duidelijk merkten onder het rijden.

8 En vlakbij de plaats van bestemming (en mijn nieuwe werkplek): Jodrell Bank, met de 76-m Lovell Radio Telescope.

9 Hier rijden we het erf op van de nieuwe stal.

10 Blij dat de deur open ging

11
Klein paardje, grote bus 
12 Ik was opgelucht dat alles goed is gegaan!

13 De nieuwe stal werd meteen goedgekeurd

14 Ze kunnen net zien wat er allemaal gebeurt!

15 De eerste keer naar buiten, het Engelse gras is prima!

Op de nieuwe stal staan nog wat andere paarden, Saros heeft meteen al vriendjes gemaakt met de andere ruin die daar loopt, ze hebben over de staldeur heen kennisgemaakt. Toen hij in de wei kwam zag hij die ruin in de wei ernaast staan, en ging natuurlijk meteen kijken

http://www.youtube.com/watch?v=uHrrAP0Xt0k
Gras eten of paardjes kijken of gek doen; het liefst alles tegelijk

http://www.youtube.com/watch?v=VmILAHVhn_c
Al met al is het me reuze meegevallen. Het is niet de goedkoopste manier van reizen
maar voor de pony's denk ik het meest comfortabel. En dat is voor mij het belangrijkst

Het is toch ook net U'neill. Maar fijn dat alles goed gegaan is en ze het zo te zien naar hun zin hebben! Jullie ook al een beetje gesetteld ondertussen?