Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gioyy
Berichten: 139
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:22

Wooo _/-\o_
respect, voor het geduld van de iegenaren, de verzorging, en dat terwijl ze geldproblemen hadden.
petje af hoor :D
Heeeeel mooi paard btw

00peetje00
Berichten: 2326
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:27

Jemig, wat moet dit paard een pijn hebben gehad zeg! En echt diep respect voor de mensen,dat ze de zorg op zich hebben genomen.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:39

griebels schreef:
griebels schreef:
Ik vraag me af hoe de verschillen in de mensenhuid vs paardenhuid herstellen.
Mensenhuid verschrompeld uiteindelijk zeg maar. Weet even niet hoe het anders te verwoorden, die huid die aan elkaar getrokken is.
Ik zie dat bij dit paard niet. Ik zie gewoon een normale roze huid zonder haar...
Ik kan me dus voorstellen dat het niet trekt (ook vanwege de bewegingen van de hals door het paard in vrijheid) en dat het minder pijn heeft gedaan dan bij een mens.
Wij mensen hebben een veel dikkere huid die anders in elkaar steekt.

Iemand hier nog een antwoord op?

Inderdaad dat was ook mijn vraag, feit dat er weer vacht groeit zegt wel iets over de soort verbranding volgens mij? Als er haren groeien zou je zeggen dat de huid goed heelt?

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 11:46

Het kost tijd, eer alles weer normaal is. Je zal (denk) ik altijd wel een Pacha blijven zien, dat hij iets heeft voor gehad. Hoogstwaarschijnlijk zullen de haren wit zijn, maar als hij ouder is valt het niet meer zo op. Want dan wordt hij toch wit :P Al betwijfel ik sterk of ze wit worden, want de haren op zijn hoofd zijn ook weer zwart/bruin of hoe die kleur ook noemt. Terug een schimmel kleur, ik zal het zo zeggen :)

Mist

Berichten: 9496
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:04

Wat een verschrikkelijke foto's, respect voor de eigenaren! Ik denk dat we hierover pas kunnen oordelen als je het zelf meemaakt, wat ik niemand toewens natuurlijk.

Van wat ik weet van brandwonden is dat eigenlijk hoe erger het is (vanaf 3e graads) ze pijnloos zijn omdat de zenuwen het niet meer doen. 1e en 2e graads zijn het pijnlijkst. Maar met brandwonden zijn ze ook al heel ver in de pijnbestrijding gelukkig

@arabiertje: weet jij hoeveel % van het lichaamsoppervlak verbrand was ? en hebben ze het ingezwachteld ? Want het grootste risico,zeker met een paard is de infecties die er bij kunnen komen vermoed ik.

Ik heb zelf een kat opgevangen van nu 8mnd die als kitten met een zuur is overgoten, ook grote brandwonden dus, niet door vuur maar het resultaat is hetzelfde. De eens verbrande huid is verbazingwekend soepel maar op de grootste plekken groeit geen haar. Langs de kleinere plekken groeit wit haar (hij is getijgerd dus dat valt op!)

F_Orumster

Berichten: 15343
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:05

The pathophysiology and histopathology of thermal burns in large animals is very similar to that in humans. Burns are classified as first degree, superficial and deep second degree, third degree, and fourth degree, depending upon the depth of thermal injury. Most severe burns will produce a local and a systemic response--both of which must be properly treated to increase the patient's chances for survival. The systemic response is mainly characterized by hypovolemia, fluid and electrolyte loss, protein loss, pulmonary edema, increased caloric requirements, and depressed immune responses. The local response is one of inflammation, vasospasm fluid accumulation, and electrolyte shifts depending upon the extent of the thermal injury. In all burn cases, the total patient should be evaluated. There is a tendency to focus on the wound, and systemic problems may be overlooked. In many cases, the thermal wound cannot be accurately evaluated for a few days, especially in large animals. An attempt should be made to estimate the depth of the burn, because treatment will vary accordingly. The treatment method must consider several problems. These include evaporative fluid and electrolyte loss, protection against mechanical injury, prevention of bacterial invasion and infection, maintenance of body temperature, and removal of nonviable tissue while leaving viable germinal tissue for healing. Thermal injuries in large animals present several additional problems. Many burns in large animals involve a large surface area, which increases the fluid, electrolyte, and caloric losses. Because most veterinary hospitals are not equipped to control the patient's surroundings, extensive bacterial contamination of the burn is of major concern. Patient restraint must also be a consideration to prevent further injury of the healing wound. Many patients are pruritic, and proper measures must be taken to prevent self-mutilation. There is also a lack of technically trained personnel to monitor and properly treat burn patients.

Vet Clin North Am Large Anim Pract. 1984 Mar;6(1):91-105.
Management of thermal injuries in large animals.
Geiser DR, Walker RD.

F_Orumster

Berichten: 15343
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:08

Weight loss of 10% to 15% during the course of illness is indicative of inadequate nutritional intake. Gradually increasing the grain,adding fat in the form of vegetable oil, and offering free-choice alfalfa hay increase caloric intake.
Vet Clin North Am Equine Pract. 2005 Apr;21(1):105-23.
Management of burn injuries in the horse.
Hanson RR.

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 12:11

Mist schreef:
Wat een verschrikkelijke foto's, respect voor de eigenaren! Ik denk dat we hierover pas kunnen oordelen als je het zelf meemaakt, wat ik niemand toewens natuurlijk.

Van wat ik weet van brandwonden is dat eigenlijk hoe erger het is (vanaf 3e graads) ze pijnloos zijn omdat de zenuwen het niet meer doen. 1e en 2e graads zijn het pijnlijkst. Maar met brandwonden zijn ze ook al heel ver in de pijnbestrijding gelukkig

@arabiertje: weet jij hoeveel % van het lichaamsoppervlak verbrand was ? en hebben ze het ingezwachteld ? Want het grootste risico,zeker met een paard is de infecties die er bij kunnen komen vermoed ik.

Ik heb zelf een kat opgevangen van nu 8mnd die als kitten met een zuur is overgoten, ook grote brandwonden dus, niet door vuur maar het resultaat is hetzelfde. De eens verbrande huid is verbazingwekend soepel maar op de grootste plekken groeit geen haar. Langs de kleinere plekken groeit wit haar (hij is getijgerd dus dat valt op!)


Zo goed als heel zijn rug veronderstel ik.. Maar ik zal het even navragen.
Of het haar gaat terug komen weet ik niet, en ik denk ook niet de eigenaren. Op zijn hoofd is al een heel pak haar weer terug gekomen, op zijn rug momenteel nog niet..

Ingrid_V
Berichten: 260
Geregistreerd: 02-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:12

jeeeetje arm dier. schokkende foto's, wat moet dat paard pijn gehad hebben. Gelukkig ziet hij er nu al een stuk beter uit.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:41

chanel1985 schreef:
Arabiertje* schreef:
Jolliegirl, hoe precies kan jij weten of Pacha nu wel of niet pijn heeft? Heb je hem gezien? Ken je het hele verhaal? Ik kan je een NIET paardwaardig paard tonen als je wilt. Weet je wat ik pas erg vind? Verwaarloosde paarden, paarden die jaren lang opgesloten zitten in hun stal. Waar de uitwerpselen tot aan hun buik komt. Dat is pas erg.


Jij hebt hem ook niet gezien, in levende lijven, je gaat uit op de verhalen van de eigenaars.

En dat er verwaarloosde paarden zijn die het nog slechter hebben, wat draagt dit bij in dit topic, wat heeft dit te maken met Pacha? Het zou nogal erg zijn als een paard maar pijn moet lijden lijden omdat er paarden zijn die er nog erger aan toe zijn?
Je haalt er altijd feiten bij die er niets toe doen, zoals je bv eerder in een topic zei dat er dierenartsen paarden laten inslapen die een hoefzweer hebben enz.


Arabiertje*, krijg ik nog reactie op mijn vraage, wat heeft dat het lijden van verwaarloosde dieren te maken met Pacha? Is gewoon en vraag en niet aanvallend, maar dit heb je al meermaals gezegt en ik begrijp het verband niet, zoals ik al in de bovenstaande reactie uitgelegt had.

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 12:56

Het lijkt of komt toch zo over, dat ze Pacha mishandeld hebben omdat ze hem niet hebben ingeslapen. Of dat hij geen echt paard kan zijn omdat hij alleen op de wei staat.. Ik wil maar hebben, dat er veel ergere dingen zijn als dat een paard enkel en alleen op de wei staat. Hier staat bij ons in de buurt ook een shetlander helemaal alleen.. Paardje is voor de rest wel kerngezond.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:02

Tja, mishandeld in de zin van verwaarlozing en geen medische zorgen krigen niet,nee alhoewel een paard onnodig pijn laten lijden ook niet goed te praten is. Maar nu zeg je weer iest helemaal anders dan uw bovenstaande reactie, daar zet je neer dat omdat er paarden bestaan die het nog slechter hebben, het bij pacha allemaal wel meevalt. Misschien heb je dit niet zo bedoeld maar dan raad ik je toch aan om in t gevolg uwe tekst nog eens na te lezen, want heb dit al verschillende keren gezien dat je iets opschrijft zoals hierboven, en dan krijg je natuurlijk reactie's

claudiaM33
Berichten: 1230
Geregistreerd: 14-09-09
Woonplaats: wilnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:03

Ook ik heb respect voor de keuze en geduld van de eigenaren.

Ik zou niet weten wat ik zelf zou besluiten op zo'n moment; zeker als de DA advies inslapen had gegeven had ik daar misschien in mee gegaan maar heb geen idee hoor. Hoop ook nooit dat ik zo'n beslissing nemen moet....

Wat een gemiereklets nu over dit paard, komt ie wel/niet buiten, heeft ie pijn etc. etc.
ik weet wel dat je dit kunt verwachten op een discussie forum en dat iedereen zijn eigen mening heeft maar toch.....

Ben het met TS eens dat er heel veel paarden op de wereld leven die er velen malen erger aan toe zijn, laten we ons daar maar eens druk over maken of nog beter: Laten we daar iets aan doen ipv erover praten achter een pc......

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:08

Hmm, erger aan toe zijn, ik vond/vind dat pacha er heel erg aan toe was/is, maar ja ik zal mis zijn zeker?

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 13:15

Amen ClaudiaM33!

Chanel, we weten allebij wel dat we elkaar vaak verkeerd begrijpen, dus daar ga ik ook niet opnieuw in discussie over gaan.
Als je iets niet begrijpt, vraag het me dan. Maar maak er geen verhaal rond alstublieft.. Want daar wordt ik echt moe van.
Er zijn duizenden paarden die hulp nodig hebben, duizenden paaden die er veel erger aan toen zijn als Pacha. Paarden die 5jaar lang zitten opgesloten in hun stal, nooit het daglicht zien. Waar dat de uitwerpselen tot aan hun buik komen. Hun hoeven zijn opgekruld, en hun beenstand verslechterd zijn. Graat magere paarden, paarden met infecties, ziektes, wondes.. Dat noem ik verwaarlozing en dierenmishandeling. Iemand dat een paard koopt voor de lol, om er mee stoer te doen, en als ze er eens vanaf vallen het weer te verkopen of laten verkommeren. Dat is dierenmishandeling, geen respect hebben voor dieren. Pacha heeft (lees) ALLE verzorging gekregen en nog steeds krijgt. Van medicatie, tot pijnstillers, van zalfjes, tot slangengif. En ik ontken NIET dat Pacha geen pijn gehad heeft, maar de pijn is wel draagbaar geweest. In mijn ogen kan een paard zich geen zorgen gaan maken wat er morgen zal gebeuren. Een paard leeft van minuut op minuut, en dan kunnen er wel heel veel mensen zeggen dat paarden niet snel laten zien dat ze pijn hebben. Ik ben nog een enkel paard tegen gekomen, dat zijn pijn niet zou laten zien. Zelf's mijn sterke Zardo laat zijn pijn zien. Als eigenaar ken je je paard, en weet je wanneer er iets niet pluis zit. :j

corina21
Berichten: 6306
Geregistreerd: 13-01-07

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:20

heel veel respect dat ze het paardje hebben gered,veel andere mensen hadden die keuze niet gemaakt,
wat een mooi paard is het,
ziet op de laatste foto s veel beter uit.
succes met hem,

webster543

Berichten: 3431
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:27

Als je de redenering van sommige hier moet volgen, zouden de paarden die een peesklap of kolieken hebben ook moeten ingeslapen worden. Die paarden mogen ook voor lange tijd niet buiten, beperkt stappen, beperkt eten, soms weken of maanden aan een stuk... Die paarden hebben ook pijn, maar daar wordt niet over getwijfeld en krijgen een tweede kans via een operatie.

Indien dit paard de strijd had opgegeven, had hij dit wel aangegeven door te stoppen met eten en drinken. Dit heeft hij niet gedaan, dus wil dat zeggen dat hij vocht om te blijven leven en dat is hem gelukt met de goede zorgen van eigenaren en dierenartsen.
Laatst bijgewerkt door webster543 op 26-02-11 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

claudiaM33
Berichten: 1230
Geregistreerd: 14-09-09
Woonplaats: wilnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:33

@ Chanel Ja Pacha was er erg aan toe, helemaal gelijk, maar er wordt nu alles aan gedaan om Pacha nog een waardig leven te geven.

Er wordt nu gemuggezift over of Pacha wel of niet naar buiten komt, ik denk dan, die eigenaren zijn er dag en nacht mee bezig, je kunt je beter druk maken over paarden die ècht hulp kunnen gebruiken!

Ik zou zeggen google eens.....

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:35

Wederom een hele tekst die er niets mee temaken,Ik weet zelfs niet of je mijn antwoord wel gelezen hebt of begrepen hebt aan uw reactie te zien. Want wat jij allemaal schrift in uw antwoord is helemaal geen antwoord op mijn vraag, zal het nog eens proberen uit te leggen, in de hoop dat je mij begrijpt want ik krijg elke keer een antwoord, dat geen antwoord is op mijn vraag.
bv het is toch niet omdat sommige mensen bv geen dak boven hun hoofd hebben, dat jij ook dakloos moet zijn. Dit is maar een voorbeeld,Op de situatie van pacha, het is toch niet omdat andere paarden nog meer pijn lijden, dat Pacha evenveel pijn moet lijden, dat bedoel ik.

Al die verwaarloosde paarden, die voorbeelden die jij aanhaald, vind ik ook allemaal erg, maar dat is geen excuus voor watgeen dit paard heeft moeten doorstaan.

Webster543: Niet alle paarden stoppen met eten en drinken, dat is geen graadmeter om op verder te gaan, dat veralgemenen is ook heel gevaarlijk, ik zeg ook niet dat dit paard geen vechtlust had, maar al die argumenten van "als ze echt pijn hebben en willen opgeven zullen ze niet meer eten, niet meer rechtstaan,..., paarden zijn prooidieren en zullen tot het uiterste gaan om te vechten voor hun leven, dit is hun instinct, een drang dat in hun genen zit en ik vind dat als men verantwoord bezig is, men soms paarden moeten beschermen tegen hunzelf, en moeten beslissen dat het genoeg geweest is, en ze van hun pijn verlost worden.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:40

claudiaM33 schreef:
@ [naam] Ja Pacha was er erg aan toe, helemaal gelijk, maar er wordt nu alles aan gedaan om Pacha nog een waardig leven te geven.

Er wordt nu gemuggezift over of Pacha wel of niet naar buiten komt, ik denk dan, die eigenaren zijn er dag en nacht mee bezig, je kunt je beter druk maken over paarden die ècht hulp kunnen gebruiken!

Ik zou zeggen google eens.....



Over dat buiten komen heb ik ook mijn mening maar daar heb ik eigenlijk niet zoveel over gezegt, enkel dat ik dit niet paardwaardig vind.

Ok, nu is ze erdoor maar ze heeft daarvoor wel 9 maanden moeten lijden, om dan nog nog een heel gelimiteerd leven te hebben. Mar goed, meningen verschillen, en ik heb best wel begrip voor andere mensen hun meningen maar waar ik me in dit topic heel hard aan irriteer is dat ze met feiten afkomen die niet kloppen, veralgemeningen bv dat alle paarden laten zien dat ze pijn hebben, daar heb i het moeilijk mee. En inderdaad weet niemand buiten de eigenaren (die soms ook wel verbloemen omdat ze het niet willen zien) hoe dit paard ineen zit, laat die wel zijn pijn zien. Ook de topicstarter niet want die heeft het paard ook nog niet in levende lijven gezien.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 26-02-11 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 13:41

Nee, maar Pacha heeft wel een draagbare pijn gehad. Want anders, had hij ook niet zo vrolijk blijven rond lopen. Als eigenaar zie je of je paard nog kan of niet. En dan kan een paard wel een prooidier zijn, maar dan nog. Ik ben geen enkel paard tegen gekomen dat zijn pijn niet laat zien. En Chanel, ik heb je antwoord wel gelezen. Maar goed, dat is alweer maar een onozele discussie of ik je antwoord wel of niet gelezen heb. :D

Ik zeg niet dat Pacha moet pijn lijden omdat andere paarden pijn lijden, maar ik wil gewoon bedoelen dat er nog andere paarden zijn die veel meer pijn doorstaan, veel ergere dingen mee maken. Als bijvoorbeeld alleen op de wei te staan, er zijn paarden die zelfs 5jaar lang het daglicht nooit zien.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:43

en omdat JIJ dit nog niet gezien hebt, kan dat niet?
Ha ok omdat ik elke keer een reactie krijg die niets met mijn vraag te maken heeft. Maar goed ;)

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 13:45

Oké, zo blijven we bezig hé. Omdat jij dit of jij dat niet gezien hebt, of nog nooit meegemaakt hebt. Voor mij is het einde discussie, ieder zijn mening er over PUNT.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:55

Ja, zo blijven we bezig, ik informeer mij over alles en neem dingen aan en ga niet alles afschieten omdat ik bv iets nog niet gezien heb bij mijn eigen paard, ik denk ruimer dan mijn eigen ik.
Ik ga dit topic verlaten, ik hoop oprecht op een goede afloop voor dit paard en dat de eigenaars de goede zorgen blijven geven.

groetjes

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:43

F_Orumster schreef:
The pathophysiology and histopathology of thermal burns in large animals is very similar to that in humans. Burns are classified as first degree, superficial and deep second degree, third degree, and fourth degree, depending upon the depth of thermal injury. Most severe burns will produce a local and a systemic response--both of which must be properly treated to increase the patient's chances for survival. The systemic response is mainly characterized by hypovolemia, fluid and electrolyte loss, protein loss, pulmonary edema, increased caloric requirements, and depressed immune responses. The local response is one of inflammation, vasospasm fluid accumulation, and electrolyte shifts depending upon the extent of the thermal injury. In all burn cases, the total patient should be evaluated. There is a tendency to focus on the wound, and systemic problems may be overlooked. In many cases, the thermal wound cannot be accurately evaluated for a few days, especially in large animals. An attempt should be made to estimate the depth of the burn, because treatment will vary accordingly. The treatment method must consider several problems. These include evaporative fluid and electrolyte loss, protection against mechanical injury, prevention of bacterial invasion and infection, maintenance of body temperature, and removal of nonviable tissue while leaving viable germinal tissue for healing. Thermal injuries in large animals present several additional problems. Many burns in large animals involve a large surface area, which increases the fluid, electrolyte, and caloric losses. Because most veterinary hospitals are not equipped to control the patient's surroundings, extensive bacterial contamination of the burn is of major concern. Patient restraint must also be a consideration to prevent further injury of the healing wound. Many patients are pruritic, and proper measures must be taken to prevent self-mutilation. There is also a lack of technically trained personnel to monitor and properly treat burn patients.

Vet Clin North Am Large Anim Pract. 1984 Mar;6(1):91-105.
Management of thermal injuries in large animals.
Geiser DR, Walker RD.


Voor mensen die niet medisch onderlegd zijn is dit (en dan vooral in het Engels) moeilijk te begrijpen...