Wild konik paard gered van de slacht

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daannvd92
Berichten: 331
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:46

Leuk dier! Ben benieuwd hoe het over een tijdje gaat.

Grappig ook om wat bekends te zien, ik heb tm eind augustus vorig jaar ook op die stal gestaan. :+

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 10:01

Lieve mensen allemaal ,

We trainen haar naar wat wij zien van haar . We zijn geen leken.
Met haar lippen was ze al actief zie eerste YouTube filmpje

We zijn geen Penny’s , te bizar .. dan houdt voor mij het update op bokt gauw op
Ben een volwassen vrouw van 40 met 30 jaar ervaring van trainen van paarden en over de ander met wie ik het doe nog maar niet te hebben . We zijn geen leken. Voer beloningen zijn ook niet onze training methodes alleen haar zomaar verplaatsen en meteen een heel eind om bij de bak te komen was ze nog niet volledig aan toe maar we gunde haar wel het benen strekken dus de gok genomen .

Vergeet niet dat de paarden in het wild heel anders zijn dan de gedomesticeerde paarden die wij kennen .
Daarnaast ken je de lokatie en de omgeving niet en zie je een paar seconde van wat wij doen met haar .

Ik kan je vertellen ze heeft het bij ons beter
Een konik ophalen gaat via een tussen persoon en ze zijn niet heel open in hoe of wat . Ze laten zich niet in de kaarten kijken .

Deze merrie was uit geselecteerd
En ja ze selecteren op kleur fouten enz je weet niet wat voor een mensen er achter zo een bureautje zitten die dit bepalen enz en hoe hun denken want het zullen vast geen paarden meisjes zijn hun kijken naar andere belangen .

Deze merrie heeft al die tijd stil gestaan in een hokje . Het veulen is in september geboren en niet verplaats oid geen halster niks.

We gaan van hier uit kijken wat haar bespiering gaat doen. Haar uiers beginnen gelukkig goed te slinken . Ze begint beter te eten en ons steeds meer te vertrouwen. Ze staat blij op ons te wachten als we er aan komen .

We hebben het beste met haar voort anders doen we dit niet want ondanks dat ze naar de slacht zou gaan zit er een flink kosten plaatje aan .
We hopen er op deze manier nog meer te redden en voor nu helaas nog met tussen persoon want heb komt er niet zomaar tussen ze laten niet zo maar iedereen met een trailer naar zo een natuur gebied komen en laad maar in het werkt wel even anders

Onze droom is ooit een wilde mustang uit Amerika te halen dit is een 5 jaren plan en tijdens dit onderzoek naar de mustang kwamen we er achter dat dit ook kon met de konik . Iets meer bij huis en iets makkelijker te realiseren aangezien de kosten van een mustang uit Amerika naar Nederland halen niet laag zijn. Maar dat die komt dat is zeker .

Maar leuk dat jullie dingen voor niet waar aan zien en Penny gaan noemen ( dit gaat mij echt te ver ) maar dan ben ik snel klaar met het delen van Kelja want die kinderachtige opmerkingen hebben wij geen zin in

Ja ze heeft totaal geen spieren, ja we zullen nooit 100% weten wat en hoe er allemaal is gebeurd maar dat is het risico je kan geen keuringen uitvoeren. Haar hoofd aaien was het enige wat kon .

Dat er een veulen aan stond weten we 100% zeker en ook dat ze hier lang mee op stal heeft gestaan .

Verder blijft alles een ? Bij een wild paard helaas . Maar ik weet zeker dat dit een hele leuke dame gaat worden. En die achterhand maak ik me nu nog geen zorgen over .

Wanneer ze mensen volledig toestaat gaat ze naar de tandarts en laten we haar verder nakijken
Laatst bijgewerkt door Dakotexas op 07-03-23 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 10:01

Daannvd92 schreef:
Leuk dier! Ben benieuwd hoe het over een tijdje gaat.

Grappig ook om wat bekends te zien, ik heb tm eind augustus vorig jaar ook op die stal gestaan. :+

Waar ze nu staat of waar ze vandaan kwam ?

Daannvd92
Berichten: 331
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:04

Dakotexas schreef:
Daannvd92 schreef:
Leuk dier! Ben benieuwd hoe het over een tijdje gaat.

Grappig ook om wat bekends te zien, ik heb tm eind augustus vorig jaar ook op die stal gestaan. :+

Waar ze nu staat of waar ze vandaan kwam ?


Nee waar ze nu staat, ik heb daar 3 jaar gestaan met mijn 2 paarden.
Sinds eind augustus aan huis.

Sintara

Berichten: 7521
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:05

Opzich hoeft ze nog niet super handmak te zijn voor de tandarts, en misschien kun je het meteen combineren met een smid.
Ze doen ook jaarling hengsten etc, er gaat een verdoving in en hopsakee :)

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 10:07

Sintara schreef:
Opzich hoeft ze nog niet super handmak te zijn voor de tandarts, en misschien kun je het meteen combineren met een smid.
Ze doen ook jaarling hengsten etc, er gaat een verdoving in en hopsakee :)

Onze tandarts werkt zonder sadatie en wil geen andere tandarts aangezien hij goed is . Hij doet alles op vertrouwen . Die dat hupsakee ff lekker verdoven staan wij totaal niet achter, maar ieder zijn ding

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:08

Even puur uit interesse: waarom wil je per se een mustang naar Nederland halen? Afgezien van de kosten, lijkt het me vooral voor het paard vreselijk stressvol om vervoert te worden in een vrachtwagen, vervolgens vliegtuig, en dan weken in quarantaine te moeten.

Ik vraag me überhaupt af of luchtvaartmaatschappijen wilde paarden accepteren.

Kun je dan niet beter bezig gaan met dit soort projecten? Een paard is een paard immers?

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 10:09

Daannvd92 schreef:
Daannvd92 schreef:
Leuk dier! Ben benieuwd hoe het over een tijdje gaat.

Grappig ook om wat bekends te zien, ik heb tm eind augustus vorig jaar ook op die stal gestaan. :+

Waar ze nu staat of waar ze vandaan kwam ?


Nee waar ze nu staat, ik heb daar 3 jaar gestaan met mijn 2 paarden.
Sinds eind augustus aan huis.[/quote]

Heerlijk , mijn eigen paarden staan op een paddock paradise. Maar haar daar los zetten dan krijgen we haar niet meer te pakken en wordt het lastiger aangezien ze bij ons op en behoorlijke wandeling kunnen maken en de onrust in de kudde willen we ook niet vandaar voor deze stal gekozen

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:09

Ik zie nieuwsgierigheid naar jullie en het begin van vertrouwen. Verder heb ik geen oordeel gebaseerd op een paar filmpjes. Als je zegt er zelf vertrouwen in te hebben wie ben ik dan?

Ben benieuwd naar jullie vorderingen.

Ninx

Berichten: 14574
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:10

Captain schreef:
Even puur uit interesse: waarom wil je per se een mustang naar Nederland halen? Afgezien van de kosten, lijkt het me vooral voor het paard vreselijk stressvol om vervoert te worden in een vrachtwagen, vervolgens vliegtuig, en dan weken in quarantaine te moeten.

Ik vraag me überhaupt af of luchtvaartmaatschappijen wilde paarden accepteren.

Kun je dan niet beter bezig gaan met dit soort projecten? Een paard is een paard immers?


Dat is voor het dier een hel inderdaad…..

Er zijn voldoende dieren hier die hulp nodig hebben en die niet zo’n akelige lange reis hoeven te maken.

Wanneer je van paarden houdt zou je een paard iets dergelijks toch echt niet aan willen doen joh?

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:10

Captain schreef:
Even puur uit interesse: waarom wil je per se een mustang naar Nederland halen? Afgezien van de kosten, lijkt het me vooral voor het paard vreselijk stressvol om vervoert te worden in een vrachtwagen, vervolgens vliegtuig, en dan weken in quarantaine te moeten.

Ik vraag me überhaupt af of luchtvaartmaatschappijen wilde paarden accepteren.

Kun je dan niet beter bezig gaan met dit soort projecten? Een paard is een paard immers?

Ze gaan nu al steeds naar Duitsland. Lijkt me inderdaad stressvol voor zo’n paard.

Daannvd92
Berichten: 331
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:11

Dakotexas schreef:
Daannvd92 schreef:
Waar ze nu staat of waar ze vandaan kwam ?


Nee waar ze nu staat, ik heb daar 3 jaar gestaan met mijn 2 paarden.
Sinds eind augustus aan huis.


Heerlijk , mijn eigen paarden staan op een paddock paradise. Maar haar daar los zetten dan krijgen we haar niet meer te pakken en wordt het lastiger aangezien ze bij ons op en behoorlijke wandeling kunnen maken en de onrust in de kudde willen we ook niet vandaar voor deze stal gekozen[/quote]

Ja snap ik inderdaad! Hopelijk bevalt het je een beetje.

Veel plezier met dr!

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 10:12

Captain schreef:
Even puur uit interesse: waarom wil je per se een mustang naar Nederland halen? Afgezien van de kosten, lijkt het me vooral voor het paard vreselijk stressvol om vervoert te worden in een vrachtwagen, vervolgens vliegtuig, en dan weken in quarantaine te moeten.

Ik vraag me überhaupt af of luchtvaartmaatschappijen wilde paarden accepteren.

Kun je dan niet beter bezig gaan met dit soort projecten? Een paard is een paard immers?


Ze worden al naar Duitsland gehaald daar zit de organisatie die ook in Amerika zit .
Dus ze worden met regelmaat naar Nederland naja Duitsland gehaald . Daar worden ze ook ter adoptie aangeboden enz en weer geveild ( wij willen hem kopen en niet via trainingsplan/adoptie want dan moet je hem weer afstaan )

Dus het wordt al gedaan enz en een mustang is echt een droom en idd met een flink kosten plaatje .

Ga maar eens op YouTube kijken naar mustang trainers . Machtig mooie paarden en het doel er achter vinden we ook geweldig .

Je moet soms doelen hebben in het leven van en daar is dit we 1 van

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 10:13

Jessix schreef:
Captain schreef:
Even puur uit interesse: waarom wil je per se een mustang naar Nederland halen? Afgezien van de kosten, lijkt het me vooral voor het paard vreselijk stressvol om vervoert te worden in een vrachtwagen, vervolgens vliegtuig, en dan weken in quarantaine te moeten.

Ik vraag me überhaupt af of luchtvaartmaatschappijen wilde paarden accepteren.

Kun je dan niet beter bezig gaan met dit soort projecten? Een paard is een paard immers?

Ze gaan nu al steeds naar Duitsland. Lijkt me inderdaad stressvol voor zo’n paard.


Ze gaan idd al naar Duitsland en daar willen we er 1 kopen

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:13

Dakotexas schreef:
Janneke2 schreef:
Wat een leuk dier...!

(Aan het einde van de winter horen paarden schraal te zijn. Ik vind haar dus prima.)
(Zou het nu november zijn terwijl ze in het natuurgebied liep, is het idd aan de magere kant.)

Ze is leeg gezogen door haar veulen. Ze is echt te mager . Niet een beetje mager maar echt mager . Gunstige foto’s doet wonderen .
Maar dit als gezond gewicht zien is niet echt oké .
Als je haar real life ziet zou je dat snappen .
In combinatie met te weinig voer , ze heeft de hele zoog periode namelijk op stal gestaan . Dus slecht gevoerd


Wat ik snap is dat het dier vers uit een natuurgebied komt.

Zo heb ik de foto's beoordeeld.
'Leeggezogen door het veulen', dat kan.
We hebben nu maart en dan mag een dier schraal zijn - zo meteen komt het rijke voorjaarsgras.
(Waar weldoorvoedde paarden hoefbevangen van worden.)

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:13

Ah dan snap ik het ja! :j

Hannanas
Berichten: 13057
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:15

Ik had haar eerlijk gezegd wel op je paddock Paradise gezet tussen de kudde. Veel comfortabeler voor een groepsdier lijkt mij, en leren doen ze wel hoor! De kudde, het nadoen en het vertrouwen wat ze kan afkijken van de andere paarden werkt als een raket zonder dat je de stress opzoekt van alleen moeten meelopen en alleen in een bak moeten rennen.

Ben benieuwd naar haar vorderingen!

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:15

Dakotexas schreef:
Jessix schreef:
Ze gaan nu al steeds naar Duitsland. Lijkt me inderdaad stressvol voor zo’n paard.


Ze gaan idd al naar Duitsland en daar willen we er 1 kopen

Ik weet het. Heb ze al gezien bij Silke Valentin een paar jaar terug en idd op YouTube.

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:16

Mag ik vragen welke organisatie dat is? Ik had er helemaal geen weet van dat er wilde Mustangs naar DLD gebracht werden.

Hannanas
Berichten: 13057
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:19

AdemoJoey schreef:
Mag ik vragen welke organisatie dat is? Ik had er helemaal geen weet van dat er wilde Mustangs naar DLD gebracht werden.


Ik denk “mustang make over Germany”?

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 10:21

AdemoJoey schreef:
Mag ik vragen welke organisatie dat is? Ik had er helemaal geen weet van dat er wilde Mustangs naar DLD gebracht werden.


Via Google is er het 1 en ander over te vinden
Niet iedereen kan ze zomaar adopteren zitten wel veel eisen aan. Trainings ervaring enz . Je moet filmpjes insturen etc

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 10:22

Hannanas schreef:
Ik had haar eerlijk gezegd wel op je paddock Paradise gezet tussen de kudde. Veel comfortabeler voor een groepsdier lijkt mij, en leren doen ze wel hoor! De kudde, het nadoen en het vertrouwen wat ze kan afkijken van de andere paarden werkt als een raket zonder dat je de stress opzoekt van alleen moeten meelopen en alleen in een bak moeten rennen.

Ben benieuwd naar haar vorderingen!


Teveel stress voor mijn eigen paarden , heb een dominante ruin die het daar niet goed op doet onze kudde is nu stabiel en wil dat graag zo houden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:24

SjonnieZ schreef:
Dakotexas schreef:

Ja dat weten we zeker, ze krijgt de verkeerde kleur veulens . Er wordt daar niet naar gangen gekeken niks ze worden niet eerst opgejaagd en gekeken welke lopen er mooi. Als wij terug gaan rekenen zou ze zeker 8 maanden minimaal op stal hebben gestaan als het niet langer is. Ze heeft dus maanden in een hokje gestaan van nog geen 3 x 3 met veulen de laatste 5 maanden. Dus stijfheid enz zal ook een grote rol spelen en dat haar bespiering weg is . Haar benen zijn puntgaaf heb nog nooit zulke strakke benen gezien.
Dit is de eerste keer dat ze na al die maanden weer benen heeft kunnen strekken.

We gaan langzaam aan weer spieren opbouwen bij haar en alles trainen. De eerste week hebben we haar bij laten komen dit is de eerste keer dat ze weer los kon


Eerder schreef je nog dat je vermoedde dat ze al die maanden op stal gestaan heeft. En dat lijkt mij stug. Dan zou haar veulen er bovendien niet zo gezond uitzien want die moet kunnen rennen en springen om stevige benen te krijgen.

Maar heel eerlijk.. slachten omdat ze de verkeerde kleur veulens krijgt ook dat lijkt me stug.
A het zijn wilde paarden, die worden niet gefokt op kleur.
B de hengst bepaalt mede de kleur.
Als er al dus op kleur gefokt zou moeten worden dan is het logischer om de hengsten met de “verkeerde” kleur er uit te halen. Die zorgen immers voor meer nakomelingen.

Wat ik mij wel kan voorstellen is dat zij geselecteerd is omdat ze zwakker is maar uiteindelijk niet naar de slacht gebracht is omdat ze drachtig bleek te zijn.

Ben bang dat jullie hier iets te Penny aan begonnen zijn.


Ik wilde eigenlijk verder niet in dit topic reageren maar ik ken de stal waar TS haar paard heeft opgehaald (niet in positieve zin) en ik kan je vertellen dat dit paard vanaf het moment dat die daar op stal is beland niet meer uit dr box is geweest. Als die stal dat paard 8 maanden heeft gehad dan heeft die ook daadwerkelijk 8 maanden op stal gestaan zonder uit de box te komen, zonder een smid te zien etc. met 2 keer per dag een klein plukje hooi die ze binnen een half uurtje op hebben. Paard mag van geluk spreken dat ze alleen op stal heeft gestaan met haar veulen. Ze zijn er ook niet vies van om 3 van die pony's weken lang in een 3x3 box te laten staan.

Deze paarden komen wel degelijk uit het natuurgebied om geslacht te worden, maar nadat deze stal de paarden eens een keer zo mager heeft laten worden dat de slacht er niks meer voor wilde geven proberen ze nu deze paarden eerst aan particulieren te verkopen. Dat brengt blijkbaar meer op.

Dierenbescherming faalt hier weer eens helaas. Zolang ze regelmatig hooi en water krijgen doen zij er niks aan.

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 10:24

@janneke

Deze merrie heeft al een tijd op stal gestaan met veulen het veulen heeft het natuurgebied nooit gezien.

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 10:28

Ninx schreef:
Captain schreef:
Even puur uit interesse: waarom wil je per se een mustang naar Nederland halen? Afgezien van de kosten, lijkt het me vooral voor het paard vreselijk stressvol om vervoert te worden in een vrachtwagen, vervolgens vliegtuig, en dan weken in quarantaine te moeten.

Ik vraag me überhaupt af of luchtvaartmaatschappijen wilde paarden accepteren.

Kun je dan niet beter bezig gaan met dit soort projecten? Een paard is een paard immers?


Dat is voor het dier een hel inderdaad…..

Er zijn voldoende dieren hier die hulp nodig hebben en die niet zo’n akelige lange reis hoeven te maken.

Wanneer je van paarden houdt zou je een paard iets dergelijks toch echt niet aan willen doen joh?


Het is of stress van een reis of geslacht worden.
In Amerika hebben ze over populatie , de staat gaf zelfs 1000 dollar toe om een mustang te nemen en nog kwamen ze niet van ze “ af “
Alles wordt er gewoon geslacht als ze niet geadopteerd worden en dat zijn er veel .
Dus ja ze hebben even stress . Maar daarna een goed leven .

Een wedstrijd kan ook stress voor een paard zijn , paarden worden voor wedstrijden in gevlogen . Maar dat is allemaal niet zielig .