Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje81
Berichten: 18800
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:22

Het is nu ook extreem. Mijn eb en vloed bodem liep ook onder en wij liggen heel hoog zelfs de wei kom het niet af.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:27

Ik zou hierover wel in gesprek gaan bij het waterschap. Want het weer zal de komende jaren enkel extremer worden. Als dit gebied dan aangewezen is om onder te laten lopen als alles vol zit dan kun je je afvragen of het nog wel geschikt is om paarden op te houden.

Er zullen steeds vaker periodes van extreme regen komen helaas! Dus als je hier geen goeie afspraken over maken kan dan zal dan ook steeds je perceel blank staan. Was het vooraf niet bekend dat dit gebied hiervoor gebruikt wordt?

Als je nu al aangeeft sinds oktober 4 keer. Dat is dus eigenlijk maandelijks dat het gebeurt. Afgelopen zomer hebben we ook vele periodes gehad met ontzettend veel regen. Maar toen stond je er nog niet of wel? Want dan ben ik bang dat dit jaar je perceel nog vaak onder wat zal staan....

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 14:36

Het is met mij in ieder geval nooit besproken. Maar ik huur het perceel, het is niet van mij.
De eigenaar van het perceel gaf aan dat het jaren terug ook eens voor is gekomen, maar heel incidenteel. Dus ook met haar wil ik dit nog even overleggen.
Er is dit jaar zo ontzettend veel water gevallen dat het daarom denk ik vaker gebeurt.
Ik sta hier zelf vanaf december 2020 en in oktober was de 1e keer dat de sloot overliep.

DuoPenotti

Berichten: 30600
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:37

Maar wel te bedenken dat de 3 jaren daarvoor extreem droog waren.
Of 2021 nu perse zo nat was?
Ik betwijfel het eigenlijk. Want we hebben hier ook wel eens water in de wei gehad, maar nu niet.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:39

DuoPenotti schreef:
Maar wel te bedenken dat de 3 jaren daarvoor extreem droog waren.
Of 2021 nu perse zo nat was?
Ik betwijfel het eigenlijk. Want we hebben hier ook wel eens water in de wei gehad, maar nu niet.

Wat jij zegt 2021 was niet extreem nat maar de jaren ervoor extreem droog...

Dus ik wel bang dat met de klimaatvoorspellingen dat je dit nog vaker overkomen gaat.

nikkel
Berichten: 2564
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:44

Het is vrijwel zeker, dat je meer extreme omstandigheden ( meer rare plensbuien) krijgt in de toekomst.
Daarnaast de topic starter, schrijft dat zij huurder van het land is. Het waterschap zal misschien wel met eigenaar overleggen, maar met een willekeurige huurder.? Missschien horen ze het verhaal aan.

Zonnetje81
Berichten: 18800
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:01

Afgelopen weekend zaterdag zondag is er echt heel veel in korte tijd gevallen.

Myrthe1
Berichten: 204
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:05

Wat super vervelend dit ts!! Kan me voorstellen dat je dan zo baalt! Doe je zo je best om je paarden een fijne plek te bieden gebeurt er dit.
Het lijkt me dat het waterschap wel meer keuze heeft om water naar toe te laten lopen als het perceel van ts. Zo groot is die nou ook weer niet.

nikkel
Berichten: 2564
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:19

Myrthe, ik denk dat je, je daarin vergist.

tones

Berichten: 5297
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 18:50

Als jullie onder Vallei en Veluwe vallen heb je misschien wel dezelfde “opzichter” als hier.
Een ontzettend aardige meedenkende man.
Hier zijn kosten nog moeite gespaard om het beter te krijgen.

herr_balou
Berichten: 1480
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:27

Dat ziet er niet fijn uit.
Maar je kunt je naruurlijk ook afvragen of het slim is dieren te houden op het laagste punt van de omgeving of het bouwen van woonwijken, daar is de overheid dan weer goed in.
En verder, het waterschap houdt op heel veel plekken het waterniveau dusdanig laag voor de landbouw dat huizen verzakken (Gouda) en de houten palen onder eeuwen oude huizen verrotten (Amsterdam). Denk maar niet dat het de eigenaren lukt om de herstelkosten vergoedbtw krijgen. (Genoemde steden zijn voorbeelden.)
Dus als TS op het laagst gelegen deel droge voeten wil krijgen en houden, heeft iemand anders daar op een hoger gelegen deel last van.

Morganlefay

Berichten: 8728
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:27

Dat incidenteel blank staan zou ik maar op mijn bolle hoofd schrijven.
Woon langs de Lek en wij hebben nu al(2022) 2 keer dusdanig hoog water gehad dat het buitendijks over liep.
Balken hebben er nog niet in de poort gezeten.
Beter is het om je te verdiepen in waar je woont en wat het HH doet bij hoog water.
En beter een ander plekje te gaan zoeken voor je paarden.

Als de eigenaar van de grond je over dit soort zaken niet heeft ingelicht kan kan je misschien nog wat aan schadevergoeding gaan vragen.

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:56

Behalve schadevergoeding voor je heg: hoeveel zand en aarde is er nu de sloot in gespoeld waardoor het perceel nu nog lager is komen te liggen? Hoe veel meer is je bodem nu dichtgeslibd waardoor het water hierna nog trager wegzakt?

nikkel
Berichten: 2564
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 16:41

Het waterschap heeft volgens mij niets met een huurder te maken, om het maar even kort door de bocht te zeggen. De mogelijke financiele gevolgen van de ( overstroming) zal je misschien op de verhuurder kunnen verhalen, maar daar ben ik juridisch niet onderlegd in.

matyee95

Berichten: 297
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:34

Holy moly... ik dacht dat wij hier in het oosten aan zee zaten de afgelopen dagen.. maar dit is echt drama. Dat gesmeer. Dat gesop. Al dat extra werk.. denk dat heel veel mensen nu zien dat het bij hun wel mee valt... hopelijk zakt het water snel weg.!

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 11:41

Even een update. De gebiedsbeheerder belde net. Hij gaf aan dat het misschien niet helemaal te voorkomen is dat het af en toe overloopt, maar ze gaan wel kijken hoe ze dit zoveel mogelijk kunnen voorkomen en beperken zodat niet het hele perceel onderloopt. Het wordt in ieder geval serieus opgepakt en dat is fijn :j

Voor nu is het grootste gedeelte van de track en de weides weer droog. Alleen de bak is nog erg nat. Maar ze kunnen in ieder geval weer met droge voeten staan en eten en ze hebben ook al languit in het zand kunnen liggen. Dat is het belangrijkste! Nu maar hopen dat er de komende tijd niet teveel water meer naar beneden komt, de boel kan drogen en we het los kunnen trekken zodat er wat lucht bij komt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:13

Ik vrees ervoor...

Hier in Belgisch Limburg wordt vanaf maandag alweer 6 dagen lang een heel pak regen verwacht volgens buienradar.

Mijn paddock en winterwei stonden ook vol plassen. Het is nu zelfs nog niet moddervrij. Ik vrees dus dat volgende week alleen maar meer problemen oplevert en ik mijn paarden enkel op de paddock kan zetten met hooi. Daar hebben ze enkele drogere plaatsen en direct toegang tot de stallen.

Ik vrees ook dat dit iets is waar we mee moeten leren leven. Een gevolg van opwarming van de aarde?

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 12:18

Gewoon regen kunnen we prima aan. Plassen zijn niet erg, zolang er maar droge plekken zijn.
Maar een dichte duiker is heel wat anders ;)

nikkel
Berichten: 2564
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:18

Als er geen vorst en sneeuw meer is komt neerslag in de vorm van regen naar beneden. Automatisch gevolg is, dat de grond dichtslaat en de natuurlijke infiltratie niet meer mogelijk is. Dan blijft het water dus op de landerijen staan en gaat afvloeien naar de sloten e.d in plaats van indringen in de grond.

Als de duiker niet dicht had geweest, dan had iemand anders verderop het probleem gekregen. Maar misschien zie ik het verkeerd.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 10-02-22 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 12:26

Ik weet niet waar het netwerk op uitkomt, maar daar gaat het waterschap nu mee aan de gang.
Het zal niet helemaal voorkomen kunnen worden, maar hij wil wel voorkomen dat het opnieuw helemaal onderloopt. Een deel is misschien niet te voorkomen, maar zolang wij droge plekken hebben, heb ik daar veel minder moeite mee. Balen wel, maar te overzien zeg maar.
Zolang we maar in gesprek blijven, dan kan er een hoop zeg ik altijd. Het is in ieder geval al fijn om gehoord te worden en te weten dat ze serieus overwogen beslissingen nemen. En dan kunnen we verder kijken naar mogelijkheden en oplossingen. Evacueren kan er 1 van zijn, ook al is dat de minst wenselijke. Maar dan weten we het en is er geen verrassing zoals nu. Dan kunnen we op voorhand afspraken met andere mensen maken waar we de paarden in nood zouden kunnen onderbrengen.
Of kunnen we van de zomer misschien wel wat met de bodem doen, zodat de schade beperkt blijft. Of een hoger stuk maken dat dan toegankelijk is, of juist een wadi. Of een hogere afscheiding met de sloot maken. Zandzakken vullen, weet ik het. Maar het gaat er om dat het geen verrassing is en we op voorhand kunnen handelen.

Edit, zo ligt het er nu bij.

Afbeelding

De track achterin is gewoon mooi droog nu.
Afbeelding

(9 voerplekken en met zijn allen op een kluitje gaan staan :+ )
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 10-02-22 12:28, in het totaal 3 keer bewerkt

nikkel
Berichten: 2564
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:27

Ik ben blij, dat er een gesprek is geweest en ik hoop op een goede afloop voor jou.

Ik denk dat de track iets hoger ligt dan de rest, maar vanaf de pc kan ik dat niet beoordelen. Wat ik wel weet uit ervaring is dat paarden de toplaag compleet dicht lopen in de loop van de tijd. Dat komt de afvoer van water in ieder geval niet ten goede.

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 10:15

De track loopt hoger inderdaad. En de boel moet zeker losgetrokken worden. Maar dat kan dan pas weer als het droog is. Ik snak naar voorjaar :+

Zo ligt het er nu bij.
De bak is bijna droog gelukkig.
Afbeelding

Alleen de doorloop naar stal is nog erg drassig, maar dat is sowieso een slecht punt.
De afgelopen droge dagen hebben wel enorm geholpen.
Afbeelding

En de paarden staan gezellig met zijn allen op een kluitje bij stal <3
Waarom zou je ook de ruimte opzoeken :+
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:28

Leuk clubje heb je hoor!

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 11:04

Ja ze matchen super samen. Fijne kudde dit. Gelukkig maar, anders hadden ze nooit met zijn zessen op dat kleine stukje gekund.
Ze zijn super relaxt, maar spelen ook veel. Waken over elkaar. De rangorde is duidelijk zonder gedoe. Het is echt mooi groepje :j

genja
Berichten: 3949
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:53

Vreselijk die stress of de stal in ieder geval nog beetje droog blijft .

Zit hier met mijn huis beetje met zelfde probleem. Ons huis staat in een dal en vorig jaar heeft de gemeente de bermen helemaal schoon gemaakt sindsdien zodra het een beetje serieus regent staat de stoep voor ons huis blank en dan echt 30cm water . Vorige week zondag weer feest en tien zelfs zoveel dat kelder ook is vol gelopen . En vervelende is als er we de afvoer weer schoon maken ( die zit door het veie water vol met zand ) loopt al het water richting stal en is die ook nat . Dus maar eens in gesprek met de gemeente