Spaanse bloesemplaatjes: de lente komt eraan!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:47

Ik woon een steenworp boven Málaga. Net noord van de klimaat-/waterscheiding. Vanmorgen -2 en voorruit krabben. Wonderlijk contrast met >20 graden in de middag.

Hier ook amandelen naast het toegangspad volop in bloei. Had familie twee weken terug fotos gestuurd. Heb sneeuwklokjes en krokussen bij de ingang maar dit jaar niets opgekomen door de droogte. Droger winter dan ik hier in 21 jaar meegemaakt heb (volgens klimaatstatistiek droger dan droogte van 1995).
Het zaaigoed (vlinderbloemige) op het land staat te verpieteren en de dennenbomen ruiken naar niets.
De normaal romantisch ruikende brosque hier (maquis; mediterraan struikland) is górtdroog en letterlijk alleen maar prikkelbaar.

Het najaar hier heeft in oktober een ´kleine zomer´; haast een tweede voorjaar. Najaarsregen en nog warme zon = explosie van boemen. Droge zomer, geen najaarsregen = geen explosie.

Ook veel, véél minder vogelgezang. Normaal is het al kwetter´oorlog´ maar nu bijna niets. Nauwelijks water in het zoutmeer bij Fuente de Piedras dus dit jaar geen broedende flamingos.

Hou mijn hart vast voor de zomer. Gaan veel regios zonder drinkbaar water uit de kraan komen te zitten en er is nú al ruzie in/met de landbouw.
Gaat ook onleuk worden mbt hooi/stro -O-

Voor wie het kan ontvangen; er is deze week in de middag de fietsronde Vuelta a Andalucia op Canal Sur TV. Plaatjes van het voorjaarslandschap hier.
Vandaag finish bij het stuwmeer van Iznajar.
Morgenochtend vertrek op steenworp afstand hier.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 16-02-22 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Castellon

Berichten: 1804
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Spaanse bloesemplaatjes: de lente komt eraan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 16:08

Ja, hier vriest het ook nog afentoe flink in de nacht, maar ook hier 20 in de middag.
Leuk om verschillen, en ook overeenkomsten te lezen.

Hier is er deze winter maar 10 procent van de normale regen gevallen... extreem droog. Daarentegen hebben we wel een veel te natte zomer gehad. Ik ben benieuwd hoe het komend jaar gaat zijn.

Vogels zijn hier al wel helemaal wakker en druk aan het kwetteren, en de eerste zwaluwen van de week ook gezien. De vossen zijn extreem actief geweest deze maanden en ik heb nog nooit zoveel patrijzen gezien als nu.

Hooi / gras is van eigen land toch al niet mogelijk, maar lager gelegen akkers hebben wonder boven wonder toch groene velden zie ik, ondanks de droogte.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:12

Castellon schreef:
Leuk om verschillen, en ook overeenkomsten te lezen.


Als jij Canal Sur TV kan zien :)*

Ze rijden nú door Sierra de Yeguas.

Nog 65 te gaan en live te zien.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:02

Leuk!! Een jonge Belg heeft vandaag gewonnen.

Was een ´mooi´ overzicht van het stuwmeer vanuit de helicopter.

Morgenochtend ga ik naar de start. Is een juwéél van een stadje. Haal daar de wat grotere wekelijkse boodschappen.

MoniqueT

Berichten: 8855
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zijn ze al bijna uitgebloeid. Wij wonen midden in de bloesem. Het vriest hier zelden, hooguit een uurtje -1 of zo. We tikken deze week de 25 graden aan, maar koude nachten nog.

Yavanna

Berichten: 2694
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Spaanse bloesemplaatjes: de lente komt eraan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:15

Oohh, echt zo jaloers op jullie.. Nu 2 weken terug na 2 maanden Alfaz del Pi en in die 62 dagen hebben we welgeteld 3 dagen wat minder weer gehad en daarvan slechts 1.5 dag regen.. Wel regelmatig winderig..
Dus idd geen winter of slecht weer gezien..

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:29

Yavanna schreef:
Oohh, echt zo jaloers op jullie..


Niet nodig toch?!
Je laat wat en je vind wat overal.
Verder een kwestie van keuzes maken.
Wij hebben 22 jaar geleden het risico genomen en in het diepe gesprongen.

Binnen de EU is er niet veel risico meer anno nu en alles zóveel makkelijker geworden met meer uniforme, veel transparanter regels en een positief effect van covid is de gróóóte sprong naar on line bijna alles kunnen regelen. Tot en met on-line werken geeft een wereld aan mogelijkheden. Het enige wat je nodig hebt is een glasvezel-lijn :)*

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:04

Voorjaar 2022 Archidona


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Yavanna

Berichten: 2694
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:48

Huertecilla schreef:
Yavanna schreef:
Oohh, echt zo jaloers op jullie..


Niet nodig toch?!
Je laat wat en je vind wat overal.
Verder een kwestie van keuzes maken.
Wij hebben 22 jaar geleden het risico genomen en in het diepe gesprongen.

Binnen de EU is er niet veel risico meer anno nu en alles zóveel makkelijker geworden met meer uniforme, veel transparanter regels en een positief effect van covid is de gróóóte sprong naar on line bijna alles kunnen regelen. Tot en met on-line werken geeft een wereld aan mogelijkheden. Het enige wat je nodig hebt is een glasvezel-lijn :)*


Helemaal mee eens, maar toch, ik wil de Nederlandse zomers niet missen, dan woon ik praktisch op het water.. En komende winter gaan we weer 2 tot 3 maanden.. :D hebben we weer wat om naar uit te kijken…

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:00

Poeh, hier écht lekker vandaag. Vanmorgen vroeg zowaar al 6.5 graad.

Even naar ´de route van de zon´ de bijnaam van de Vuelta a Andalucia.
Het zuidelijke dialect kent het inslikken van de laatste letter van veel woorden. Trés wordt tré, juntos wordt junto etcetera.
Een virus wordt viru en covid wordt covi.
De leider van het klassement, de man in het geel heet Alessandro Covi. Echt!
Dit terwijl er vanmorgen een team gestopt is vanwege ´covi´ ;)

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:17

Nectarine bloesem en de eerste blaadjes van de appelboom. De berg; mijn uitzicht.


Afbeelding

Afbeelding

lailapri

Berichten: 22153
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:51

Wat een prachtige sfeervolle plaatjes! Daar mag je trots op zijn. <3