Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maradhja

Berichten: 772
Geregistreerd: 20-03-07
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:52

Wauw, dat is echt de grootste nachtmerrie van iedere paardenhouder.
Wel fijn dat paard weer in goede aan het herstellen is.

veel succes in de toekomst!

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:52

Jeetje, ik krijg gewoon kippenvel van die foto's.. Arm dier. :oo
Ik heb respect voor alle zorg! Maar heel eerlijk vind ik het een sneu paard zo. :(:)
Ik wens jullie veel succes met de rest van het herstel, en ik hoop dat jullie een fijne tijd tegemoet gaan.

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:53

Jeetje wat een heftig verhaal.

Maar als je ziet hoe hij er boven op gekomen is, wauw.
Petje af.....

_Nancy

Berichten: 14108
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:53

Jeeeeeeeeeeetje!!! :wow:

Echt top dat ze hebben doorgezet en hem niet hebben opgegeven! :j
Fijn te zien dat het paard is opgeknapt en een fijne verdere leven krijgt! :)

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:53

Jammer dat je niet antwoordt op mijn reactie, Arabiertje*.

Je gooit het steeds maar op jouw man, die zoveel ervaring heeft en zoveel doet met het paard, 9 x voeren...

Mijn mams lag in het ziekenhuis toen de Volendam-brand was geweest.
Allemaal verbrande koppies in de lift op weg naar de IC waar wij ook naar toe moesten.
Zij waren er al erg aan toe, laat staan degene die op de IC lagen.
Voor paarden bestaat geen kunstmatige coma om pijn uit te schakelen...

NicoleHorses
Berichten: 3189
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:55

Bokt zeg nogal gauw over het algemeen 'bij mij was ie allang gegaan' wie zegt dat dat beter is? je weet niet hoe het is om'dood' te zijn. en nee heb niks tegeninslapen natuurlijk, soms de allerbeste keuze maar kom opzeg! ga hier niet moeilijklopen doen verder...keuze is gemaakt.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:57

Jongens! wat jammer dat er meteen zo'n discussie om moet ontstaan. Wij waren er niet bij. Zij en haar man wel, zij hebben besloten dat het kon omdat het paard zelf aangaf nog te willen vechten. Geef je mening, maar ga hem niet tot in den treure staan verdedigen.

Een ander laat zijn paard inslapen, prima, dat moet die ander weten. Deze mensen hebben het zo gedaan, zij hebben voor leven gekozen, paardje gaat prima vooruit, paardje laat zien dat hij wil en als het paard echt last zou hebben van dat zadel op zijn rug, dan had hij dat echt wel laten merken. Jeetje.

Ik vind het zo jammer, TS vraagt aandacht voor de (in haar ogen, en in meerdere mensen hun ogen) goede daad van deze mensen en het enige wat er gebeurt is dat er een discussie ontstaat waarbij er volledig over elkaar heen gelezen (gelopen) wordt en niemand mag meer een eigen mening hebben, respecteer elkaars meningen en keuzes eens.

Maarja, dit is weer typisch bokt.

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:57

Jessix schreef:
Wat pijn betreft, het ligt er maar net aan hoe diep de brandwonden zijn. Van derde graad brandwonden (en die zien er afschuwelijk uit!) voel je namelijk helemaal niets. Dit omdat de zenuwen zijn verbrand! :)*


Sorry, maar naast 3de graads brandwonden zitten ALTIJD 1ste en 2de graads brandwonden en die zijn dus wel degelijk pijnlijk ;)

Tja, ik had mijn paarden in laten slapen. De huid blijft zijn leven lang een probleem in de zon, regen, kou. Ikzelf heb een flinke brandwond op mijn enkel, is na bijna 6 jaar nog altijd gevoelig en ik draag daar niet eens een zadel :+

De huid is lang niet meer zo flexibel als daarvoor, het zal altijd stug blijven.
Ik vind het knap van de eigenaren dat ze door bleven zetten, maar ik had meer respect voor ze had als ze hem hadden laten gaan.

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 17:58

MarvanTom schreef:
Arabiertje* schreef:
Tegen jouw :j


Dan heb ik je goed begrepen, gelukkig.

Het verhaal wat je vertelt is zeer heftig.
Die eerste DA zal waarschijnlijk ook geen ervaring hebben (gehad) met zulke ernstige brandwonden.
Maar als je die eerste foto's ziet, hoeft dat ook niet.
Dit is zeer, zeeeeer ernstig.
Ook de foto's van de maanden erna stellen mij niet gerust. Er is zoveel kapot weefsel...
Ik weet niet goed hoe ik dit moet zeggen: het komt op mij over alsof ze persé willen dat het een rijpaard is en blijft.
En dat ze willen laten zien dat een mens zoveel kan doen om zoiets weer 'goed' te krijgen.
Wie zegt dat het paard niet ongelooflijk braaf en mensgericht is, dat het de pijn maar voor lief neemt?

Het komt vast niet goed over, vrees ik.
Het paard is een dapper ding, dat is zeker.
Ik vrees alleen dat de mensen er achter misschien een foute beslissing hebben genomen...
Ik weet het niet.
Maar wat ik wel weet is dat het paard wel degelijk zeer veel pijn heeft (gehad).
En dat gun ik geen enkel paard, hoe dapper die ook is.


Even verduidelijken.
Ik kan niet op alles en iedereen te samen reageren. Het topic was er nog maar 2 seconde op en ik had al 10 reacties.. Zo iets komt schokkend over, en ik wordt overrompelt met vragen. Iedereen heeft een mening hier over, maar niemand kan daar eigenlijk een deftig antwoord op geven. Je weet niet hoe je reageerd als je voor zo een keuze staat, zolang je het zelf niet mee maakt dan lijkt het allemaal wel makkelijk.. Je beslist niet zo maar op 1-2-3 dat je je paard gaat laten inslapen terwijl het nog kans heeft tot overleven, gelukkig worden.

Veel mensen gaan er licht over als een paard in deze toestand wordt in geslapen, ze vinden het allemaal maar normaal. Maar ook geen mens wordt ingeslapen omdat die brandwondes heeft opgelopen, en de tijden van revalideren zullen zwaar zijn. Zowel voor mensen als voor Pacha, maar later zijn ze heel tevreden dat ze het overleefd hebben.

diesel83

Berichten: 1182
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:02

oei ik kan best veel hebben maar deze fotos..... ;( de tranen schoten in mijn ogen denk niet dat ik mijn paard had laten leven maar ik heb het zelf (gelukkig) niet hoeven meemaken dus durf daar niet veel over te zeggen.

De laatste fotos zien er wel al veel beter uit.

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 18:03

Antwoord van eigenaar:

het is niet dat mijn man absoluuuuuut terug een paard wil om mee te rijden en daarom terug op Pacha gekropen is zonder na te denken... Op stal bij mijn man staan 40 paarden die elke dag moeten bereden worden dus heeft hij echt de keuze hoor en trouwens heb je al een paard gezien die pijn heeft aan zijn rug die laat hem bijna op de grond vallen... bij Pacha is daar geen enkele reactie !

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:04

Arabiertje* schreef:
en trouwens heb je al een paard gezien die pijn heeft aan zijn rug die laat hem bijna op de grond vallen... bij Pacha is daar geen enkele reactie !


Sorry ik vind dit echt heel naief :n

Een heleboel paarden worden verkeerd belast en laten dit niet tot nauwelijks zien. Dus dit slaat kant noch wal

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:07

Arabiertje* schreef:
Antwoord van eigenaar:

het is niet dat mijn man absoluuuuuut terug een paard wil om mee te rijden en daarom terug op Pacha gekropen is zonder na te denken... Op stal bij mijn man staan 40 paarden die elke dag moeten bereden worden dus heeft hij echt de keuze hoor en trouwens heb je al een paard gezien die pijn heeft aan zijn rug die laat hem bijna op de grond vallen... bij Pacha is daar geen enkele reactie !


Kan de eigenaar niet zelf een account aanmaken? :)

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 18:08

Als ze dat wil, zal ze dat wel doen denk ik.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:08

Arabiertje* schreef:
Ok, laat ik het nog één keer duidelijk maken.

Ik weet niet of iemand het gelezen heeft, maar ik ga het nog maar eens herhalen en zal het dan nu ook in het vet zetten.



ik had toch graag een beetje geantwoord op sommige opmerkingen... wij hebben het paard niet levend gehouden voor ons eigen plezier. Wij zaten toen al in een moeilijke situatie en het paard levend houden was alleen maar meer problemen voor ons. Maar een mens slaapt men toch ook niet in omdat hij brandwonden heeft. Het makkelijkste (financieel en mentaal) zou geweest zijn hem in te slapen. Dan kon ons rouwproces beginnen en na een tijdje ga je over je verdriet heen maar Pacha wou leven, natuurlijk heeft hij pijngehad maar we hebben hem alle mogelijk verzorging gegeven die er bestond op de aardbol... Nu nog steeds komt er elke week een osteopate voor doorbloeding van het vel te bevorderen, 1 keer per maand komt de veearts hem checken. Pacha krijgt 9 x per dag eten en heeft speciaal energetisch hooi om de nacht door te brengen, ook de andere paarden worden zo gevoerd op stal! Pacha gaat niet zomaar op een wei... als hij gaat is dat aan de hand met Guilherme om 5uur s'morgen of om 10 uur s'avonds voor als de zon weg is en deze zomer gaan wij zeker zonnecrème gebruiken. Pacha heeft nu echt geen pijn meer, er is geen enkel open wond meer en de huid verdraagt het zadel super goed, daar waar de diepste wonden waren komt het zadel trouwens nergens aan ! Pacha komt mistens 1 a 2 keer per dag buiten voor te stappen, te werken, geborsteld en verwend te worden, 7dagen op 7. Ik begrijp dat vele mensen hun paard hadden laten inslapen, trouwens mocht ik alleen zijn geweest zou ik dat ook gedaan hebben maar mijn man heeft zoveel ervaring met paarden dat hij die verzorging aankon en ik bewonder hem hiervoor en nog voor zoveel meer !


Wat wil je hiermee zeggen? Wie zegt dat het dier geen pijn meer heeft? mijn paard heeft een brandwond op z'n rug, daar is poetsen met een zachte borstel of doek al vreselijk gevoelig (ja na 15 jaar nog) dat de eigenaren er nu al weer opzitten vindt ik echt verbazingwekkend. Daar kan ik geen respect voor hebben en denk alleen maar arm dier.

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:09

Arabiertje* schreef:
Even verduidelijken.
Ik kan niet op alles en iedereen te samen reageren. Het topic was er nog maar 2 seconde op en ik had al 10 reacties.. Zo iets komt schokkend over, en ik wordt overrompelt met vragen. Iedereen heeft een mening hier over, maar niemand kan daar eigenlijk een deftig antwoord op geven. Je weet niet hoe je reageerd als je voor zo een keuze staat, zolang je het zelf niet mee maakt dan lijkt het allemaal wel makkelijk.. Je beslist niet zo maar op 1-2-3 dat je je paard gaat laten inslapen terwijl het nog kans heeft tot overleven, gelukkig worden.

Veel mensen gaan er licht over als een paard in deze toestand wordt in geslapen, ze vinden het allemaal maar normaal. Maar ook geen mens wordt ingeslapen omdat die brandwondes heeft opgelopen, en de tijden van revalideren zullen zwaar zijn. Zowel voor mensen als voor Pacha, maar later zijn ze heel tevreden dat ze het overleefd hebben.


Misschien kan je verduidelijken wat de DA heeft gedaan qua pijnbestrijding, want dat kan ik dus echt niet goed terug vinden.
Dan wordt er een boel duidelijker, behalve deze verschrikkelijke brand en de gevolgen daarvan. ;)

Poeltje

Berichten: 2739
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: In de polder

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:16

Wat een afschuwelijk verhaal.. :\

Mag ik vragen wat er met de andere paarden is gebeurd?

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 18:17

De andere paarden hebben het niet overleefd. Er is nog 1paard naar het ziekenhuis overgebracht, maar deze is ingeslapen.

ivy_power89

Berichten: 5879
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:20

Ik heb geschokt gekeken naar dit verhaal, met 2 meningen erover.
Daarna de foto's gekeken, kreeg er werkelijkwaar kippenvel van.
Tot ik de laatste foto zag, paard die na 9 maanden alweer gereden wordt.

Ik weet dat dit al heel vaak gezegd is,
Maar waarom zo snel je paard weer willen rijden, zie je jezelf al sporten 9 maanden na je ernstige brandwonden? plus de zin dat het paard geen pijn heeft gehad, yeah right!, zullen we maar eens gaan vragen aan de mensen met serieuse brandwonden, goh jij moet zeker geen pijn hebben.

Ik vind het dapper van deze mensen, dat ze dit paard koste wat het kost wilde redden.
Maar hebben ze het voor het paard gedaan of voor zichzelf?
Als het mijn paard zou zijn, had ik zeker voor inslapen gekozen.
Mensen met brandwonden kunnen moeilijker kiezen voor "inslapen", en als wij die keuze wel voor het paard kunnen maken?

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:21

Van hoe lang geleden is de laatste foto?
Heb je recentefoto's? Ik ben erg benieuwd hoe het geneest en of de roze vlekken helemaal verdwijnen. Hoe zien haar oren er nu uit?

Siegridd
Berichten: 198
Geregistreerd: 06-06-10
Woonplaats: Noordbergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:22

Als de eigenaren niet om het paard gaven dan hadden ze ook niet zoveel duizenden euro's uitgegeven lijkt mij. Uit de reactie van de eigenaar blijkt wel dat ze er alles aan doen om te checken of het paard pijn of iets dergelijks heeft.
Als mijn paard ziek is en ik zie dat hij nog wil vechten, dan zou ik echt alles op alles zetten om te voorkomen dat ie werd ingeslapen.
Ik heb veel respect voor deze mensen!

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 18:23

Ik heb ergens in het topic gezet dat de laatste foto een foute foto is. Deze foto is 3dagen na de brand, en het heeft 2 - 3 maanden geduurd eer al het verbrande vel los liet. Ik kan wel een foto vragen hoe Pacha er nu uit ziet, je kan ook de filmpjes bekijken deze zijn niet zo heel oud.

kimmekuh

Berichten: 211
Geregistreerd: 09-07-07
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:24

MarvanTom schreef:
Arabiertje* schreef:
Tegen jouw :j


Dan heb ik je goed begrepen, gelukkig.

Het verhaal wat je vertelt is zeer heftig.
Die eerste DA zal waarschijnlijk ook geen ervaring hebben (gehad) met zulke ernstige brandwonden.
Maar als je die eerste foto's ziet, hoeft dat ook niet.
Dit is zeer, zeeeeer ernstig.
Ook de foto's van de maanden erna stellen mij niet gerust. Er is zoveel kapot weefsel...
Ik weet niet goed hoe ik dit moet zeggen: het komt op mij over alsof ze persé willen dat het een rijpaard is en blijft.
En dat ze willen laten zien dat een mens zoveel kan doen om zoiets weer 'goed' te krijgen.
Wie zegt dat het paard niet ongelooflijk braaf en mensgericht is, dat het de pijn maar voor lief neemt?

Het komt vast niet goed over, vrees ik.
Het paard is een dapper ding, dat is zeker.
Ik vrees alleen dat de mensen er achter misschien een foute beslissing hebben genomen...
Ik weet het niet.
Maar wat ik wel weet is dat het paard wel degelijk zeer veel pijn heeft (gehad).
En dat gun ik geen enkel paard, hoe dapper die ook is.


Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn, ik heb zelf is met een brand slachtoffer gepraat en zij had zeker voor de dood gekozen. Als ik de keus zou hebben als ik dusdanig verbrand was zou het ook de dood zijn. Maar gebeurt is gebeurt en desondanks bewonder ik degene die dit paard zo consequent verzorgd heeft. Ik hoop dat het paard gauw weer een 100% paardwaardig leven kan leiden.

Succes, met dit dappere paard!

ivy_power89

Berichten: 5879
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:25

hier sluit ik me volkomen bij aan!

shireen

Berichten: 233
Geregistreerd: 18-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:26

Als ik de mensen van bv Volendam moet geloven hebben die nog steeds pijn.
Ik vraag het me af of jullie het paard hiermee een plezier hebben gedaan.
Beestje kan namelijk niet praten.