Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 22:02

Punz: bedankt voor je compliment en het is leuk om te zien dat jij je voelt zoals wij doen, ik kan op sommige momenten ook zoveel ontroering voelen!

Over dat zitten, ik denk dat je altijd moet zitten op een manier waarop je de veiligste situatie creeerd voor jezelf en het paard. Als je een handige ruiter bent, kun je daardoor door out of the box te werken de situatie veiliger maken. We maken op deze manier de kans dat Jada schrikt kleiner en dus de situatie veiliger. Daarnaast is niks toevallig en is de samenwerking tussen de handeler en de ruiter zo dat alles er op gericht is Jada, als ze schrikt, een kant op te trekken waardoor er achter af vallen niet gebeurd :)

Zoals Cer al aangaf geloven wij bij dit paard niet zozeer in ontspanning door haar d.m.v. meer druk te laten zakken( in eerdere filmpjes is te zien dat we dit met grondwerk wel doen, dus wij zijn zeker voor deze methode) . Bij dit paard is dit echter niet de manier, ik vermoed zelfs, dat wanneer wij de eerste paar keer onze hand richting haar hals hadden gebracht terwijl ze zo gespannen stond ze weg was geweest :)

Afgelopen week hebben we alleen maar bevestigd wat er op de vorige filmpjes te zien was. D.w.z. het 'voorbereiden van het zitten' .

Vandaag zijn we nog een stap verder gegaan, zoals in eerdere filmpjes te zien was leek het soms of ze weg wilde zodra ze even een stap moest zetten om haar balans te pakken. Vandaar dat we haar, voordat we willen gaan zitten, comfortabeler willen maken met het bewegen onder gewicht.



Zoals je ziet vind ze dit nog heel erg moeilijk, maar waar we echt heel heel erg blij mee zijn is dat haar reactie i.p.v. vluchten als iets eng is, nu is: blijven staan. Mijn telefoon was helaas leeg, dit was de eerste keer lopen, de tweede keer was ze al veel meer ontspannen maar dat krijg ik vast nog wel een keer op film :)

Heel verhaal weer, sorry :o

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 22:24



Deze wilde ik ook nog delen :)

Pippaa

Berichten: 1618
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:49

Creatieve manier, dat laatste filmpje! Leuk hoor :j

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 07:16

*\o/*

Na 6 weken voorbereiding( en dan doen we alles
heel erg rustig aan en krijgt ze veel vrij en zijn we niet alleen bezig met zadel) kan ik zeggen: Er heeft iemand opgezeten!

Ik hoop deze week wat te filmen. We zijn nu zover dat ze het hangen en lopen redelijk op pakt en we stilstaand kunnen zitten. Als dat stukje gecombineerd word hebben we het laatste puzzelstukje: lopen onder het zadel, dan kunnen we zeggen dat ze zadelmak is :)

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:15

ik heb een beetje moeite met het bewegen tijdens het hangen. imo maak je her haar nu moeilijker dan moet. ik zou eerder opteren om netjes te gaan zitten, en dan haar te laten bewegen met een ruiter in evenwicht... van daaruit kun je ook opbouwen. ..

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:08

TS ben je niet bang dat je haar zo aanleert dat het min of meer oké is om te lopen met een ruiter nog maar half in het zadel?

Een van de dingen waar ik bij paarden echt erg fel op ben: stilstaan tijdens opstappen. Dat vind ik ZO belangrijk.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:28

@Duhelo en Amaris:
Zie het bericht van Ruitje, vlak boven jullie reacties... :)
Dat station zijn we al gepasseerd :j

@Duhelo: Er zijn altijd veel wegen die naar Rome leiden, en meestal kiezen wij ook voor eerst zitten en dan lopen. Maar in dit geval wilde we eerst testen wat ze doet als ze belast moet lopen. Overigens is de gewichtsverdeling vrij aardig gelijkend op zitten, met de het meeste gewicht bovenop het zadel en niet hangend in 1 beugel. Alleen is het afstappen in-case-of-emergency wat makkelijker zo :j
En er is niks mis met 'moeilijker dan het moet'.. geen enkel paard weet 'hoe het moet' dus ze zal ons er niet op aanspreken denk ik :) (flauw ;-) ), en wij zeggen tegen elkaar ook al dat zij veel meer aan moet kunnen dan 1 die makkelijker is met zadelmak maken, maar dat maakt haar straks wel nog betrouwbaarder waarschijnlijk :j #bonus

@Amaris: Het weglopen met opstappen zal wel meevallen. De ruiter zit nu niet half in het zadel, maar heeft het gewicht voor 80% bovenop het zadel (schat ik in, ik heb dat niet precies nagemeten :D ). Het paard moet eerst wachten totdat het gewicht boven is, net als bij het opstappen. Sowieso mag ze pas gaan lopen als het gevraagd wordt en niet eerder. Het is niet zo dat we Jada gaan vragen te bewegen op het moment dat de ruiter nog in het opstapmoment zit (dat zou ook heel gek zijn). Eerst stappen we een aantal keer half hoog op, waarbij ze moet blijven staan. En voordat we gaan vragen of ze wil lopen, heeft ze ook alweer een aantal ogenblikken stilgestaan. Dus ik kan met een gerust hart zeggen dat dat geen probleem zal worden :j

Over hoe de ruiter dit doet, wij hebben dit nu al regelmatig samen gedaan en ik ken niemand die zo handig is met afstappen als deze dame :j Voor haar is dit een prima manier van werken. En uiteraard, niks geeft garanties, maar dan moeten we heel niet gaan rijden :)

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 10:53

Fijne uitleg Cer, ik snap de vragen zeker. Zoals Cer zelf al zegt: meestal kiezen wij ook voor eerst zitten en dan lopen. Maar wij kijken altijd het paard aan en besluiten dus soms tot een andere aanpak :) .

Behalve dat het afstappen in case-of-emergency makkelijker is, kun je ook beter timen wanneer je afstapt zonder stress.

Zoals je in het loop filmpje ziet, gaat Jada op een gegeven moment toch wat gespannen lopen , om vervolgens er toch voor te kiezen stil te gaan staan. Imo is de perfecte beloning dan: meteen de ruiter weg halen. Je beloningsmoment is veel makkelijker te timen wanneer je hangt dan wanneer je zit.

Op die manier kun je dus eerst meer vertrouwen en bevestiging opbouwen.

Het is juist dat we met dit paard 'out of the box' denken, dus ik snap ook dat er daarom veel vragen komen. Dus eigenlijk zou het totale antwoord in dit topic kunnen zijn: We weten dat we soms wat dingen anders doen, dat doen we met een reden, omdat wij denken dat dat voor dit paard het beste is. En normaal gesproken zouden we het dus ook over het algemeen op de manieren doen die jullie aangeven, dus we zijn het denk ik heel erg met elkaar eens, behalve dan dat wij denken dat dit voor dit paard werkt :) .

Punz

Berichten: 8601
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:59

Joh...gaat in deze uitleg haast het feest bericht verloren:
*\o/* Er heeft iemand op gezeten!! *\o/*

En zo te lezen is dat helemaal goed gegaan. Gefeliciteerd!! Wat zul je trots zijn op je, en wat mooi dat jullie met jullie aanpak dit zo hebben weten voorbereiden dat het gaan zitten kennelijk geen probleem was. Nogmaals gefeliciteerd !!

mala26

Berichten: 5018
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:43

O wat goed zeg dat er iemand op heeft gezeten!! *\o/*
Ben benieuwd naar nieuwe beeldmateriaal!

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 13:42

Gister is er weer op Jada gezeten en heb ik het gefilmd. Na de eerste keer hebben we een aantal dagen vrij gegeven. Dus deze filmpjes zijn van de tweede keer dat er iemand op zat.
Wat wij al 'hoopten' komt gelukkig tot nu toe uit. Ons vermoeden was dat als we goed de tijd zouden nemen voor het eerste stuk, we later daar weer profijt van zouden hebben. We hebben dus in totaal 6 weken aan het voorbereidende werk besteed, wat er voor zorgt dat ze nu safe op te stappen is en zelfs bij de tweede keer zitten zo safe voelt dat we een stukje zijn gaan lopen. Ze heeft bijna geen spanning meer, en als ze die heeft blijft ze stilstaan en zoekt ze ons op voor vertrouwen.

Ik ben ervan overtuigd, dat als we waren gaan zitten zoals ze op de eerste filmpjes stond, ze was gaan rennen en we langer de tijd hadden moeten nemen om dat op te lossen. Ik heb voor de leuk nog even twee filmpjes hier geplakt. Als je het topic al gevolgd heb heb je ze al gezien, maar het leek mij mooi ze nog een keer in 1 post te hebben zodat je echt goed het verschil kan zien :o .

Dit was 6-2( precies een maand geleden)


Deze is van 3 weken geleden, waarbij we haar nog steeds te gespannen vonden om op te stappen


En dit is gister:

Met zitten nog even een 'schrikmomentje' , ik kan je niet vertellen hoe trots ik ben op deze merrie. Je ziet dat ze schrikt, even nadenkt en weer ontspant. Dat had ik 4 weken geleden gewoon niet voor mogelijk gehouden :o :(:)


Nog een keer vanuit een andere hoek, het mooiste vind ik misschien wel dat ze tegenwoordig contact met ons zoekt i.p.v. zich afsluit.


Nog een keer zitten, waarbij we echt gewoon momenten van complete ontspanning zien *\o/*


En omdat zoals je eerder heb gezien we ook al geoefend hebben met hangen en lopen, is ook dat niet nieuw voor haar, ze vind dit nog wel heel erg lastig en wil het liefste alleen haar voorbenen bewegen :D


En de tweede keer lopen met iemand er op



Ik hoop dat te zien is hoe enorm ze veranderd is, misschien is het niet zo goed te zien zoals het wel te voelen is :o . Ze kwam 6 weken geleden als een onzekere merrie die als beste verdediging had te vluchten en dacht dat alles wat een mens kon bedenken heel erg eng was. En op dit moment is het eigenlijk een redelijk zelfbewust paard geworden met een groot vertrouwen in de mens.
We vermoeden dat we het 'zwaarste' stuk gehad hebben en ze vanaf nu eigenlijk heel erg safe kan gaan worden en snel kan gaan in haar ontwikkeling. Aan ons de kunst om haar dan niet te overvragen :) .

Ze is op dit moment aan de hand heel erg vriendelijk, loopt langs alle spannende dingen, is braaf met bijv. beslaan en er kan op gezeten worden. Daarnaast begint ze echt lol te krijgen in haar leven, dat is misschien nog wel het belangrijkste *D . Dit soort paarden, echt, als dit lukt, iets beters bestaat er gewoon niet :o

mala26

Berichten: 5018
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:02

wauuuuwwww wat een verschil weer zeg! Echt geweldig om te zien, wordt ik erg erg blij van!
Zo mooi hoe ze nu met der hoofd/hals/oren beweegt en hoe ze contact blijft zoeken met de mensen die er naast staan. Moest op het einde van het 1ste filmpje "zitten" zo lachen, je ziet er echt om kijken als dat meisje eraf gaat van, ahhh daar ben je :D
Stappen is idd nog wat onwennig maar ook braaf en ze houd degene ernaast echt in de gaten dat ze de bevestiging krijgt dat ze het goed doet.
En ik ben het met je eens dat ze zelf nu lol heeft in der leven is erg belangrijk, ik denk dat ze nog een fijner beestje gaat worden dan dat ik dacht.

Syrianda
Berichten: 1835
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:28

En of het te zien is zeg! Super. Jullie hebben het goed opgepakt. Je ziet haar ontspannen staan. Niet meer strak maar oplettend op haar omgeving en jullie. Ze zoekt jullie inderdaad ook op voor interactie.
Ze heeft meer nodig maar zij komt er wel met de training zoals dit nu gaat.
Oh wat fijn ook voor de merrie. Begrepen worden en de tijd krijgen om het nogmaals op te pakken en ze komt alsnog goed onder het zadel. Ben erg blij. Petje af!

Anoniem

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:57

Idd mooi te zien Cathy, denk dat deze opbouw heel goed is geweest. Mooi te zien ook dat ze idd zelf de ontspanning op zoekt. Dat gaat helemaal goedkomen!

Selima

Berichten: 635
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:09

Prachtig topic dit!

Zo mooi dat jullie zo veel vooruitgang hebben geboekt met Jada en wat een leuk paard blijkt ze te zijn! <3

Wat ik bijzonder en, inderdaad, ontroerend vind is hoeveel contact en bevestiging ze met en bij jullie zoekt. Wat een lieverd ook eigenlijk. :j

Jadybabe

Berichten: 655
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:47

Super meiden om te zien hoe ze het doet. Ik ben van het begin een stille meelezer, het is zo fijn om te zien dat het de goede kant op gaat met de merrie. Vindt jouw stukjes altijd leuk om te lezen Kathy, volg ook je toppic over Graasje :)

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 09:01

Wat een leuke reacties allemaal! We zijn zo blij dat ze het zo goed oppakt, ze word ook gewoon een best wel heel erg leuk paard nu :o . Ze is heel erg aanhankelijk en wil graag goed doen.

Ik was er niet bij dus geen film maar ze heeft deze week zeker een volte of 20 gestapt. We geven haar veel vrij tussendoor omdat we merken dat ze er nog best 'moe' van is. Dus ik denk dit weekend pas weer nieuw materiaal :) . We gaan dan werken aan meer afstand tussen degene die haar vast houd en het paard :)

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 22:43

We gaan met Jada nu steeds een stapje verder. Zal zo het filmpje er op zetten van 3 dagen geleden. Op dit moment kan er op Jada gestapt worden, op het filmpje nog met iemand ernaast. Gister is diegene al een stukje afstand gaan nemen. Ze moet nu natuurlijk leren dat het ook nog oke is zonder iemand ernaast om steun te zoeken :) . Ik persoonlijk ben alleen nog benieuwd naar haar eerste keer aandraven. Omdat dit de eerste keer gaat zijn dat ze weer 'vaart' gaat maken en ik benieuwd ben of ze dan nog terugschiet in haar oude modus.

Overigens dacht ik vandaag: 'Laat ik eens achter een ander paard naar buiten gaan.' Het zou voor het eerst zijn dat ze de dijk op ging. Het andere paard echter wilde de dijk niet op, dus Jada heeft het hele eind voorop gelopen. Ze snurkte wel veel( :roll: Friezen) maar aan een slap touwtje. *\o/*

Getty_Maan

Berichten: 2607
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:48

Wat een overwinning :D
Gewoon lekker voorop, dat doet ze lekker even.

Blijft leuk om jullie te volgen.

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 16:41

Ik zie dat het weer een tijd geleden is dat we wat gepost hebben. Dus er komen nu wat filmpjes achter elkaar. Zoals ik al zei kan er los gestapt worden op Jada, hier heeft ze echter nog wel veel steun van degene die erbij loopt. Je ziet op het filmpje dat die echt nog gebruikt word als 'vertrouwenspunt' als ze het even niet meer weet.

Eerst nog met handeler:




Daarna leren los lopen met meer afstand:


Ook is er voor het eerst gedraafd, onze theorie is dat we willen dat ze 'er in rolt' , dus door haar steeds harder te laten stappen dat ze dan een vloeiende overgang maakt naar draf, i.p.v. wat je later natuurlijk wil: dat ze binnen een keer been een overgang maken. Dit omdat we toch nog iets voorzichtig waren voor wat er zou gebeuren als ze de eerste keer vaart zou maken.



Dit bleek echter nergens voor nodig te zijn. Als je er op zit schijnt ze geen enkel moment het gevoel te geven dat ze er vandoor gaat. Omdat we nog steeds niet vergeten waar we vandaan zijn gekomen is dit wat we qua draf hebben gedaan: een paar passen draven en dan meteen stilzetten en belonen door af te stappen.

Ze schrok zelf nog iets van het afstappen, daarom is er nog een keer opgestapt omdat je haar niet zo wil laten eindigen.


Eigenlijk verwachten we vanaf nu dat ze grote sprongen gaat maken en willen we ook iets meer tempo maken, we hebben die stappen al steeds meer genomen hoor( zo zie je dat er met opstappen gewoon opgestapt word, dus niet meer eerst even een seconde of 3 hangen en dan je been erover) .

Eigenlijk is nu niks meer te zien van hoe ze bij ons kwam, het is in de hand een enorm lief en betrouwbaar paard en onder het zadel gedraagt ze zich op dit moment zoals je mag verwachten van een jong paard. Die hoop en gedachte hadden wij de hele tijd al, maar dan denk je halverwege je Bokttopic toch wel: ja, nou moet het nog maar gebeuren ook :+

Edit: filmpjes zijn dus van meerdere dagen, we zijn steeds maar kort aan het werk :)

Anoniem

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:49

Interessant dat afstappen, ik zou dat namelijk niet doen. Gewoon daarna weer stappen is ook genoeg beloning. Nu heb je kans dat ze af gaat stoppen als je dat vaker doet en het zou ook kunnen dat ze onzeker wordt hierdoor.

Maar dat is puur mijn idee hoor. Het ziet er verder heel goed uit!

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 17:04

Oh, dit gaan we ook zeker niet nog 5 keer doen hoor, dit was puur de eerste keer aandraven! Donderdag gaat er weer iemand op, dan zal ik het vervolg filmen.

Op een gegeven moment, en dat moment komt denk ik nu wel zo ongeveer( zoals ik al in mijn post erboven beschreef) willen we het weghalen van de druk ook gewoon afbouwen. Ze moet uiteindelijk zo 'gewoon' mogelijk worden, om haar kans op een leuke baas zo groot mogelijk te maken.

Het is dus niet zo dat we een paard willen creëren wat na elke gangenwisseling stil gaat staan :')

Anoniem

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:13

Nee dat dacht ik al :') Ik denk dat druk weg halen niet zo extreem hoeft. Maar als je t niet te vaak doet kan t denk geen kwaad.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:58

Joolien schreef:
Interessant dat afstappen, ik zou dat namelijk niet doen. Gewoon daarna weer stappen is ook genoeg beloning. Nu heb je kans dat ze af gaat stoppen als je dat vaker doet

De crux zit m in "als je t vaker doet" waarschijnlijk.. :)

Citaat:
en het zou ook kunnen dat ze onzeker wordt hierdoor.
Dat zou idd kunnen, maar wij verwachten dat niet

Citaat:
Maar dat is puur mijn idee hoor. Het ziet er verder heel goed uit!

thanks :j
het kan altijd beter natuurlijk, en het lastige is dat je op een gegeven moment voor een bepaald traject kiest en dat ook een kans moet geven. Of het moet helemaal niet werken, maar dat valt ook wel mee. En zoals eerder gezegd, zo onwijs raar is ze nou ook weer niet. Het is geen bijzonder mishandeld paard met moeilijk verleden waar enorm aan gewerkt moet worden.. Ze had wel een dingetje wat een issue had kunnen worden, maar dat lijkt helemaal prima te gaan.

En nu zijn onze (of mijn iig) eisen vwb brave paarden ook heel hoog, hebben we laatst weer geconcludeerd :') .Waar anderen misschien allang zouden zeggen "nou hup hup" pakken wij nog een tandje erbij.. #wantwaaromookniet :)

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:28

Ik vroeg me ook wat af: ik heb alleen het filmpje met de draf gezien, maar ik heb het idee dat ze daar niet helemaal begrijpt wat jullie bedoelen. Je ziet bij het stappen bv dat ze op een bepaald moment echt een beetje twijfelt, en als de persoon ernaast een stap zet doet zij het ook. (En dat zie je vaker. Paarden nemen de gang van elkaar vaak ook makkelijk over.)

Het eerste wat ik tegen vrijwilligers zeg als ik uitleg hoe ze paarden moeten begeleiden (paardrijden voor gehandicapten - dan heb je natuurlijk wel paarden die het al kunnen) is dat ze moeten doen wat ze het paard willen laten doen. Hoe zou het voor Jada zijn als je dat eerst een paar keer meeneemt waarbij de persoon in het midden het voorbeeld geeft, dus zelf een paar passen 'in draf' (ik weet bijna zeker dat ze meegaat), en dat je daarna, als ze het fenomeen 'draven met iemand op je rug' een paar keer heeft gedaan, er een andere hulp aan koppelt?

Geinteresseerde vraag, niet bedoeld als kritiek :j