Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Punz

Berichten: 8601
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:25

Even topic lezen. Is al geprobeerd

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:44

Mijn vraag over het zadel was puur interesse hoor, buiten dat ik voor buitenrijden altijd eentje gewilt heb, leen het mij voor beleren ook heel fijn precies om de ervaring die jij nu omschrijft. Het lijkt me stabieler en de keren dat ik er in zat voelde ik me veel steviger zitten. :) maar vroeg me af of dat maar een ide was

toevallig zag ik vandaag op mijn FB ook nog iemand die de eerste keren met westernzadel deed en toen dacht ik 'zou het dan niet alleen een ide zijn maar ook gewoon echt zo zijn? :D

Nu gaat er eentje beleerd moeten worden binnekort en overweeg ik toch serieus om mijn droom maar waar te maken... :D

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:46

Oh, weer leuk volg topic.
Leuke van er laat in vallen, je kan meteen heel stuk bijlezen!
Ben benieuwd naar hoe het verder gaat en wanneer ze er aan toe is om er echt op te gaan zitten.
Wel super dat ze in ieder geval aan de hand al heel ander paard is geworden.

tamary

Berichten: 29319
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:48

Punz schreef:
Even topic lezen. Is al geprobeerd

Lees al vanaf begin mee, kennelijk niet alles onthouden :P .

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:50

@ayasha: Ik zeg doen :D

@tamary: klopt gedeeltelijk, we hebben er een paard bijgehad, maar die was niet onder t zadel. Die optie hebben we nog achter de hand :j maar daar is een betrouwbaar handlingpaard voor nodig die er niet altijd zijn als wij er zijn

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:51

Westernzadel voor beleren is wel fijn. Alles is gewoon veel steviger en stabieler. Groter draagvlak, lekkere dikke pad eronder dus op zich vrij comfortabel voor het paard.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:03

Maar eens uit zoeken waar ik op moet letten bij de aankoop enz. :D

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 19:13

Cer heeft al een hoop beantwoord ( kan niet vertellen hoe fijn het is om met zijn drieën zo te kunnen sparren en over het meeste hetzelfde te denken, dat maakt met paarden werken echt heel erg leuk :o )

Om even te laten zien dat ze echt wel ontzettend verbeterd:


Hier had ze een maand geleden niet zo op gereageerd :') . Ze is eigenlijk aan de hand en los echt heel erg leuk aan het worden. Moet vaak om haar lachen :) . We hebben nu al een hele tijd niet meer gehangen, we doen expres veel ander werk met haar omdat we haar ook zelfvertrouwen willen geven. Om nou elke dag aan de gang te gaan met hetgene wat ze spannend vind, dat is niet onze manier.
Snap dat jullie misschien alleen op die filmpjes zitten te wachten, maar die zijn er dus even niet :o .

Wel zijn er filmpjes van haar andere talenten :')


Dit was overigens de eerste keer dat we een hindernis neergezet hebben, en ook de eerste en tweede keer dat ze er heen liep/overheen ging. Dus hier is ze dan weer super stoer in :j


Ik verwacht dit weekend wel weer nieuw materiaal te hebben over het hangen.

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:40

Hmm, nou gaat ze weer op mijn fjord lijken :+ :D smijt gewoon de hindernis om.

darkadia

Berichten: 5295
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:05

Hahahah, hoppa, laat gewoon even de hindernis instorten ;) Zou zo mijn draver kunnen zijn :P Die ging bij 1e keer springen gewoon tussen de staander en t hek door....:')

mala26

Berichten: 5018
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:27

Vind dat eerste filmpje mooi om te zien. Lekker nieuwsgierig, hou ik van.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:57

Oh ze heeft echt wel dat typische friezendrafje! Ik denk dat ze heel mooi en stoer zal uitgroeien!

wreckh

Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:46

Wat een leuk en leerzaam topic. Ik heb al veel tips gelezen die ik ook kan gebruiken bij mijn exmoor.

Jullie doen het hartstikke leuk en rustig. Top.

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 13:35

Nou, we zijn weer een grote stap verder! De afgelopen week hebben Cer( Angelique) en Sevi10(Selene, niet dat ze iets met Bokt doet behalve kijken wat ik over haar zeg :+ ) geruild.
Het leek ons goed om te kijken of Jada ook bij andere mensen rustig blijft met hangen. De eerste keer hangen was ik niet bij, dus geen filmmateriaal. Vanaf toen zijn we een stapje verder gegaan en dat heb ik wel op film.

We hebben besloten het 'zitten' op te delen in kleinere stukken. Zogezegd bestaat zitten eigenlijk uit de volgende onderdelen die anders zijn dan het hangen:
- gewicht van de ruiter komt op het middelpunt van de rug, inclusief de bijbehorende bewegingen( dus druk op het zadel en beweging op het zadel).
- ruiter komt hoger te zitten.
- bewegingen van de ruiter komen verder van het paard af( been zwaait met opstappen).

We hebben besloten dit op te delen omdat Jada in het verleden natuurlijk vluchten als eerste reactie gebruikte willen we niet gaan zitten, die reactie weer krijgen en daardoor weer terug bij af zijn.

Ik wil aangeven dat alles wat wij doen, in overleg gaat met zijn drieën en alles wat we doen een mix is van kennis, maar vooral gevoel. Degene die er op zit, beslist uiteindelijk alles en beslist wat er op dat moment kan, dit kunnen we niet altijd uitleggen, maar we willen het best proberen :) . Dat wil dus niet zeggen, dat we dit als dé manier zien om paarden te beleren, we hebben er veel meer beleerd en we doen het bij alle paarden anders :o . Dit lijkt ons echter voor dit paard de juiste manier en als ik zie dat ze nu eigenlijk pas een maand bij ons staat, denk ik dat we heel snel vooruitgang geboekt hebben. Heb stiekem een enorm gevoel van trots, zowel voor het paard, maar zeker ook voor het team :o

Oke, hier de filmpjes:

J11: Hier zijn we hoog aan het hangen, het is niet zo'n lang filmpje maar omdat hij van voren is zie je mooi het verschil met wanneer je blijft hangen met je voet in de beugel, op deze manier kan je je lichaam verder naar het midden/de andere kant toe plaatsen en haar daar aan laten wennen.



J10: Wat we hier doen is eigenlijk het hangen verplaatsen naar zitten, we werken hier dus aan het punt dat het gewicht op haar rug anders word. Ook zie je dat we veel meer met haar bezig zijn, ze is nu meer ontspannen dus we kunnen haar nu meer aaien en bevestigen dat het oke is zo. Cer beweegt haar hoofd ook een aantal keer, om haar 'niet op slot' te laten schieten. Buiten dat we erg blij zijn met de vorderingen die meer richting het zitten gaan, zijn we eigenlijk nog meer tevreden met hoe ze staat. Wij noemen het 'een goed oog' , ze staat nu niet meer zo strak en kijkt gewoon ontspannen de wereld rond. Dat is eigenlijk de grootste winst :) .



J12: De overstap van het hangen naar het zitten en het been uitsteken, iets wat ze nog steeds een beetje spannend vind.




J14: Hier zie je dat er in principe op haar gezeten kan worden, waarbij er juist veel bewogen word om haar daar aan te laten wennen. Ook gaan we hier met het gewicht en het uitstrekken van het been richting de zwaai die je maakt met opstappen, je ziet dat ze dit nog vreemd vind, maar haar reactie zint ons veel meer: ze kijkt namelijk naar wat er gebeurt, i.p.v. dat ze kiest voor wegwezen.





J13: Zitten en meer bewegen, ruiter ook aan de andere kant met haar arm laten komen, been echt richting opstappen laten gaan.





En toen het moeilijkste punt:

Stoppen :j .

Blij zijn met wat goed gaat, kijken waar je twee weken geleden was en besluiten dat je er nog niet op gaat. :D

mala26

Berichten: 5018
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:58

Wat ik in je 1ste filmpje heel mooi vind is hoe ze beweegt met haar hoofd en oren, niet meer zo vast als in de eerdere filmpjes.
In het 2de filmpje zie je heel mooi dat op het moment dat er half gezeten wordt der balans naar achteren gaat alsof ze weg wilt maar dan besluit om toch te blijven staan en de balans weer over 4 benen wordt verdeeld. In het 3de filmpje vond ik dat ze super fijn het contact opzocht met degene op de grond, ook mooi die ontspanning in hoofd en orenspel, zodra er half gezeten wordt zie je der echt kijken naar degene op de grond van ehh en nu en dan wordt ze beloond en staat ze echt van oo maar dit kan ik!

4de en 5de filmpje staan er niet bij, bij mij.
Wil jullie complimenteren met hoe jullie te werk gaan. Zo te zien heeft ze ontzettend veel vertrouwen in jullie gekregen in een vrij korte tijd. Erg mooi om te zien.
1 ding, je schrijft een beetje verdedigend maar is in mijn ogen helemaal! niet nodig! Zoals jullie aan het werk zijn doe ik het zelf ook en je ziet aan het paard het werkt en daar gaat het om! Ben ontzettend benieuwd naar de verdere vorderingen.

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 14:08

He wat raar, hoop dat de filmpjes het nu wel doen? Ik vind het echt heel erg leuk dat jij ook zo goed ziet dat ze veranderd, het zit hem inderdaad in die dingetjes waar we blij mee zijn. Dat zagen we in de eerdere filmpjes langzaamaan komen( toen waren wij bijvoorbeeld blij als ze een oor bewoog :+ ) . Als ik zie hoe strak ze in het begin stond, en dat is dan nog niet eens op het filmpje zo te zien zoals het voelde als je haar aanraakte. Of ze van beton was... zo strak stond ze. En nu is ze helemaal open :)

Over het verdedigend, het is eigenlijk meer een soort begeleidend schrijven, omdat ik vooral wil laten zien dat we er echt over nadenken en eigenlijk wil voorkomen dat dit gezien word als een soort handleiding door minder ervaren mensen, waarbij het dan misschien wel heel erg mis kan gaan.

Daarnaast hebben we ook paarden waar we gewoon de derde dag dat ze bij ons in training staan opzitten, en die doen soms de eerste en tweede dag 'gekker' dan deze merrie. Dus het is ook om aan te geven dat wij bij elk paard weer opnieuw bedenken hoe we dit aan gaan pakken.

Wat ik vermoed bij deze merrie is dat ze hebben geprobeerd haar te beleren en dit mis is gegaan met hangen, ze lijkt daar meer negatieve gevoelens bij te hebben dan bij het zitten. Maar je moet natuurlijk voordat je kunt zitten, wel het hangen oplossen. Tenminste, zo denken wij er over :o

Ik wil overigens iedereen bedanken voor de super toffe reactie's! Het is echt leuk om op deze manier scherp te blijven en steeds na te denken over het hoe en waarom je iets doet :)

mala26

Berichten: 5018
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:23

Filmpjes doen het nu wel.

Ik vind idd ook dat je eerst je hang probleem moet oplossen voordat je verder gaat. Anders is het alsof je naar hoofdstuk 1 gaat terwijl je inleiding nog niet goed geschreven is.

Over je schrijven, bedankt voor de uitleg, ik snap het en zou idd ook niet willen dat mensen dit bvb klakkeloos zouden gaan kopiëren.
En qua erop zitten dat verschilt idd per paard ook qua geschiedenis van het paard. Je kan beter een 3 jarige hebben waar niks mee is gedaan en dan erop stappen dan zo een als de fries waar het mis is gegaan en die het vertrouwen miste. Wat soms tot een gevaarlijke situatie zou kunnen leiden.

loveslimpie

Berichten: 1731
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:38

ik vind het erg interessant hoe jullie beschrijven wat jullie doen. Echt leuk! Het is ook erg interessant hoe jullie een paard inrijden/doorrijden en vooral goed kijken naar de behoeftes van het paard! ik ben benieuwd naar een vervolg!

Syrianda
Berichten: 1835
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:14

Dit gaat goed Ruitje. Super om te zien.
Wat een verbetering al in de twee weken.

Es_ther

Berichten: 18735
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:20

Ik zie inderdaad al verbetering! Ziet er een stuk beter uit :).

darkadia

Berichten: 5295
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:38

Wow zoveel meer ontspanning ineens. EN ze durft nu dus ook wat te bewegen ondanks dat er iemand aan haar 'hangt'.

Beschrijvingen zijn super. EN inderdaad, ook ik zou eerst het hangprobleem oplossen en dan pas verder gaan :) Hoewel het idd wel zo kan zijn, zoals jullie eerder zelf ook aangaven, dat dat niet voor elk paard werkt. Ik blijf volgen. (Leer zo stiekem ook weer kleine dingen bij)

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:22

Jeetje je ziet idd zoveel meer ontspanning in verhouding met de eerste filmpjes.

Nogmaals petje af voor jullie geduld en ontzettend leuk en leerzaam hoe jullie alles uitleggen en ook filmpjes hebben.

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 10:39

Bedankt voor alle complimenten :) !

Punz

Berichten: 8601
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:37

Oh.... dat filmpje waar ze besluit contact met jullie te zoeken en echt achterom kijkt om te zien wat er gebeurd. Daar kan ik nu ontroert van raken!

Geweldig zoals jullie dit doen, én heel fijn dat je de mitsen, maren en overwegingen ook opschrijft. Vrees dat anders toch makkelijk vergeten wordt hoeveel kennis en ervaring er achter deze filmpjes zit, en dat wat er nu zo simpel uit ziet, het resultaat is van het héél goed inzetten van die kennis en ervaring, zonder vast te blijven zitten in te starre dogma's/methodieken, maar "gewoon" steeds op nieuw na te denken over wat nodig is.

Joh.. wat geniet ik hier van!

Anoniem

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:46

Wat eng dat zitten zo, als ze naar links schiet gaat de ruiter er achterover af. Ik zou er zelf niet voor kiezen :P

Ik zou toch nog meer ontspanning willen zien in het hangen, ze maakt al progressie, maar toch is ze me nog te statisch. Ik zou persoonlijk op dat soort momenten de ontspanning vragen door druk omlaag te geven. Zodat ze echt in de bovenlijn gaat ontspannen en zo in haar hoofd kan ontspannen.
Maar dat is mijn visie :)