Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:51

dat bedekt ook niet alle lichaamsdelen hé

mvdbijl

Berichten: 3688
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:52

Hm, aan de ene kant fijn dat het paard weer redelijk goed opgekanpt is maar ik weet niet of ik dit mijn dier allemaal zou laten doorstaan.

cato1

Berichten: 509
Geregistreerd: 09-04-10
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:54

Die foto's!! ;(

Gelukkig gaat het al veel beter met hem!! :D

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:03

Ik snap niet dat mensen hier vertellen dat dit paard geen pijn kan hebben, en een andere bokker poste dat als ze over een pijn grens gaan ze niets meer voelen( wat een bullshit)
Op het moment dat je b.v. een ongeluk krijgt, of een zebra levend opgevreten word. Dat zijn de momenten dat je niets voelt, en dat het instict het overneemt, adrealine en endorfine nemen het over (mens en dier) Maar de periode erna, dan voel je de pijn echt wel.

Over het wel of niet inslapen, daar kan je niet over oordelen. Iedereen doet wat hij het beste lijkt.
Zelf zou ik het denk ik ingeslapen hebben. Juist omdat het paard je niet kan vertellen wat het nu voelt als je erop rijd, misschien is het wel zo loyaal dat ie de pijn erbij neemt.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:06

Arm beest, met alle respect voor de eigenaren en verzorgers, maar zo'n beest had ik dus echt niet langer laten leven. Krijg al medelijden als ik er alleen al naar kijk.

Brandwonden geven zo'n enorme pijn, no way dat ik dat een paard zou laten doormaken.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:15

wow, ik schrok toch wel even van die foto's ;(
wat fijn dat het nu al stukken beter gaat :D

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 16:18

De eigenaars weten wel wat ze doen. Ze zouden Pacha nooit pijn laten lijden, en ik denk ook niet dat ze het zouden doen voor hun zelf. De centen die je er voor betaald, zijn wel 1000de euros. En dat doe je niet zo maar voor de fun..

Dat Pacha een deken op moet, daar zijn de eigenaars zeker en vast wel van op de hoogte. Ze zijn meer op de hoogte van de verzorging als wij. Pacha lijd geen pijn, niet meer. Een paard kan dan wel een instinct hebben, of niet graag de pijn laten zien. Maar mij maak je echt niet wijs, dat een paard gaat '' leren '' leven met pijn. Ooit barst de bom, tevens krijgt Pacha nog altijd wel bezoek van een dierenarts. En ook hij kan niet antwoorden in Pacha's plaats, maar hij weet veel meer dan wij allemaal te samen.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:20

Haha, maar brandworden zijn de ergste vorm van pijn, maar dit paard heeft er geen last (meer) van?
Het maakt mij misselijk dat mensen voor eigen plezier een paard laten lijden en persé beter willen maken.

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 16:24

Voor eigen plezier? Ik snap dan even niet wat daar zo leuk aan is om een paard te redden wat 1000de euro's kost en wanneer je ook nog eens in geld problemen zit. De eigenaars hebben dit gedaan omdat ze Pacha graag zien. Voor sommige is een paard maar een paard, zeker voor de grote ruiters. Die 15paarden op stal hebben staan, en eentje minder het hun toch niet uit maakt.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:26

Het is toch ook maar een paard? Ik ken mensen die ernstig verbrand zijn en die omwille van de pijn heel vaak met de gedachten gezeten hebben dat ze liever gestorven waren tijdens/net na de brand. Het is ondraagelijk en een hel. Arm paard.

Is het paard voor eigen plezier door al die pijn en trauma gesleept? Natuurlijk niet.

dennisje

Berichten: 4613
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:40

renate85 schreef:
Mensen stop eens met zeuren over de pijn die het paard heeft gehad.
Deze mensen hebben het beste met het dier voor.
En als de zenuwen stuk zijn dan zal ze weinig pijn hebben gehad.
Een kreupel paard heeft toch ook pijn, en daar dokteren we allemaal toch ook mee door ;) :j

Als er een mens brandwonden heeft dan wordt hij toch ook niet platgespoten/ingeslapen.....

amen _/-\o_
helemaal mee eens.elk paard heeft wel is pijn.
en vind het goed dat ze ondanks alles gewoon de kosten opzich hebben genomen ervoor zijn gegaan.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:42

Wat pijn betreft, het ligt er maar net aan hoe diep de brandwonden zijn. Van derde graad brandwonden (en die zien er afschuwelijk uit!) voel je namelijk helemaal niets. Dit omdat de zenuwen zijn verbrand! :)*

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:42

Lekker naief gedacht, ik denk dat mijn hoofdpijn niet vergelijkbaar is. Of mijn paard die eens een hoefzweer heeft. Weegt niet op tegen paard uit de OP.

En de zenuwen zijn kapot, dus gedeeltelijk zou ze niks voelen, nou gelukkig zeg.
Voordelig voor het paard, maar nog steeds heel heel sneu.

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 16:47

Hier is een antwoord van de eigenaar:

ik had toch graag een beetje geantwoord op sommige opmerkingen... wij hebben het paard niet levend gehouden voor ons eigen plezier. Wij zaten toen al in een moeilijke situatie en het paard levend houden was alleen maar meer problemen voor ons. Maar een mens slaapt men toch ook niet in omdat hij brandwonden heeft. Het makkelijkste (financieel en mentaal) zou geweest zijn hem in te slapen. Dan kon ons rouwproces beginnen en na een tijdje ga je over je verdriet heen maar Pacha wou leven, natuurlijk heeft hij pijngehad maar we hebben hem alle mogelijk verzorging gegeven die er bestond op de aardbol... Nu nog steeds komt er elke week een osteopate voor doorbloeding van het vel te bevorderen, 1 keer per maand komt de veearts hem checken. Pacha krijgt 9 x per dag eten en heeft speciaal energetisch hooi om de nacht door te brengen, ook de andere paarden worden zo gevoerd op stal! Pacha gaat niet zomaar op een wei... als hij gaat is dat aan de hand met Guilherme om 5uur s'morgen of om 10 uur s'avonds voor als de zon weg is en deze zomer gaan wij zeker zonnecrème gebruiken. Pacha heeft nu echt geen pijn meer, er is geen enkel open wond meer en de huid verdraagt het zadel super goed, daar waar de diepste wonden waren komt het zadel trouwens nergens aan ! Pacha komt mistens 1 a 2 keer per dag buiten voor te stappen, te werken, geborsteld en verwend te worden, 7dagen op 7. Ik begrijp dat vele mensen hun paard hadden laten inslapen, trouwens mocht ik alleen zijn geweest zou ik dat ook gedaan hebben maar mijn man heeft zoveel ervaring met paarden dat hij die verzorging aankon en ik bewonder hem hiervoor en nog voor zoveel meer !

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:50

:n

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:51

dennisje schreef:
renate85 schreef:
Mensen stop eens met zeuren over de pijn die het paard heeft gehad.
Deze mensen hebben het beste met het dier voor.
En als de zenuwen stuk zijn dan zal ze weinig pijn hebben gehad.
Een kreupel paard heeft toch ook pijn, en daar dokteren we allemaal toch ook mee door ;) :j

Als er een mens brandwonden heeft dan wordt hij toch ook niet platgespoten/ingeslapen.....

amen _/-\o_
helemaal mee eens.elk paard heeft wel is pijn.
en vind het goed dat ze ondanks alles gewoon de kosten opzich hebben genomen ervoor zijn gegaan.



Zou jou wel willen horen met brandwonden........................ :o

Een paard is een dier en kan je niet vergelijken met een mens. Het dier begrijpt niet dat de pijn misschien ooit over gaat. Die leeft op het moment en denkt niet in de toekomst.

Heel apart dat mensen hier zo licht overdenken.

Dhani

Berichten: 3643
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: zwolle

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:59

jeetje wat een schokkend verhaal en foto`s. ben blij dat het nu beter gaat met het paard! het is een mooi paard :D

Esther_r20

Berichten: 2415
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:02

Ik denk dat je nu niet meer terug moet kijken van wat jullie keuze zou zijn, maar meer vooruit. Deze keuze is gemaakt en als je pasha nu ziet, heeft die keuze goed uitgepakt!
Gelukkig zijn het mensen die geven om hun dier en hem nu (na de ergste herstelperiode) het beste willen geven. Wat de TS net schrijft namens de eigenaren, daar zou menig paard jaloers van worden. goed eten ,regelmatig van stal... ik denk dat hij het NU zo slecht nog niet heeft.

Hopelijk blijft zijn herstel zo doorgaan en kan je over een jaar dit nare hoofdstuk afsluiten.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:02

Ik vind juist als ik het stukje van de eigenaar lees denk ik: Nou, alles krijgen mijn gezonde paarden en pony's ook, én meer. Haha.

daffene

Berichten: 1994
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:03

Ik kan de eigenaren niet meer dan alleen respect geven dat ze dit gedaan hebben. Wat een negatieve reacties zeg.

Ik heb zelf ooit een flinke steekvlam in mijn gezicht gehad, waarbij ook brandwonden zijn ontstaan plus al mijn haren weg. En geloof me, dat doet een heleboel pijn. Maar ben blij dat ik niet ingeslapen hoefde te worden :P
Als ze zoveel gedaan hebben voor dit beestje en de pijn zo minimaal mogelijk proberen te houden door medicijnen/zalfjes, dan is dat toch goed? Kijk hoe het paardje er nu alweer bij loopt met nog zoveel mooie jaren te gaan!

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:06

Wat mooi dat ze hem een kans hebben gegeven. Mooi paard ook! Super dat het al stukken beter gaat!
Petje af. +:)+
Laatst bijgewerkt door Mies op 24-02-11 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

cocochanel

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:07

Ik heb diep respect voor de eigenaren!
Jullie hebben er alles aan gedaan voor Pacha en dat bewonder ik.

Mensen die zeggen dat paarden doorvechten,onzin,als er een paard in de sloot ligt,zal hij 3 á 4 pogingen doen om eruit te komen,lukt dit niet dan geeft hij op en stopt hij zijn kop onder water! paarden geven juist erg snel op als ze denken dat het niet meer gaat.
dat Pacha dat niet heeft gedaan geeft aan dat ze wilde leven en ervoor wilde vechten.

Wij waren er allemaal niet bij en de eigenaren kennen Pacha het beste en als zij zagen dat het paard ervoor wilde vechten wie zijn wij mensen dan om dit op te geven ?
Misschien was het het makkelijkst geweest maar als dit paard nog 20 jaar van zijn leven kan genieten is dat toch alleen iets heel moois!
Ja hij heeft een traumatische ervaring meegemaakt,en misschien een lijdensweg te verduren gehad,maar er zijn wel meer paarden die iets vervelends hebben meegemaakt,maanden op stal hebben moeten staan om te revalideren etc. en daar vechten we ook voor!

Iedereen kan wel zeggen ik had hem laten inslapen,maar hebben wij voor deze keuze gestaan ?
Heeft jou lievelingspaard dit meegemaakt ? je weet alleen wat je zou doen wanneer je in deze situatie komt en vanalles roepen wat je wel of niet gedaan zou hebben is zo makkelijk!

Ik hoop dat Pacha helemaal opknapt,maar aan de foto's te zien gaat het de goede kant op!
heel veel succes en sterkte met haar !

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:08

Je spreekt jezelf behoorlijk tegen en daarbij: ik hoef niet in zo'n situatie te zitten om de keus te maken.

Sha_r0n

Berichten: 1429
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Enter

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:12

Het paard ziet er alweer stukken beter uit!! Echt respect voor jullie!
Pacha mag blij zijn met zulke baasjes!

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:19

In de OP stond dat de DA zei dat ze het paard beter konden laten inslapen.
Ik had dat zeker gedaan.
Ik kan me dus niet vinden in de beslissing om het paard te laten behandelen, sorry.
Een paard kan niet aangeven hoeveel pijn het heeft, maar dit moet zeer pijnlijk zijn geweest.

De liefde voor een paard kan ik dan ook wel weer heel goed begrijpen.
Maar dit zijn geen schroeiplekjes...
Liefde is ook : laten gaan.