Wild konik paard gered van de slacht

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14574
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 13:02

LV19952 schreef:
Ik wilde eigenlijk verder niet in dit topic reageren maar ik ken de stal waar TS haar paard heeft opgehaald (niet in positieve zin) en ik kan je vertellen dat dit paard vanaf het moment dat die daar op stal is beland niet meer uit dr box is geweest. Als die stal dat paard 8 maanden heeft gehad dan heeft die ook daadwerkelijk 8 maanden op stal gestaan zonder uit de box te komen, zonder een smid te zien etc. met 2 keer per dag een klein plukje hooi die ze binnen een half uurtje op hebben. Paard mag van geluk spreken dat ze alleen op stal heeft gestaan met haar veulen. Ze zijn er ook niet vies van om 3 van die pony's weken lang in een 3x3 box te laten staan.

Deze paarden komen wel degelijk uit het natuurgebied om geslacht te worden, maar nadat deze stal de paarden eens een keer zo mager heeft laten worden dat de slacht er niks meer voor wilde geven proberen ze nu deze paarden eerst aan particulieren te verkopen. Dat brengt blijkbaar meer op.

Dierenbescherming faalt hier weer eens helaas. Zolang ze regelmatig hooi en water krijgen doen zij er niks aan.


Ik vond dit wel schokkend om te lezen eerlijk gezegd....
Wil je hier meer over delen? Mag ook in pb.

Ik heb al eens eerder met een flinke groep mensen voor elkaar gekregen dat alle paarden weggehaald werden bij een dergelijke plek.

Ik zou het bijzonder kwalijk vinden wanneer natuurorganisaties zich van dit soort paarden ontdoen door ze te dumpen bij dergelijke handelaren.
Wanneer dat echt zo is mag daar wel eens wat ruchtbaarheid aan gegeven worden.

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 13:19

Wij zijn zelf overigens ook niet van het trainen met voer beloning . In het filmpje hoor je ons nog zeggen ( of ik heb er muziek over heen gedaan ben nog niet zo handig met het monteren ) maar dat dit eenmalig was.

Basis behoefte van een paard is voer. We hebben haar vertrouwen gewonnen met rozenbortel geen snoep . Het nibbelen met haar lippen deed ze al ( zie eerste filmpje dat we haar voor het eerst zagen.)

De filmpjes zijn moment op namens 8 minuten van een week oefenen met haar

We hebben zelf meerdere paarden en die worden ook niet getraind met voer want ook daar zijn wij geen fan van hebben zelf een paard met voernijd dus weten de nadelen er van

Maar we hebben ook de andere kant gezien met 1 van onze andere paarden die ook 0 vertrouwen had in mensen en niet in handen was geweest ( een paint horse ) deze hebben we ( 6 weken over gedaan voor we hem überhaupt konden pakken en aanraken ) laat staan een halster om doen. We hebben het vertrouwen gewonnen met zijn voeding en dit heeft positief uitgepakt het is nu de liefst pony voor de kids en bedelt totaal niet en wordt niet meer met voeding getraind

We zijn wel bekend met positief belonen onze jongste paard doet het hier heel goed op, met hem doe ik target training gezien zijn leeftijd en wat vrijheidsdressuur. Ik heb dit alleen wel omgezet naar clickertraining omdat hij gefocust werd ik het omgezet .

We snappen dus wel de reactie op het voer maar dat is bij haar een bewuste keuze geweest . We hebben deze week alleen maar aan vertrouwen gewerkt . Ze was al mega blij met haar paddock/stal en stond hier al in te bokken van vreugde al veel meer ruimte dan ze de afgelopen maanden had gehad . Maar wij bieden haar liever meer ruimte maar daar hadden we wel haar vertrouwen voor nodig .
Ze moest een lang stuk over het pad en we wilden haar daarna wel weer kunnen pakken.
Nu wist ze als ik kom krijg ik wat lekkers ( rozenbortel)

Waardoor we haar ook lekker deze mogelijkheid kunnen bieden.

Het flamen , was eigenlijk een grapje maar snap dat het zo opgepakt kan worden als je er niet bij was . Vanaf het moment dat we haar zagen was ze actief met haar lippen ( we weten natuurlijk ook niet hoe en wat er daar op stal is gegeven en hoe )
We maakte een dolletje op dat moment met betrekking tot flamen en dat zie je op het filmpje
( niet altijd te serieus zijn paard lol wij lol en samen genieten )

Wanneer we echt aan het werk gaan komt er echt geen voer aan te pas we trainen op de methode van natural horsemanship dus niet met voer .

Alleen hebben we heel bewust met vertrouwen winnen en voer .
Want ze lijkt heel “ tam “ maar dat is tot haar hoofd kriebelen en daar blijft het bij . We konden niet zo haar stal even in lopen want dan dreigde ze ons we uit te trappen. Nu ze ons vertrouwd wordt dat met de dat minder .

Ik snap dus dat niet iedereen van de voerbeloning is alleen achter een computer en een filmpje van 8 minuten is een oordeel vellen vrij lastig .
Want .. zonder vertrouwen kom je geen stapje verder .
Later in onze filmpjes zul je zien dat er geen voer meer aan te pas komt en is haar beloning staks gewoon aan het einde haar eigen voer in haar voerbak

Verder waarderen we het mee denken en snappen we dat mensen verschillende meningen hebben met betrekking tot slacht enz . Gelukkig is iedereen anders en iedereen heeft een andere mening en je kan nooit iedereen tevreden stellen

Eef_Bam

Berichten: 4135
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 13:22

Ik heb uit interesse de filmpjes gekeken, en tja... moet zeggen dat als je jullie jezelf op een manier profileren die ik inderdaad onder penny gedrag vind vallen. De term "paard redden" gebruiken in plaats van trainen, paard leren flehmen, veel snoepjes geven, heel veel giebelen, patatjes voeren... Allemaal dingen die ik vroeger als penny op de manege ook deed :+ . Komt gewoon nogal onproffesioneel over. Dus wellicht moeten jullie gewoon iets proffesioneler zijn in wat je deelt, als je dat soort reacties niet wilt krijgen. Het penny beeld zorgt er ook voor dat mensen gaan twijfelen aan jullie kennis en kunde,.

Anoniem

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:01

Jeetje, dus als je als volwassen vrouwen/vriendinnen plezier hebt met elkaar en een lolletje uithaalt, gelukkig bent met zo'n mooie leuke pony dan krijg je gelijk de stempel Penny tegenwoordig? Nou dan ben ik denk ik wel echt op en top Penny als ik deze dames vergelijk met hoe ik met mijn paard omging. Stukje lol met je knol noem ik dat. Heel bizar om kinderen op een manege te vergelijken met volwassen vrouwen die lol hebben samen en blij zijn met de pony. Hoe moet ze het dan noemen? Ze hebben de pony gered van de slacht, dus is het benoemen van redden toch gewoon een feit en heeft niks met penny te maken?
Ook het flemen legt ze zelf duidelijk uit. En zoals ik ook al zei het zijn zulke korte moment opnames.

Zo jammer ik ken de ts niet eens maar vind het echt jammer dat zo'n leuk bedoeld topic deze draai krijgt. Ik wou heel graag meelezen maar word gewoon naar van hoe mensen hier reageren dus ik volg het lekker verder op youtube.

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 14:09

Eef_Bam schreef:
Ik heb uit interesse de filmpjes gekeken, en tja... moet zeggen dat als je jullie jezelf op een manier profileren die ik inderdaad onder penny gedrag vind vallen. De term "paard redden" gebruiken in plaats van trainen, paard leren flehmen, veel snoepjes geven, heel veel giebelen, patatjes voeren... Allemaal dingen die ik vroeger als penny op de manege ook deed :+ . Komt gewoon nogal onproffesioneel over. Dus wellicht moeten jullie gewoon iets proffesioneler zijn in wat je deelt, als je dat soort reacties niet wilt krijgen. Het penny beeld zorgt er ook voor dat mensen gaan twijfelen aan jullie kennis en kunde,.


Gelukkig zien we de lol er van in , er gebeurd al genoeg serieus in de wereld en ellende .
Wij vinden genieten met onze paarden en van onze paarden ook heel belangrijk . Het leven bestaat niet alleen maar uit trainen, trainen en trainen. Hoe tof is het dat ondanks ze net van haar veulen af is gehaald. Ze op een enge vrachtwagen wordt gezet met vreemde mensen. In een mega file komt van 2 uur en inmiddels al 4 uur !! Op de vrachtwagen stond .. Zo open en nieuwsgierig blijft naar ons en ja het eten . Het verbaasde ons . Vonden het geweldig en konden van haar openheid genieten .

Vroeger wedstrijd ruiter geweest maar heb met alle liefde deze wereld gedag gezegd . Het genieten van onze paarden en de paarden van ons vinden wij belangrijker . En alles is al serieus genoeg .. heb af en toe een beetje lol doet je goed .

Ik zal niet snel meer op 1 lijn liggen met een wedstrijd ruiter naja wil ze absoluut niet over 1 kam scheren .
Maar meer in de zin ik train niet op die manier met mijn paarden .
Ik werk veel los met ze vanaf de grond omdat ze voor mij willen werken . Dingen waar wij samen plezier in hebben . Het moeten daar ben ik niet meer zo van . Ik wil respect van hun en die krijgen ze ook van mij .
Ik kan ook heerlijk genieten wanneer ze in de wei staan.
Soms thuis even koken met het gezin naar stal en heerlijk genieten van de zonsondergang en de spelende paarden en ons eten .
En ieder zijn ding

Deze pony gaat geen wedstrijd pony worden. We gaan straks als ze klaar is een leuke ruiter voor haar zoeken , zoals het er nu naar uit ziet vrouwelijk , iemand die lekker ritjes met haar wil maken.. misschien wel crossen oid . Maar zij zal niet shinen in de dressuur ring en dat is ook niet het leven wat we voor haar zien .
Laatst bijgewerkt door Dakotexas op 07-03-23 14:23, in het totaal 3 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:11

Eef_Bam schreef:
Ik heb uit interesse de filmpjes gekeken, en tja... moet zeggen dat als je jullie jezelf op een manier profileren die ik inderdaad onder penny gedrag vind vallen. De term "paard redden" gebruiken in plaats van trainen, paard leren flehmen, veel snoepjes geven, heel veel giebelen, patatjes voeren... Allemaal dingen die ik vroeger als penny op de manege ook deed :+ . Komt gewoon nogal onproffesioneel over. Dus wellicht moeten jullie gewoon iets proffesioneler zijn in wat je deelt, als je dat soort reacties niet wilt krijgen. Het penny beeld zorgt er ook voor dat mensen gaan twijfelen aan jullie kennis en kunde,.


Wat is dit nu weer voor een stomme reactie?

Waarom moeten mensen andere mensen altijd zo (negatief) veroordelen op basis van wat korte filmpjes en een stukje tekst?

TS plaatst een volgtopic, geen ongevraagd advies topic en daar zit de irritatie ook van de meeste mensen. Op Bokt zitten altijd mensen die dingen zelf anders zouden doen, en dat is prima..maar het is wel handig als er gesnapt wordt dat er niet maar 1 manier is die goed is.

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:13

Ninx schreef:
LV19952 schreef:
Ik wilde eigenlijk verder niet in dit topic reageren maar ik ken de stal waar TS haar paard heeft opgehaald (niet in positieve zin) en ik kan je vertellen dat dit paard vanaf het moment dat die daar op stal is beland niet meer uit dr box is geweest. Als die stal dat paard 8 maanden heeft gehad dan heeft die ook daadwerkelijk 8 maanden op stal gestaan zonder uit de box te komen, zonder een smid te zien etc. met 2 keer per dag een klein plukje hooi die ze binnen een half uurtje op hebben. Paard mag van geluk spreken dat ze alleen op stal heeft gestaan met haar veulen. Ze zijn er ook niet vies van om 3 van die pony's weken lang in een 3x3 box te laten staan.

Deze paarden komen wel degelijk uit het natuurgebied om geslacht te worden, maar nadat deze stal de paarden eens een keer zo mager heeft laten worden dat de slacht er niks meer voor wilde geven proberen ze nu deze paarden eerst aan particulieren te verkopen. Dat brengt blijkbaar meer op.

Dierenbescherming faalt hier weer eens helaas. Zolang ze regelmatig hooi en water krijgen doen zij er niks aan.


Ik vond dit wel schokkend om te lezen eerlijk gezegd....
Wil je hier meer over delen? Mag ook in pb.

Ik heb al eens eerder met een flinke groep mensen voor elkaar gekregen dat alle paarden weggehaald werden bij een dergelijke plek.

Ik zou het bijzonder kwalijk vinden wanneer natuurorganisaties zich van dit soort paarden ontdoen door ze te dumpen bij dergelijke handelaren.
Wanneer dat echt zo is mag daar wel eens wat ruchtbaarheid aan gegeven worden.


Ik vond dit trouwens ook schokkend om te lezen.

Lijkt me ook iets voor de dierenwelzijnsorganisatie's om zich eens mee bezig te gaan houden.

Dit paardje heeft echt veel geluk gehad.

Eef_Bam

Berichten: 4135
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:25

Joh, ik zeg nergens dat mensen geen lol mogen hebben of op wedstrijd moeten :roll: . Ik zeg dat als je geen penny genoemd wil worden , dan kan je beter geen penny lol delen. Dat is wat ik benoem, wil je jezelf neerzetten als iemand die paarden traint, of iemand die penny lol heeft met zijn knol? Beide prima, maar afhankelijk van welke keuze je maakt krijg je andere reacties, en de penny reacties vind Ts klaarblijkelijk niet leuk . Dus ik geef een tip mee hoe je dat kan voorkomen.

Ik zeg ook nergens dat ts het niet goed doet. Ik zeg wel dat als ts geen penny genoemd wil worden, ze beter dat soort dingen niet kan delen :) .

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Wild konik paard gered van de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:34

Trainen ervaart TS duidelijk als lol. Dat kan ook, hè. Ze hoeft zich natuurlijk niet te verantwoorden over de manier waarop wij de teksten/filmpjes opvatten. :P
Belangrijkste is dat ze weet wat ze doet en meer dan uitleg en context geven, kan ze niet doen.

Ik ben nu vooral benieuwd hoe het settelen gaat en ben ook benieuwd hoelang het dan duurt voordag je echt een beetje kan gaan werken. Nu is ze natuurlijk flink schraal, dus zou het iig even rustig aan doen. Is allemaal best even stressen voor haar denk ik!

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 14:38

AlwaysH schreef:
Trainen ervaart TS duidelijk als lol. Dat kan ook, hè. Ze hoeft zich natuurlijk niet te verantwoorden over de manier waarop wij de teksten/filmpjes opvatten. :P
Belangrijkste is dat ze weet wat ze doet en meer dan uitleg en context geven, kan ze niet doen.

Ik ben nu vooral benieuwd hoe het settelen gaat en ben ook benieuwd hoelang het dan duurt voordag je echt een beetje kan gaan werken. Nu is ze natuurlijk flink schraal, dus zou het iig even rustig aan doen. Is allemaal best even stressen voor haar denk ik!


Ze begint langzaam want te ontstressen, begint weer wat meer te eten en wordt nieuwsgierig naar ons en stelt zich open.
Ze is enorm schraal , gelukkig zien we in een week wel al verandering .
We zijn ook onwijs blij dat haar uiers niet zijn gaan ontsteken want dat had nog wel even een dingetje geworden.
We gaan vandaag hopelijk rustig beginnen met het volgen, achterwaarts en de ontspanning opzoeken ( grondwerk) en na afloop laten we even lekker alles verwerken in de kraal waar ze weer even lekker haar benen kan strekken .
Stapje voor stapje
Maar wat geweldig karakter heeft de Konik echt mooi om te zien .

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:44

Flevolander schreef:
misschien gooi ik de knuppel in het hoenderhok, maar ik vraag mij echt af wat er mis mee is die dieren te vangen en te laten slachten. Die mustangs worden al generaties in het wild geboren. Ik vraag mij echt oprecht af wat fijner is voor het dier.. zo'n dier uit het wild halen en op een vliegtuig zetten, langdurig in quarantaine en dan nog proberen dat dier uiteindelijk te beleren. Of vangen en laten slachten..

Kan iemand mij uitleggen waarom deze dieren überhaupt "gered" moeten worden?

Bij de Koniks in Nederlandse natuurgebieden denk ik nog.. alla, deze dieren komen in de natuurgebieden ook regelmatig in contact met mensen.. al ben ik daarin ook niet persé tegen slachten.


We gaan inderdaad behoorlijk off topic maar ik wil hier nog wel graag op reageren. Het sluit wel aan op het onderwerp wilde paarden namelijk.

Ik ben niet perse tegen slachten, maar het vangen en transport vind ik dus echt verschrikkelijk als ze daarna alsnog geslacht worden. In Amerika zijn die afstanden natuurlijk ook enorm. Ik zou ze dan liever een snelle dood geven door ze te schieten. Als je ze wel wil vangen en op transport wil zetten dan kun je ze eventueel ook een mooi leven geven, zoals TS nu probeert te doen. Alleen denk ik daarbij wel dat je ze niet allemaal kan redden. Voor dit soort paarden is maar beperkt plek natuurlijk. Het probleem met een overschot aan wilde paarden los je daarmee niet op.

Maar goed, het gaat nu over dit paard en haar leven is wel veranderd en haar wacht een toekomst. Ik vind het mooi dat mensen dit doen. En wat ervaring betreft, TS en haar vriendinnen hebben ervaring. Misschien niet met een Konik, maar je moet ook ergens beginnen natuurlijk als je ook die ervaring wil opdoen. Iedereen is ooit begonnen met paarden, ooit met een jong paard, etc. En van elk paard leer je weer. Succes TS!

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:49

Bij ons op stal was een vrouw die met haar konik veel buitenritten deed. Geweldige pony. Leuk topic om te volgen. Ik gebiet van jullie foto's en filmpjes.

Ik heb veel ervaring met de sobere merens (bergpaard). Inderdaad vitamine brokjes en verder schraal ruwvoer. Kuil is gegarandeerd hoefbevangenheid en dus not done. Zo ook te rijk hooi. Het beste bij onze paarden was het armste hooi, bij voorkeur hooi uit natuurgebieden met alle plantjes erin, strook begrazing, en wat we ook deden was vaak 's nachts Polie en Hercule op de wei laten , achter dus de paarden aan. Op stal liet de stalhouder 's nachts onze paarden op de oude tegelpaden de kantjes en de randjes op eten. Daar hadden ze zat aan. Lees, ze waren kogelrond!

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 14:59

pien_2010 schreef:
Bij ons op stal was een vrouw die met haar konik veel buitenritten deed. Geweldige pony. Leuk topic om te volgen. Ik gebiet van jullie foto's en filmpjes.

Ik heb veel ervaring met de sobere merens (bergpaard). Inderdaad vitamine brokjes en verder schraal ruwvoer. Kuil is gegarandeerd hoefbevangenheid en dus not done. Zo ook te rijk hooi. Het beste bij onze paarden was het armste hooi, bij voorkeur hooi uit natuurgebieden met alle plantjes erin, strook begrazing, en wat we ook deden was vaak 's nachts Polie en Hercule op de wei laten , achter dus de paarden aan. Op stal liet de stalhouder 's nachts onze paarden op de oude tegelpaden de kantjes en de randjes op eten. Daar hadden ze zat aan. Lees, ze waren kogelrond!


Thanks we konden kwa voeding weinig vinden, wat voor ze het beste was alleen wat ze in de natuur eten enz .

Kwa voeding weet ik een hoop met betrekking tot onze paints etc maar in dit geval een konik geen ervaring mee .

Wij denken trouwens ook dat ze het super zou doen met buitenrit , strand en bos ritten enz ( al vind ze verkeer nu nog dood eng maar dat komt goed )

Kimddddd

Berichten: 489
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 15:32

Hier ook al enkele jaren in bezit van een konik :) en sinds klein jaartje ook een konikxtinker. Een super lieve dame die niet altijd de makkelijkste is geweest. Vooral een koningin in uitbreken.

Wat verschrikkelijk dat er mensen handelen in deze paarden en ze dan fulltime in de box laten. Ik weet hoe graag ze fulltime buiten zijn. Bij ons krijgen ze arm hooi en vitaminekoek van marstall. Omdat ik in Zweden woon is het timothee hooi en ook het kuilgras. Hier gaan ze goed.

Wat ik helaas ook veel zie van mensen die een konik overnemen is dat ze niet lang er na weer te koop staan omdat ze toch iets minder makkelijk zijn als paarden die gefokt zijn om te rijden. Mijn lieve Nala heeft de neiging om in de fight modus te gaan. Dus steigert, bijt of schopt met haar voorbeen als ze bang is en niet weg kan. Leiderschapsoefeningen en grondwerk zijn heel belangrijk en goed vertrouwen opbouwen. Het zijn niet van nature bomproof paarden en hier in Zweden ziet en merkt Nala altijd alles op.

KootMiraDrum

Berichten: 8339
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 16:21

SjonnieZ schreef:
Maar heel eerlijk.. slachten omdat ze de verkeerde kleur veulens krijgt ook dat lijkt me stug.
A het zijn wilde paarden, die worden niet gefokt op kleur.
B de hengst bepaalt mede de kleur.
Als er al dus op kleur gefokt zou moeten worden dan is het logischer om de hengsten met de “verkeerde” kleur er uit te halen. Die zorgen immers voor meer nakomelingen.

Met een "afwijkende" kleur kunnen ze "semi-wild" minder goed overleven, zegt men. Net als toen bij deze:
https://nos.nl/artikel/2088546-bezoeker ... nikpaarden

Fly_high

Berichten: 3351
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 16:39

SjonnieZ schreef:
Maar heel eerlijk.. slachten omdat ze de verkeerde kleur veulens krijgt ook dat lijkt me stug.
A het zijn wilde paarden, die worden niet gefokt op kleur.
B de hengst bepaalt mede de kleur.
Als er al dus op kleur gefokt zou moeten worden dan is het logischer om de hengsten met de “verkeerde” kleur er uit te halen. Die zorgen immers voor meer nakomelingen.


In Polen haalt het bosbeheer ze er wel uit als ze verkeerde kleur (vos) worden geboren. Een oude kennis van mij heeft zo'n konik veulentje gekocht, mankeerde niets behalve dat het dus een vosje was ;) Vos koniks worden dan ook niet in het stamboek opgenomen.

Wat ze in NL en BE daarmee doen geen idee, het is helaas niet alsof het beleid mbt "wilde" koniks nou zo perfect uitgewerkt is :')

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 16:41

Ja dat afwijkende kleuren zoals vos (verervers) eruit worden gehaald is iets wat vaker gebeurt.
Hoe de paarden langdurig opgestald zijn is schandalig. Zou goed zijn als die bokker (weet even niet meer wie het zei) daar actie op kan ondernemen om dat te stoppen.
Merrie zal in het begin wel onrustig zijn geweest omdat ze zonder haar veulen is meegenomen.
Maar ze heeft alle kansen nu bij jullie.

Ik zag laatst ook een filmpje van een fjord die zo apart galopperde met de achterbenen. Lijkt me zwakte, wat niet raar is gezien haar conditie.
Zal misschien wel verbeteren als ze sterker wordt en een betere balans heeft.
Leuk om te zien hoe nieuwsgierig en mensgericht ze is, ondanks alle sores van voorheen.

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 16:59

Kimddddd schreef:
Hier ook al enkele jaren in bezit van een konik :) en sinds klein jaartje ook een konikxtinker. Een super lieve dame die niet altijd de makkelijkste is geweest. Vooral een koningin in uitbreken.

Wat verschrikkelijk dat er mensen handelen in deze paarden en ze dan fulltime in de box laten. Ik weet hoe graag ze fulltime buiten zijn. Bij ons krijgen ze arm hooi en vitaminekoek van marstall. Omdat ik in Zweden woon is het timothee hooi en ook het kuilgras. Hier gaan ze goed.

Wat ik helaas ook veel zie van mensen die een konik overnemen is dat ze niet lang er na weer te koop staan omdat ze toch iets minder makkelijk zijn als paarden die gefokt zijn om te rijden. Mijn lieve Nala heeft de neiging om in de fight modus te gaan. Dus steigert, bijt of schopt met haar voorbeen als ze bang is en niet weg kan. Leiderschapsoefeningen en grondwerk zijn heel belangrijk en goed vertrouwen opbouwen. Het zijn niet van nature bomproof paarden en hier in Zweden ziet en merkt Nala altijd alles op.


Jouw paardje in het animal design waarschijnlijk een reflector net als deze merrie .
Ik heb ook een ruin die in de fight gaat als hij bang is . Nu is hij vrij cooldown maar als hij getriggert wordt gaat hij los
We gaan nu opbouwen met grondwerk tot nu toe gaat zij niet in de fight maar wil ze vluchten .
Wel super mooi Zweden

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 17:00

Fly_high schreef:
SjonnieZ schreef:
Maar heel eerlijk.. slachten omdat ze de verkeerde kleur veulens krijgt ook dat lijkt me stug.
A het zijn wilde paarden, die worden niet gefokt op kleur.
B de hengst bepaalt mede de kleur.
Als er al dus op kleur gefokt zou moeten worden dan is het logischer om de hengsten met de “verkeerde” kleur er uit te halen. Die zorgen immers voor meer nakomelingen.


In Polen haalt het bosbeheer ze er wel uit als ze verkeerde kleur (vos) worden geboren. Een oude kennis van mij heeft zo'n konik veulentje gekocht, mankeerde niets behalve dat het dus een vosje was ;) Vos koniks worden dan ook niet in het stamboek opgenomen.

Wat ze in NL en BE daarmee doen geen idee, het is helaas niet alsof het beleid mbt "wilde" koniks nou zo perfect uitgewerkt is :')


Dat gebeurd hier dus ook haar veulens zijn vos kleurig . Overigens prachtige kleur maar ze willen het niet zien

Dakotexas
Berichten: 140
Geregistreerd: 06-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 17:00

KootMiraDrum schreef:
SjonnieZ schreef:
Maar heel eerlijk.. slachten omdat ze de verkeerde kleur veulens krijgt ook dat lijkt me stug.
A het zijn wilde paarden, die worden niet gefokt op kleur.
B de hengst bepaalt mede de kleur.
Als er al dus op kleur gefokt zou moeten worden dan is het logischer om de hengsten met de “verkeerde” kleur er uit te halen. Die zorgen immers voor meer nakomelingen.

Met een "afwijkende" kleur kunnen ze "semi-wild" minder goed overleven, zegt men. Net als toen bij deze:
https://nos.nl/artikel/2088546-bezoeker ... nikpaarden


Interessant ga het straks even lezen

Kimddddd

Berichten: 489
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:17

Dakotexas schreef:
Kimddddd schreef:
Hier ook al enkele jaren in bezit van een konik :) en sinds klein jaartje ook een konikxtinker. Een super lieve dame die niet altijd de makkelijkste is geweest. Vooral een koningin in uitbreken.

Wat verschrikkelijk dat er mensen handelen in deze paarden en ze dan fulltime in de box laten. Ik weet hoe graag ze fulltime buiten zijn. Bij ons krijgen ze arm hooi en vitaminekoek van marstall. Omdat ik in Zweden woon is het timothee hooi en ook het kuilgras. Hier gaan ze goed.

Wat ik helaas ook veel zie van mensen die een konik overnemen is dat ze niet lang er na weer te koop staan omdat ze toch iets minder makkelijk zijn als paarden die gefokt zijn om te rijden. Mijn lieve Nala heeft de neiging om in de fight modus te gaan. Dus steigert, bijt of schopt met haar voorbeen als ze bang is en niet weg kan. Leiderschapsoefeningen en grondwerk zijn heel belangrijk en goed vertrouwen opbouwen. Het zijn niet van nature bomproof paarden en hier in Zweden ziet en merkt Nala altijd alles op.


Jouw paardje in het animal design waarschijnlijk een reflector net als deze merrie .
Ik heb ook een ruin die in de fight gaat als hij bang is . Nu is hij vrij cooldown maar als hij getriggert wordt gaat hij los
We gaan nu opbouwen met grondwerk tot nu toe gaat zij niet in de fight maar wil ze vluchten .
Wel super mooi Zweden


Ja het is super voor ze hier! Wel mag het voorjaar wel eens komen hoor :) Blijven super leuke paardjes die koniks. Hier in Zweden zijn ze helemaal bezig met een club oprichten speciaal voor koniks. Een soort stamboek. Heb ik in Nederland nog niet gezien. Ze hebben zelfs een dekhengst beschikbaar.

Met een beetje geduld gaat het vast helemaal lukken om een super band op te bouwen met jullie konik :) Hoe heet ze eigenlijk of heb ik daar overheen gelezen?

Dit zijn mijn lieverds in Zweden :) in de sneeuw
Afbeelding

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:29

Ze stond nog met het veulen tot jullie haar haalden? Veulen is niet afgespeend? Of hebben jullie het veulen ook meegenomen? En wat gaat er met het veulen gebeuren? Lijkt me dat dat beestje niet echt een positieve toekomst heeft.

*edit* dit zijn gewoon vragen uit interesse, soms komt het anders over online.
Laatst bijgewerkt door chevax op 07-03-23 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:39

Gave natuurpaardjes.
Natuurpaardjes moeten knokken om te overleven en snel vluchten bij gevaar. Dus wat wij mensen vragen staat daar haaks op. De merens is ook een natuurpaard en zij nemen bij mensen die niet duidelijk en solide genoeg zijn, het leiderschap over. Dat is puur omte overleven. Je geeft leiderschap in de natuur aan een solide betrouwbare leider.
Althans zo heb ik dat gedrag altijd verklaard.

Dus ik geloof zeker dat de koniks merries kunnen slaan en de hengsten bijten cq vechten als ze denken dat dit nodig is. Die fight betekende overleven.

Veel (merens) in kudde in de bergen geobserveerd. Daar gaat kalm aan toe, maar zo nodig wordt er ook gevochten. Maar grondwerk helpt zeker bij dit soort paarden.

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:43

Dakotexas schreef:
AdemoJoey schreef:
Mag ik vragen welke organisatie dat is? Ik had er helemaal geen weet van dat er wilde Mustangs naar DLD gebracht werden.


Via Google is er het 1 en ander over te vinden
Niet iedereen kan ze zomaar adopteren zitten wel veel eisen aan. Trainings ervaring enz . Je moet filmpjes insturen etc


Thanx! Goed dat ze zo secuur zijn! Ik zag dat er in DLD sowieso wel aardig wat Mustangs uit Amerika te koop staan. Had me geweldig geleken! Maar ik houd het nu bij mijn Arabje <3

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:45

Leuk paardje. Was ze nu dan de enige konik daar of stonden er nog meer? Waarop hebben jullie haar uitgezocht?

Ik snap de reacties wel en mensen moeten ook een beetje realistisch zijn. Op Bokt zitten kinderen tm oudere volwassenen en van onervaren naar zeer ervaren. Als je iets plaatst weet je dat je uit alle hoeken reacties kan krijgen en iedereen is ook gewoon vrij om te reageren.

Reacties komen wel op wat je zelf laat zien en schrijft. Dat niet iedereen oeh en ahh roept is vaak ook goed, want naast de nadelen, kunnen mensen ook leren en nadenken. Ook ervaren mensen die zelf paarden hebben en het al x jaar zo doen. Juist die groep die denken dat ze dan expert zijn, zouden wat vaker goede info mogen opnemen.

Ik ben ook volwassen met genoeg ervaring en maak vooral veel lol en doe hele stomme dingen. Ook kinderachtig en penny of hoe je het wil noemen. Dat is allemaal prima, maar de 1 vindt dat leuk en de ander is kritisch of denkt dat ik nooit serieus ben. Ze zien alleen wat ze zien en wat ik zelf geef aan info en beeld.

Qua mustangs snap ik al het redden ook niet zo goed, maar het is wel mooi wat de betere trainers in korte tijd bereiken met wilde paarden. Veel bereiken dat niet eens met een HTK paard.
Maar er is in Nederland ook nog genoeg te "redden". Ik kocht een merrietje en wist niet eens dat we haar zouden redden, maar kwamen pas achter dingen toen ze hier al was.