Gewoon m'n trots even delen..

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Friesfanaat

Berichten: 1376
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Gewoon m'n trots even delen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 16:50

Nadat ik meerdere jaren voor eigenaren paarden gereden heb ben ik sinds 5 februari 2023 de trots eigenaresse van 2 fantastische Friese merries.

Julia fan Melman en Meiske fan Melman <3

Julia is een, inmiddels, 5 jarige merrie die afstamt van Tymen 503 x Wimer 461. Het is een ontzettend lieve merrie, die als ze iets spannend vindt zich snel afsluit en tijd nodig heeft om weer wat te ontspannen. Op wedstrijd zijn winstpunten momenteel nog niets ons doel, we starten in het L1 en doel is voor nu vooral, leren vertrouwen op mij en ontspannen de baan rondkomen. De winstpunten volgen vanzelf als dit stukje meer bevestigd is :j

Meiske is een merrie van 4 jaar, stamt af van Eise 489 x Wimer 461 (zou ik een voorliefde hebben voor Wimer-afstammelingen? :+ ) en is net als Julia natuurlijk onwijs lief, maar totaal anders qua karakter. Twijfelt vaak of ze iets nou eng vindt of toch nieuwsgierig is (vaak wint dat laatste, haha). Heeft tijdens dit wedstrijdweekend 7(!) winstpunten behaald met meerdere lintjes (de eersten van mijn eigen paarden, zó blij mee).

Afgelopen hemelvaarts-weekend werd er dus op de stal waar mijn merries gefokt zijn een wedstrijd georganiseerd en ben ik die kant op gereisd om te starten. Leuk voor de fokkers om hun merries weer eens te zien en leuk voor mezelf omdat ik deze mensen volledig in mn hart gesloten heb en het ontzettend naar mijn zin heb bij hen!

Hieronder wat mooie foto's die gemaakt zijn door Marissa Hoorn fotografie.

Eventueel commentaar mag, maar hou het lief.

Julia:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meiske:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nielojram

Berichten: 7899
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Gewoon m'n trots even delen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:21

Als ik de olifant in de kamer mag bespreken, dit topic staat al een poosje online, iedereen kijkt, maar geen reactie, ben je niet wat te zwaar voor je paard?

Wildgirl

Berichten: 11683
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Gewoon m'n trots even delen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:26

Wat een gave merries TS! Vanwaar gelijk 2?
Ik vind je niet te zwaar maar een iets ruimer zadel zou het plaatje mooier maken(en comfortabeler voor je paard)!
Gefeliciteerd met je punten in ieder geval, knap gedaan!

Fenn

Berichten: 6211
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Re: Gewoon m'n trots even delen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:26

Wat een mooie paard TS en wat een prachtige foto's. Mooi licht ook! Terecht trots.

little_birdy
Berichten: 12241
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:40

Nielojram schreef:
Als ik de olifant in de kamer mag bespreken, dit topic staat al een poosje online, iedereen kijkt, maar geen reactie, ben je niet wat te zwaar voor je paard?



Nou ik denk zeker niet dat de ts te zwaar is voor haar paarden….

Zadel is misschien wat te krap voor de ruiter maar kan me echt niet voorstellen dat ze boven de 15 procent uitkomt…

Leuke paarden heb je ts!
En tof dat je er meteen 2 hebt gekocht.
Wil je er hoog mee de sport in?

Nielojram

Berichten: 7899
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:06

Wildgirl schreef:
Wat een gave merries TS! Vanwaar gelijk 2?
Ik vind je niet te zwaar maar een iets ruimer zadel zou het plaatje mooier maken(en comfortabeler voor je paard)!
Gefeliciteerd met je punten in ieder geval, knap gedaan!

Comfortabeler wordt het dan niet, voor het paard, dan ligt het zadel ver over de 18de rib.
Maar daar maakt zich iedereen in het topic harnachement zich druk over, niet hier, twee verschillende werelden.
Succes :evaw:

Bernadth99

Berichten: 148
Geregistreerd: 22-05-14
Woonplaats: Nederland

Re: Gewoon m'n trots even delen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 01:49

Knappe paarden, ziet er netjes uit!

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Gewoon m'n trots even delen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 05:30

Wat een mooi setje ben je met je twee knappe dames! <3

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 07:18

Mooie plaatjes en prachtige Friese dames zeg, veel plezier met ze!

WillemijnL
Berichten: 66
Geregistreerd: 12-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 07:33

Ziet er goed en vriendelijk uit, mooie dames alle drie!

Barb

Berichten: 12094
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Gewoon m'n trots even delen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 07:38

Mooie foto's! Sta je ook bij Melman op stal?

silvia58

Berichten: 1838
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Gewoon m'n trots even delen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 07:56

Prachtige paarden ! <3
Nog veel succes met de dames ! *\o/*

jolu
Berichten: 28
Geregistreerd: 25-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 08:34

Ziet er mooi uit
Succes verder met je dames

Cinnepin

Berichten: 8989
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Gewoon m'n trots even delen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 08:48

Ik ben het helaas met Nielojram eens. Het zadel is inderdaad ( veel te ) krap voor de ruiter. Dit geeft geen fijne druk op de rug. Maatje groter gaat het paard niet passen dus dit is geen passende combi. Wat trouwens een misvatting is, dat veel mensen denken dat een fries sterk is. Maar friezen zijn juist zwak, door het doorfokken van dit ras. Kijk eens wat er van de fries van tegenwoordig over gebleven is..iele beestjes.
Daar komt bij dat het paard niet in balans is, hij hangt helemaal naar binnen in de bochten, de bedoeling is dat het paard mee buigt in de bochten, maar boven zijn benen blijft...

WillemijnL
Berichten: 66
Geregistreerd: 12-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 11:14

Maar even hè, het is toch niet dat ze met 150 kilo op die dieren zit? Dat blijft echt wel onder die 15% (laten we zeggen 600kg Fries paard), waarom is het dan nodig om daar steeds op een niet-rijtechnisch topic op terug te komen? En ja, rechtrichten en balans zijn superbelangrijk bij alle paarden en zeker bij jonge paarden. Keep up the good work zou ik zeggen.

Wildgirl

Berichten: 11683
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 11:19

Nielojram schreef:
Wildgirl schreef:
Wat een gave merries TS! Vanwaar gelijk 2?
Ik vind je niet te zwaar maar een iets ruimer zadel zou het plaatje mooier maken(en comfortabeler voor je paard)!
Gefeliciteerd met je punten in ieder geval, knap gedaan!

Comfortabeler wordt het dan niet, voor het paard, dan ligt het zadel ver over de 18de rib.
Maar daar maakt zich iedereen in het topic harnachement zich druk over, niet hier, twee verschillende werelden.
Succes :evaw:


Liever een goed passend zadel wat de druk beter weet te verdelen dan voor de 18e rib blijven met een forse drukpuntbelasting ;-)

Petpa

Berichten: 1767
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Gewoon m'n trots even delen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 11:26

Schitterende paarden!

Rubs

Berichten: 540
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Gewoon m'n trots even delen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 13:54

Mooie paarden, en ze passen goed bij je!
Misschien wel kijken of er alternatieven zijn qua zadel. Kussens passend bij de ruglengte van je paarden en inchmaat passend bij jou.
Ik vind je niet te zwaar hoor voor je paarden

ikkedus
Berichten: 3324
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Gewoon m'n trots even delen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 18:19

Te zwaar, tja … laat ik het zo zeggen; de verhoudingen klopten vroeger een stuk beter en dit zijn jonge dieren. Wellicht al een aandachtspunt?

Cinnepin

Berichten: 8989
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 19:05

WillemijnL schreef:
Maar even hè, het is toch niet dat ze met 150 kilo op die dieren zit? Dat blijft echt wel onder die 15% (laten we zeggen 600kg Fries paard), waarom is het dan nodig om daar steeds op een niet-rijtechnisch topic op terug te komen? En ja, rechtrichten en balans zijn superbelangrijk bij alle paarden en zeker bij jonge paarden. Keep up the good work zou ik zeggen.


Volgens mij wordt er vooral bedoeld dat het zadel te klein is voor de ruiter, en groter gaat het paard niet passen....dan is ze dus te groot voor dit paard. Combi moet sowieso beiden het zadel passen :)

laura1987

Berichten: 7159
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Gewoon m'n trots even delen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 19:58

Wat een prachtige paarden en zo te zien rij je ze heel netjes!
Vind de telefoon in je zak wel zonde op de foto's, maargoed dat is slechts een klein iets.

Over de zadel ga niets zeggen, dat hebben de anderen al gedaan. Ik vind je ook absoluut niet dik hoor.

Friesfanaat

Berichten: 1376
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-24 20:20

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik begrijp de opmerkingen goed en dit wordt ook goed gemonitord door mijn instructrice en zadelmaker. Ook aan mijn gewicht en fitheid wordt door mijzelf hard gewerkt maar mentaal is dit afgelopen winter erg moeilijk geweest, inmiddels gaat dat weer de goede kant op.

Ik verwacht dus dat het algehele beeld binnen nu en een paar maanden al heel anders gaat zijn :)

De plannen met beide merries zijn in elk geval het sportpredikaat halen (Z1 +5 winstpunten) en daarna kijken of er nog meer in zit, wellicht ooit een veulentje en verder vooral lekker genieten op wedstrijden, buitenritten en thuis <3

maralyn

Berichten: 10500
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 20:42

Cinnepin schreef:
Ik ben het helaas met Nielojram eens. Het zadel is inderdaad ( veel te ) krap voor de ruiter. Dit geeft geen fijne druk op de rug. Maatje groter gaat het paard niet passen dus dit is geen passende combi. Wat trouwens een misvatting is, dat veel mensen denken dat een fries sterk is. Maar friezen zijn juist zwak, door het doorfokken van dit ras. Kijk eens wat er van de fries van tegenwoordig over gebleven is..iele beestjes.
Daar komt bij dat het paard niet in balans is, hij hangt helemaal naar binnen in de bochten, de bedoeling is dat het paard mee buigt in de bochten, maar boven zijn benen blijft...


Nou... Jij hebt een kijk op t ras zeg, duidelijk. -O- :')
Niet. Sorry.

Iele beestjes heeft geen zak te maken met "doorgefokt zijn" of niet. Maar selecteren in hengsten en merries keuzes voor de sport.

Daarnaast, weet jij het inteelt percentage van deze paarden?

En als laatste.
Een fries correct in verticale balans laten galopperen is een kunst opzich.

Ja, er mag aan gewerkt worden. Maar ts rijdt L1. Geen Z1.
En als het nou ook nog een haw topic is, okey. Maar het is "in the picture"...

Dennenboom

Berichten: 723
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 21:02

Leuke foto's TS. Komen ze uit dezelfde moeder?

Ik snap wel dat je er twee koopt, Friezen zijn nou eenmaal hartstikke leuk <3

GabberGill

Berichten: 6027
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 21:05

Ik ben het zeker wel eens met Cinnepin.

Een Fries goed laten galopperen is geen kunst het is gewoon heel logisch nadenken en weten wat je doet en wat je vraagt. Ik heb er meerder gehad en ze konden het allemaal. Misschien heb ik er zelfs nog beeld van.

De gemiddelde fries wordt gezien als sterk maar dat is dus verre van waar. Over het algemeen hebben ze een deinzende rug en een hoog kruis, hals is hoog ingezet. Benen zijn ook een aandachtspuntje in het Friese ras. Eigenlijk alles om een gezonde manier van lopen te ontwikkelen hebben ze tegen. Hoeveel friezen gaan met een zwanenhals en zwaaiende voorbenen door de bak? Alleen vergeten we even het stuwende achterbeen. Geeft allemaal niet maar ze worden vaak als heel krachtig benoemd terwijl het Friese ras wel degelijk kampt met het inteelt wat er was of is en met wat lichamelijke dingen die niet heel sterk of positief zijn. Ik weet momenteel niet wat de percentages zijn maar ik weet wel dat ik nog geen 10 jaar geleden paarden voorbij zag komen met 24% inteelt. Eer dat je dat eruit fokt ben Je ook aardig wat verder helemaal met de beperktheid in dit ras. Je moet met een Fries gewoon heel bewust zijn en hem heel goed rijden om hem goed te houden.

Maar daar gaat dit topic niet over.
De Ts rijdt beide paarden voor wat ik zie vriendelijk weg. Ik vind het ook lastig om te zeggen dat ik liever net een beetje minder in het zadel zie en helemaal als ik lees dat ts er hard mee aan de slag gaat.

TS ik heb goede afvaltips. Ze zijn heftig maar ook ik kampte met net wat teveel voor een goed gezond plaatje! Ben er 23 kilo mee afgevallen dus indien je denkt ik wil tips dan mag je altijd bij me komen.

Ik ben vooral benieuwd naar het beeld over 3 maanden! Ik weet ook zeker dat mensen dit niet zeggen om de TS een rot gevoel te geven maar wel zodat ze haar paarden gewoon gezond houdt!


Ik wens je in ieder geval heel veel succes.