Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 10:13

Vorig jaar hadden we een dik pak sneeuw. Dit jaar alleen maar water.
Het begon gisterochtend zo.
Achterin begon de sloot over te lopen. Dit hebben we al eerder gehad. De sloot kan dan het water niet aan, de duiker zit dicht en wij zitten vrij laag. Dus water op de track en achter in de bak. Hier maakten we ons nog niet zo druk. Baalden natuurlijk wel, want achterin de bak is het droogste punt.
Afbeelding

2 uur later zag het er echter zo uit....
Dus het waterschap gebeld. Helaas is het afwateringsgebied vol, dus hij kon ook niet veel. Ging nog wel een rondje rijden. We moesten het in de gaten houden.
Afbeelding

De wei en voor stal waren nog droog. En achter op de track ook. Geen paniek, ze konden nog droog staan.
Afbeelding

Afbeelding

Het was wel een goede aquatraining. Mijn gup heeft in ieder geval geen watervrees :+


Tot dan was het nog wel een soort van grappig en probeerden we er het beste van te maken en ze zo maar in de gaten te houden.
Gistermiddag ging ik naar stal en toen was het niet zo leuk meer. Ik kon wel janken. Alles stond onder water. Inclusief onze vorige week geplante haag. Ik hoop dat de boompjes er tegen kunnen :\
Afbeelding

Bij stal was ook niet droog meer, in stal gelukkig wel.
Afbeelding

De eendjes zwommen in de bak :\
Afbeelding

Afbeelding

Dit was het enige droge stuk nog, maar daar konden ze niet meer bij komen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben de stal met stro opgestrooid. Vooraan is een opstaande rand, ik was niet zo bang dat het daar over heen zou gaan. Maar de achterkant grenst aan diezelfde sloot en ondanks dat de stal hoger ligt, klotste het water aan de poort zeg maar.
De parkeerplaats loopt ook hoger op, dus ik heb daar een draadje geplaatst, zodat ze in ieder geval daar droog konden staan. Ook een hooibak neergezet om met droge voeten te kunnen eten.
Ondertussen stopten er meerdere keren auto's om foto's te maken, dus ergens verwachtte ik nog wel een melding van de dierenpolitie ofzo. Ondertussen hadden we ook al een back up plan en hebben we afgesproken dat we tot vanmorgen zouden wachten om ze er eventueel weg te halen met de trailer.
Voor de nacht konden ze nog wel doorkomen met dit stuk. De toegang naar de bak hebben we afgesloten.
Afbeelding

Gelukkig stabiliseerde het zich gisteravond en konden we niets anders doen dan wachten.
Vanmorgen zag ik gelukkig al weer delen van de track en wei tevoorschijn komen. *\o/*
En toen het licht was, zag ik dat het water voor stal ook weer weg was.
Afbeelding

Ook hier zakt het weer langzaam. De paarden hebben er gelukkig minder last van dan wij. Die liepen vanmorgen zelfs op een postzegel met elkaar te klieren :+
Evacueren hoeven we in ieder geval niet. Nu is het wachten tot het verder zakt.
Afbeelding

Maar we zijn er nog niet. De slootkant wordt wel weer langzaam zichtbaar naast de bak, maar de bak en het achterste deel staan nog blank.
Afbeelding

Wordt vervolgd......

CupCakes_

Berichten: 3415
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:17

Dat is een hoop water voor aquatraining :D

Even serieus, gebeurd dit vaker?

DuoPenotti

Berichten: 30602
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:18

woooow wat een water.
Maar gelukkig hadden ze nog een stukje droog.
Nu maar hopen dat het heel snel verder zakt.

Mirjam79

Berichten: 1774
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:20

O jeetje, wat een water!!! Ik hoop voor je dat het snel zakt. Een tijdje wat dichter bij elkaar gaat vaak wel met de paardjes, maar echt lang moet het dan niet duren. Dan gaan ze toch wel wat lopen te klieren.. Heel veel sterkte zo.

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:20

Hopelijk is het effectief de stal niet ingelopen. Bij ons ook veel regen voorspelt maar dat viel heel erg mee. slechts 21l bij mij thuis en bij mijn vriend 13l. Misschien dat andere delen van België meer water hebben gehad maar bij jou spant het wel de kroon denk ik.

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 10:22

CupCakes_ schreef:
Dat is een hoop water voor aquatraining :D

Even serieus, gebeurd dit vaker?

Vorig jaar hebben we dit niet gehad. Dit jaar wel een aantal keer dat het achterin wat overliep als het waterschap de duiker te laat openzette. Maar zo heftig als nu is het nog niet eerder geweest. Niet in de tijd dat ik er sta tenminste. Maar de duiker was nu ook dicht en dan kan de sloot het water niet kwijt en stroomt dan dus over zo de bak en de track in. De bodem zelf trekt de regen nog wel, maar niet als het water van de sloot er ook nog bij komt.


Mirjam79 schreef:
O jeetje, wat een water!!! Ik hoop voor je dat het snel zakt. Een tijdje wat dichter bij elkaar gaat vaak wel met de paardjes, maar echt lang moet het dan niet duren. Dan gaan ze toch wel wat lopen te klieren.. Heel veel sterkte zo.

Nee klopt. Gelukkig hebben we wel een stabiele relaxte kudde nu, dus dat scheelt enorm. Maar ik hoop ook wel dat vandaag de hekken weer open kunnen en ze de track weer op kunnen. Het hoogste gedeelte is nu wel weer zonder water. Alleen de bak moet ook nog wel even een deel leeg gaan lopen.

M_arjolein

Berichten: 1463
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:33

Jeetje wat een water zeg. Hopelijk zakt het snel.

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 10:37

Oh en even voor het beeld. Dit was vorig weekend. De bodem is normaal echt heel prima. Paar natte plekken, maar verder gewoon snel weer goed.
Afbeelding

Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49332
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:38

Als ik het goed begrijp gebruikt het waterschap jouw terrein dus eigenlijk als waterberging? Want ze zetten de duiker in de sloot dicht als ze het water niet kwijt kunnen.
Dan zou ik maar eens gaan babbelen over een vergoeding daarvoor...

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 10:55

Mail met foto's naar het waterschap is er al uit :j
Zowel voor een oplossing voor nu als op langere termijn, zeker omdat het niet de eerste keer is dat deze sloot overloopt.

boemel

Berichten: 8618
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:02

Tjee wat vervelend zeg! Ik vond het bij ons al zo erg qua water, maar dat valt in het niets bij jou.

Hoop voor je dat het snel opdroogt.

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:16

Daihyo schreef:
Mail met foto's naar het waterschap is er al uit :j
Zowel voor een oplossing voor nu als op langere termijn, zeker omdat het niet de eerste keer is dat deze sloot overloopt.

Zo ook niet echt doordacht dan van hen. Even jou terrein laten overlopen terwijl ze weten dat er dieren lopen. :\

Ibbel

Berichten: 49332
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:34

Daihyo schreef:
Mail met foto's naar het waterschap is er al uit :j
Zowel voor een oplossing voor nu als op langere termijn, zeker omdat het niet de eerste keer is dat deze sloot overloopt.


Leg ook alvast een schadeclaim neer voor je net geplante heg. Het zou me verbazen als alles het zou overleven nl.

Zonnetje81
Berichten: 18800
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:56

Je bak hoeft voorlopig niet gesproeid te worden :+

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 12:01

Ibbel schreef:
Daihyo schreef:
Mail met foto's naar het waterschap is er al uit :j
Zowel voor een oplossing voor nu als op langere termijn, zeker omdat het niet de eerste keer is dat deze sloot overloopt.


Leg ook alvast een schadeclaim neer voor je net geplante heg. Het zou me verbazen als alles het zou overleven nl.

Die was gelukkig gesubsidieerd. Maar als we nieuwe planten moeten aankopen is dat zeker wel een goede.

Het loopt gelukkig langzaam weg.
Het zand wordt weer zichtbaar.
Afbeelding

De weides achterin lopen ook al aardig leeg.
Afbeelding

Hier zie je goed waar de sloot hoort te lopen. Daar is al een deel opgehoogd aan de slootskant.
Zoals jullie zien hebben de buren hetzelfde probleem.
Afbeelding

Prima2Donna

Berichten: 862
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 12:04

Holy, wat een water. Er is hier ook ontzettend veel gevallen de afgelopen dagen. Ik reed gister naar stal en zo veel er nu blank staat heb ik nog nooit gezien, ook niet toen het 2 jaar geleden de hele maand februari gestormd had %)

Heel veel sterkte en ik hoop dat alles weer snel zakt! Gelukkig lijken de paardjes er niet zo veel last van te hebben.

Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 12:15

Ojee, en ik vond het bij mij al een natte boel...!!
Gelukkig is het weer voorbij. Ik maak altijd een paar gaten in de bodem met de palenboor dan kan het water beter weg.

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 12:15

Inmiddels is de gebiedsbeheerder langs geweest en loopt het water weg. Ik heb zelf via mail nu contact met het waterschap. Ze pakken het in ieder geval nu op. Ik heb ook gevraagd om een oplossing voor langere termijn om dit in de toekomst te voorkomen. Ik hoop dat ze dat ook oppakken.

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 12:53

*\o/*
Afbeelding

Zonnetje81
Berichten: 18800
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 12:54

Gaat toch nu best snel!!

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 12:55

Ja als die stomme duikers maar open zijn, dan loopt het snel door. Dus ik hoop echt dat ze daar in de toekomst iets beter mee omgaan.

pmarena

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 14:06

Zo jeetje, dat is wel balen zeg.... hopelijk kunnen ze nog iets bedenken om onder deze omstandigheden het water elders af te laten vloeien, of de sloot verdiepen ofzo...?

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 14:31

Ja dat hoop ik ook. We zijn in ieder geval in gesprek.

Het zakt heel snel nu. Nu hopen dat het ook snel het zand in zakt.
Afbeelding

tones

Berichten: 5297
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:34

Hier ook 1x hetzelfde gedonder gehad. Sindsdien staat de duiker standaard open. }>

Samy

Berichten: 11081
Geregistreerd: 16-07-02

Re: Een spannende dag en nacht --> wateroverlast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 20:13

Zag je foto's gister al op je facebook en heb je stiekem gevolgd. Wat een stress zouden jullie gehad hebben zeg.