ongelukje nmr 5, gered van het slachthuis ontmoet Vaiana!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SeaSide

Berichten: 2325
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

ongelukje nmr 5, gered van het slachthuis ontmoet Vaiana!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 10:29

Afgelopen april toen ik met mijn vader op ski-vakantie was zag ik opeens een advertentie voorbij komen van een aantal Konik's bij een Belgische slager. Die te koop stonden maar wel voor een bepaalde tijd verkocht moesten zijn anders zou hij ze slachten.

Afbeelding
Ik hoopte dat iemand ze wilde aangezien ik op vakantie was, maar omdat er 600 reactie's op waren ging ik ervan uit dat ze wel zouden zijn opgehaald.

Tot ik thuis kwam en las dat er nog 6 paardjes stonden en ze nog 2 dagen hadden.... Ok toen ging de knop om, samen met 3 vriendinnen besloot ik er zelf 2 te kopen en de andere werden gekocht door mensen die geen transport hadden of nog geen stalling.

Wij zouden ze alle 6 ophalen en 2 afzetten bij eigenaren die geen transport hadden (kosten delen) mijn vriendin nam er 1 en 3 zouden er bij mij tijdelijk terecht komen.
Dus stapte we in onze 2 geleende/gehuurde busjes om de Konik's op te halen:
filmpje van onze heenreis
https://www.youtube.com/watch?v=C05yBM61tVE&t=1s

Eenmaal in Belgiƫ, met aan het einde before en after foto's van de Konik's.
spoel voorbij 2/3 minuut om het vrolijke gebrabbel in de auto niet te hoeven horen :')
https://www.youtube.com/watch?v=vYMbmos21XM&t=6s

En toen stonden er dus 3 kleine konik's bij ons thuis.
1. Afbeelding

2 koniks waren gekocht door een lief echtpaar wat eerst een nieuw paddock paradijs voor ze wilde bouwen en wilde wachten tot wij ze een beetje halster mak hadden gemaakt. En de Konik die nog van mij was zou ik eerst opknappen en dan een huisje zoeken.

Alleen konden zowel wij als de DA de dieren heel lastig benaderen, als de DA kwam dan moesten wij de merrie's in een soort kraal lokken om ze te kunnen vangen zodat de DA ze kon behandelen want heel best waren ze er niet aan toe.

Deze kleine merrie die ik de naam Vaiana na 2 dagen heb gegeven zag er op het eerste gezicht heel goed uit maar had overal open wonden zitten, die ik dagelijks moest schoonmaken. Wij denken zelf dat ze bij de slager of in het wild in een prikkeldraad is gerend aan de wonden te zien (foto's hebben wij niet gemaakt van de wonden, het behandelen gaf haar zo veel stress dat we na iedere behandeling blij waren als we haar direct weer konden laten gaan).
2. Afbeelding

Na een aantal weken de pony's in quarantaine te hebben gehouden kregen we op den duur groen licht van de DA om ze bij andere pony's te zetten. Dus na ruim een maand brachten wij de konik's naar onze jonge paarden op een groter weiland. Door het dagelijks behandelen en met geduld benaderen waren de merrie's redelijk halster mak geworden.
3. Afbeelding

Eenmaal tussen de andere jonge paarden die dol zijn op onze aandacht, kwamen de merrie's helemaal bij en begonnen ze ons echt te vertrouwen.
4. Afbeelding

Na 3,5 maanden bracht ik de 2 konik's naar hun nieuwe huisje, en hebben we Vaiana heel rustig in onze eigen kudde geplaatst. Daar heb ik haar vooral met rust gelaten en lekker paard laten zijn, ze liet zich halsteren en liep mee en gaf voetjes als de hoefsmid kwam dus kon ze lekker paard zijn.

eind juni besloot ik om Vaiana eens kennis te laten maken met het strand, we waren heel erg thuis aan het twijfelen wat we met haar zouden doen. Ze was erg happy in onze kudde, maar wat moesten wij met haar.... We hadden besloten om haar eens mee te nemen naar het strand, om te kijken hoe ze het strand leven zou vinden en hoe ze op de drukte zou reageren. Mijn vertrouwen in haar was 100%, maar de rest van mijn familie twijfelde.

heenweg
5. Afbeelding

op het strand wilde ze eerst dicht bij Jack blijven
6. Afbeelding

Maar al snel kwam er meer afstand tussen..
8. Afbeelding

en is het ook wel heel erg leuk om achter het vrouwtje aan door het water te rennen
9. Afbeelding

het was Duidelijk Vaiana, kan het leven van onze strand paarden prima aan en dus besloten we haar voorlopig te houden.
10. Afbeelding

11. Afbeelding

Ik begon dus ook echt met Vaiana rustig aan te trainen, zoals wij onze andere jonge paarden ook trainen. Ze mocht mee naar de ponykampen wat haar niet veel deerde, eigenlijk kwamen we er achter dat ze nogal onbevreesd is niks vind ze eng/spannend :') .
In deze video is een avond training te zien waarbij Vaiana ook mee doet.


een paar weken terug is Vaiana nogmaals mee geweest naar het strand waarbij ze weer zo ontzettend stoer en braaf was <3 .
12. Afbeelding

13. Afbeelding

14. Afbeelding

En als klap op de vuurpijl heb ik met Vaiana meegedaan aan de landbouwdag in Alkmaar afgelopen woensdag, Vaiana had van alle 4 mijn paarden de laagste punten op de keuring maar dat kon mij niks schelen. Ik wilde haar namelijk puur meenemen voor de ervaring en op Jack (mijn Tinker die zijn rubriek gewonnen heeft) na was ze het makkelijkst om voor te brengen zo braaf stapte en draafde ze in de ring. Ook heeft ze bijna de hele dag echt met kinderen staan knuffelen, ze duwde heel rustig haar neusje in de kinderwagens die langs reden en liet ze zich door iedereen aaien en knuffelen.

En mooier kon ze het niet maken door op de terug weg gewoon zelf de trailer in te lopen terwijl ik nog stond te praten *\o/* . Ik ben zelf nog hard aan het zoeken naar foto's van de landbouwdag, want heb er zelf dus 0 gemaakt -O- .

15. Afbeelding
Maar bij deze stel ik jullie heel graag voor aan Konik Vaiana, of beter bekend bij ons in de familie als ongelukje nummer 5 _O- ...

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: ongelukje nmr 5, gered van het slachthuis ontmoet Vaiana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:45

Wat heb jij een ontzettend mooie en leuke kudde!
Daar mag je met recht trots op zijn, de bende van 5!
Geniet ervan en ik ben blij te lezen dat de Koniks een fijne plek hebben gekregen

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: ongelukje nmr 5, gered van het slachthuis ontmoet Vaiana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:54

Wat is ze opgeknapt!!

Heel leuk beestje <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:58

Je hebt een hart van goud. <3
Wat een mooi paardje is Vaiana.
Ik had jullie verhaal wel deels gevolgd, maar leuk om zo het hele overzicht te kunnen zien.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 11:01

Wat een leukerd, en wat super dat jullie dit gedaan hebben! Wat een fantastisch leven hebben jullie paarden :D Hoe oud is Vaiana? Op foto 13 is het net of er binnenkort een ongelukje bij gaat komen ;)

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: ongelukje nmr 5, gered van het slachthuis ontmoet Vaiana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 11:17

Wat leuk zeg!Dat hebben jullie goed gedaan!

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: ongelukje nmr 5, gered van het slachthuis ontmoet Vaiana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 11:30

Wat een leuke dingen doe jij altijd , ik kijk ook nog wel eens je filmpje van de marine dagen zo goed vindt ik dat goede muziek ook.
Veel geluk met je paarden.

SeaSide

Berichten: 2325
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 11:38

dieseltje schreef:
Wat heb jij een ontzettend mooie en leuke kudde!
Daar mag je met recht trots op zijn, de bende van 5!
Geniet ervan en ik ben blij te lezen dat de Koniks een fijne plek hebben gekregen


Bedankt!! Ik ben ook trots op ieder paardje wat we hier hebben staan, ze zijn allemaal zo verschillend en dat maakt het zo leuk om met ze te werken.


Anoniem schreef:
Je hebt een hart van goud. <3
Wat een mooi paardje is Vaiana.
Ik had jullie verhaal wel deels gevolgd, maar leuk om zo het hele overzicht te kunnen zien.

Bedankt Tineke, ik ben vaak zo intens met de paarden bezig dat ik gewoon vergeet om updates te posten dus vandaar om het half jaar maar een overzicht :Y) hihi.


Yessy schreef:
Wat een leukerd, en wat super dat jullie dit gedaan hebben! Wat een fantastisch leven hebben jullie paarden :D Hoe oud is Vaiana? Op foto 13 is het net of er binnenkort een ongelukje bij gaat komen ;)

Hoe oud ze precies is weet ik niet maar wij denken 1,5, die foto is een beetje ongelukkig genomen in het echt valt haar buikje mee. Omdat het merries waren hebben we ze allen na laten kijken maar Vaiana is leeg. Wel heeft ze veel last van wormen gehad, wat ook voor een opgezette buik zorgde.

Inmiddels is het buikje een stuk minder opgezet, maar laat nog om de 3 maanden mest controleren voor de zekerheid. En mocht er spontaan toch iets uit komen (hoop ik niet omdat ze zo jong is) dan so be it :j .


PimxBotje schreef:
Wat een leuke dingen doe jij altijd , ik kijk ook nog wel eens je filmpje van de marine dagen zo goed vindt ik dat goede muziek ook.
Veel geluk met je paarden.

Wat leuk om te horen, dat was ook een heel gaaf evenement!

KimD

Berichten: 20417
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 11:42

Wat een heerlijke filmpjes en knappe paardjes! <3

Ik ben misschien heel brutaal, maar ik ben benieuwd wat je hebt moeten betalen voor deze paardjes. Ik vraag me af of het een goede 'marketing zet' was van de slager of niet.

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 11:44

Wat een geweldig leuke en lieve foto zeg die laatste :+:

En je ziet het diertje openbloeien, mooi hoor!

SeaSide

Berichten: 2325
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 11:49

KimD schreef:
Wat een heerlijke filmpjes en knappe paardjes! <3

Ik ben misschien heel brutaal, maar ik ben benieuwd wat je hebt moeten betalen voor deze paardjes. Ik vraag me af of het een goede 'marketing zet' was van de slager of niet.


De slager heeft er indd wel aan verdiend, 375 per paardje moest er worden betaald. Er ging ook een verhaal rond op FB dat wij ze zouden verhandelen en er veel geld voor vroegen maar ik heb geen euro verdiend aangezien ik haar heb gehouden en het andere paardje wat ik zelf heb gekocht direct aan Amy heb verkocht op de dag dat we ze gingen halen voor dezelfde prijs. :') . Ik heb gewoon een zwak voor Konik's paarden, altijd al gehad.


pmarena schreef:
Wat een geweldig leuke en lieve foto zeg die laatste :+:

En je ziet het diertje openbloeien, mooi hoor!

Ja ik ben ook zo blij met die laatste eindelijk een foto van alle 5 *\o/*

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 11:50

Dat zien er heel gelukkige ongelukjes uit <3

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Re: ongelukje nmr 5, gered van het slachthuis ontmoet Vaiana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 11:54

RESPECT voor wat jullie gedaan hebben!!

En prachtig ook om de voor en na foto's te zien aan het eind van filmpje 2
Wat zien ze er allemaal mooi verzorgd en goed uit! <3 <3

SeaSide

Berichten: 2325
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 15:38

HelmerG schreef:
RESPECT voor wat jullie gedaan hebben!!

En prachtig ook om de voor en na foto's te zien aan het eind van filmpje 2
Wat zien ze er allemaal mooi verzorgd en goed uit! <3 <3


Ja toen ik alle foto's binnen kreeg van hoe de konik's er nu uitzagen was ik ook zo trots dat we dit hebben gedaan!

ChelseyL

Berichten: 55
Geregistreerd: 15-05-15

Re: ongelukje nmr 5, gered van het slachthuis ontmoet Vaiana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:41

Wat zijn jullie geweldige mensen dat jullie dit doen! Diep respect

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: ongelukje nmr 5, gered van het slachthuis ontmoet Vaiana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:51

Wat een leuk verhaal! Super fijn dat ze het zo goed heeft bij jullie respect :)

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: ongelukje nmr 5, gered van het slachthuis ontmoet Vaiana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 16:18

Kregen alle Koniks maar zo'n plekje.

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Re: ongelukje nmr 5, gered van het slachthuis ontmoet Vaiana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 16:35

Prachtig verhaal, super mooie foto,s vooral die laatste

kel106

Berichten: 93
Geregistreerd: 28-02-12
Woonplaats: In de Noordkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 16:46

Wat heb je een mooi stel priscil !!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 18:53

Wat een mooie actie van jullie ! _/-\o_
Ongelukje ziet er echt heel erg leuk uit :D
Mooie kudde heb je daar lopen <3

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: ongelukje nmr 5, gered van het slachthuis ontmoet Vaiana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 18:57

wauw wat een mooi verhaal! heel gaaf!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 19:04

Super lief, wat een mazzel heeft die merrie gehad <3

SeaSide

Berichten: 2325
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: ongelukje nmr 5, gered van het slachthuis ontmoet Vaiana!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 21:35

Yes zojuist een foto van de landbouwdag gehad zo trots op hoe makkelijk Vaiana zich liet voorbrengen.
Afbeelding

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: ongelukje nmr 5, gered van het slachthuis ontmoet Vaiana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:12

Zo leuk , als het bij ons was zo een keuring had ik ook meegedaan!
Geloof me ik denk dat je er een gouden paardje aan hebt, ze verbazen vriend en vijand ze zijn lief ,slim en handig!

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: ongelukje nmr 5, gered van het slachthuis ontmoet Vaiana!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:55

Ik vind het geweldig wat je voor de paarden hebt gedaan