project hengst, wat gaat dit worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 07:01

Ik ben volgens mij de enige in dit topic, die toch wel wat potentie in deze hengst ziet.
Ik weet niet hoe TS haar merrie eruit ziet, maar ik kan mij zeker wel inbeelden dat ze hier een veulen mee wil.

En dat een hengst geen stamboek heeft, en geen verrichtingen heeft gelopen, hoeft nog niet te betekenen dat dit geen goede hengst is. Heb de leukste nakomeling geboren zien worden uit een niet gekeurde hengst.

TS geeft al aan dat ze het veulen wil houden, waarom dan een probleem hiervan maken.

Tieneke

Re: project hengst, wat gaat dit worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 07:02

Is het paard gekeurd bij aankoop?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 07:04

Jennyj01 schreef:
Ik vind het een leuk dier en denk dat het als ruin een toppertje is.

Jammer dat hij bij mij geen ruin gaat worden.
in ieder geval niet binnen een jaar.

maar dat geeft niet, als hengst is het ook een topper!

en nee niet gekeurd, dat vind ik onzin keuringen namelijk.
een dag later kan de uitslag anders zijn.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 07:05

sanne1992 schreef:
Ik ben volgens mij de enige in dit topic, die toch wel wat potentie in deze hengst ziet.
Ik weet niet hoe TS haar merrie eruit ziet, maar ik kan mij zeker wel inbeelden dat ze hier een veulen mee wil.

En dat een hengst geen stamboek heeft, en geen verrichtingen heeft gelopen, hoeft nog niet te betekenen dat dit geen goede hengst is. Heb de leukste nakomeling geboren zien worden uit een niet gekeurde hengst.

TS geeft al aan dat ze het veulen wil houden, waarom dan een probleem hiervan maken.

Kijk zo denk Ik er dus ook over.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 07:08

Waarom zou je hem niet binnen het jaar ruinen, vanwege kosten? En wat ga je doen met hem als je dan eenmaal je veulen hebt?

Probleem maken omdat ts het paard zelfs geen klinische keuring heeft laten ondergaan. En dat is gewoonweg dom en het excuus is wel heel zwak.

Het aantal nakomelingen zegt overigens niks over kwaliteit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 07:10

Als TS met deze hengst wil vermeerderen dan moet ze dat lekker zelf weten, want volgens mij doet ze toch niks met het advies. :=

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 07:25

Ik vind deze hengst ook niet verkeerd uit zien.en denk ook dat er arabische in zit.succes ts

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 07:31

Wat een gemiep en gezeur hier. Aan de hengst is duidelijk te zien dat hij betere verzorging en training verdient, en dat geeft ts hem anders opent ze geen topic met wat gaat dit wordten.
Ze geeft aan hem voor zich zelf te gebruiken. Wat is het probleem?
En opmerkingen zoals 'als ruin zou hij erg leuk zijn' als ts hem een waardig bestaan kan bieden als hengst waarom laten ruinen?
Daarnaast een van 16 nog laten castreren heeft een groot risico ten opzichte van jonge paarden.

Mensen laat ts blij zijn met haar hengst en geef advies waar ze wat mee kan in bv de trainig. Maar zo wordt het een typische bokt zeur zeur discussie!!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 07:37

Aan het andere topic te lezen zit het paard volledig in de stress. Vind je dat waardig? Ts schrijft dit niet toe aan het hengst zijn, want hij doet het bij merries en ruinen... Dat slaat nergens op en dat doet de vraag opdringen of ts wel enig idee heeft waarmee ze bezig is. Een paard zelfs niet klinisch laten keuren maar wel mee willen dekken?? Kom op zeg. Voor hetzelfde geld loopt ie met een hartafwijking rond en fok je dat lekker door.

Als je toch per sé een veulen wilt ok, niemand kan je dat verbieden, maar wat is de reden van de opmerking dat binnen een jaar castreren geen optie is? Dat kan ik niet goed plaatsen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 07:37

Percy schreef:
Misschien moet je je dan toch nog even verdiepen in de Nederlandse taal maar mij boeit het niet om mijn gelijk te halen. Wel jammer dat er weer hier een mindere hengst op een mindere merrie gezet wordt. Eerst was het een dekhengst, nu is het zomaar een hengst die toevallig zijn ballen nog heeft. Dit gebeurt aan de lopende band en daar zit ik niet mee maar wees daar dan wel eerlijk over.

zegt een belg :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 08:14

Ook met het uitgebreide verhaal zou ik niet met deze dekken.

Je kan beter geen veulen fokken dan een kromme.

Laat de merrie dan dekken door een hengst die welvoer gekeurd is maar natuurlijk dekt.

Wat voor een merrie is het eigenlijk? Wat is haR afstamming?
Ik neem aan dat het dus een Haflinger merrie is?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 08:37

Een kwpn-merrie volgens de site van ts.
Een merrie met een complex karakter, zoals ts het daar zelf omschrijft.

Ik zou deze merrie op leeftijd, met een vruchtbaarheidsprobleem, een moeilijk karakter en een triest verleden niet meer (natuurlijk) laten dekken, maar met rust laten en niet onnodig lichamelijk en mentaal belasten.

En anders tenminste een hengst met een evenwichtig karakter zoeken in het belang van het veulen. De match die je voor ogen hebt, is onverstandig.

Ik vind dat je met deze keuze niet genoeg aan het belang van de drie betrokken dieren denkt.
Misschien kun je er toch nog eens over nadenken.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 08:58

Er zijn genoeg goedgekeurde hengsten die wat mankeren, ik zeg geen namen maar er zitten luchtzuigers en wevers tussen, dit is ook een groot mankement naar mijn mening.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:10

pidoro schreef:
Er zijn genoeg goedgekeurde hengsten die wat mankeren, ik zeg geen namen maar er zitten luchtzuigers en wevers tussen, dit is ook een groot mankement naar mijn mening.

Nou, genoeg is een beetje een groot woord. Maar dat is dan wel bekend en veel fokkers kiezen dan ook ervoor om dan niet om met zo'n hengst te dekken
Ik zou ook niet met een dergelijke hengst dekken.

En luchtzuigen kan je proberen te voorkomen met een goed stal regiem( veel buiten, voldoende hooi etc)

Maar een recht gesteld achterbeen is gevoeliger voor blessures en slijtage. Daarom word er in de fokkerij op geselecteerd.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:28

Leuk ding :) ik zou zeggen dat hij een krimh ox zoon is zo op het eerste oog of dicht in/bij die lijn, hij heeft veel weg van nakomelingen daarvan. heb je enig idee van zijn fokker en ouders?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:31

Ik kan je zo 3 hengsten noemen ggk en natuurlijk dekkend.
Bij de grote hengst worden ze wel op eisprong gedekt.
Maar met een goede dierenarts kan je uitleggen wat er loos is en kan er zeker wel gescand worden en op ei sprong dekken.
Verder ken ik nog een E en D pony hengst waarbij je een goed gekeurde hengst hebt die natuurlijk dekt.
Dan fok je in ieder geval verstandiger dan nu

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:32

pidoro schreef:

luchtzuigen en weven ontstaat vooral door slecht stalmanagement, dat is geen afwijking.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:39

ShamalArabs schreef:
pidoro schreef:

luchtzuigen en weven ontstaat vooral door slecht stalmanagement, dat is geen afwijking.

En toch heb je lijnen die er gevoeligger voor zijn.zo heb je ook mensen die sneller nagebijten of een burnout krijgen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:39

ShamalArabs schreef:
pidoro schreef:

En ook niet erfelijk!

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:46

Ponyparadijs luchtzuigen is wel degelijk erfelijk.
Daarom hebben wij de hengst die wij op het oog hadden uiteindelijk niet gekozen.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:47

Ach ja als ze keuren al niet zinvol vind,
Het lijkt me als je met de hengst een nakomeling wilt fokken dat je het beestje minstens klinisch en röntgenologisch laat keuren, is wel het minste wat je kan doen. Daarbij zou een bloedje laten trekken ook niet verkeerd zijn. Je weet de achtergrond niet van het beestje. Voor t zelfde geld geeft ie bepaalde ziektes of weet ik het wat door...
Maar goed lekker goedkoop toch je eigen hengst, je zet hem erop, even afwachten en hopen op een veulen. Meeste hengsten worden toch voor een leuk prijsje gedumpt, de goeie zal je toch niet op marktplaats zien staan, die hebben zich namelijk al bewezen.
Vind t altijd zo krom he hoe sommige denken.
Als je merrie al maar 1 eierstok heeft, en die verplaatst is, hoe wil je in godsnaam nog een veulen fokken?
Denk eens aan de gezondheid van je merrie dan aan je eigen plezier. Natuurlijk dekken met een merrie met maar 1 eierstok en die ook nog verplaatst is?
Daarbij je hebt al andere hengsten, waarom nog een erbij? Leuk prijsje? Is ie ook nog zo leuk als hij wat mankeerd? Of word ie dan weg gedaan naar een ''goed tehuis''?
Laatst bijgewerkt door Kermis op 19-09-14 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:49

keona schreef:
ShamalArabs schreef:

En toch heb je lijnen die er gevoeligger voor zijn.zo heb je ook mensen die sneller nagebijten of een burnout krijgen

Er zal een voorkeur voor weven of kribbebijten zijn bij ophokken gedurende langere tijd en dat zal per paard of per lijn verschillen. Maar goed, ik neem toch aan dat jij en de meesten anderen niet een hengstenhouder gaan vragen de hengst een tijdje op te hokken om te zien of hij wellicht een voorkeur voor stalondeugden heeft? ik zou zo iemand een flinke schop na geven als ik diegene na die vraag van het terrein zet :+

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:51

pidoro schreef:
Daarom hebben wij de hengst die wij op het oog hadden uiteindelijk niet gekozen.

wat erfelijk is, is de aanleg voor een gevoelige maag en maagzweren. luchtzuigen kan ook ontwikkelen door dat. wat meestal toch met het voerbeleid te maken heeft overigens.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:52

De meeste hengsten staan opgehokt.dat is gewoon een fijt.geukkig zijn er sommige ensen die hun hengsten wel lekker buiten laten.en waar haal jij vandaan dat ik zo iets zou vragen,zou zelf geen hengst gebruiken die niet buiten komt.ik ben vor een paard waardig bestaan ook voor hengsten.zo kun je oo zien of een hengst zomerexceem heeft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:53

pidoro schreef:

Klopt hoor.

Of beter. De gevoeligheid om luchtzuigen te ontwikkelen is erfelijk.

Daarom wordt er in de verrichtingverslagen van het KWPN ook melding van gemaakt als een hengst dit blijkt te doen.

Dat is een van de vele redenen waarom ik een verrichtingsonderzoek zo waardevol vind.

Maar goed. We drijven af. :)