Wat gaat de tijd toch snel, alweer een jaar van mij!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Wat gaat de tijd toch snel, alweer een jaar van mij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 18:52

Eigenlijk begon het allemaal op maandag 3 januari 2011 toen ik Ferro voor het eerst zag. Ik was opzoek gegaan naar een verzorgpaard omdat ik het niet meer zo naar mijn zin had op de manege. Ik wilde graag een band met een paard kunnen opbouwen, in plaats van telkens op een andere als het net goed gaat op een bepaald paard.
Zo kwam ik terecht bij Ferro en toen ook nog Galldur, twee dikke vriendjes en allebei nog behoorlijk jong en speels.
Afbeelding

Wat was het nog een puppy en wat moest hij nog veel leren! We leerden elkaar steeds beter kennen en ik ging met plezier minimaal 2x in de week naar hem toe. Toen hij in maart 3 werd mocht ik beginnen met wat longeren, al snel een eigen dekje en peesbeschermers gekocht en we zijn aan de slag gegaan!
Afbeelding

Totdat ik hem eind maart niet meer mocht verzorgen en hij naar een andere stal verhuisde. Daar heeft hij een ongeluk gehad, doordat hij met z'n hoofd door een ruit heen gegaan is, hij heeft zeker een maand op de kliniek gestaan en is twee keer geopereerd. Gelukkig is hij niet blind geworden, maar zijn zicht is wel een beetje achteruit gegaan.

Daarna ben ik hem helaas uit het oog verloren, hij ging weer naar een andere stal en zijn vriendje Galldur ging in de opfok. Ik heb hem toen een paar maanden niet gezien, maar begin juli werd ik ineens opgebeld! Of ik hem wilde kopen? Ja natuurlijk wilde ik dat! Maar was het wel haalbaar, had ik genoeg geld en tijd, kan ik zelf een paard volledig verzorgen en opvoeden? Na een paar weken overleggen, rekenen en vragen stellen was dan toch echt op maandag 18 juli de keuring. Hij werd goed gekeurd en mocht gelijk met mij mee naar huis!
Daar stond ik dan, met een jong, onbeleerd paard. Hij moest nog zo ontzettend veel leren, zoveel dat ik had besloten het longeren links te laten liggen en aan onze verhoudingen te werken.
Afbeelding

In september besloot ik er op te stappen, achteraf was het een hele domme impulsieve actie geweest. Ferro was toen nog zo onzeker en hij zag overal spoken. In het begin vond hij het wel best, maar na een rondje stappen zag hij voor de zoveelste keer een spook en ging er vandoor. Hierdoor schrok hij ineens er van dat ik op zijn rug zat en ik belandde in het hek, ik hield er een gescheurde spier, gekneusde ribben en pols en flink wat blauwe plekken aan over. Ferro heeft zich daarna verstapt en is met zadel en al door het hek heen in de sloot beland, hij kon er niet meer uit komen en het leek er op dat hij zijn been had gebroken. Daarnaast had hij ook nog een stroomkabel om zijn nek waar hij telkens schokken van kreeg. Gelukkig heeft mijn vriend de stroom er af gehaald, nadat we het zadel los hadden gekregen en hij even was bijgekomen, is hij op eigen kracht de sloot uit gekomen. Hij is er met alleen wat schrammen en stijfheid goed vanaf gekomen!
Afbeelding

Ik ging inzien dat er nog behoorlijk wat moest gebeuren voordat we met het inrijden konden beginnen, het zadel en hoofdstel heb ik aan de kant gelegd en ik ben volledig terug gegaan naar de basis. Hij was nog zo onzeker, angstig en schrikkerig, ik wilde dat er uit krijgen vóórdat ik er nog een keer op ging.
We zijn aan de slag gegaan met het los longeren op alleen stem en lichaamshulpen
Afbeelding

Toen werd het winter, de bak was bevroren dus we konden weinig doen. Met sneeuw leverde dat wel leuke plaatjes op!
Afbeelding
Afbeelding

In het voorjaar ben ik weer verder gegaan met het los longeren, inmiddels was Ferro al flink wat aangekomen, zijn vacht zag er mooier uit en hij zat lekkerder in zijn vel
Afbeelding
Afbeelding

Het ging zo goed dat ik het tijd vond om het longeren weer op te pakken, van de eerste keren heb ik geen foto's, dus hier staan meteen foto's van het 'echte' werk.
Afbeelding

Meneer mocht weer lekker het land op, hij knapte daar flink van op, maar hij was even de regels vergeten en vond het ineens weer leuk om dwars door me heen te lopen. Hierdoor werd ik een beetje bang voor hem, maar gelukkig kregen we hele fijne hulp met het verder beleren en inrijden.
Afbeelding

In juli begin het longeren echt steeds beter te gaan, hij begon ineens de ontspanning te ontdekken en het leek alsof hij ook plezier in het werken kreeg.
Afbeelding

Hij is nu veranderd in een stoere 4 jarige grote jongen, in plaats van een onzeker lelijk eendje.
Afbeelding

En tenslotte laat ik hier vol trots een foto van mij op Ferro zien! Het inrijden gaat super goed, ik krijg er hele fijne hulp bij die rekening houdt met wat hij aangeeft en wat voor hem nog te spannend is. Zondag ga ik op vakantie en kan hij ook even genieten van zijn wel verdiende vakantie. Daarna gaan we flink aan de slag om het rijden onder de knie te krijgen!
Afbeelding

Zoals jullie kunnen lezen hebben we het niet altijd even makkelijk gehad, ik heb me vaak afgevraagd waarom ik een onbeleerd paard heb gekocht terwijl ik recht van de manege af kwam. Vandaag is het alweer een jaar geleden dat hij van mij werd en spijt heb ik nooit gehad! Ik geniet er elke dag weer van om bij mijn maatje te kunnen zijn, ookal hebben we zo af en toe ruzie, een paard doet zoveel met je en ik zou hem voor geen goud willen missen. Ik werk er kei hard voor om hem te kunnen onderhouden, mensen vragen me wel eens of ik het niet leuker vind om uit te gaan of andere dingen te doen. Nee, mijn paard is mijn passie en ik doe er alles voor hem te kunnen hebben en te investeren in lessen voor het inrijden. We zijn daar al een tijdje mee bezig, en het gaat misschien niet snel, maar wij komen er wel!

Bedankt voor het lezen van mijn verslagje en het zou leuk zijn dat jullie een berichtje achter laten :)

Groetjes Ella en Ferro.
Laatst bijgewerkt door EllaBellaah op 18-07-12 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:56

Nou meid, je hebt het niet makkelijk met hem gehad zo te lezen, maar wat knap dat je hem een kans hebt gegeven :)!
Succes en heel veel plezier met m :D!

SsSimonee

Re: Wat gaat de tijd toch snel, alweer een jaar van mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:10

Ella, jij en Ferro hebben veel meegemaakt samen. Het is geen makkelijke maar door al je geduld zijn jullie een echt team geworden. Verstandige keuze om begeleiding in te schakelen.
Ik kan maar een ding zeggen. Ga zo door!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:14

Heel leuk verslag Ella! Jullie hebben het zeker niet makkelijk gehad het afgelopen jaar! Hij ziet er wel echt zoooo enorm veel beter uit!! Jullie zijn er nog niet maar jullie gaan zeker de goede kant op!!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 19:30

Wat een leuke reacties al, bedankt allemaal!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:33

Heel mooi dat jullie zo ver zijn gekomen samen! Heel leuk om te zien :D

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:08

Meid ik heb m dan in het echt ook mogen bewonderen,, wat een schoonheid is dit paard zeg.
Hoop dat het beter gaat nu in de toekomst en dat je later samen met Gunnar gezellig buiten kan rijden.

Veel plezier met Ferro

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:10

leuk en mooi verhaal over jullie zeg

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:14

Het belangrijkste is dat je je hart gevolgd hebt: super! Ga zo door & veel plezier met elkaar!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:26

Jullie hebben een slechte start gehad zo te lezen. Wel waanzinnig dat je hem terug hebt kunnen vinden en dan ook nog kunnen kopen.
Het inrijden zal verder ook goed gaan komen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 21:28

Wat een super leuke reacties, bedankt allemaal!!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:29

Jeetje wat een verhaal!!! Maar dergelijke dingen maken je als team sterker! Ik vind het fijne foto's, paard ziet er happy uit! :D

hennienke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:32

wel knap van je dat je dat allemaal zelf hebt gedaan, dat beleren en longeren enzo, ! leuk verhaaltje! :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:33

Een harde wijze les met een goede afloop, mooi dat jij die beslissing hebt genomen voor het welzijn van het paard! :j Respect hoor. ;)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 21:39

Die landing in het hek was voor mij ook niet echt een succes, was toen ineens van het hele idee bijgekomen :')

Bedankt voor de leuke reacties :)

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:59

Echt heel knap van je dat je toch doorzet! En wat is Ferro toch ook een schatje <3

LufPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:01

vind het erg knap van je hoe je door bent gegaan en er toch uit bent gekomen! komt echt wel goed zeg! :D

Goejan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:10

wouw! ondanks de tegenslagen heb je toch doorgezet! en wat een mooi hoofdje heeft Ferro! Wees maar trots op jullie beiden!

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:21

Echt een mooi verhaal om naar te luisteren, of om te lezen ,
Jullie band wordt zo te zien ook beter , en dat is het beste wat je kan wensen.
Ik wens jullie beiden heel veel plezier en succes de komende jaren *\o/*

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:31

zelf 2x gelezen
mooi verhaal en omdat jij lef had om er toch aan te beginnen(beleren) zijn jullie samen n mooi stel om te zien

Bloemetje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:33

Wat een verhaal hebben jullie zo samen.. :)
Veel plezier samen, komt vast allemaal goed! Ik ben benieuwd hoe jullie over een jaar zijn.. ;)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 19:44

Super leuke reacties weer zeg, bedankt allemaal!! Ik beloof dat mijn volgende topic een rijden in the picture is :D

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 23:08

Wat mooi geschreven ella ! :)
Wat heb je toch een knap paard! Hij wordt idd een echte vent, je ziet hem groeien zo op de foto's ^^
Jullie hebben zeker veel meegemaakt zo in een jaar ! Vind het knap dat je steeds doorzet en verder met hem gaat, nu op zijn eigen tempo met hulp, zo komen jullie er zeker wel !
Heerlijk gevoel moet dat zijn om hem zo tussen zn oren door te kunnen kijken ;D !
heel veel succes met je lessen, komt vast helemaal goed !