Sleeën met Welsh Poppy!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Sleeën met Welsh Poppy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 17:38

Van de week had ik besloten dan ik wilde sleeën met Poppy, nu er nog sneeuw ligt. Een tuig had ik al. Ik wist niet zo goed hoe het zou gaan, omdat Poppy nog nooit iets getrokken had. De planning was om haar voor de kar te beleren maar dat is er nog niet van gekomen. Heeft ook geen haast, en zeker niet nu ze drachtig is.
Vanmiddag gingen we dan sleeën! Met hulp van pap, want ik wist echt niet wat ze ging doen :=

"Wat gaat er nou weer gebeuren" :')
Afbeelding

Ik had voor de zekerheid de strengen wat langer gemaakt en niet aan de slee vast, mocht er wat gebeuren was ik snel los en niet binnen hoef bereik :')
Afbeelding

Dat deed ze wel goed, dus een drafje kom er ook nog wel af.
Afbeelding
Afbeelding

En daarna gewoon maar de slee vast gemaakt zodat ik ook in de bochten mee kwam :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Niet zelf gestuurd oid, dat gaat me nog een stap te ver voor de eerste keer. Maar ben al ontzettend trots dat ze dit zo makkelijk deed :D *\o/*

En dan gooien we ook nog maar een paar plaatjes van afgelopen week er bij <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat ze maar een veulentje mag krijgen met exact hetzelfde, geweldige karakter <3

miccamaaike

Re: Sleeën met Welsh Poppy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:48

Brave pony, doet ze knap zo voor het eerst!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 20:47

Ja echt! Vandaag wilde ik het weer proberen, maar nu in mijn uppie. Helaas was de sneeuw te zwaar waardoor ze niet goed vooruit kwam. Dan moest ze meer kracht zetten en dat durfde ze niet goed. Ondanks dat ze niet naar voren kwam, bleef ze ontzettend rustig en geduldig.
Uiteindelijk kwam mam kijken of al ik verongelukt was ( :+ ) en heeft ze haar even in de vooruit geholpen.

Afbeelding

Maar een paar meters, meer niet. Heel knap van haar toch.
En daarnaast wel erachter gelopen en gestuurd met de slee (zonder gewicht dus) en dat ging wel helemaal super <3

Als je het hebt over een rasechte kinderpony, dan is Poppy het wel <3

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 01:25

Wat geweldig!!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:45

Heerlijke teddybeer <3

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:55

Wat een enorm brave en rustige pony! Die is goud waard. En super dat je de strengen verlengd hebt en eerst alleen vast hield.

Maar voor er een nare ervaring ontstaat: neem alsjeblieft zelf menles zodat je weet hoe het tuig precies moet. Gebruik een zweng, strengophouders en ALTIJD een hoofdstel waarmee je goed kan remmen. Dit zo aan een halstertje is echt link, als ze schrikt kun je niks en kunnen er grote ongelukken gebeuren ... en dat zou zo zonde zijn van zo'n leuke pony. Kan echt een topper worden als ik het zo zie.
Leer je pony alvast scherp op stemcommando's reageren, dat kan ook prima als ze drachtig is. Stilstaan moet echt stil staan zijn tot er een ander commando komt bijvoorbeeld. Wen haar aan touwen/ strengen die langs haar achterbenen bewegen, ook aan de binnenkant. Dan is er niet meteen paniek als ze een keer over een streng stapt bij een rare bocht of een stapje achteruit.
Zelf menles is echt ontzettend leuk. Als je in de buurt woont ben je welkom om een keer mee te rijden hoor.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 11:11

Pony was gewoon aan het touw vast :D Ze reageert op een halster net zo scherp als op een hoofdstel. Anders had ik dit ook niet zo gedaan.
Ik heb de hele zomer al met lange lijnen gewerkt. Pony is bekend met dingen naast de benen. Ook stemcommando's staan er prima op (stap, draf, ho en achteruit)
Ik vertrouw deze pony door en door, en ben dus ook niet bang dat ze een stap verkeerd zet. Daarnaast, als ze schrikt, is het max 10 seconden en dan weer rust. Optuigen doe ik ook rustig in de wei en dan blijft ze braaf stil staan.

Ik heb zo'n 4 jaar geleden mijn menbewijs gehaald maar daarna niets meer mee gedaan (omdat deze pony toen pas nog geen jaar oud was)

Al met al, pony kijkt niet meer op van mijn rare fratsen en is ontzettend braaf. Alleen trekken was wat anders natuurlijk, nieuwe situatie, vandaar dat ik het eerst wat spannend vond. Maar dit hebben we gewoon veilig uit kunnen voeren.

Afbeelding
Zo hebben we van de zomer veel rondgelopen, voor ze ziek werd

Ik was niet bang dat dit fout zou gaan, ik heb haar sinds ze 6md is en ik ken haar door en door. Ik heb haar dus zelf alles geleerd en weet precies hoe en waar ze op reageert.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:18

Wat leuk!
Zoals jij het aangepakt hebt, deden wij het ook.
Eerst maar eens alleen het tuig, daarna de slee los er achter en met wat tegendruk etc.
En pas na tig rondjes de slee er aan vast gemaakt. En nog weer wat later met kind en voldoende afstand.
Leidsels hebben we ook weggelaten, dat was net iets te veel in één keer.
En precies zoals je het al zegt, je kent je pony door en door!
Dan weet je zelf heel goed wat je wel en niet kan proberen.
Ik vind het leuk! En weer een ervaring voor de pony erbij :D

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:20

Wat super dat je al zoveel met haar bezig was en haar zo goed kent!
Een zweng is wel echt fijner trekken in de bochten. Kun je simpel maken van een stevig stuk hout of afgebroken weidepaal.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 13:49

Een zweng heb ik wel over getwijfeld maar niet gedaan. Nemen we mee voor de volgende winter.

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:09

Wat super braaf en wat een knapperd! Leuke foto's!