Onze eerste weken op de Veluwe na de verhuizing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Onze eerste weken op de Veluwe na de verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 10:34

Op 28 december heb ik Jim verhuisd naar de Veluwe en op 3 januari ben ik zelf verhuisd. Een verhuizing die (voor een verhuizing dan :)) ) best soepel is verlopen. Zie voor het hele verhaal mijn onderschrift.
En zo zijn onze eerste weken verlopen.

Jim staat in een Hit Actief. Eerst nog even rustig wennen natuurlijk. Daarom ging hij de eerste dag en nacht nog even op stal, maar wel met een buitenluik naar de Hit om vast kennis te maken met de andere paarden. En die kwamen wel kennismaken :D
Afbeelding

De volgende dag mocht hij naar buiten in de uitloop en werd de uitdaging van de komende dagen het voersysteem onder de knie krijgen. Gelukkig is hij wat hooi betreft een echte haflinger :9 en ging dat redelijk snel :D
Afbeelding

Na een paar dagen ben ik er op gegaan. Hij was duidelijk toe aan werk, want hij kon zijn ei niet kwijt.
Even 20 minuten in de bak gereden en uitgestapt op de oprijlaan.
Heerlijk uitzicht <3
Afbeelding

Af en toe mocht er een ander paard bij in de uitloop om kennis te maken. Elke keer een ander paard, zodat hij ze ook allemaal van dichtbij ziet voor hij in de groep gaat.
Afbeelding

Her voerstation had hij al na een paar dagen helemaal door :D
Afbeelding

Een paar dagen na mijn verhuizing zijn we voor het eerst het grote bos in gegaan. We moeten dan het spoor over en er kwam natuurlijk meteen een trein aan. Alsof hij het al jaren deed :+:
Afbeelding

Afbeelding

De dag erna even een rondje om stal gereden in het park. Heerlijk!
Afbeelding

Afbeelding

We trainen ook rustig in de bak. Vooral losmaken en spieren stretchen. En daarna lekker uitstappen in het bosje achter stal.
Afbeelding

Afgelopen zaterdag heeft bokker EmptyWords ons op sleeptouw genomen naar het echte grote bos van de Veluwezoom. Super gaaf :):)

Dik ingepakt, want het was koud :brr:
Afbeelding

Na het eten natuurlijk lekker aan de welverdiende slobber :9
Afbeelding

En hij mocht zondag voor het eerst de groep in. Blijkbaar had hij de boel zo op stelten gezet uit verveling, dat dat even nodig was :=
Gaat best goed. 's Nachts staat hij nog wel op stal en overdag wisselend alleen en in de groep om te wennen. Hij krijgt gelukkig alle tijd en er wordt echt gekeken naar wat hij nodig heeft en aankan. In alle rust. Super!
Afbeelding

Lily_Fee

Re: Onze eerste weken op de Veluwe na de verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:38

Ahhh. Wat leuk! Wordt dit het volgtopic, want dan ga ik zeker volgen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 10:41

Nee, het volgtopic staat in mijn onderschrift. Dit is gewoon een kort overzichtje van een paar weken :D

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:44

Wat een mooie omgeving! Maar je haflinger is nog veel mooier!! Zit er iets van Star bloed in?
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 16-01-18 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:45

Wauw hoe zalig is het niet om in zo'n omgeving te kunnen rijden! Fijn dat Jim het ook zo goed oppakt! :)
Jullie zullen daar heel veel plezier hebben. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 10:50

Gillbo schreef:
Wat een mooie omgeving! Maar je haflinger is nog veel mooier!! Zit er iets van Star bloed in?

Geen idee. Zijn ouders zijn onbekend helaas.
En bedankt!

Retjethorse schreef:
Wauw hoe zalig is het niet om in zo'n omgeving te kunnen rijden! Fijn dat Jim het ook zo goed oppakt! :)
Jullie zullen daar heel veel plezier hebben. :D

Dat denk ik ook wel :D
Dat buitenrijden heb ik in de Randstad echt gemist! En hij is super braaf, dus over een paar weken hoop ik lekker alleen door het bos te kunnen struinen :+:

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:53

Een prachtige omgeving heb je om in te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:53

Wat fijn dat hij zo uitgebreid de tijd krijgt om te wennen aan deze nieuwe situatie, ook luxe dat hij nog even 's nachts in de box kan om om te schakelen.
Hoe werkt het voeren eigenlijk met die voerstations? Is er ook een vrij toegankelijk ruwvoerpunt of krijgen ze alleen hooi in de voerstations, en hoeveel uur staan ze daar dan in per dag?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 11:01

Ze krijgen alleen in de hooistations. Die werken op chip en ze kunnen er zelf in staan.
De poortjes aan de achterkant staan open. Paard loopt er in en dan wordt de chip (of halsband) gelezen. Als het paard recht heeft op voer gaat het poortje achter hem dicht en de schuif naar het hooi open, zodat hij rustig kan eten en er geen ander paard bij kan. Als de tijd om is (ingesteld in het computersysteem) gaat de schuif weer omhoog en poortje achter open. Hij kan er voor en achter dan altijd uit en dan kan de volgende er weer in.
Paarden kunnen er dus zelf voor kiezen om er in te gaan. Als ze geen recht hebben op eten (omdat ze bijvoorbeeld net gegeten hebben) gaat de schuif niet naar beneden en lopen ze er zelf weer uit. Pas als ze recht hebben gaat het station dicht en kunnen ze eten. Ze zijn er dus helemaal vrij in :j

Ze lopen 24/7 buiten in een koppel. Er is een schuilstal, 8 hooistations, 1 krachtvoerstation en een waterplaats. Allemaal bij elkaar vandaan zodat ze moeten lopen. En dan een stuk verhard, groot stuk zand, blubber en in de schuilstal ook een zachte bodem. En voor de zomer hebben ze 2 weitjes waar ze dan een paar keer per week een uurtje mogen snacken.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:05

Héérlijk! En welkom in het mooiste deel van het land :D De Veluwezoom is echt de mooiste plek om te rijden, ik ben ook groot fan!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:06

Dat ziet er allemaal wel heel erg fantastisch uit zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:07

Ah, klinkt ideaal, zeker omdat ze ook aan de voorkant weg kunnen lopen bij het hooi. Ik zag het rekje aan de buitenkant wel op de foto maar wist niet of dat een ingang of uitgang was. :o Kun je zelf aangeven hoeveel uur per dag je paard hooi moet krijgen of is dat standaard? En waar stel je hem dan op in?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 11:11

Dat kun je zelf in laten stellen, dat is per paard aan te passen. Het is in het begin ook even zoeken naar hoe en wat. In Jims geval kan hij een minuut of 20 eten en dan gaat de schuif dicht. En dat een paar keer per dag. Volgens mij zit er ook iets van 20 minuten tussen. Maar dat zou ik even na moeten vragen. Maar alles is echt individueel ingesteld. Dat is wel heel fijn.
Ik was ook bang dat Jim van de stress zou invallen, maar alles is zo goed ingesteld en waar nodig aangepast dat hij heel even af leek te vallen, maar nu weer mooi bijgetrokken is. En als ik straks meer ga doen, wordt zijn voerbehoefte daar ook weer op afgestemd :j
Ik vind het echt ideaal, want Jim wordt snel dik of valt juist snel in. Hij schommelt makkelijk en is daar heel gevoelig op. En zo is alles te monitoren. Zo kreeg ik vorige week te horen dat hij al 90% van de ingestelde tijd stond te eten en dus voeropname had. Dat was al te vergelijken met de paarden die in de groep staan. Heel goed dus. In het begin was hij wel even bang van de schuif die naar beneden ging. Of het poortje dat dicht ging. Of een paard dat in zijn kont beet. Maar hij leert snel en neemt nu echt zijn momenten om te eten :j

Het moet wel bij je paard passen, maar voor Jim is het ideaal!
Scheelt ook wel dat hij al gewend was 24/7 in een paddock paradise te staan in een groep. Enige wat hij nog moest leren was het station :D

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:10

Echt heerlijk Amanda <3 <3
Zo jaloers op je en het mooie grote bos :D

Prachtige plaatjes!

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:12

Klinkt als een fijn systeem! En fijn dat het met Jim goed gaat! :)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:46

Een mooi voersysteem en mooie omgeving. Sorry, maar ik ben jaloers. Geniet ervan!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:55

Was erg gezellig zaterdag. Snel weer afspreken en dan gaan we een andere kant op. Eens zien of ik wat mooie vergezichten kan bedenken.

De veluwezoom is geen dag hetzelfde <3

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:31

Wat fijn dat het zo goed gaat Amanda! En mooi ook dat hij zo rustig wordt geintroduceerd :D
Op naar vele mooie buitenritten :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:51

Maar 20 min eten klinkt niet veel...en wat is een paar keer per dag? 2x? 10x?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 19:40

Vaak :j
Er zit ook maar max een half uur tussen. Dus reken maar uit ;)

cheidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:45

Wauw, wat lijkt het me heerlijk om daar te wonen en je paard daar te hebben! Ziet er heerlijk uit :j <3

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:51

Gaaf! Volgens mij hebben jullie het daar allebei nu al naar je zin.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:54

Wat een heerlijke plek!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:42

Wat gaaf dat jullie naar de Veluwe zijn verhuisd! :)) Zo te zien ook een heel fijne stal gevonden voor Jim! +:)+

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:44

Leuk om te lezen hoe zo'n stal werkt.
Misschien kom ik je tegen in het bos . Ik rijd elk weekend op de Veluwezoom.