Na twee operaties eindelijk terug samen aan het werk!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CoreMeltdown

Na twee operaties eindelijk terug samen aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 23:02

Even een korte voorhistorie: Ik heb in februari vorig jaar mijn allereerste paard gekocht. Alles verliep super tot ze in september een bacteriële infectie op haar peesschede kreeg, dit als gevolg van het zetten van een cortisonespuit. Ze werd meteen geopereerd en heeft 3 weken in de kliniek gestaan. Alles leek beter te gaan maar in week 4 was de infectie terug uitgebroken. Ik had nog twee opties: operatie opnieuw proberen of haar laten inslapen. De eerste keuze had weinig kans op slagen, aangezien ze de eerste keer al naar erg zware ab hebben moeten grijpen. Toch ben ik ervoor gegaan: ik ben een gevoelsmens, voel veel verantwoordelijkheid voor je eigen dier, ik moest haar deze kans geven, hoe klein de slaagkans ook was. Ter plaatste informeerde de da me dat hij na heel wat research voor een drastischere operatie wilde gaan: die had een grotere kans op slagen, maar dit zou wel betekenen dat ik misschien nooit meer met haar zou kunnen rijden. Wat voor mij toch de doorslag heeft gegeven, is dat ze wel pijnloos zou kunnen verder leven. Tijdens de operatie werd de peesschede volledig doorgesneden en alle vergroeien en dood weefsel werden eruit gehaald. Na weer weken in de kliniek mocht ze naar huis, en zijn we aan de revalidatie kunnen beginnen. Dit was ondertussen november 2015.
Eén van de beste beslissingen was om haar zo snel mogelijk terug op de weide in kudde te zetten. Hier heeft ze zichzelf terug leren uitdagen en werd ze eigenlijk wat gedwongen om haar been terug te belasten. En in januari zag ik ze terug rollen, enkele drafjes en galopsprongetjes doen. Uiteraard was dit allemaal niet zuiver, maar het feit dat ze dit vrijwillig deed, toonde wel dat de last vooral mechanisch is en dus niet echt pijnlijk is.

In mei ben ik terug beginnen rijden, alles heel langzaam terug opbouwend. Uiteraard eerst vanop de grond begonnen, maar de voltes aan de longe waren vrij belastend voor haar slecht been, daarom toch maar de beslissing genomen om er op te kruipen. Na een tijdje van opbouwen, kon ik terug beginnen kijken naar 'correct' rijden (voor zover dit nog mogelijk is). Hier is ze echter van mij beginnen profiteren. Ik kon met haar geen weg meer, en met de zomer in aantocht was ze erg vaak hengstig, en nouja, met al die knappe mannen in de wei naast de piste, had ze vaak geen aandacht meer voor mij. De laatste weken heb ik terug wat lesjes genomen, en vandaag was echt een goede dag. Ik heb gevoel dat onze klik terug is, na bijna een volledig jaar. En daarom wilde ik de foto's met jullie delen!

Vooreerst: ik ben een puur recreatieve ruiter en heb een doorsnee 'manegevoorgeschiedenis'. Dressuurmatig wil ik enkel en alleen voor mezelf en mijn merrie iets bewijzen, dus ik doe het allemaal op mijn tempo. Verder gebruikt ze haar rechterachterbeen nog steeds niet genoeg, ze loopt een beetje op haar tip. Ik veronderstel dat dit waarschijnlijk voor altijd zo zal blijven. Ook kleine voltes en korte bochten doe ik best nog niet, dan durft ze namelijk erg snel te struikelen. Maar verder gaan we ons eigen gangetje :). Ik weet dat ze erg op de voorhand loopt, en ik heb hiervoor ook grondwerklessen genomen, om haar terug te leren steunen op haar achterhand, maar ik zie hier niet veel vooruitgang. Ik weet zelf ook niet wat de beste methode is om haar terug naar daar te brengen: op het paard of ernaast. Weet wel dat ze maanden op 3 benen heeft gestaan, dat haar gewricht niet meer plooit zoals ervoor. Als ze in rust staat, zal ze altijd haar slecht been volledig ontlasten ('geknakt staan'). Maar de da heeft me verzekerd dat het puur mechanisch is en dat ze geen pijn heeft. Als ze hinder ondervindt zou ik dit via 'trial and error' moeten te weten komen, maar ze leek toch echt van het rijden te genieten. Vandaar dat ik het dus verder aan het opbouwen ben (ik rij 2x week 30 min). Mijn eigen eerste werkpuntjes zijn zeker en vast lossere binnenteugel en beter contact op buitenteugel (ik doe net het omgekeerde), niet naar voor gaan hangen wanneer ik een overgang vraag, binnenbeen niet te snel naar achter leggen. Daar zullen we al mee beginnen ;).
Wie mij tips kan geven om haar meer op de achterhand te krijgen, geef ze zeker, maar vergeet niet dat we met een mechanisch mankementje zitten :).

En bij deze: foto's van de dag!

(binnenteugel, binnenbeen)
Afbeelding

(binnenteugel)
Afbeelding

(binnenbeen :o)
Afbeelding

Afbeelding

(rechter zitten in en na overgang!)
Afbeelding

en lekker uitstappen!
Afbeelding

Ik plaats de foto's hier, niet omdat ik zo fier ben op hoe ik rij (hell no, is mijn eerste rijtopic ooit denk ik), maar wel omdat we samen een mijlpaal bereikt hebben, die tot voor kort onmogelijk leek te zijn.
Alvast bedankt voor het lezen en kijken en eventueel voor het meedenken!

Icecrystal

Re: Na twee operaties eindelijk terug samen aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:38

Wat fijn dat je na zo'n heftige periode toch weer samen kunt genieten van het rijden! :(:)

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:06

Wat hebben jullie een geluk gehad!

Leuk te zien dat je weer op haar kan rijden. Wat heeft ze een bijzondere vlek op haar hals/ schouder aan de linker kant! :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:13

Wat een mooi verhaal zeg, ze ziet er goed uit!

mag ik trouwens vragen waarom je besloten hebt om toch uiteindelijk te gaan rijden als de dierenarts dit heeft afgeraden? Uit je verhaal lees ik dat ze wel pijnloos kan bewegen maar niet kan rijden.
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 25-07-16 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 11:23

Ik vind dit eerlijk gezegd een heel triest topic...
Een paard dat pijn heeft zal evenzeer draven. Instinctief gaan ze niet toegeven aan pijn tenzij het echt niet anders kan. Dat het niet zuiver is zou een grote rode vlag moeten zijn, niet "een teken dat het puur mechanisch is"

En áls je dan perse wil gaan rijden op een dier waarop je dat eigenlijk niet meer moet willen doen. Zorg dan in vredesnaam voor begeleiding zodat het stukje dat je eigenlijk geen flauw idé hebt waar je mee bezig bent er niet in hoeft te staan.
Het feit dat ze achter nog steeds niet goed loopt is een teken dat ze wel degelijk last heeft. Ze ziet er ook niet bijzonder blij uit op de foto's. Ik begrijp dit niet.
Ook als het nu mechanisch is dat ze achter niet goed loopt, ben je haar aan het belasten, en die belasting zal ze toch moeten dragen en daarvoor moet ze compenseren want één been doet niet 100% wat het moet doen. En die compensatie gaat onvermijdelijk tot overbelasting elders leiden..
Ze zet achter haar bekken ook compleet "vast". Op elke foto zit die achterhand in dezelfde stijve houding.

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 11:52

Ik heb nergens gezegd dat ik niet mag rijden, de da heeft gewoon gezegd dat het af te wachten was, aangezien hij enkel de gevallen uit de literatuur kende. Voor ik met haar ben beginnen werken hebben we intensief iemand laten komen voor shiatsu, daarna ook grondwerk lessen, om haar terug te leren om haar gewicht meer vanachter te plaatsen. Pas na groen licht van de Da en de lesgevers ben ik terug met haar beginnen rijden. Mede omdat iedereen ook zag hoe gek ze op de wei deed: rollen, galopperen, draven met heel de kudde. We hebben dit rijden op 3 maanden opgebouwd tot 2x 30 min. Mijn doel is om met haar in de bossen te kunnen wandelen, maar daarvoor wil ik eerst zien wat ze id piste doet. De kleine stukjes die ik met haar wandel doet ze top, oren vooruit, volle gas in stap (ik hen nog niet gedraafd op wandel). Ik kan hier gerust een hoop foto's tonen van haar met haar oren naar voren en een guitige blik. Maar ik heb dit topic hier geplaatst om meer tips te krijgen over hoe haar correcter te laten lopen, zij het via rijden of via grondwerk. De professionals waardoor ik me laat begeleiden denken ook mee maar niet uit ervaring met deze situatie, maar vanuit als.. dan.. (als dit zo zit, dan gaat dit zo, dan geeft dit verschil op,...). Op haar bekken hebben ze bij de shiatsu ook veel gewerkt. Ze heeft zelfs mijn da hiervoor gecontacteer. Beisen hebben mij groen licht gegeven, en ik heb alles heel opbouwend aangepakt en me wel degelijk laten begeleiden. Had de DA gezegd dat ik er nooit nog op mocht rijden, dan had ik dat ook nooit gedaan uiteraard.

Edit: voor de duidelijkheid: met correcter rijden bedoel ik niet per se dressuurmatig, maar wel om te zorgen dat ze zich zo min mogelijk vast gaat zetten op verkeerde plaatsen

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 12:08

Ik zal morgen proberen een filmpje te maken van haar gangen, dat is dan jammer genoeg op de volte ad longe, dat jullie een beter beeld hebben.

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 13:28

Hopelijk kunnen jullie het filmpje zien, is jammer genoeg wel veel kwaliteit verloren door de upload. Dit filmpje is van +- begin mei. Toen werd er mij aangeraden om het draven vooral op rechte zijdes te doen, en niet zozeer op voltes en toen had ik ook al groen licht om te rijden. Sindsdien dus het opgebouwd: eerst enkele keren een lange zijde, enz. Ondertussen is haar gewricht/pees nog soepeler. Dit is vooral te zien bij het uitkuisen van haar hoeven, waar je in januari nog bijna ondersteboven moest hangen, kan je dit nu al bijna terug normaal doen (de hoef plooit bijna volledig zoals ervoor).

edit: misschien lukt het via de rechtstreekse link? http://vid1069.photobucket.com/albums/u ... 5018_1.mp4

Mo_mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:21

Probeer wat ontspanning in je armen te krijgen. Dat helpt misschien ook we k het lopen op de voorhand.
Als je van achteruit activeerd volgt voor vanzelf.
Wel het fijn dat ze nu zonder pijn weer iets samen kan doen met je.
Daarom laat lekker los en geniet.
Als je rechtuit naar buiten kan vooral doen, meters buiten maken en voor loslaten is imo goed voor je paard

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:32

wat ik je zou aanraden is om haar van voren los te laten en eerst van achteruit te rijden. Misschien dat balkjes lopen goed is om haar achterhand te trainen. Vindt op het filmpje nog wel meevallen hoe ze loopt. Heeft ze afgelopen winter 24/7 wiedegang gehad?

CoreMeltdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 22:46

Volgens mij komt de niet-ontspannen houding van mijn armen voort uit het vastzetten van mijn polSen. Iets waar ik me niet vaak genoeg bewust van ben. Ik heb een heel vlotte merrie onder het zadel, altijd zo geweest, en een angst reflex is dan korte teugels en naar voor gaan hangen. Dat is er al deels uit, maat in momenten van onzekerheid kom ik hier onbewust vaak op terug. Zeker een werkpunt dus.
Het is voor mij dan ook moeilijk om haar te activeren en vooraan los te laten, dan heb ik het gevoel dat ze met mij durft te lopen. En als ik ze niet voldoende activeer valt ze met lange teugel meteen erg op de voorhand. Ik neem elke 2 weken les, en dan hebben we wel correcte momenten, het probleem is dat ik die feeling maat niet krijg als ik alleen rij. Misschien toch wat intensiever lessen?

Ze staat overdag in de kudde op een grote wei, snachts op stal. Ik heb even 24/24 wei overwogen maar wilde haar precies toch de zekerheid geven van ook rust te kunnen krijgen.

Het ultieme doel blijft relaxte buitenritten, maar ik wil dan zeker zijn dat ze dit aankan, langere afstanden wandelen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 00:48

Ik zie alleen bij de galopfoto dat ze het niet fijn ijkt te vinden maar verder als de dierenarts groen licht geeft zou je het toch kunnen proberen wat je nu ook doet. IK denk wel dat je heel goed moet opletten. En ik hoop dat het goed blijft gaan voor je, Dit is natuurlijk veel meer dan je verwachtte