Bij ons gaan in principe alle wedstrijdpaarden de wei op, zo vaak als kan. Van mijn beste paarden maak ik een vast groepje zodat ze bij elkaar kunnen. Deze paarden reizen vaak met elkaar en gaan samen naar de meerdaagse wedstrijden, dus het is makkelijk als ze dan ook bij elkaar kunnen als er een wei beschikbaar is. De paarden uit deze groep wisselen wel ooit door verkoop, blessure, of omdat het makkelijk is de groep groter te krijgen.
De rest van de paarden gaan meestal in koppels de wei in.

De paarden op de foto's lopen allemaal minimaal 1.30m en bijna allemaal hebben ze al internationale wedstrijden gelopen.
Ook vandaag als het nat en vies is, mogen ze buitenspelen. Al geeft dat meestal wel extra poets- en waswerk!

Zie hier Nespresso, What Else? die zich even lekker modderstempelt! Op de achtergrond kijkt toe vlnr: Appetjoek, Doryane HDH, Dha Dha HDH en Boss HDH.
En dan zie je er zo uit....

En natuurlijk is dat modderwater veeeeel lekkerder dan het verse water dat je net nog op stal had

En nog een keer rollen, want hij was nog niet smerig zat!

Boss en Appetjoek denken er volgens mij het hunne van
En natuurlijk wordt er ook volop gespeeld!
De paarden met meer dan twee bij elkaar zetten ben ik van de zomer mee begonnen. Ik was op concours in Frankrijk en tussen de twee wedstrijden in had ik een tussenstop op een stal in een heel mooi gebied. Ik had de vijf paarden die ik bij had allemaal al in de enorme wei gehad en had ze voor het avondeten allemaal op stal staan. Vanuit hun boxen keken ze uit over een enorme vlakte en ik merkte dat ze daar nogal onrustig van werden, dus heb ze puur op de gok bij elkaar in de wei gepleurd!
Op zich was dat natuurlijk best een gok, want een kleine blessure, of zelfs een verloren ijzer kon een probleem worden.
's Morgens was ik extra vroeg wakker, omdat ik toch wel iets gespannen was en trof ze lekker vredig grazend aan.

vlnr: Boss HDH, Anastasia HDH, Zorianda, Dirk HDH en Doryane HDH.
Eerder die dag nog twee aan twee

Zorianda en Anastasia HDH
En deze twee dames zijn ook gewoon waterdicht

Na Frankrijk gaan ze dus gewoon met vijven of zessen de wei in. Als er een nieuwe in de groep geïntroduceerd wordt zet ik die eerst met elk paard uit de groep een keer alleen in de wei, zodat het voor geen een paard een vreemde is. Dan gaat het in de groep zetten eigenlijk zonder problemen.

Als ze schoon zijn zien ze er zo uit

Anastasia HDH (Oklund x Baloubet Du Rouet)

Zorianda (Indorado x Beaujolais)

Boss HDH (Phin Phin x French Buffet)

Dirk HDH (Douglas x Lux)

Nespresso, What Else? (Nintender x Papillon Rouge)

Appetjoek (Carinjo x Voltaire)
Ik hoop dat ik het vooroordeel over de beperkte vrijheid van topsportpaarden nu een beetje weggeveegd heb. Al hebben helaas niet alle sportpaarden het zo goed als bij ons!